پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251234
"اوميکرون" يکه‌تاز پيک ششم/ افزايش شهرهاي قرمز و بازگشت روزهاي سخت
تاریخ انتشار : 1400/11/17 08:29:23
نمایش : 732
همان‌طور که از مدت‌ها قبل پيش‌بيني مي‌شد، سويه اوميکرون توانست گوي سبقت را از دلتا بگيرد و يکه تاز پيک ششم شود و شتاب بالاي پيک ششم در افزايش بستري، جدي‌ترين زنگ خطر است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از بلاغ، تا دو هفته قبل، نقشه کرونايي کشور فقط لکه‌هاي زرد رنگ داشت و کم کم داشتيم به آبي شدن وضعيت کرونايي عادت مي‌کرديم که به يکباره همه چيز با آمدن اوميکرون به هم ريخت و حالا، رنگ قرمز دوباره وارد نقشه شده است. درست مثل پيک پنجم که شرايط سخت و دشواري بود. آمار روزانه به بالاي ۵۰ هزار نفر رسيد و مرگ‌ها نيز ۳ رقمي شد. در نهايت، با تلاش کادر بهداشت و درمان و البته همراهي مردم، از پيک پنجم عبور کرديم. اما، اين بار شرايط فرق کرده است.

آن طور که عنوان مي‌شود و البته در روزهاي اخير ديده‌ايم، اوميکرون خيلي خطرناک‌تر از دلتا است. بر خلاف آنچه که گفته مي‌شود در حد يک سرماخوردگي ساده است، اما به نظر مي‌رسد با سويه خطرناکي مواجه هستيم. زيرا، هر چه آمار ابتلاء بيشتر شود، بر تعداد بيماران بستري و در ادامه، به موارد فوتي افزوده خواهد شد.

آمار مبتلايان به اوميکرون رو به افزايش است و در مرحله اپيدمي تصاعدي قرار گرفته‌ايم و اکنون در يک پنجم ابتدايي اين مرحله هستيم؛ يعني تعداد بيماران در چند هفته آينده به تدريج افزايش خواهد يافت. آمار موجود دقيق و بر اساس تعداد تست‌هايي است که انجام مي‌شود؛ يعني افرادي که آزمايش کرونا نمي‌دهند يا اينکه به پزشک مراجعه نمي‌کنند در اين آمار قرار ندارند و اين آمار مربوط به افرادي است که تست کرونا داده اند.

تعداد بيماران واقعي اوميکرون بسيار بيشتر از آن چيزي است که در حال حاضر تشخيص داده مي‌شود؛ کسي که با علائم مراجعه مي‌کند و از طرف پزشک مجاب به انجام آزمايش مي‌شود، از اين تعدادي که مبتلا به کوويد ۱۹ هستند بر اساس دستورالعمل بر اساس مشخصات خاص تست اوميکرون گرفته مي‌شود.



۳ هفته سخت

کمال حيدري معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان اين مطلب که ۲ تا ۳ هفته سخت را پيش رو داريم، گفت: حالت جهشي مبتلايان در حال رخ دادن است و اوميکرون ابتلاي بيشتري نسبت به دلتا دارد.

وي يادآور شد: بايد برنامه‌ريزي کنيم که سرعت انتقال را کاهش دهيم. يکي از راهبردهاي ما اين است که افراد مبتلا در منزل درمان اوليه را مانند سرماخوردگي انجام دهند. تلاش کنيم از منزل بيرون نياييم و رفت و آمد سرعت انتشار را افزايش مي‌دهد. اوميکرون علائم خود را زودتر نشان مي‌دهد و در ۵ روز نخست بيماري خود را نشان مي‌دهد.

اعمال محدوديت‌ها

حميدرضا جماعتي دبير کميته علمي کشوري کوويد ۱۹، با عنوان اين مطلب که درمان اوميکرون تفاوت چنداني با دلتا ندارد، گفت: اوميکرون سرايت پذيري بيشتري دارد و بر خلاف دلتا، سيستم تنفسي فوقاني را بيشتر درگير مي‌کند.

وي يادآور شد: با توجه به شيوع گسترده اوميکرون که باعث تبديل رنگ تعدادي از شهرهاي کشور به قرمز و نارنجي شده، توصيه و مصوبه مورد اجماع اعضاي کميته علمي کرونا اين است که محدوديت‌هاي اجتماعي تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود که اين محدوديت‌ها مي‌تواند در مجامعي مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌هاي ورزشي و…، که تعداد زيادي افراد در آن حضور دارند، اجرايي شود و پس از آن دوباره بر اساس شرايط کشور، تصميم گيري مي‌شود.

جماعتي خاطرنشان کرد: براي پيشگيري از ابتلاء به اوميکرون، توصيه ما اين است که همه افرادي که از منزل خارج مي‌شوند، حتماً از ماسک استفاده کنند و ماسک به طور درست و کامل دهان و بيني را بپوشاند. توصيه مي‌شود که تمامي مجامع و محل‌هايي که افراد زيادي رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک بايد الزامي باشد، چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرايت زايي بيماري، تأثير بسيار زيادي دارد.

کودکان بيشتر درگير مي‌شوند

محمدي سجادي متخصص کودکان و نوجوانان گفت: شايد شدت علائم اوميکرون کمتر باشد اما کشندگي و عارضه اوميکرون بالا است و شيوع اين بيماري نيز بسيار بيشتر است که اين گستردگي مي‌تواند آمار مرگ و مير را افزايش دهد.

وي افزود: بخش‌هاي پي آي سي يوي ما پر از کودکان مبتلا به اوميکرون است.



استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي گفت: مردم در کوچه و بازار شايد ماسک بزنند که آن هم استاندارد نيست و مدت‌ها از مصرف آن گذشته است. در دورهمي ها هم که رعايت‌ها انجام نمي‌شود و اغلب در خانه تهويه‌اي وجود ندارد و در دو ماه اخير بيشترين ميزان ابتلاء در دورهمي هاي خانوادگي بوده است. توصيه مي‌کنم اين را رعايت کنند و منزل يکديگر نروند و در نهايت با ماسک به مهماني‌هاي خود بروند و پنجره‌اي را باز بگذارند.

سجادي اظهار کرد: اوميکرون و سرماخوردگي شبيه هم هستند با آبريزش شروع مي‌شوند و بچه مبتلا به اوميکرون معمولاً کسالت بيشتري دارد و اشتهايش کم مي‌شود و البته اين صد درصد نيست. بدن درد در اوميکرون براي کودک بيشتر است و والدين بايد به اين مورد دقت کنند.

اين متخصص کودکان افزود: در کوويد ۱۹ گاه علائم گوارشي بين بچه‌ها رخ مي‌دهد اما در سرماخوردگي اينگونه نيست. در هر دو حالت بهتر است هر علائمي ديديم فکر کنيم اوميکرون است و تا دو هفته قرنطينه کنيم.

هنوز به قله اوميکرون نرسيده ايم

حسين بهمنيار استاد اپيدميولوژي دانشگاه علوم پزشکي، ضمن هشدار نسبت به روند افزايشي ابتلاء به کرونا در کشور و شدت گرفتن آن در چند روز اخير، اظهار داشت: در شاخه بالا رونده پيک اوميکرون قرار داريم و بروز مجدد مرگ‌هاي بالاي ۱۰۰ بيمار در روز دور از انتظار نيست.

وي با مقايسه ميزان بستري و فوتي‌ها در دو سويه دلتا و اميکرون، افزود: در پيک ششم، ميزان فوتي‌ها حدود ۴ برابر بيشتر از سويه‌هاي قبلي است.

شتاب ۷۱۸۹ پله‌اي در هفته دوم پيک ششم، از ابتداي سال ۱۳۹۹ بي‌سابقه است. به طوري که در پيک دوم، ۱۷۶۰ پله افزايش؛ پيک سوم، ۲۰۶۳ پله افزايش؛ پيک چهارم، ۳۸۲۶ پله افزايش و پيک پنجم، ۱۵۸ پله افزايش بوده است.

بدين ترتيب، شتاب پيک ششم حتي از پيک چهارم هم به مراتب بيشتر است. پيک چهارم به خاطر همزماني با ديد و بازديدهاي نوروزي، پرشتاب‌ترين پيک از ابتداي سال ۹۹ بود.

شتاب بالاي پيک ششم در افزايش بستري، جدي‌ترين زنگ خطر است. در صورت تداوم اين شتاب، به زودي بيمارستان‌ها لبريز خواهند شد.



اين در حالي است که به ماه پاياني سال نزديک مي‌شويم و مردم براي استقبال از سال نو، رفت و آمدهاي بيشتري در اماکن عمومي و مراکز خريد دارند که همين مسئله مي‌تواند بر شدت موارد ابتلاء و فوتي‌ها بيافزايد.

به نظر مي‌رسد، ستاد ملي کرونا بايد نسبت به اعمال محدوديت‌ها، دستورات لازم را صادر کند تا بتوان از شدت گسترش بيماري در کشور، جلوگيري کرد. اگر قرار باشد هر ۴ روز، آمار اوميکرون ۲ برابر شود، بايد در پايان سال شاهد ۲۰۰ هزار مبتلا در روز باشيم که به تناسب آن، تعداد بيماران بستري و در ادامه، موارد فوتي نيز افزايش مي‌يابد و مي‌تواند، روزهاي تلخ‌تري نسبت به پيک پنجم را براي ما رقم بزند.
 

*بستري‌ها افزايش يافت

فرهاد غلامي سرپرست دانشگاه علوم پزشکي مازندران نيز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۸۰ بيمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخيص باليني در بيمارستان هاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي مازندران و بابل در سطح استان بستري شدند و ظرف همين مدت تعداد ۱۵۳ نفر از افراد بستري شده ، از بيمارستان ها مرخص شدند و  تکميل روند درماني خود را در منزل ادامه خواهند داد.

وي بيان کرد: هم اکنون ۷۵۰ بيمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخيص باليني در اين مراکز بستري هستند که از اين تعداد ۱۴۱ نفر نيز با علائم حاد تنفسي در بخش هاي مراقبت ويژه بستري هستند.

با همه‌گيري اُميکرون در کشور، تعداد شهرهاي قرمز به عدد ۱۲۰ رسيد و هم‌اکنون ۱۵۳ شهرستان نارنجي، ۱۶۷ شهرستان زرد و تنها ۸ شهرستان در وضعيت آبي قرار دارد.



محمدصادق رضايي استاد دانشگاه علوم پزشکي مازندران نيز با اشاره به اينکه علائم بيماري کرونا و ٱميکرون با تب، سردرد، خارش و درد شديد گلو، آب ريزش، عطسه و سرفه بروز مي کند به بدن درد، استفراغ،اسهال، تهوع نيز در ٱميکرون مشاهده شد، اظهارداشت: خوشبختانه علائم تنفسي شديد که شامل تنگي نفس باشد در تعداد اندکي از بيماران ديده مي‌شود.

وي با بيان اينکه اکثر بيماران علائم تنفسي تحتاني شديد را تجربه نمي کنند، ادامه داد: در بيماران چاقي، قلبي و ريوي شديد، سنين پايين، سوءتغذيه شديد، آسم و بيماري زمينه اي دارند بايد توجه بيشتري به اين بيماران شود چرا که ممکن است علائم و عوارض شديد تري داشته و به بيمارستان کشانده شوند.

*مراقب کودکان باشيم

 فوق تخصص عفوني اطفال بيشترين کمکي که براي کنترل پاندومي کوويد ۱۹ به بشر کرده واکسيناسيون آن است که خوشبختانه در اکثر کشورها حدود ۷۰ درصد واکسن زدن زدند که اين موجب کاهش شدت بيماري، بستري، آي سي يو و مرگ شد، عنوان کرد.

رضايي در خصوص شيوع اميکرون در کودکان، گفت: با توجه به واکسيناسيون کودکان بالاي ۱۲ سال، شيوع و مشکلات اين بيماري در اين سنين کمتر شده است

استاد دانشگاه علوم پزشکي مازندران  همچنين در مورد واکسيناسيون کودکان زير ۱۲ سال، افزود: پيشنهاد واکسيناسيون در اين سنين هم داده شد که قطعا با اين اقدام عوارض و عواقب کمتري خواهيم داشت.

فوق تخصص عفوني اطفال براي پيشگيري از کرونا و پيک اخير ٱميکرون همچون دوره هاي قبل، استفاده از ماسک، شستن دست، رعايت فاصله اجتماعي، پرهيز از تجمعات غير ضرور، شرکت در مراسم ها و دورهمي عنوان کرد.

رضايي در پاسخ به سوال شيوع اميکرون و درگيري کودکان به اين ويروس، گفت: متاسفانه در پيک ششم کودکان را بيشتر درگير کرده و خوشبختانه همچون پيک هاي گذشته عوارض وخيم و بحراني در اينها با شدت زياد ايجاد نمي کند اما نسبت به پيک هاي قبلي مشکلاتي بصورت سرپايي و بستري بيشتر مي شود.



وي با بيان اينکه متاسفانه شايعات فراواني در فضاي مجازي در خصوص اين بيماري ايجاد شده که صحت ندارد، گفت: ممکن است افراد و بچه ها در مهدکودک ها و مدارس مبتلا شوند و عواقب نسبتا شديدي ايجاد کند اما با  دفعات گذشته تفاوت وجود دارد.

رضايي گفت:اگر بچه اي دچار تب طولاني، افزايش تنفس، سخت نفس کشيدن، بي اشتهايي، اسهال و استفراغ شديد، خواب آلودگي و تحريک پذيري شد حتما اورژانسي به پزشک مراجعه کند.

وي تاکيد کرد: قبل از مراجعه به پزشک حتما تب کودک را مهار کنند و اگر تب ۳۷.۸ درجه به بالا بود به کودک تب بر استامنيوفن بدهند.

فوق تخصص عفوني اطفال گفت: براي مهار عوارض و علائم کوويد۱۹ و ٱميکرون بهتر است با پزشک مشورت کنند.

به گزارش بلاغ، دوره قرنطينه اوميکرون حدود پنج روز است و الزامي هم به دادن تست وجود ندارد، در عين حال توصيه به استفاده از دو ماسک يا ماسک‌هاي فيلتردار را در اوميکرون داريم، چراکه اگر افراد زير يک سقف باشند زير يک ساعات قطعا بيماري به همه منتقل خواهد شد و چيزي که در اين دوران بسيار مهم است تغذيه خوب و به ويژه استفاده از ترکيبات ويتاميني است، ضمن اينکه در اين دوره بايد خيلي مراقب کودکان باشيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html