پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250874
"سياهدانه"در درمان کوويد۱۹ مفيد است؟/ محققان استراليايي: امکان توقف "طوفان سيتوکيني"در بيماران کرونايي
تاریخ انتشار : 1400/05/18 16:41:16
نمایش : 806
يافته محققان استراليايي نشان مي دهد تيموکينون(ماده فعال سياهدانه) با چسبيدن به پروتئين سنبله کروناويروس مي تواند از ايجاد عفونت ريه در بيماران کرونايي جلوگيري کند؛ پيش از اين طب سنتي کشورمان سياهدانه را در درمان بيماري هاي بسياري از جمله عفونت هاي داخلي مفيد دانسته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ طبق گزارشي که امروز در رسانه هاي کشور ترجمه و منتشر شد «کانيز فاطيما شاد»، سرپرست تيم تحقيقات استراليايي، در رابطه با ارتباط مصرف سياهدانه و اثرات آن در جلوگيري از پيشگيري از ابتلا به کوويد19و بهبود حال بيماران کرونايي مي‌گويد: «شواهد فزاينده‌اي از مطالعات مدل سازي وجود دارد که نشان مي‌دهد تيموکينون(ماده فعال سياهدانه) مي‌تواند به پروتئين سنبله کروناويروس بچسبد و از ايجاد عفونت ريه در بيماران کرونايي جلوگيري کند.»

 

 

مهر که اين گزارش را منتشر کرد، در ادامه نوشته است: محققان استراليايي دانشگاه فناوري سيدني به تازگي دريافته اند که سياهدانه در درمان عفونت هاي کرونايي و پيشگيري از عفونت ريه کاربرد دارد و مي تواند سبب پيشگيري از "طوفان سيتوکيني" در بيماران بدحال کرونايي شود که در ادامه چگونگي ايجاد عارضه سيتوکيني تشريح خواهد شد.

 

سياهدانه و فوايدي آن در فرهنگ ايرانيان

سياهدانه، يکي از مواهب خدادادي طبيعت است که به نام هاي ديگري چون سياه تخمه، سرنيچ سياه، سنوخ سياه، کمون اسود، شونيز، شونوز و کمون هندي هم مصطلح است.

سياهدانه گياهي گلدار بومي شمال آفريقا و غرب آسيا است. اين گياه در نهايت رشد، ميوه‌اي به شکل دانه هايي سياه، معطر و کوچک به شکل چند ضلعي‌هاي نامنظم مي‌دهد. اين دانۀ گياهي در طب سنتي کشورمان قرن هاست که به عنوان داروي سنتي براي معالجه و پيشگيري از بيماري‌هاي متعددي، که مهمترين انها رفع التهاب ها و عفونت‌ها ست مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

 

گرمي سياهدانه، نوشداروي بيماران کرونايي

 

بر اساس احاديث موجود که در برخي از کتب طب قابل استناد است، پيامبر اکرم(ص) فرموده اند: «ما من داء إلا في الحبة السوداء منه شفاء إلا السام» يعني؛سياهدانه درمان هر دردي به جز مرگ است.

اين گياهدانه به واسطه دارا بودن آهن و پتاسيم فراواني که دارد سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند و اين نکته در درمان و پيشگيري بيماران کرونايي بسيار اهميت دارد.

بسياري از اطباء و حکماء ترکيب سياهدانه نيم کوب و عسل(دوسين) را درمان قاطبه درهاي بدن انسان دانسته اند که اين ترکيب بسيار گرم است و در درمان بيشتر بيماري هاي سرد، عصبي، مفصلي، روماتيسم، آرتروز، نازايي، سنگ کليه، اورام سرد و صلب، عفونت هاي خوني، کاهش فشار خون و به عنوان يه تونيک (تقويت کننده ي عمومي کل بدن) کاربرد فراوان دارد که اين گرمي مي تواند در بهبود حال بيماران کرونايي مفيد فايده واقع شود.

 

توقف طوفان ‌سيتوکين با مصرف سياهدانه

 

 

يکي از نکات مهمي که موجب مرگ و وخامت حال بيماران کرونايي مي شود، ايجاد "طوفان ‌سيتوکيني(cytokine storm)" است که "کانيز فاطيما شاد"، سرپرست تيم تحقيق استراليايي مي‌گويد: « همچنين ممکن است[مصرف سياهدانه] طوفان سيتوکيني را که بر بيماران بدحال مبتلا به کوويد ۱۹ بستري در بيمارستان تاثير مي‌گذارد، متوقف کند.»

از سوي ديگر به گفته محققان، "تيموکينون(ماده‌ موثر اصلي دانه سياه‌دانه )" مي‌تواند با جلوگيري از آزاد شدن مواد شيميايي پيش التهابي بيماران کرونايي ، سيستم ايمني بدن را به خوبي کنترل کند.

 

طوفان سيتوکين به زبان ساده

طوفان سيتوکين ناشي از کرونا از آزادسازي دو پروتيين ايجاد مي‌شود، محققان در جريان يک مطالع که در اوايل آذر ماه سال 99 ترجمه و در رسانه هاي کشور منتشر شد، دريافتند که طوفان سيتوکين يک چرخه معيوب است که بر اثر توليد بيش از حد دو پروتيين توسط سيستم ايمني بدن ايجاد مي‌شود.

روزنامه ديلي ميل، در رابطه با طوفان سيتوکين مي نويسد: مشخص شده که موارد شديد کوويد-۱۹ منجر به ايجاد يک وضعيت مرموز مي شود که اين وضعيت سيستم ايمني بدن را به هم مي ريزد؛ بطوريکه به جاي اينکه سيستم ايمني تنها به سلول هاي عفوني حمله کند، سلول هاي سالم را نيز مورد حمله قرار مي دهد. اين وضعيت که به طوفان سيتوکين معروف است مي تواند کشنده باشد اما محققان تلاش کرده اند تا متوجه شوند که اين طوفان چگونه عمل مي کند و چگونه مي توان آن را درمان کرد.

 

بر اساس اين گزارش طوفان سيتوکين يک واکنش غيرطبيعي ايمني است که مي‌تواند با علايمي مانند تب، خستگي، بي‌اشتهايي، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، اسهال، عوارض پوستي، تنفس سريع، تپش قلب، افت فشار خون، تشنج، سردرد، توهم و لرزش همراه باشد.

 

نکته؛ ميزان و ملاحظات مصرف سياهدانه 

افراد گرم مزاج دو گرم اما افراد سرد مزاج مي‌توانند تا هشت گرم هم از اين گياهدانه استفاده کنند. افراد گرم مزاجي که مي‌خواهند از خواص فوق‌العاده‌ سياهدانه بيشتر بهره ببرند بايد سياهدانه را در سرکه بخيسانند و بعد مصرف کنند. مثل سياهدانه اي که در ترشي هاي ايراني مي‌ريزند. همين طور زنان باردار و افرادي که براي بيماري‌هايي نظير افسردگي، فشار خون، ديابت، مشکلات تنفسي و ادراري دارو مصرف مي‌کنند در مورد مصرف سياهدانه با پزشک خود مشورت کنند.

 

حرف آخر

لازم به ذکر است که نکته باور پذير در تحقيقات محققان استراليايي پيرامون خواص سياهدانه، سابقه درمان بيماري هاي عفوني داخلي با اين گياهدانه در فرهنگ چند هزار ساله کشورمان است و خبرگزاري دانا گزارش محققان استراليايي را رأساً تاييد و يا تکذيب نمي‌کند؛ بلکه  صرف باز نشر خبر اقدام به تهيه گزارش تکميلي پيرامون خواص سياهدانه و کاربرد آن در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري ها و عارضه ها کرده است که در صورت مصرف اين گياهدانه اگر ضرري متوجه مصرف کننده نشود، بي ترديد فوايد ديگري براي وي به همراه خواهد داشت.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html