پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118910
"نيروي قدس" لبناني‌ها را آموزش مي‌دهد/ائتلاف آمريکايي ضدداعش "شو" است/ کمک فکري به عراق در عمليات آمرلي
تاریخ انتشار : 1393/06/26 10:26:55
نمایش : 1449
فرمانده کل سپاه گفت: در ايستادگي مردم جنوب لبنان در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي نقش نيروي قدس روشن و شفاف است البته اصل موفقيت خود مردم هستند که اراده ايستادگي دارند که کنار آن حمايت‌هاي فکري و آموزشي از طريق نيروي قدس صورت مي‌گيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نشست خبري سرلشکر جعفري فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به‌مناسبت فرارسيدن ۲۶ شهريورماه سالروز صدور فرمان امام راحل(ره) مبني بر تشکيل نيروهاي سه‌گانه زميني، دريايي و هوايي سپاه در سال ۶۴، صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. سرلشکر جعفري در ابتداي سخنان خود ضمن گراميداشتن سالرزو ۲۶ شهريورماه و اشاره به فرمان امام در تشکيل سه نيروي دريايي، هوايي و زميني سپاه گفت: در سال ۶۴ که سال جنگ بود سپاه در حين جنگ هر چند براي خود توانمندي‌هاي خوبي ايجاد کرده بود اما پس از جنگ فرصت بيشتري را براي توسعه و تشکيل نيروهاي داشته و به اين امر پرداخت.

وي افزود: البته تشکيل ۳ نيروي تخصصيي کار بسيار سختي است ولي بايد اقرار کنيم تا زماني که جنگ بود نتوانستيم اين سه نيروي را تشکيل دهيم اما پس از جنگ، سپاه اقدام به تشکيل ۳ نيرو کرد و با تشکيل اين ۳ نيرو به هدف خود رسيد و هم اکنون نيز اقداماتي خوبي در سپاه انجام گرفته است که نتيجه‌اي برخورداري سپاه از سه نيروي دريايي، زميني هوايي است.

*** توان گسترده‌اي براي دفاع در برابر تهديدات خارجي فراهم کرده‌ايم

فرمانده کل سپاه با بيان اينکه امروز دشمنان ما به توانمندي‌هاي سپاه اقرار مي‌کنند و به آن واقف هستند، تصريح کرد: سپاه در کنار ارتش جمهوري اسلامي ايران يک توان بسيار گسترده و واقعي را براي دفاع در برابر تهديدات خارجي فراهم کرده است و پس از جنگ تاکنون که زماني زيادي از آن مي‌گذرد، دشمنان قصد تهديد جمهوري اسلامي را داشتند ولي به دليل آمادگي نظامي و دفاعي در مجموع کشور آنها از اقدام خود منصرف شدند و در واقع قدرت يک اثر بازدارندگي ايجاد کرده است.

وي با بيان اينکه ماموريت سپاه حفاظت از انقلاب است، گفت: در اين راستا يک بُعد حفاظت از دستاوردهاي نظامي و مقابله با تهديدات سخت است. که سه نيروي هوايي دريايي و زميني در مقابل اين تهديدات به انجام ماموريت مي‌پردازند اما مقابله با تهديدات نيمه سخت و يا نرم از ديگر وظايف سپاه است که آمادگي خوبي در اين عرصه و دفاع از آرمان‌هاي انقلاب و شهيدان داريم و اين آمادگي را مديون خون شهدا و حمايت‌هاي امام و رهبر انقلاب چه در دوران رياست جمهوري و چه الان هستيم.

سرلشکر جعفري با اظهار اميدواري از افزايش و توسعه توان بالقوه سپاه در مسير آرمان‌ها و اهداف انقلاب، خاطرنشان کرد: سپاه با حمايت‌هاي مقام معظم رهبري و مردم به انجام ماموريت‌هاي محوله خواهد پرداخت.

*** ائتلاف آمريکايي ضدداعش، شبيه شو است

فرمانده کل سپاه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر ائتلاف مبارزه با داعش به رهبري آمريکا و عدم حضور ايران در اين ائتلاف گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب روز گذشته اعلام کردند اين حرکت آمريکايي‌ها به يک "شو" شبيه است چرا که همه مي‌دانند که با حمايت و پشتيباني‌ خود آنها و اسرائيلي‌ها اين تشکيلات و گروهک‌ها درست شده‌اند تا مردم مسلمان در منطقه به جان هم بيفتند و مانع داخلي در کشورها براي جلوگيري از پيشرفت و توسعه انقلاب اسلامي ايجاد شود.

وي افزود: اين اقدام آمريکا مي‌تواند معناي پشيمان و نااميد شدن در ايفاي نقش موثر داعش و امثال آن در منطقه را دارد چرا که آنها از توسعه اين گروه‌ها احساس خطر کردند که ممکن است خرابکاري‌ها به داخل کشورشان بيايد و به اين نتيجه رسيدند که براي مقابله با اين گروه‌ها ائتلاف تشکيل دهند تا از توسعه قدرت آنها جلوگيري کنند.

*** قبل از تاسيس داعش با ايجاد اين گروه‌ها مخالف بوديم

سرلشکر جعفري برهمين اساس خاطرنشان کرد: قطعا اگر ايران را به اين نشست دعوت مي‌کردند ما در اين نشست که محوريت آن با آمريکاست، شرکت نمي‌کرديم. ايران قبل از تاسيس داعش نيز با وجود اين گروه‌ها مخالف بود و از کشورها به‌خصوص سوريه در مبارزه با تروريست‌ها حمايت مي‌کرد.

وي با بيان اينکه اميد زيادي به اين ائتلاف نيست چرا که در راستاي اهداف خود آمريکايي‌ها اين ائتلاف درست شده است گفت: در اينکه هدف آمريکايي‌ها نابودي کامل داعش باشد ترديدي جدي نسبت به اين مسئله داريم.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال ديگري نسبت به پيامدهاي پيروزي غزه در جنگ ۵۱ روزه اظهار داشت: مقاومت ۵۱ روزه غزه در واقع استمرار و پايداري در برابر نظام سلطه در منطقه است البته اين اولين جنگ تحميلي از سوي اسرائيلي‌ها نبود، جنگ ۳۳ روزه را نيز آنها شکل داده بودند و همه اين جنگ‌ها نيز از يک جنس بود اما آن چيزي که به پيروزي رسيد، مقاومت مردم در برابر يک ارتش کلاسيک و منظم بود.

وي ادماه داد: اين مقاومت و ايستادگي از دستاوردهاي جنگ ۸ ساله است و پيام آن نيز پيام انقلاب بوده که مي‌توان با دست خالي در برابر بزرگترين ارتش کلاسيک دنيا در صورت وجود اراده، مقاومت کرد.

فرمانده کل سپاه گفت: رژيم صهيونيستي ترديدهايي از جنگ‌هاي قبلي داشت ولي از آنها عبرت نگرفته بود و فکر مي‌کرد که با رفع ضعف‌ها و نواقص خود، مي‌تواند مقاومت را بکشند اما جنگ ۵۱ روزه نشان داد که مقاومت بر حق است و اين نوع ايستادگي در برابر ارتش‌هاي کلاسيک مي‌تواند هر نوع ارتشي را با تجهيزات و توانمندي به شکست بکشاند.

وي پيروزي مقاومت در جنگ ۵۱ روزه را از توفيقات بزرگ دانست و اظهار داشت: پيام ايستادگي در برابر ظلم در دنيا به خوبي جا افتاده و در همه کشورها در حال گسترش است و در واقع، اين همان پيام انقلاب مبني بر ايستادگي در برابر ظلم و ستم است.

سرلشکر جعفري در پاسخ به سوال ديگري مبني بر سامانه پدافندي سوم خرداد و توانمندي اين سامانه تصريح کرد: سوم خرداد سامانه‌اي است که در راستاي بحث‌هاي تحقيقاتي انجام گرفته و براي دفاع از آسمان کشور آن هم با فناوري‌هاي جديد و به روز و با ترکيب رادارهاي مختلف در جهت ارتقاي توانمندي‌هايمان در بُعد ساخت موشک‌هاي ضدهوايي انجام گرفته و اين توانمندي در ما ايجاد شده است.

*** سامانه پدافندي سوم خرداد يک سامانه پيشرفته با برد و ارتفاع مناسب است

وي گفت: سامانه پدافندي سوم خرداد يک سامانه پيشرفته با برد و ارتفاع مناسب است که از آسمان کشور در هر شرايطي حفاظت مي‌کند و اين توانمندي توسط دانشمندان گمنام سپاه ايجاد شده است.

فرمانده کل سپاه در خصوص رونمايي از دستاوردهاي جديد سپاه در رژه ۳۱ شهريورماه گفت: آن بخش از تجهيزاتي که داراي طبقه‌بندي است و به صلاح نمي‌دانيم را ارائه نخواهيم داد اما بخشي از تجهيزاتي و توانمندي‌هايي که امکان نمايش داشته باشند را در معرض ديد خواهيم گذاشت.

*** دستاوردهاي هوايي، پدافندي و راداري را در رژه ۳۱ شهريور به نمايش مي‌گذاريم

وي تصريح کرد: ما دستاوردهاي را در حوزه هوايي، پدافندي، راداري در رژه ۳۱ شهريور به نمايش خواهيم گذاشت.

*** فکر نمي‌کنم دشمنان آنقدر بي‌فکر باشند که نتوانند پيش‌بيني کنند که تهديد مستقيم عليه ايران چه تبعاتي دارد

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا تاسيس پايگاه‌هاي آمريکايي در اربيل عراق تهديدي عليه جمهوري اسلامي است؟ گفت: خير؛ نظام جمهوري اسلامي ايران از تهديد مستقيم ابرقدرت‌ها عبور کرده و فکر هم نمي‌کنيم که دشمنان ما آنقدر بي‌فکر باشند که نتوانند پيش‌بيني کنند که تهديد مستقيم عليه جمهوري اسلامي ايران چه تبعاتي دارد به هر حال در فضاي پيش رو، تهديد مستقيم بعيد است و اين کار آنها بيشتر براي حمايت از کردهاي عراق بوده و براي همين در منطقه اربيل مستقر شد‌ه‌اند تا اينکه بتوانند اقدامات موثري را براي کردهاي عراق و افزايش روحيه آنها انجام دهند.

خبرنگاري از فرمانده کل سپاه پاسداران پرسيد که برخي از کشورهاي منطقه افزايش توان دفاعي ايران در منطقه را تهديد مي‌دانند و اين در حالي است که بودجه نظامي ايران نسبت به ساير کشورها منطقه پايين‌تر است، که سرلشکر جعفري در پاسخ به او تأکيد کرد: توان نظامي در نظام جمهوري اسلامي با کشورهاي ديگر متفاوت است چرا که آنها تنها متکي به سلاح و تجهيزات پيشرفته هستند اما ما علاوه بر سلاح پيشرفته، تکيه‌مان بر نيروي ايمان، انگيزه و اقدامات نرم‌افزاري در بحث دفاعي و در تاکتيک‌ها و البته در سلاح‌ها و تکنيک است که اقدامات لازمي را انجام داده‌ايم بنابراين متکي به سلاح و تجهيزات پيشرفته نيستيم و قطعا اين محوريت نيز نياز به بودجه ندارد ولي همين مقدار بودجه هم براي کساني که نگاه تهديدآميز به کشور ما دارند تهديد به حساب مي‌آيد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص وضعيت امروز دولت سوريه اظهار داشت: هدف دشمنان در سوريه از بين بردن نظام حاکم بر اين کشور است و چون دولت و مردم سوريه را در جبهه مقاومت اسلامي مي‌دانند براي آنها قابل تحمل نيست و هر اقدامي را در راستاي تضعيف دولت انجام مي‌دهند.

فرمانده کل سپاه برهمين اساس اضافه کرد: هنوز تروريست‌ها و معارضين در سوريه هستند و بخش‌هايي را در دست دارند ولي بدون ترديد گسترش آنها براي دشمنان نيز موجب نگراني شده تا به دنبال برخورد يا جلوگيري از توسعه توان گروهک‌هاي تروريستي باشند.

*** هدف آمريکا در سوريه تغيير نکرده و همان هدف ساقط کردن نظام و دولت حاکم بر سوريه را دارند

وي با بيان اينکه هنوز بسياري از گروه‌هاي تروريستي در سوريه، به جز داعش مورد حمايت آمريکايي‌ها هستند، يادآور شد: هدف آمريکايي‌ها در سوريه تغيير نکرده و همان هدف ساقط کردن نظام و دولت حاکم بر سوريه را دارند و امروز تنها به ظاهر شعار مبارزه با تروريست‌ها را سر مي‌دهند. به هر حال با توجه به توانمندي دفاعي وطني سوريه، بعيد مي‌دانيم گروه‌هاي معارض قدرت توسعه در اين کشور را داشته باشند.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله هوايي به پايگاه‌هاي داعش از آسمان سوريه و واکنش احتمالي سوريه به اين حمله و اظهار نظر اوباما مبني بر اينکه در صورت مورد هدف قرار گرفتن جنگنده‌هايمان، پدافند سوريه را نابود خواهيم کرد، گفت: واکنش ما به اين موضوع قطعا در ابعاد سياسي خواهد ولي به طور مستقيم سياست دخالت نظامي و يا اقدام نظامي را نداريم.

وي ادامه داد: بدون ترديد همانگونه که سياست جمهوري اسلامي ايران که همان حمايت از نظام حاکم بر سوريه است، ادامه خواهد يافت و اين حرکت آمريکايي‌ها را بشدت محکوم مي‌کنيم و اين اقدام آنها را تجاوزگرانه و از موضع "قلدري" مي‌دانيم که قطعا محکوم است. آمريکايي‌ها خوي سلطه‌گري و روحيه استکباري دارند و اين اقدام آنها در راستاي همين روحيه آنهاست.

*** به تهديدات مورد به مورد پاسخ مي‌دهيم

سرلشکر جعفري در پاسخ به اين سوال خبرنگار العالم که از او پرسيد فرماندهان ارتش و سپاه در ايران اعلام کردند که پاسخ تجاوز پهپاد اسرائيلي به کشور را در ميدان خواهيم داد، منظور از ميدان چيست، اظهار داشت: واکنش به تهديدات بستگي به نوع آنها دارد البته نمي‌شود به صورت کلي به اين سوال پاسخ داد به هر حال بايد مورد به مورد به هر تهديدي پاسخ داده شود و منظور از پاسخ دادن در ميدان نيز اين است که آن تهديد را در همان نقطه ساقط مي‌کنيم يعني در منطقه نبرد.

وي ادامه داد: پاسخ به تهديد در نقطه مبداء نيز بستگي به نقطه تهديد دارد که اگر تهديد از طريق شليک موشک و يا هر عمل ديگري باشد به شکل ديگري پاسخ داده خواهد شد.

فرمانده کل سپاه در خصوص عمليات شکستن محاصره آمرلي و اينکه آيا ايران در اين عمليات حضور داشته است؟ به منطقه حساس و استراتژيکي بودن منطقه آمرلي اشاره و تصريح کرد: به هر حال آمرلي در يک منطقه حساسي قرار گرفته و به دليل اينکه در ارتفاع قرار دارد، امکان تسلط داعش بر شهرهاي کوچک اطراف آن را فراهم کرده است اما خدا را شکر، اينها پاکسازي شده و عمليات بزرگي در اين منطقه صورت گرفت که دفاع وطني و ارتش عراق آن را انجام داد.

*** در عمليات شکستن محاصره آمرلي "کمک فکري" به عراق داديم

وي افزود: نقش ايران در اين عمليات کمک فکري و البته انتقال تجربي بوده است و لزومي به حضور نيروي نظامي نبوده است و ارتش عراق با کمک ۲۰ هزار نفر از نيروي مجاهدي که در جنگ ۸ ساله عليه صدام جنگيده بودند، اين عمليات را انجام دادند و به پيروزي رسيدند و با وجود جوانان عراق نياز به ايران نبود.

فرمانده کل سپاه با بيان اينکه اثرات عمليات آمرلي در شکست کل داعش اثرگذار بوده و تجربه زيادي را براي نيروهاي دفاعي عراق فراهم کرده است، گفت: با انجام اين عمليات تسلط بر ارتفاعات و نقاط استراتژيک به دست نيروهاي مردمي و ارتش عراق افتاده و اين تسلط توسعه پيدا خواهد کرد.

*** جنگ سپاه کلاسيک نيست/ سپاه فقط مجهز به تجهيزات بومي و سبک تاکتيکي دريايي است

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينکه آيا سپاه در حوزه زيردريايي و جنگنده‌ها به دنبال افزايش توانمندي است، گفت: خير، در بعضي خطوط مواصلاتي و در ماموريت‌هاي نيروي دريايي سپاه و ارتش تفکيکي صورت گرفته و قرار نيست سپاه به تجهيزات سنگين دريايي و يا جنگنده‌هاي هوايي مجهز شود و اين سياست‌ها به تصويب فرمانده کل قوا رسيده و نيروي هوايي و دريايي سپاه و ارتش مکمل يکديگر هستند و ارتش قطعا در تجهيزات دريايي سنگين و کلاسيک فعاليت مي‌کند اما سپاه مجهز به تجهيزات بومي و سبک تاکتيکي است که در نبردهاي ناهمطراز کارايي زيادي دارند. جنگ سپاه کلاسيک نيست و مجهز به اين تجهيزات نخواهد بود.

*** سپاه در عرصه سازندگي و ساير عرصه‌ها آماده همکاري با دولت است/ بين دولت و سپاه رابطه خوبي برقرار است

فرمانده کل سپاه در خصوص نحوه تعامل سپاه با دولت يازدهم، با بيان اينکه سپاه همانگونه که قبلا اعلام کرده از همه دولت‌ها حمايت مي‌کند، خاطرنشان کرد: سپاه در اقدامات سازندگي و اقداماتي که مربوط به معيشت، رفاه، امنيت و آسايش مردم باشد با دولت همکاري مي‌کند. به هر حال در عرصه محروميت‌زدايي و سازندگي کارهاي بزرگي انجام داده‌ايم و دولت نيز به اين امور واقف است البته از اول تشکيل دولت اعلام کرديم که در عرصه سازندگي به دولت کمک خواهيم کرديم هر چند در اوايل تشکيل دولت ابهاماتي براي آنها وجود داشت اما رفته رفته به اين نتيجه رسيدند که مجموعه سپاه در عرصه سازندگي توان قابل توجهي دارد و نمي‌توان اين حوزه را ناديده گرفت. سپاه، هم در عرصه سازندگي و هم در ساير عرصه‌ها آماده همکاري با دولت است و الحمدالله بين دولت و سپاه رابطه خوبي برقرار است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري تسنيم مبني بر اينکه پس از تشکيل نيروي قدس سپاه پاسداران و بسيج و ابلاغ آن به سپاه شاهد هجمه‌هاي دشمنان و ضدانقلاب در داخل و خارج به اين دو نيرو بوده‌ايم، تحليل شما از اينگونه اقدامات چيست؟ گفت: عرصه کار بسيج در داخل است و براي مقابله با حرکت‌هاي ضدامنيت و مخالف انقلاب، در داخل کشور کار مي‌کند.

فرمانده کل سپاه افزود: عرصه ماموريتي نيروي قدس سپاه در خارج و کمک به نهضت‌هاي انقلابي و مقاومت و محرومين و مظلومين در سراسر دنيا است.

وي اضافه کرد: در کشورهايي مثل لبنان، سوريه و عراق اگر احتياج به کمک در اين عرصه‌‌ها باشد ما اين کمک‌ها را انجام مي‌دهيم و اگر بخواهيم ارزيابي از توان نيروي قدس سپاه داشته باشيم بهترين ارزيابي، اعتراف دشمنان در برابر نيروي قدس است که هر چقدر دشمنان براي ساقط کردن حاکميت در سوريه و يا ايجاد ناامني و اختلاف در عراق به کار گرفتند، به هدف خود نرسيدند و يا در ايستادگي مردم جنوب لبنان در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي نقش نيروي قدس روشن و شفاف است و همه اين را مي‌دانند؛ البته اصل موفقيت در اين کشورها خود مردم هستند که اراده ايستادگي دارند که در کنار آن، حمايت هاي فکري و آموزشي از طريق نيروي قدس سپاه صورت مي‌گيرد که بسيار هم موفقيت‌آميز بوده است.

*** بايد خود را در جهت ايجاد توانمندي در دفاع از زيرساخت‌ها براي مقابله به مثل براي حملات سايبري آماده کنيم

سرلشکرجعفري در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار تسنيم مبني بر توانمندي سپاه پاسداران در عرصه سايبري و جنگ الکترونيک گفت: يکي از عرصه‌هاي دفاعي ما موضوع سايبري است. حملات سايبري دشمنان به زيرساخت‌هاي ما از گذشته تاکنون وجود داشته و ادامه دارد و البته بدون ترديد بايد خود را در جهت ايجاد توانمندي در دفاع از زيرساخت‌ها براي مقابله به مثل براي حملات سايبري آماده کنيم و الحمدلله اين زيرساخت‌ها فراهم شده و رو به گسترش است. ارتقاي آمادگي سايبري در اين فرصت کم از معجزات الهي است و اين توانمندي در مجموع سپاه ايجاد شده و دشمنان اين توانايي ما را رصد کرده و برآورد و اعتراف مي‌کنند که توانمندي سايبري در نظام جمهوري اسلامي بالا است و ايجاد اين توانمنديي اثري بازدارنده داشته است.

وي تصريح کرد: در حوزه ممانعت و مقابله با حملات سايبري به برخي از زيرساخت‌هايمان کارهاي خوبي انجام شده و دشمن به آن واقف است و اين توانمندي نوعي بازدارندگي ايجاد کرده است.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا تغيير نام نيروي هوايي سپاه پاسداران به هوافضا در راستاي توليد پهپادهاي پيشرفته و يا اقدامات ديگري در اين جهت است، اظهار داشت: خير؛ توانمندي‌هايي که ما در عرصه پهپاد و ساخت آنها چه در حوزه عملياتي و چه در حوزه شناسايي و يا در بخش منهدم کردن پهپادهاي دشمنان به دست آورده‌ايم، در حيطه نيروي هوايي است و بحث هوافضا عرصه ديگري را شامل مي‌شود که در ارتفاع بالاتر و موضوعاتي مانند ماهواره‌ها و بهره‌برداري از آنها فعاليت مي‌کند. توانمندي ساخت و توليد پهپاد و يا منهدم کردن پهپادهاي دشمن و يا توانمندي‌هاي راداري و موشکي در عرصه همان توانمندي هوايي است.

*** با توجه به هر درخواستي که از سپاه صورت گيرد، ما کمک مي‌کنيم

سرلشکر جعفري در پاسخ به سوال ديگري درباره تسليح کرانه باختري و اقدامات سپاه در اين راستا گفت: اقدامات سپاه در عرصه کمک به مستضعفين و همه مردمان مظلوم در دنيا معطوف و بنا به درخواست آنها انجام مي‌شود و با توجه به هر درخواستي که از سپاه صورت گيرد، ما کمک مي‌کنيم.

وي خاطرنشان کرد: دفاع از مردم مظلوم دنيا بخصوص در برابر جنايات رژيم صهيونيستي و آمريکا را براي خود وظيفه اصلي مي‌دانيم و بنا به درخواست آنها هم کمک فناورانه به‌خصوص در حوزه انتقال فناوري و تجربيات و هم آموزش‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم و با افتخار عرض کرديم که اين کمک‌ها را انجام مي‌دهيم و آن را اعلام مي‌کنيم که هر مطالبه‌اي در هر جا به وجود آيد سپاه انجام مي‌دهد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html