رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با تاکيد بر عدم داشتن معاينه فني اتوبوس اسکانيا گفت: علت اصلي حادثه سرعت قابل توجه اتوبوس و مانور نامناسب آن بوده ، اين در حالي است که علت تشديد آن نيز سرعت قابل ملاحظه و کشيدگي اتوبوس در مساحت زياد بوده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، احمد دنيامالي در شصت و ششمين جلسه علني شوراي شهر که با حضور تشکري هاشمي - معاونت ترافيک و حمل و نقل شهرداري تهران برگزار شد با اشاره به اينکه حادثه رخ داده براي اتوبوس اسکانيا که منجر به فوت هشت نفر از شهروندان در تهران شد در دستور بررسي شوراي شهر قرار گرفت، گفت: در اين گزارش مجموع گزارشهاي پليس، پزشکي قانوني و مجروحان حادثه وجود دارد اما گزارش نهايي و تکميلي مجددا ارائه خواهد شد.
وي در ارائه اين گزارش ابتدا با اشاره به کروکي مسيرحادثه گفت: آنچه که مهم بوده بررسي شرايط خودرو و راننده است. راننده اين اتوبوس اسکانيا آقاي شجاعت کياني بوده که گواهينامه پايه يک داشته و اتوبوس را در ساعت ?:?? از پايانه مترو چيتگر به همت اعزام کرده و در ساعت ??:?? دقيقه با ظرفيت کامل وارد بزرگراه آزادگان شده است.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينکه اتوبوس حادثه ديده بر اساس اطلاعات ثبت شده در جي پي اس، ?? کيلومتر در ساعت سرعت داشته است و اين سرعت قابل اتکا نيست افزود: GPS هر دو دقيقه يکبار اطلاعات را ثبت ميکند و ما معتقديم که سرعت اتوبوس در لحظه حادثه بيش از اينها بوده است.
وي با اشاره به تشکيل کميته اضطراري به منظور دريافت و بررسي گزارشات پزشکي قانوني و پليس، بيان کرد: بازديد از محل حادثه انجام گرفت و همچنين از يک اتوبوس مشابه ديگر بازديد شد. پس از آن مراحل حادثه پيش از برخورد مورد بررسي قرار گرفت که در مراحل دو و سه به اين نتيجه رسيديم که بر اساس سوالات و جوابهاي انجام شده اين اتوبوس اسکانيا تا ابتداي بزرگراه آزادگان مشکلي نداشته اما در حين ورود به اين بزرگراه مسائلي براي آن رخ ميدهد.
دنيامالي افزود: سرعت زياد اتوبوس و عصبانيت بسيار راننده، اعتراض به نحوه رانندگي از سوي برخي مسافران در حالي که راننده به اين اعتراضات توجه نکرده و علاوه بر آن بر سرعت خودش افزوده است، ?? متر کشيدگي لاستيک محور چپ اتوبوس زماني که وارد لوپ شده در حالي که ترمز نکرده است و نيز کورس گذاشتن با يک خودروي پژو بر اساس صحبت برخي از مسافرين از جمله مباحثي بوده است که در زمان ورود اتوبوس به بزرگراه آزادگان مطرح است.
وي اين مسئله را که اتوبوس اسکانيا با يک خودروي پژو کورس گذاشته است را با توجه به اظهارات مسافرين تاييد نکرد و ادامه داد: " ايجاد بريدگي"، "افتادن مسافرين زير خودرو"، "بياحتياطي راننده"، "عمل نکردن سيستم کنترل سرعت" و نيز "شيشههاي اين اتوبوس از علت هاي تشديد اين حادثه به شمار مي آيد.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با اشاره به گزارش پليس، اظهار کرد: در گزارش پليس آمده است که ?? متر کشيدگي لاستيک قبل از برخورد در حالي که اتوبوس ترمز نکرده وجود دارد و بار ثقل اتوبوس به محور چپ انتقال يافته و در همان حالت به سمت گاردريل پيش رفته و کشيده شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر ?? متر کشيدگي لاستيک قبل از برخورد، تخطي از سرعت مطمئنه و قرارگيري طي ?? متر تا وضعيت نهايي از جمله مباحثي بوده که در گزارش پليس به آن اشاره شده است.
دنيامالي با بيان اينکه چهار نفر از مسافرين در زير اتوبوس جان خود را از دست دادهاند، در مورد علت حادثه بر اساس گزارشات پليس، گفت: بي احتياطي راننده و ضعف خودرو علت حادثه در گزارش پليس بوده که علاوه بر آن ميتوان به يک مسئله مهم ديگر اشاره کرد.
دو ماه از دوره معاينه فنياش گذشته بوده است
به گفته وي عليرغم گزارش مديرعامل سازمان اتوبوسراني در گزارشات پليس آمده است که اين خودرو اسکانيا در زمان حادثه دو ماه از دوره معاينه فنياش گذشته بوده است. اين در حالي است که گفته ميشد اتوبوس داراي معاينه فني بوده است.
اين عضو شوراي شهر تهران در ادامه به صحبتهاي مجروحان بر اثر حادثه اشاره و افزود: همه افرادي که متوجه رفتار نامتعادل راننده شدند، به هر نحوي خود را به صورت محکمتر گرفتهاند تا آسيب کمتري ببينند.
دنيا مالي ادامه داد: آقاي محبي ?? ساله که در حين سانحه پشت سر راننده حضور داشته گفته است که سرعت اتوبوس زياد بوده و راننده فرمان را ميچرخانده و دائما ترمز ميگرفته. وي همچنين ميگويد زماني که راننده مسير اميرکبير را تمام کرده است نزديک بوده که تصادف کنند.
علاوه بر اين راننده حواسش به دوربرگردان نبوده و يکدفعه پيچيده است. خانم هاشميپور - مسافر ديگر - اشاره کرده که در محل ورود به بزرگراه آزادگان سرعت اتوبوس در زمان پيچيدن بالا بوده است.
آقاي بهاري - يک مسافر ديگر - نيز عنوان کرده که هنگام خروج از اميرکبير راننده به شدت ترمز گرفته و در آزادراه آزادگان سرعت اتوبوس بالا بوده و به يکباره پيچيده است. آقاي اوجيزاده نيز در صحبتهاي خود عنوان کرده که راننده حالت عادي نداشته و مدام گاز ميداده است؛ من ميدانستم ماشين چپ خواهد کرد به همين دليل صندليها را محکم گرفته بودم چرا که راننده در ???- ??? متر پاياني بد رانندگي ميکرد در حالي که در طول مسير رانندگياش اينگونه نبود.
آقاي يوسفي نيز با اشاره به اينکه راننده خوب ماشين را کنترل نميکرده، گفته است که سرعت ماشين خيلي زياد بوده و يکدفعه راننده متوجه پيچ شده که من احساس ميکنم به جاي ترمز گاز را گرفته است و اين موضوع آخر توسط ديگر مسافران نيز تاييد شده است.
به گفته اين عضو شوراي شهر تهران ، خانم طاهري از ديگر مسافران اتوبوس اسکانيا با اشاره به اينکه در ايستگاه چيتگر اتوبوس با دو خانم و يک آقا راه افتاده گفته است، راننده طي تماسي با مسئول خط ميگفت که من حال خوشي ندارم، اين در حالي است که يکي ديگر از مسافرين ميگويد که احساس کردم در دست چپ راننده گوشي موبايل بوده است.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران پس از قرائت صحبتهاي مجروحان و مسافران واژگوني اتوبوس اسکانيا در بزرگراه آزادگان با تاکيد بر اينکه بر اساس دستگاه GPS نميتوانيم سرعت لحظهاي اتوبوس را مشخص کنيم، گفت: اين موضوع تنها بر اساس شهود عيني است که به سرعت غيرمطمئنه اتوبوس و وضعيت غيرعادي آن رسيدهايم.
دنيامالي با بيان اينکه سرعت قابل توجهي را براي اتوبوس متذکر هستيم، گفت: کشيده شدن اتوبوس در شيب، به طول ?? متر از ديگر مسائلي است که ميتوان به آن اشاره کرد و هم اکنون نيز آنقدر خط لاستيک اساسي کشيده شده است که ميتوان آن را مشاهده کرد. اين در حالي است که اتوبوس در لوپ نپيچيده و مستقيم به سمت فضاي سبز رفته است.
وي در ادامه به مراحل بعد از برخورد اتوبوس اشاره کرد و افزود: در مرحله پنج اتوبوس در همان ابتدا به جدول گاردريل برخورد کرده و وارد لوپ نشده به همين دليل انتهاي اتوبوس چرخيده است.
رئيس کميسيون عمران و حملونقل شوراي شهر تهران اظهارکرد: خانمها در انتهاي اتوبوس نشسته بودند و در اين نقطه حدود ?? سانتيمتر اختلاف ارتفاع داريم که به علت حرکت شتاب ثقلي، خانمها از پشت به ضلع چپ اتوبوس پرتاب شدهاند. اين در حالي است که افراد با کشيده شدن اتوبوس به زير آن پرت شده و در نهايت هفت نفر در دم جانشان را از دست ميدهند.
شش مورد از مرگها بر اساس صدمات بدني ناشي از اصابت اجسام سخت بوده است
وي در ادامه به گزارش پزشکي قانوني در مورد اين حادثه اشاره کرد و افزود: شش مورد از مرگها بر اساس صدمات بدني ناشي از اصابت اجسام سخت بوده، يک مورد به علت صدمه مغزي ناشي از اصابت جسم سخت بوده و در يک مورد هم شکستگي ستون فقرات ناشي از اصابت جسم سخت را داشتهايم.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران همچنين به اظهارات کنترل کننده خط اشاره کرد و افزود: محمود صيادي گفته است که ?? اتوبوس در اين خط وجود دارد که هر روز ?? اتوبوس آن در حال فعاليت هستند و آقاي شجاعت کياني راننده جانشين بوده است که به دليل مشکل دندان روز قبل مرخصي داشت. صيادي ميگويد به راننده گفتم که اگر ميخواهي استراحت کن اما او گفت که مشکلي نيست.
دنيامالي تصريح کرد که صحبتهاي محمود صيادي – کنترل کننده خط – با صحبتهاي خانم طاهري از مسافران سانحه مطابقت ندارد.
وي ادامه داد: مشکل بيماري و دندان درد روز قبل رانندهاي که به خاطر آن در مرخصي بوده، صحبتهاي شهود در مورد خوب نبودن وضعيت راننده و گفتههايش با کنترل کننده خط، حرکت غيرطبيعي ماشين، محرز شدن تقابل در تقاطع اميرکبير با يک خودروي ديگر، محرز شدن پيچيدن يک دفعه اتوبوس، وضعيت ساختاري اتوبوس و نيز محرز نشدن صحبتهاي راننده با گوشي تلفن از جمله مسائلي است که ميتوان به آن اشاره کرد.
?? درصد مرگ ناشي از تصادفات رانندگي در اتوبوسهاي اسکانيا بوده است
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينکه ???? اتوبوس از ابتدا تا کنون توسط عقاب افشان توليد شده گفت: در سال ??، ?? درصد اتوبوس برون شهري سهم اين شرکت خصوصي بوده است که طبق آمار پليس ?? درصد افرادي که جانشان را در تصادفات مختلف رانندگي از دست دادهاند در همين اتوبوسهاي اسکانيا و عقاب افشان بودهاند که شامل ??? نفر ميباشد.
دنيامالي شتاب و سرعت اسکانيا را از ديگر دلايل فوت بيش از حد مسافران اين اتوبوس در حادثه بزرگراه آزادگان دانست و گفت: طبق استاندارد نبايد شکستگيها به اين شکل باشد چرا که لبههاي تيز صندليها پس از شکستگي همچون شمشير برنده بوده در حالي که بايد اين صندليها با الياف پوشيده شود و همانند ترکش به مسافران آسيب نزند. اما بايد بدانيم که علت فوت هيچيک از مسافران صندليهاي شکسته نبوده اما مصدوماني در اين زمينه داشتهايم و به طور کلي چهار صندلي شکسته شده است.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران افزود: طبق گفتههاي سرهنگ حسيني - رئيس پليس راهور نبايد در اثر اين حادثه اين تعداد مجروح به جا ميمانده و نبايد ميزان آمار فوت واژگوني اين اتوبوس به اين ميزان باشد.
وي در مورد ابعاد پنجره اتوبوس نيز اظهار کرد: ابعاد دهنههاي شيشه ??? سانتي متر طول و ??? سانتي متر ارتفاع داشته و دهنههاي دوم و سوم آن نيز ??? سانتي متر طول و ??? سانتي متر ارتفاع داشتهاند. شيشهها استاندارد بوده اما ما مجددا با توجه به صحبتهاي مطرح شده آنها را براي تست فرستادهايم.
دنيامالي با بيان اينکه يکي ديگر از مشکلات اين اتوبوس ضعف آن بوده است، گفت: بعضا محل قرارگرفتن ميلههاي اتوبوس روي صندليها مطرح بوده و کيفيت ميلهها نيز به گونهاي بوده است که تغيير شکل داده است.
وي با اشاره به نامه رئيس سازمان ملي استاندارد در خصوص اتوبوس حادثه ديده، عنوان کرد: بحث شيشه و نوع چسب مصرفي و پروفيل سازه مورد استفاده و نيز سختي صندلي در طراحي مبنا قرار گرفته و شامل ?? درصد تست استاندارد نيست.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينکه يکي از مشکلات اين اتوبوس توليدات مربوط به سال ?? تا ?? بوده که دچار ايراد بوده است اما از سال ?? به بعد اصلاحات آن انجام شده اين در حالي است که بايد بدانيم از سال ?? اصلاحات انجام شده اما توليدات قبل همچنان داراي مشکل است و در سطح شهر نيز کماکان از آنها استفاده ميشود.
وي در جمعبندي نهايي صحبتهاي خود اضافه کرد: علت اصلي حادثه سرعت قابل توجه اتوبوس و مانور نامناسب آن بوده است. اين در حالي است که علت تشديد آن نيز سرعت قابل ملاحظه و کشيدگي اتوبوس در مساحت زياد بوده است
منبع: افکار