پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 116917
تصاويري زيبا از جاذبه هاي گردشگري شهرستان فارسان
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 5483

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کوه‌هاي اطراف آن جهان‌بين در جنوب، سالداران در کوه کلک در شمال،کوه چوبين در شمال غربي که به نام کوه سيد ميراحمد معروف است. در اين منطقه‌ي بيضي شکل چهار شهر به نام باباحيدر، فارسان، پردنجان و جونقان قرار گرفته است. روستاهاي واقع شده در اين منطقه بزرگ پرجمعيت به طوري که اگر در شرايط ديگري و در منطقه‌ي ديگري بودند، هريک خود مرکز شهرستاني مي‌شدند. در مقايسه با مرکز خيلي از شهرستان‌ها از هر جهت شرايط مناسب‌تري داشتند. البته روستاهاي کوچکي هم دارد ولي همان‌ها هم نسبت به بسياري از روستاهاي برخوردار از امکانات به لحاظ جغرافيايي بزرگ‌ترند. اين روستاها عبارتند از: فيل‌آباد، عيسي‌آباد، چوبين، گوجان، ده‌چشمه، چليچه، راستاب و گوشه.

 

جاذبه هاي جونقان :(قلعه سردار اسعد بختياري - خان اوي جونقان)

sardarasad.jpg

 

1393516603_khan-evi-junaghan-7.jpgباباحيدر : (غار سراب باباحيدر - امامزاده سيد مير احمد)

 

پيشينه تاريخي شهرستان فارسان:

از نظر تاريخي قدمت شهرستان فارسان به قبل از اسلام مي‌رسد. ساکنان اوليه آن را مهاجران و پيشه‌وراني تشکيل مي‌دادند که جهت ارائه خدمات در اين مناطق ساکن شده‌اند.مي‌توان گفت که از لحاظ تاريخي مردم اين شهرستان نقش مهم و اساسي در شکل گيري نهضت مشروطه داشته‌اند که به رهبري سردار اسعد بختياري در فتح تهران شرکت نمودند. بي شک امروزه کتيبه مشروطه واقع در پيرغار روستاي ده چشمه گوياي تاريخي اين مدعاست.آثار تاريخي خان اوي جونقان نيز که در تنگ درکش ورکش جونقان قرار دارد و نيز مربوط به دوره ساسانيان مي باشد.

ghar.jpg

101d0939.jpg

چليچه:( امامزده سيد سعيد - تفرجگاه آبمراد)

imagesca29zz4k.jpg

موقعيت جغرافيايي و پوشش جمعيتي:

شهرستان فارسان يکي از شهرستانهاي استان چهارمحال و بختياري که در شمال غربي استان واقع شده است و مرکز آن شهر فارسان است. منطقه‌اي جلگه‌اي و حاصل‌خيز، با صفا و معتدل که داراي آب و هواي کوهستاني مي‌باشد. فارسان مرکز بخش ميزدج (يکي از محال اربعه استان) در سال ????به صورت شهرستان درآمده است. مرکز اين شهرستان شهر فارسان در منطقه‌ي وسيع ميزدج قرار دارد. اين شهرستان داراي يک بخش است که شامل ? شهر فارسان، باباحيدر، جونقان و ? دهستان و ?? آبادي داراي سکنه است و جمعيت شهرستان بنابر سرشماري مرکز آمار ايران، در سال 1385 شمسي  ?????  نفر بوده است که از اين تعداد ?/?? درصد در نقاط شهري و ?/?? درصد در نقاط روستائي سکونت داشته و بقيه غير ساکن بوده‌اند. از ????? نفر جمعيت شهرستان ????? نفر مرد و ????? نفر زن بوده‌اند که در نتيجه نسبت جنسي برابر ??? به دست مي‌آيد. به عبارت ديگر در مقابل هر ??? نفر زن ??? نفر مرد وجود داشته است. اين نسبت براي اطفال کمتر از يک سال ?? و براي بزرگسال (?? ساله و بيشتر) ??? بوده است. نسبت جنسي در نقاط شهري ??? و در نقاط روستائي ??? بوده است. از جمعيت شهرستان ?/?? درصد در گروه سني کمتر از ?? سال و ?/?? درصد در گروه سني ??-?? سال و ?/? درصد در گروه سني ?? سال و بيشتر است. 

 ويژگي آب و هوا:

بايد گفت اين شهرستان از نظر آب و هوايي جزء مناطق سردسير کشور مي‌باشد. اين شهرستان در تابستان‌ها از هوايي نسبتاً گرم و خشک برخوردار است. روي هم رفته مي‌توان گفت شهرستان فارسان منطقه‌اي است با صفا،  با آب و هواي کوهستاني. از نظر منابع آبي مي‌توان گفت سرشار و غني مي‌باشد و چشمه‌هاي پرآب در گوشه و کنار اين شهرستان جاري مي‌باشند که مي‌توان از اين آب‌هاي جاري به چشمه‌هاي: چشمه قلعه، چشمه دره منا، پيرغار، چشمه ملري و چشمه قلعه گوجان از توابع شهر فارسان و چشمه کفشينه، احمدآباد، دردگه، زيرده از توابع شهر باباحيدر و همچنين در شهر جونقان چشمه‌ي حوض ماهي،  چشمه دوقلو،  چشمه کربلايي رضاقلي، دو چشمه‌ي بلبل بالا و بلبل پايين که از چشمه هاي فصلي هستند که بيشتر در فصل بهار آب در آنها جاري است و  به صورت نهري از وسط شهر مي‌گذرد که صفا و طراوت خاصي را در فصل بهار به شهر جونقان مي بخشد اشاره کرد. از چشمه هاي بيروني  شهر جونقان چشمه صالي است که متشکل از چند چشمه است. هچنين آق چشمه و قره‌چشمه و چشمه‌هاي داخل تنگ درکش ورکش و چشمه‌هاي سراب که از آب بسيار گوارايي برخورداراند.  چشمه حاج علي‌ضامن و حاج قربان و حاج النقي در دامنه‌ي کوه جهانبين و چشمه‌هاي بهرام، چشمه سي و چشمه گري در دامنه‌ي کوه شيخ  و روستاهاي توابع مي‌توان اشاره نمود. از رودخانه‌هاي جاري فصلي هم مي‌توان  ياد کرد که اين رودخانه‌ها در فصل زمستان و بهار به دليل بارندگي زياد پرآب و غني مي‌باشد اما در فصل تابستان اين رودخانه‌ها از جوش و خروش مي‌افتند و خشک مي‌شوند.

 

دهچشمه : ( گردشگاه پيرغار)

 

539036_gahkrxdk.jpg

 

757062_ubb7doge.jpg

 

---3_1~1.jpg

وضعيت پوشش گياهي و کيفيت خاک:

اين شهرستان به واسطه جلگه‌هاي حاصل‌خيز و دامنه‌هاي کوهستاني سرسبز،  همه ساله پذيراي ايل‌هاي بزرگ بختياري  که از خوزستان به مراتع اين محل کوچ نموده، مي‌باشند. کوه‌هاي اين منطقه پوشيده از گياهان خودرو از قبيل کرفس، قارچ، تره کوهي مي‌باشد که تمام اين گياهان جزء سبزيجات و خوراکي مي‌باشند، اما اين اواخر به دليل بي‌توجهي مسوولين و برداشت غلط کساني که آن‌ها را مي‌چينند رو به زوال هستند. از درختان موجود در اين منطقه مي‌توان به زبان گنجشک، اقاقيا، نارون، بيد مجنون و درخت توت اشاره کرد. همان طور که قبلاً اشاره شد اين منطقه سرزميني جلگه‌اي و حاصل‌خيز مي‌باشد اما متأسفانه به دليل افزايش جمعيت قسمت‌هاي حاصل‌خيز و مناطق کشاورزي اين منطقه به مناطق مسکوني تبديل گشته‌اند.

مذهب، نژاد و زبان مردم شهرستان فارسان:

اهالي شهرستان فارسان اکثريت از نژاد بختياري‌ها که زبان آن‌ها نيز بختياري يا به قولي محلي لري مي‌باشد که در آن واژهاي پهلوي و باستاني فراواني وجود دارد. فقط در شهر جونقان گويش مردم به صورت ترکي مي‌باشد. مردم اين شهرستان همگي داراي دين اسلام و مذهب شيعه مي‌باشند.

فارسان : ( تفرجگاه چشمه قلعه فارسان)

?†?´U…U‡ U‚U„?¹U‡ U??§?±?³?§U† 5.jpg

gardeshgahe cheshme ghale.jpg


نوع لباس و پوشاک:

در زمان‌هاي گذشته اهالي اين منطقه داراي لباس‌هاي محلي و زيبايي بودند که براي مردان شامل چوغا يا بالاپوش و شلوارهاي گشاد يا دبيت و کلاه خسروي و پاپوشي به نام گيوه بود و پوشاک زنان شامل مينا، چارقد، لچک و دامن‌هاي بلند و پر چين بنام شلوار قري و گيوه ملکي بوده است که در حال حاضر جز قسمت عشايري بقيه مردم اين لباس‌ها را به دست فراموشي سپرده‌اند و الان از پوشيدن چنين لباس‌هاي زيبا که نشانه فرهنگ بختياري است خودداري مي‌کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html