پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272298
حل مشکل چند نرخي بودن ارز پاشنه آشيل افزايش مبادلات تجاري با ارزهاي محلي است
تاریخ انتشار : 1403/07/22 10:34:15
نمایش : 34
يک کارشناس تجارت بين الملل با اشاره به نهايي شدن ريال آفشور در تجارت بين ايران و روسيه گفت: حل مشکل چند نرخي بودن ارز پاشنه آشيل افزايش مبادلات تجاري با ارزهاي محلي است.

روشنعلي يکتاي قرابائي نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و روسيه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص آخرين تحولات تجاري بين ايران و روسيه و موضوع فعال سازي ريال آفشور و استفاده از شبکه مير در دو کشور در راستاي تبادلات اقتصادي اظهار کرد: از گذشته دو کشور ايران و روسيه رايزني‌هايي در رابطه با افزايش مبادلات تجاري و استفاده از ارزهاي محلي براي کاهش هزينه‌هاي تجارت را دنبال مي‌کردند و با توجه به اينکه هر دو کشور تحت تحريم‌هاي يک طرفه امريکا هستند و به اين تبادلات تجاري نياز دارند پس روابط و مناسبات بين اين دو کشور به خصوص در سال‌هاي اخير بسيار به هم نزديک‌تر شده است.

دو بانک مرکزي ايران و روسيه در حال نهايي کردن راهکار آفشور هستند

وي ادامه داد: چندي پيش رئيس بانک مرکزي ايران در سفري به روسيه بر سر ريال آفشور با بانک مرکزي روسيه به مذاکرات نهايي دست يافتند و بر اساس اعلام آقاي فرزين بنا بر اين گذاشته شد که اين راهکار به زودي عملياتي شود و پيگيري‌ها در مرحله نهايي است اما در خصوص سيستم مالي مير روسيه براي تجاري که در آن کشور فعاليت مي‌کنند فعال شده و به زودي بناست همان سيستم در ايران نيز آغاز به کار کند تا اين تجار و ساير تجار روس در کشور ايران نيز امکان پرداخت و دريافت با ارزهاي محلي را داشته باشند.

اين فعال حوزه تجارت توضيح داد: رويکرد دولت جديد در خصوص اين گونه توافقات کاملاً مثبت است و اين شيوه تبادل در ستوه حاکميت هر دو کشور مورد تأييد و تأکيد است و بزرگ‌ترين مشکل که پياده سازي اين مکانيزم را به تأخير انداخته است فاصله چند نرخي بودن ارز در ايران و متفاوت بودن نرخ نيما از بازار غير رسمي کشور است که اين مشکل نيز با سياست وزارت اقتصاد در نزديک کردن اين دو نرخ به هم در حال حل است.

يکتاي قرابائي تأکيد کرد: پاشنه آشيل ارتباط ارزهاي محلي و روند اين تبادلات حل مشکل چند نرخي در کشور است که با نزديک شدن اين دو قيمت به هم در مرحله اول موضوعات مبادلات بانکي و ارزي کشور را مرتفع خواهد کرد.

وي در خصوص تجارت توسط کارت‌هاي شبکه بانکي مير گفت: اين راهکار هنوز عملياتي نشده ولي در مراحل نهايي است و فعال شدن کارت‌هاي مير در کشور ايران به مبادلات تجاري روس‌ها در ايران کمک شاياني خواهد کرد.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و روسيه درباره ديدار روز گذشته آقاي فرزين با رئيس بانک مرکزي روسيه گفت: رؤساي بانک مرکزي دو کشور به دنبال فاينال کردن اين سيستم مبادله هستند و ديدار روزهاي اخير نيز در همين راستا بود.

تجار بارها از دوره آقاي سيف تا کنون به دنبال راهکاري براي تسهيل تجارت بودند

وي با تأکيد به اينکه تجار بارها از دوره آقاي سيف تا کنون در خصوص مشکلات چند نرخي بودن ارز به مسئولان اطلاع رساني کردند، گفت: اتاق مشترک و بخش خصوصي در تمام اين دوره تاکيد بر نزديک شدن دو نرخ ارز به هم براي حل اين مشکلات را داشتند و اميد داريم با پيگيري‌هاي جديد شاهد رشد بزرگي در تجارت بين اين دو کشور باشيم.

اين فعال حوزه تجارت بين‌الملل در پايان گفت: اجراي سياست‌هايي مشابه ريال آفشور و تسهيل مبادلات جهاني در کنار تثبيت نرخ ارز ويژه خاري‌ها را رانت‌ها را کاسته و اقتصاد را به سوي فعاليت تجار واقعي و کسب سودهاي واقعي اقتصادي رهنمون خواهد ساخت.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html