پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272269
خوش‌آهنگي پيشرفت زنان در اقتصاد
تاریخ انتشار : 1403/06/29 11:35:35
نمایش : 14
تعداد زنان موفق در ايران و در استان چهارمحال و بختياري از حساب خارج شده‌اند، زناني که با تلاش خود نان بر سر سفره بسياري از خانواده‌هاي مي‌گذارند و الگويي براي توانمندي ديگر زنان شده‌اند، همان‌هايي که با تلاش خود به دنبال پيشرفت ايران اسلامي هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي « جهانبين نيوز»، سال 94 که کار خبر را شروع کردم، بدون هيچ پيش زمينه‌اي حوزه اقتصادي را انتخاب کردم، توفيق اجباري که به واسطه حضور در جلسات مختلف اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري حاصل شد.

به ياد مي‌آورم از جلسات چالشي و شلوغ آن سال‌ها ستاد تسهيل و رفع موانع توليد و شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي بود که با حضور توليدکنندگاني برگزار مي‌شد که در زمينه‌هاي مختلف بروکراسي اداري، بدهي به بانک، بيمه تامين اجتماعي، ماليات، زيرساخت‌هاي برق، آب، گاز و... دچار مشکل بودند.

علي‌رغم اينکه در جلسه تمام توجه‌ام به گفته‌ها، مصوبات و جريان جلسه بود که چگونه مشکل توليدکننده حل شود، به اين موضوع فکر مي‌کردم که کار توليدي در نظام ديوان‌سالاري ايران، در ميان کاغذبازي‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي بانکي، بيمه‌اي، مالياتي، صادراتي و... کاري به غايت سخت است.

چانه‌زني توليدکنندگان يا نمايندگان آنان در حضور استاندار، معاونان وي و مديران اقتصادي، عصباني شدن بعضي از توليدکنندگان و حتي از حال رفتن برخي از آنان در زير فشار کار، صحنه‌هاي عجيبي هستند که در ياد دارم.

حالا تصور کنيد يکي از اين توليدکنندگان با همه اين مشکلات يک زن باشد، که علاوه بر رقابت در جامعه‌اي مرد سالار بايد از پس همه مشکلات بربيايد در کنار آن بعضا برخي بي انصافي‌ها که در حقش روا مي‌شود را نيز تحمل کند.

تجربه زنان توليدکننده که اين سال‌ها پاي صحبت آنان نشسته‌ام به من نشان داده است، عقب رانده شدن بانوان از سوي جامعه مردان و بعضا حتي از سوي هم‌جنسان خودشان، تزريق حس ضعيف بودن يک زن و اينکه «زنان از پس هر کاري برنمي‌آيند، برخي کارها مردانه است»، وجود شيطنت‌ها، حاکم بودن روحيه خودبرتر بيني در ميان عده‌اي و... به مراتب غم‌انگيزتر از محيط سخت و خشن کار است به ويژه کار توليدي.

مسئله‌اي که زنان توليدکننده به آن اذعان داشتند همين بود که وجود برخي کارشکني‌ها باعث شده تا حتي تا پاي نا اميدي و رها کردن همه چيز پيش بروند اما باز تلاش کردند و ايستادند.

مژگان توکل مدير نيروگاه خورشيدي در استان چهارمحال و بختياري، يکي از زناني است که به گفته خودش «محدوديت‌هاي ساخته شده توسط ذهن‌هاي مانده در سال‌هاي خانه نشيني زنان» خللي در اراده‌اش ايجاد نکرده و سرزنش‌ها وي را از راهي که به آن باور داشته است، منصرف نکرده است.

وي باور داشتن به توانايي‌هاي زنان را يکي از راه‌هاي موفقيت آنان در جامعه دانسته و در گفتگويي افکار خود در اين زمينه را بيان داشت.

 

 
زنان و تحقق شعار  سال

مژگان توکل در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: براي تقويت روحيه خودباوري، زنان مي‌توانند با تعيين اهداف کوچک و قابل دستيابي، احساس موفقيت و پيشرفت کنند که از جمله آن مي‌توان به تعيين اهداف کوچک و قابل دستيابي، جشن گرفتن موفقيت‌هاي کوچک، معاشرت با افراد مثبت و حمايتي،  پرداختن به خودآموزي و رشد فردي، آگاهي از نقاط قوت و ضعف، تمرين خودگفتاري مثبت، مراقبت از خود و بهبود سلامت رواني و جسمي و پذيرش و يادگيري از شکست‌ها اشاره کرد.

وي درخصوص نقش زنان و نقش روحيه خودباوري در آنان در تحقق شعار  جهش توليد و مردمي‌سازي، افزود: اين شعار به معناي ارتقاي توليد و مشارکت فعال مردم در فرآيندهاي اقتصادي و اجتماعي است. زنان با تقويت روحيه خودباوري و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي خود مي‌توانند نقش‌هاي مهمي را در تحقق اين اهداف ايفا کنند.

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي ادامه داد: زنان با روحيه خودباوري مي‌توانند به طور فعال در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، از جمله صنعت، کشاورزي، خدمات و کارآفريني مشارکت داشته باشند. اين مشارکت مي‌تواند شامل تأسيس کسب ‌وکارهاي جديد، توسعه پروژه‌هاي نوآورانه و ايجاد فرصت‌هاي شغلي باشد. با اين کار، زنان به افزايش توليد و بهره‌وري اقتصادي کمک کرده و به تحقق شعار «جهش توليد» ياري مي‌رسانند.

توکل عنوان کرد: به طور ويژه و به عنوان مثال مي توان از نقش زنان در بخش توليد انرژي ياد کرد، همانگونه که شاهد هستيم طي ساليان اخير بحران انرژي با توجه به گرم تر شدن کره خاکي در فصول گرم سال منجر به تعطيل شدن بخش عظيمي از صنايع و کشاورزي کشور شده است و نمونه هاي بسياري از حضور پر رنگ زنان پا به پاي مردان در اين عرصه وجود دارد که از بحث آموزش تا طراحي سيستم هاي توليد انرژي‌هاي پاک و حتي  انجام  صفر تا صد عمليات احداث نيروگاه‌هاي تجديدپذير و حتي کسب در آمد از اين راه را هدايت نموده و نتايج قابل توجهي از اين طريق را دريافت کرده‌اند.

وي خاطرنشان کرد: کمااينکه زنان اين مرز و بوم از مرحله ايده توليد انرژي گذشته و به آن جامه عمل پوشانده و اقدام به احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي و عقد قرارداد فروش برق تضميني با بازار برق شرکت‌هاي توزيع برق استان‌ها نموده‌اند و زنان سرپرست خانوار از وضعيت گيرنده کمک معيشتي و مددجو به مددرسان بخش انرژِي کشور تبديل شده و جريان معکوس توليد انرژي و فروش آن را به بخش دولتي هدايت نموده‌اند و اين استقلال مالي قاعدتا منجر به افزايش اعتماد به نفس و خود باوري خود و فرزندان تحت سرپرستي آن‌ها شده است.

خودباوري زنان مي‌تواند به آن‌ها انگيزه دهد

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي اضافه کرد: خودباوري زنان مي‌تواند به آن‌ها انگيزه دهد تا به کارآفريني روي بياورند و ايده‌هاي نوآورانه را پياده‌سازي کنند، کارآفرينان زن با راه‌اندازي کسب ‌وکارهاي جديد و ايجاد محصول و خدمات نوين، مي‌توانند به ارتقاي توليد و تنوع اقتصادي کمک کنند. و به نوبه خود به تحقق اهداف «جهش توليد» کمک مي‌کند.

توکل بيان کرد: زنان با تقويت روحيه خودباوري و ارتقاي مهارت‌هاي خود، مي‌توانند به بهبود کيفيت نيروي کار کمک کنند، آموزش و توانمندسازي زنان در حوزه‌هاي مختلف موجب افزايش کارايي و بهره‌‌وري در سازمان‌ها و صنايع مي‌شود، نيروي کار ماهر و با اعتماد به نفس بالا افزايش توليد و کيفيت بالاتر محصولات و خدمات را منجر مي‌شود.

وي تاکيد کرد: زنان خودباور و توانمند مي‌توانند خالق پروژه‌هاي توسعه پايدار بوده و در برنامه‌هاي اقتصادي محلي مشارکت داشته باشند اين مشارکت مي‌تواند شامل فعاليت‌هاي زيست‌محيطي، توسعه زيرساخت‌هاي محلي و بهبود برنامه‌هاي اجتماعي باشد که به مردمي‌سازي و تقويت جوامع محلي کمک مي‌کند، يک زن باورمند و آگاه به توانايي‌هاي خويش با اعتمادي که بواسطه اين خصلت‌ها از جامعه دريافت کرده مي‌تواند پرچمدار توسعه پايدار در جامعه و هادي مشارکت مردمي باشد.

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي تصريح کرد: با تقويت روحيه خودباوري، زنان مي‌توانند به نقش‌هاي مديريتي و رهبري در سازمان‌ها و شرکت‌ها دست يابند، رهبران يا مديران زن مي‌توانند به ايجاد استراتژي‌هاي مؤثر، بهبود فرآيندها و هدايت تيم‌ها کمک کنند، اين امر به تقويت توليد و بهره‌وري در سازمان‌ها کمک کرده و به تحقق اهداف اقتصادي کشور ياري مي‌رساند.کما اينکه در موارد بسياري زنان ثابت کرده اند که مديران قابلي در همه عرصه هاي اقتصادي،اجتماعي ،فرهنگي و... بوده اند.

توکل يادآور شد: زنان با روحيه خودباوري مي‌توانند به ترويج فرهنگ کار و تلاش در جامعه کمک کنند، اين ترويج مي‌تواند از طريق مدل‌سازي رفتارهاي مثبت، مشارکت در فعاليت‌هاي اجتماعي و ارتقاي ارزش‌هاي کاري صورت گيرد، فرهنگ مثبت و تلاشگر مي‌تواند به ايجاد انگيزه و افزايش توليد در سطح جامعه کمک کند.

وي اظهار داشت: زنان با خودباوري مي‌توانند به ايجاد و تقويت شبکه‌هاي اجتماعي و همکاري‌هاي محلي کمک کنند، اين همکاري‌ها مي‌توانند شامل پروژه‌هاي مشترک، ابتکارات محلي و برنامه‌هاي حمايتي باشد که به مردمي‌سازي و تقويت حس همکاري و همبستگي اجتماعي کمک مي‌کند.

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي افزود: زنان با روحيه خودباوري مي‌توانند به عنوان الگوهايي براي نسل‌هاي آينده عمل کنند و اهميت خودباوري، کارآفريني و تلاش را به جوانان آموزش دهند. اين آموزش‌ها مي‌تواند شامل مشاوره شغلي، برنامه‌هاي آموزشي، و حمايت از توسعه مهارت‌ها باشد که به ايجاد نسل‌هاي موفق و توانمند کمک مي‌کند.

توکل ادامه داد: زنان با روحيه خود باوري بالا  به طور مؤثر مي توانند به تحقق شعار «جهش توليد و مردمي‌سازي» کمک کنند و نقشي کليدي در توسعه و پيشرفت اقتصادي و اجتماعي کشور ايفا نمايند.
 

 
زنان و مردان در ساخت کشور قوي نقش‌هاي تکميلي و اساسي دارند

وي درخصوص نقش زنان در کنار مردان در ساخت کشور قوي، عنوان کرد: زنان و مردان هر دو به طور يکسان و با اهميت در ساخت کشور قوي نقش دارند، زنان با مهارت‌هاي منحصر به فرد خود، از جمله مديريت، خلاقيت و توانايي‌هاي بين فردي، به تقويت بخش‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي کمک مي‌کنند، همکاري متقابل و بهره‌مندي از توانمندي‌هاي هر دو جنس مي‌تواند به بهبود کيفيت تصميم‌گيري، افزايش بهره‌وري و ارتقاء استانداردهاي زندگي کمک کند، در نهايت، تساوي فرصت‌ها و مشارکت کامل زنان و مردان براي رسيدن به يک کشور قوي و پايدار ضروري است.

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي خاطرنشان کرد: زنان و مردان در ساخت کشور قوي نقش‌هاي تکميلي و اساسي دارند، زنان با تخصص‌ها و قابليت‌هاي منحصر به فرد خود مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلفي از جمله کارآفريني، مديريت و علم و فناوري مشارکت کنند، آنان مي‌توانند با ايجاد ابتکارات جديد، افزايش بهره‌وري و بهبود فرآيندها، به رشد اقتصادي کمک کنند، در عين حال، مشارکت زنان در سياست، تصميم‌گيري و رهبري، به تنوع ديدگاه‌ها و راهکارها منجر مي‌شود که مي‌تواند به حل چالش‌هاي پيچيده و توسعه پايدار کمک کند، مردان نيز با تجربه‌هاي خود و تخصص‌هاي خاص خود در زمينه‌هاي مختلف، به تحقق اهداف کلان کشور کمک مي‌کنند.

توکل اضافه کرد: همکاري و تبادل دانش و تجربه ميان زنان و مردان موجب بهره‌برداري بهينه از منابع انساني و فکري مي‌شود، در نهايت، تساوي فرصت‌ها و ايجاد شرايط برابر براي هر دو جنس، به انسجام و پويايي جامعه کمک مي‌کند و زمينه‌ساز پيشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور مي‌شود، توانمندسازي هر دو جنس، ارتقاي سطح تحصيلات و حمايت از حقوق و مشارکت فعال آنها، پايه‌هاي يک جامعه قوي و موفق را تشکيل مي‌دهد.

زنان موفق مسلمان نمونه‌هاي برجسته‌اي از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند

وي با اشاره  به نقش زنان موفق و الگوي سوم زن مسلمان، بيان کرد: زنان موفق مسلمان در تاريخ و زمان‌هاي معاصر نمونه‌هاي برجسته‌اي از قدرت و استعداد را نشان داده‌اند، به عنوان مثال، حضرت خديجه (س)، همسر پيامبر اسلام، نمونه‌اي از يک زن بازرگان موفق و حامي اصلي پيامبر در نخستين سال‌هاي اسلام بود، در دوران معاصر، زنان زيادي به عنوان فعال حقوق بشري و برنده جايزه نوبل صلح، معرفي شده‌اند و  نماينده‌اي از قدرت زنان مسلمان در عرصه جهاني هستند.

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي تاکيد کرد: همچنين، زنان در عرصه علمي و دانشگاهي، در پيشرفت‌هاي  قابل توجه علمي و تحقيقاتي نقش دارند، اين زنان با موفقيت‌هاي خود، الگوي سوم زن مسلمان را نمايان مي‌سازند؛ يعني زني که با استفاده از ايمان و استعدادهايش در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و علمي تأثيرگذار است.

توکل تصريح کرد: الگوي سوم زن مسلمان به‌طور کلي به زناني اشاره دارد که در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، علمي، اقتصادي و فرهنگي به موفقيت‌هاي برجسته‌اي دست يافته‌اند و نقشي کليدي در تغيير و پيشرفت جوامع خود ايفا کرده‌اند.

وي يادآور شد:  اين الگو شامل ويژگي‌هاي ازجمله تحصيل و دانش، مشارکت فعال، تعهد به اصول ديني و فرهنگي و توانمندسازي و الهام‌بخشي است.

کليشه‌هاي سنتي جامعه را از خود دور کردم

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي پيرامون روايت زندگي خود به عنوان زن کارآفرين و موفق، اظهار داشت: من نوعي و ديگر دختران اين سرزمين در شرايطي رشد کرديم که نگاه به توانمندي زن در حد مديريت خانواده بوده، همواره کليشه مرد قوي، مشاغل مردانه، پست‌هاي مردانه متاسفانه حتي از طرف نزديکترين اشخاص هم جنس به من القا مي‌شد که يک زن نمي‌تواند.

توکل افزود: ولي من به شخصه فعل توانستن را بارها و بارها براي خودم صرف کردم و به هيچ عنوان اجازه ندادم کليشه‌هاي جامعه سنتي بنده را از هدف اصلي‌ام دور کند، من با تمام توان مقابل آموزه‌هاي سنتي ايستادم و حتي يک لحظه در خصوص توانمندي خويش دچار ترديد نشدم.

وي ادامه داد: اين نپذيرفتن محدوديت‌هاي ساخته شده توسط ذهن‌هاي مانده در سال‌هاي خانه نشيني زنان خللي در اراده من بوجود نياورد و هيچگاه به هيچ کاري نگاه جنسيتي نداشته‌ام، شکست‌ها و سرزنش‌ها باعث نشد از راه رفته بازگردم.

مدير پروژه نيروگاه خورشيدي عنوان کرد: من در تمام سال‌هاي زندگي با توجه به اينکه شکست‌هاي زيادي هم داشته‌ام ليکن هيچ گاه از اين شکست‌ها نهراسيده‌ام و حتي گام‌هاي بعدي را محکم‌تر و استوارتر برداشته‌ام و ترس و ترديد به خودم راه نداده‌ام، سعي کردم از افراد موفق اطرافم الگو بگيرم و موفقيت‌هاي زنان موفق را نقشه راه خودم قرار دهم.
 

 
مرجان اميريان زن بازرگان ديگري است که مدرک فوق ليسانس حسابداري دارد، وي بارها به سختي شکست خورده است اما باز کوتاه نيامده و تلاش کرده است پل‌هاي خراب شده را دوباره بسازد.

خانم اميريان علاوه بر حرفه بازرگاني واحد توليدي گرانول دارد و علاوه بر همه اين‌ها رئيس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختياري نيز هست.

وي رسيدن به خودباوري را يکي از اصلي‌ترين ارکان براي موفقيت زنان در جامعه و ساخت ايراني قوي از هر لحاظ مي‌داند.


اگر زنان موفقيت را باور کنند، به اهداف بزرگي دست پيدا مي‌کنند

مرجان اميريان در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: زنان شخصيت نهفته‌اي دارند که اگر با اين زاويه پنهان خود با مسالمت رفتار کنند و بتوانند آن‌را تقويت کنند، هيچ کس جلودار آن‌ها نخواهد بود و در راه کسب موفقيت نمي‌تواند سد راه آنان باشد.

وي افزود: زنان اگر به اين باور برسند که مي‌توانند به موفقيت دست پيدا کنند، موفقيت را تجربه کنند و اينکه حس شيرين پيشرفت دست نيافتني نيست، الگويي قوي به لحاظ شخصيتي براي خود تعريف کنند، بي‌شک مي‌توانند به اهداف بزرگي دست پيدا کنند.

رئيس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختياري ادامه داد: امروز زنان در عرصه‌هاي مختلف وارد شده‌اند اما به واسطه کم‌کاري‌ها و حاشيه‌هايي که بعضا وجود دارد و مشکلاتي بر سر راه آنان قرار گرفت، مسير دستيابي به خودباوري براي آنان سخت‌تر است، اما هر چقدر سخت، افرادي هستند که مسير پيشرفت را پيموده و در ادامه خواهند پيموند.

اميريان عنوان کرد: اين مسئله دست نيافتني نيست که بخواهيم اين نکته را که زنان قوي مي‌توانند الگوي پيشرفت براي ديگران باشند، را نهادينه کنيم.

يک زن براي موفقيت 5 برابر مردان تلاش مي‌کند

وي خاطرنشان کرد: اگر زني را ديديد که پاي به پاي مردان در عرصه‌هاي مختلف به‌ويژه اقتصاد و صنعت حرکت مي‌کند، 5 برابر يک مردم تلاش کرده است، اين زحمات هم به لحاظ روحي و هم به لحاظ اجتماعي مورد توجه است.

رئيس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختياري اضافه کرد: زنان بسيار قوي هستند، چراکه بايد براي جايگاه اجتماعي که به صورت خودکار در اختيار يک مرد قرار دارد بجنگند، اما تجربه ثابت کرده است يک زن قدرتمند توانسته با پشتکار خود دستاوردهاي بيشتري از يک مرد کسب کند، اين مسئله در استان چهارمحال و بختياري نيز به وضوح ديده مي‌شود.

اميريان بيان کرد: زنان نقش تربيت فرزندان و تاثيرگذاري در جامعه و خانواده را نيز به عهده دارند بنابراين اگر بخواهند روحيه خودباوري را در خود تقويت کنند راه سختي نيست و اين مسئله مهم مي‌‌تواند در نقش مادرانگي و همسرانگي آنان نيز تاثير بسيار مثبتي داشته باشد.
 

 
زنان با خودباوري فرزنداني قوي و مدير پرورش مي‌دهند

وي تاکيد کرد: زنان مي‌توانند ذهن و روحيه فرزندان خود را به سمت خودباوري و ساخت شخصيتي قوي و مدير پيش ببرند، زنان مي‌توانند مديران موفق تربيت کنند، اين مهم مستلزم ارائه آموزش‌ است و اگر قرار است در آينده نسلي موفق و مديراني قوي داشته باشيم از همين الان بايد به دنبال آموزش زنان به‌ويژه مادران باشيم.

رئيس کانون زنان بازرگان چهارمحال و بختياري افزود: زنان مي‌توانند نقش حمايت‌گري هم داشته باشند، زنان به عنوان چتري در يک خانواده هستند.

اميريان ادامه داد: نقش زنان تربيت مديران قوي براي ساخت ايران قوي است، چراکه قلب يک خانواده با حضور بانوي خانواده مي‌تپد، اما اگر زنان قوي به لحاظ ذهني و روحي نداشته باشيم مطمئمنا در آينده نيز خانواده‎‌‌هاي مستحکم به لحاظ اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي نخواهيم داشت.

وي عنوان کرد: در سال‌هاي اخير کم نداشتيم زناني که ادامه دهنده راه سردار بي‌بي مريم بودند اما يا ديده نشدند يا بنا به دلايلي سرخورده شدند، بايد روحيه نسل حمايت‌گر جامعه را دوباره زنده کنيم.

اين بانوي توليدکننده گرانول خاطرنشان کرد: زن‌هايي که مي‌خواهند نقش موثري در جامعه داشته باشند و پرورش دهنده نسل قدرتمند آينده باشند، کار بسياري سختي دارند، راهي که من به عنوان يک زن توليدکننده و بازرگان طي کردم به هيچ وجه راه آساني نبود، بدون هيچ پشتوانه قوي، در جامعه‌اي که خواه نا خواه مردسالار است اما هر زني بايد پيگيري، تلاش و زحمت شبانه‌روزي را براي خود تبديل به يک پشتوانه کند تا موفق شود.

در مسيري که پيش رو داشتم بارها شکست خوردم ولي نا اميد نشدم

اميريان اضافه کرد: در مسيري که پيش رو داشتم بارها شکست خوردم ولي نا اميد نشدم و دوباره دست بر زانو گذاشتم و بلند شدم، مشکلات بسياري بر سر راه زناني که مي‌خواهند کار اقتصادي انجام دهند وجود دارد، اين موانع حتي در بروکراسي‌هاي اداري نيز سخت‌تر و طاقت‌فرساتر است، اگر کسي بتواند از اين مرحله بروکراسي اداري بگذرد واقعا يک کار بسيار بزرگ انجام داده است.

وي بيان کرد: متاسفانه در جامعه امروز ايران زنان را هميشه ضعيف‌تر و يه مرحله عقب‌تر مي‌بينند اما همين موضوع باعث شده اگر زني در جايگاهي رفيع قرار گيرد مي‌تواند به الگويي براي ديگران تبديل شود.

اين بانوي توليدکننده تاکيد کرد: توصيه من به زنان سرزمينم اين است که تلاش کنند تا راه براي حضور ديگر زنان در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... باز شود، راه موفقيت نه آسان است، نه کوتاه است و نه خستگي مي‌پذيرد، اين مسير انسان‌هاي با اراده قوي مي‌طلبد.

اميريان تصريح کرد: خودم در مسيري که آمدم دوبار با شکست بسيار سنگين مواجه شدم ولي سعي کردم دوباره با استفاده از تجربياتي که از شکست‌هايم کسب کردم به عرصه کار و توليد بازگردم.
 

 
خانم ليلا رئيسي با تحصيلات دکتري مديريت تکنولوژي، گرايش R&D است، که در کسوت يک مديرعامل، استاد دانشگاه، رئيس انجمن شن و ماسه و همچنين رئيس خانه معدن و هيات بسکتبال چهارمحال و بختياري، مهم‌ترين دغدغه خود را رسيدگي به خانه و خانواده مي‌داند.

وي به زنان توصيه مي‌کند در کنار اصلي‌ترين وظيفه يک زن که همان خانواده است، از انجام فعاليت‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و... کوتاهي نکنند، چراکه با محدود کردن اين کارها، استعدادها و توانايي‌هاي آنان است که از بين خواهد رفت.


خودباوري و آموزش دو فاکتور مهم در تربيت يک زن موفق است

ليلا رئيسي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: به نظر من تقويت روحيه خودباوري در مرحله اول زماني مي‌تواند رخ دهد که هر فردي به‌ويژه زنان بتواند به نقطه ضعف و نقطه قوت خود پي ببرد و يک شناخت کلي از توانايي خود داشته باشد.

وي افزود: هر فردي زماني که روي اين نکته متمرکز شود مي‌تواند تا حدود بسيار زيادي اين مسئله را که علائق، انگيزه، توانايي‌ها و... در چه زمينه و مرحله‌اي است، مديريت کند.

رئيس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختياري ادامه داد: در مرحله بعد زماني که توانستيم توانايي و علايق خود را شناسايي کنيم، مسئله آموزش پيش مي‌آيد، زنان براي آنکه بتوانند روحيه خودباوري را در خود تقويت کنند و از يک اعتماد به نفس قابل قبولي برخوردار شوند بايد به صورت مداوم يادگيري را مدنظر داشته باشند.

رئيسي عنوان کرد: شرکت در سمينارهاي مختلف، مطالعه منابع آموزشي مربوطه، حضور در کارگاه‌هاي آموزشي و... مي‌تواند بسيار اثرگذار باشد.

وي خاطرنشان کرد: همچنين حمايت به جا و مناسب از دختران در خانواده و تشويق آنان براي مواجه با چالش‌ها باعث مي‌شود، زناني تربيت شوند که توانايي حل مسئله و مواجه با مشکلات را داشته باشند.

اين بانوي توليدکننده اضافه کرد: معمولا وقتي يک زن بخواهد به يک اعتماد به نفس برسد بايد انتخاب کند که مي‌خواهد در چه محيط‌هايي در سطح اجتماع و جمع‌هاي خانوادگي و در چه حوزه‌اي کار کند، فرد بايد در جمعي حضور داشته باشد و از محيطي استفاده کند که باعث انگيزه‌اش شود و وي را به خاطر توانايي‌هايي که دارد مورد تشويق قرار دهد.

کسب تجربه و پذيرش چالش در محيط کار بسيار مهم است

رئيسي بيان کرد: کسب تجربه و پذيرش چالش در محيط کار بسيار مهم است، انسان توانايي انجام هر کاري را دارد و اين مسئله در ميان زنان قوي‌تر است، زنان به دليل مشخصات ذاتي که دارند حتي يک پله بالاتر و قوي‌تر از مردان مي‌توانند ورود کنند.

وي تاکيد کرد: وقتي به اين باور داشته باشيم که به عنوان يک انسان و در مرحله بعد به عنوان يک زن توانايي انجام هر کاري را داريم، اين موضوع را به خودم تلقين کنيم و آنرا بپذيريم، زماني که وارد محيط کسب و کار که افراد مختلف غربال نشده که هيچ مرزبندي براي مواجه با زنان براي آنان مشخص نشده است، شويم و با چالش‌هاي مختلف و غيرقابل پيش‌بيني روبه‌رو مي‌شويم، اين من هستم که تعيين مي‌کنم با من چگونه برخورد شود و حد و مرزها را من زن بايد تعيين کنم، اين باعث مي‌شود که براي ورود به محيط از چيزي نترسم.

شکست در کار را بپذيريم

رئيس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختياري تصريح کرد: وقتي مي‌خواهيم کاري را آغاز کنيم بايد اين را بپذيريم که در هر کاري شکست هم وجود دارد، بايد پذيرش شکست را در خود تقويت کنيم و اين بسيار موثر خواهد بود، اين شکست است که باعث مي‌شود يک مرحله به عقب برويم، ايرادات کار را ببينيم و بسنجيم، آن‌ها را اصلاح کنيم و پر قدرت‌تر ادامه دهيم، شکست مي‌تواند زمينه موفقيت‌هاي بعدي باشد موضوعي که به عينه آن را ديده‌ام و تجربه کرده‌ام.

رئيسي يادآور شد: زنان و تقويت روحيه خودباوري در آنان مي‌تواند در تحقق شعار سال، يعني «جهش توليد با مشارکت مردم» اثرگذار باشد، زنان با خودباوري بيشتر مي‌توانند فعالانه در بازار کار و کارآفريني حضور داشته باشند و کسب و کارهاي نوآورانه داشته باشند، اين مشارکت نه‌تنها به افزايش توليد ملي کمک مي‌کند بلکه باعث تقويت اقتصاد خانواده هم مي‌شود.

وي افزود: خودباوري در زنان مي‌تواند آن‌ها را به نوآوري و خلاقيت در توليد و خدمات ترغيب کند، اين مهم مي‌تواند به ارتقا کيفيت محصولات و رشد اقتصادي شود، همچنين زنان با نقش تربيتي که دارند مي‌توانند ارزش‌هاي کارآفريني و توليد را به نسل آينده نيز انتقال دهند اين موضوع در بلند مدت مي‌تواند به پايداري اقتصاد کشور کمک کند.

مشارکت فعال زنان به تحقق جهش توليد و توسعه اقتصادي کشور منجر مي‌شود

رئيس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختياري ادامه داد: در نهايت مشارکت فعال زنان در همه عرصه به تحقق جهش توليد و توسعه اقتصادي کشور منجر مي‌شود.

رئيسي عنوان کرد: نقش زنان در کنار مردان براي ساخت ايراني قوي چند بعدي و گسترده است، اين همکاري و هم‌افزايي ميان زنان و مردان در همه عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي مي‌تواند زمينه ساز ايجاد يک جامعه پايدار و توانمند شود.

وي خاطرنشان کرد: من در مقابل بسياري از زنان اين سرزمين هيچ ادعايي درخصوص موفقيت ندارم، زناني که در حوزه‌هاي پزشکي، فناوري و... اثرگذاري بسياري دارند.

رئيس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختياري اضافه کرد: رشته تحصيلي من دکتري مديريت تکنولوژي گرايش R&D است، منتظر چاپ مقاله دوم خودم هستم تا بتوانم از رساله‌ام دفاع کنم، به عنوان مديرعامل يک شرکت تلاش کردم به پيشرفت مجموعه خود کمک کنم، همچنين تمام سعي‌ام به عنوان رئيس انجمن شن و ماسه و همچنين رئيس خانه معدن و هيات بسکتبال استان اين است که سهمي در ارتقا اين موارد داشته باشم.

رئيسي بيان کرد: علاوه بر فعاليت‌هاي حرفه‌اي بيش از يک دهه به عنوان مدرس دانشگاه مشغول به کار بودم و اين امکان به من داده شد تا دانش و تجربياتم را با دانشجوهاي خود به اشتراک بگذارم و به آنان کمک کنم تا براي ورود به دنياي حرفه‌اي اماده شوند.

اصلي‌ترين دغدغه‌ام در کنار فعاليت‌هاي اجتماعي و اقتصادي خانواده است

وي تاکيد کرد: قطعا به عنوان يک زن در کنار همه مسئوليت‌هايي که برعهده دارم در کسوت يک زن و يک مادر نيز در کنار خانواده خود هستم و به انجام وظايف مشغولم و اين مسئله از اهميت ويژه‌اي براي من برخوردار است، از نظر من خانواده در اولويت قرار دارد.

رئيس انجمن شن و ماسه چهارمحال و بختياري تصريح کرد: مطلبي که لازم است به آن اشاره کنم اين است که وقتي که يک زن در عرصه اجتماع حاضر مي‌شود مورد تحسين بسياري از افراد جامعه از آقايون و خانم‌ها قرار مي‌گيرد و ممکن است مورد تشويق قرار گيرد، قطعا يک حامي و حمايت کننده قوي داشته و اين فرد مي‌تواند همسر وي باشد، چراکه ما زن‌ها به دليل اهميت خانواده و دغدغه‌هاي همسرمان ممکن است از بسياري از خواسته‌هامان چشم‌پوشي کرده و در واقع از آن‌ها مي‌گذريم.

رئيسي اظهار داشت: اميد است به نقطه‌اي برسيم که مردان نيز اين را ياد بگيرند که به زن علاوه بر اينکه به عنوان يک رفيق، همراه و همسر نگاه مي‌کنند به عنوان يک فرد با يک شخصيت مستقل نيز نگاه کنند، زني که به عنوان يک انسان آرزوها و خواسته‌هايي دارد و به دنبال آن است که اين تمايلات خود را از حالت به‌القوه به به الفعل تبديل کند.

وي افزود: بسياري از زنان که از ظرفيت‌ها و استعدادهاي بيشماري نيز برخوردار هستند به دليل اينکه همسر وي راضي نيست در فعاليت‌هاي اجتماعي شرکت کند مجبور شده است که در خانه بماند، اين اجازه بايد به زنان داده شود که خود انتخاب کند که آيا مي‌خواهد به فعاليت‌هاي خود در خانه رسيدگي کند يا در اجتماع باشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي « جهانبين نيوز»، هيچ محدوديتي براي هيچ زني وجود ندارد، اصل مهمي که زنان چهارمحالي و بختياري با دست رد زدن به کليشه‌هاي جامعه آن را محقق کردند.

زناني که با باور به خود و توانايي‌هاي بيشماري که خدا در وجود او قرار داده است، 5 برابر، 10 برابر، 100 برابر تلاش کردند تا خودي در جامعه نشان دهند و در رديف افراد موفق قرار گيرند، انسان‌هاي پيروزي که در کنار روحيه لطيف زنانگي، در کنار مسئوليت همسرانگي و در جوار احساس مادرانگي خود مدير، بازرگان، استاد دانشگاه، توليدکننده و... هستند.

زنان موفق در ايران و در استان چهارمحال و بختياري از حساب خارج شده‌اند، زناني که با تلاش خود نان بر سر سفره بسياري از خانواده‌هاي مي‌گذارند و الگويي براي توانمندي ديگر زنان شده‌اند، تا توانايي‌هاي خود را بشناسند و از اينکه هميشه محتاج به فردي ديگر باشند رهايي پيدا کنند، همان‌هايي که با تلاش خود به دنبال پيشرفت ايران اسلامي هستند.

و در نهايت توصيه زنان موفق به ديگر هم‌جنسان خود اين است، که با تاسي به زنان مسلمان از صدر تاکنون خود را باور داشته باشيد تا بتوانيد انسان‌هايي خودباور و قوي براي ساخت ايراني قدرتمند پرورش دهيد.


گزارش از سميه نظري زاده
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html