پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272209
آغاز واکسيناسيون عليه «پنوموکوک» در چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1403/05/14 08:09:45
نمایش : 113
رئيس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري گفت: از امروز به‌صورت نمادين در پايگاه خدمات جامع سلامت شماره 5 شهرکرد تزريق واکسن «پنوموکوک» آغاز مي‌شود.
علي ضامن صالحي‌فرد در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت، پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: در ايران سابقه واکسيناسيون به چندين دهه و بيش از 40 سال گذشته باز مي‌گردد و در حال حاضر واکسيناسيون عليه 10 بيماري مانند فلج اطفال، ديفتري، کزاز، هپاتيت B، سرخک، سرخچه و... صورت مي‌گيرد.
 
وي تصريح کرد: با همت وزارت بهداشت اتفاق بسيار مهم واکسيناسيون عليه «پنوموکوک» و «روتاويروس» امروز در اين استان کليد مي‌خورد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد يادآور شد: از اين پس واکسن‌هايي که براي کودکان تا 6 سال استفاده مي‌شود به اين شکل خواهد بود که در بدو تولد واکسن «هپاتيت B»، «فلج اطفال» و «ب.ث.ژ» تزريق مي‌شود، در دو ماهگي واکسن «فلج اطفال خوراکي»‌ و واکسن‌هاي «پنج‌گانه» قرار دارند و بنا است واکسن‌هاي »پنوموکوک» و «روتاويروس» نيز در اين سن اضافه مي‌شود، در چهارماهگي «فلج اطفال خوراکي»، «فلج اطفال تزريقي»، «پنج‌گانه» و «پنوموکوک» و «روتاويروس»، در 6 ماهگي، «فلج اطفال خوراکي»، «فلج اطفال تزريقي»، «پنج‌گانه» و «روتاويروس»، در 12 ماهگي تا امروز واکسن «MMR» تزريق مي‌شد که «پنوموکوک» در اين سن اضافه مي‌شود، در 18 ماهگي «فلج اطفال خوراکي»، «MMR»، سه‌گانه قرار دارد و در 6 سالگي واکسن‌هاي «فلج اطفال خوراکي» و «سه‌گانه» قرار دارند.
 
رئيس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري افزود: آغاز اضافه کردن اين واکسن‌ها با «پنوموکوک» است و در مراحل بعدي «روتاويروس»اضافه مي‌شود، اين دو واکسن در استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي، بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، گيلان و خوزستان از ارديبهشت امسال آغاز شده است و امروز سيزدهم مردادماه به‌صورت کشوري واکسن «پنوموکوک» به‌صورت سراسري به شيرخواران دوماهه تزريق خواهد شد.
 
وي بيان داشت: از امروز به‌صورت نمادين در پايگاه خدمات جامع سلامت شماره 5 شهرکرد تزريق اين واکسن آغاز مي‌گردد، به شيرخواران دوماهه واکسن «پنوموکوک» نيز تزريق مي‌شود.
 
صالحي‌فرد با اشاره به اينکه باکتري «پنوموکوک»، ميله‌اي شکل، گرم مثبت و بي‌هوازي بوده و مهم‌ترين عامل عفونت‌هاي مهاجم باکتريال در کودکان است و عفونت‌هاي متعددي از خود به جاي مي‌گذارد افزود: در بيشتر از 90 درصد کودکان 6 ماهه تا پنج سال حامل «پنوموکوک» در بيني و در حلق قرار دارد و شايع‌ترين علت مننژيت باکتريال کودکان همين باکتري است.
 
وي تاکيد کرد: در اپيدمي‌ها و پاندومي‌هاي آنفولانزا اغلب مرگ‌ها به دليل همين باکتري «پنوموکوک» ثانويه رخ مي‌دهد، بيش از 80 درصد موارد تب بدون کانون عفونت در کودکان 3 تا 36 ماه همين باکتري است.
 
رئيس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري بيان داشت: عفونت استخوان و مغز استخوان، تورم، عفونت مفاصل، عفونت لايه‌هاي داخلي قلب، تشکيل آبسه‌هاي مغزي از ديگر عوارض اين بيماري است، به همين دليل بحث واکسيناسيون مطرح شده است.
 
انتهاي خبر/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html