پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272166
مقاومت و اقتصاد بر پايه سياست خارجي اولويت دولت چهاردهم باشد
تاریخ انتشار : 1403/04/11 09:50:46
نمایش : 13
ديپلمات پيشين کشورمان معتقد است هر يک از کانديداهاي انتخابات رياست‌ جمهوري که انتخاب شود بايد موضوع محور مقاومت و اقتصاد با توجه به سياست خارجي را در دستور کار قرار دهد تا بتواند گره‌ها را باز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ دومين دور از چهاردهمين انتخابات رياست جمهوري با رقابت «مسعود پزشکيان و سعيد جليلي» برگزار خواهد شد. هر کدام از کانديداها برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي مختلفي را در حوزه‌هاي مختلف به ويژه سياست خارجي مطرح کرده‌اند.

«مسعود پزشکيان» معتقد است اگر مي‌خواهيم مشکلات اقتصادي کشور برطرف شود و بتوانيم رونق پيدا کنيم بايد تحريم هاي ظالمانه را با روش‌هاي مختلف حل کنيم. 

اين نامزد انتخابات رياست جمهوري همچنين معتقد است با شعار دادن مشکل ممکلت حل نمي‌شود، اگر قرار باشد چين، عراق و روسيه با ما کار کنند بايد ضوابط بين‌المللي را درست کنيم، ما به پيمان‌هاي بريکس و شانگهاي پيوسته‌ايم، اما چرا معاملات ما در مقايسه با ديگران قابل مقايسه نيست؟ ما بايد سهم‌مان را از بازار با گفت‌وگو با همسايگان و همچنين وحدت و انسجام داخلي تامين کنيم. 

همچنين «سعيد جليلي» ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري نيز معتقد است سياست خارجي بايد از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کند و تهديدها را به حداقل برساند و بايد واقعيات مناسبات بين‌المللي و فرصت‌ها و تهديدها را ديد. 

وي همچنين با بيان اينکه صحنه سياست خارجي صحنه واقعي و هوشمندانه است و بايد مناسبات قدرت را شناخت، گفت: بايد تحليل واقعي داشته باشيم که در چه نقطه‌اي هستيم. ۳۵ سال است در سياست خارجي فعال هستم. ده‌ها سفر و ملاقات خارجي فراواني داشته‌ام. در ۱۰ سال گذشته نگاه تماشاگرانه به روابط خارجي داشته‌ام. امروز در سياست خارجي فرصت‌هاي بسيار فراواني داريم که اگر برنامه داشته باشيم مي توانيم نفع حداکثري داشته باشيم تا يک ايران جهش داشته باشيم. بايد بدانيم در چه بزنگاهي قرار داريم. 


«سيد علي سقائيان» ديپلمات پيشين ايران در گفت‌وگو با ايسنا در تحليل خود از برنامه‌هاي کانديداهاي رياست جمهوري در حوزه سياست خارجي اظهار داشت: در دولت سيزدهم ديديم شهيد رئيسي در حوزه سياست خارجي برنامه‌هاي مختلفي را دنبال کرد. در ارتباط با برجام نيز دولت پيگيري کرد و مذاکرات ادامه داشت، اما باز آمريکا بدعهدي کرد. در ارتباط با همسايگان و سياست نگاه به شرق و همچنين عضويت در بريکس و شانگهاي مسير خوبي دنبال شد در حالي که تحريم‌ها ادامه داشت. 

وي افزود: بازي آمريکا در تشديد و افزايش تحريم‌ها در آستانه انتخابات مانور ديگري بود که انجام داد، اما هر دولتي روي کار آيد بايد به موضوع مقاومت، حل مساله جنگ و اقدامات نتانياهو و همچنين نگاه به همسايگان و تلاش براي رفع تحريم‌ها در چارچوب قوانين کشور توجه ويژه‌اي داشته باشد. 

اين ديپلمات پيشين کشورمان همچنين بيان کرد: از ميان کانديداي باقي مانده براي دور دوم انتخابات، مسعود پزشکيان در حوزه سياست خارجي موضوعاتي مانند اقتصاد مبتني بر سياست خارجي و بحث مذاکره و رفع تحريم‌ها را مطرح مي کند، در عين حال سعيد جليلي نيز به موضوعاتي مانند مقاومت، نگاه به همسايگان  و بي اثر بودن تحريم‌ها در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي تاکيد دارد. 


سقائيان ادامه داد: معتقدم هر دولتي که روي کار مي آيد در ابتدا اقتصاد و سياست خارجي را به نحوي پيش ببرد که بتواند گره‌هاي اقتصادي کشور را حل کند، سياست‌هاي کلي که رهبري تبيين کرده‌اند. 

وي همچنين اظهار کرد: در نظر داشته باشيم درباره برنامه‌هاي کانديداها تا زماني که سرکار نيايند، اجرايي نشود و قدرت را در دست نگيرند نمي‌توان دقيق اظهار نظر کرد. نگاه پزشکيان به اقتصاد در راستاي سياست خارجي و ديدگاه جليلي نيز اقتصاد مقاومتي با توجه به سياست خارجي است، اما با توجه به وضعيتي که با آن رو به رو هستيم بايد موضوع مقاومت به طور ويژه مد نظر کانديداها باشد. 

سفير سابق کشورمان در ارمنستان افزود: اولويت اقتصاد براي دولت مهم‌ترين بخش است که بايد به آن بپردازند تا چالش‌هاي ديگر پر رنگ‌تر نشود و هر کدام از اين کانديداها که انتخاب شد بايد تلاش کند تا با توجه به اقتصاد گره‌ها را در حوزه‌هايي مانند سياست خارجي باز کند. 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html