پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272164
تکرار صبح جمعه روحاني اين بار با بنزين 25 هزار توماني/ تاريخ تکرار مي شود!
تاریخ انتشار : 1403/04/11 09:44:39
نمایش : 12
مقايسه سياست‌هاي بنزيني در دولت روحاني و برنامه‌هاي پيشنهادي پزشکيان نشان‌دهنده تکرار اشتباهات گذشته است و به نظر مي رسد پزشکيان هم با عده و وعيد به دنبال اين است که شرايطي مشابه سال ۹۸ را براي مردم رقم زند.

به گزارش خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سياست‌هاي قيمت‌گذاري بنزين همواره يکي از چالش‌هاي مهم در دولت‌هاي مختلف ايران بوده است. اين مسئله به‌ دليل تأثير مستقيم بر اقتصاد خانوارها و تبعات اجتماعي ناشي از آن، بسيار حساس است. بررسي اين سياست‌ها در دولت حسن روحاني و چشم‌انداز آن در دولت احتمالي مسعود پزشکيان مي‌تواند به درک بهتري از مسير پيش‌رو کمک کند.

در سال ۹۸، دولت حسن روحاني تصميم به افزايش شبانه قيمت بنزين گرفت، که با افزايش سه برابري قيمت همراه بود. اين اقدام بدون اطلاع‌رساني مناسب و آمادگي قبلي مردم انجام شد و منجر به اعتراضات گسترده‌اي در سراسر کشور شد.

يکي از انتقادات اصلي به اين سياست، عدم شفافيت و اطلاع‌رساني نادرست از سوي مقامات دولتي بود. برخي مقامات، از جمله رئيس مجلس وقت، تأکيد کردند که تصميم‌گيري در اين زمينه به‌طور کامل به‌عهده دولت بوده و نقش سران قوا صرفاً مشورتي بوده است. همچنين وعده‌هايي مبني بر بازگشت تمامي درآمد حاصل از افزايش قيمت بنزين به مردم داده شد که هيچ کدام از آن ها محقق نشد.

اينک رئيس ستاد انتخاباتي مسعود پزشکيان اعلام کرده هر قيمتي که براي بنزين کارشناسي شود، خواهيد ديد که در دولت آقاي پزشکيان آنچنان با آرامش و همکاري مردم جا مي‌افتد، که گراني بنزين، گازوئيل، برق و... هم موجب رضايت مردم شود و هم موجب آباداني کشور...، اينها آزمون‌هاي مديريتي است که آقاي دکتر پزشکيان انجام خواهد داد و من اين توان را در آقا مسعود مي‌بينم."

بحث گراني بنزين که پيش از اين نيز مسعود پزشکيان با آن موافقت کرده بود تحليلگران و منتقدان و مردم را نگران کرده که اين وعده‌ها مشابه وعده‌هاي گذشته بوده و ممکن است در عمل با چالش‌هاي جدي روبه‌رو شوند.

 

مشاوران پزشکيان به دنبال تشکيل دولت سوم روحاني هستند

در اين باره عليرضا سليمي نماينده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات رئيس ستاد انتخاباتي مسعود پزشکيان مبني بر اينکه ما بنزين، آب و برق را طوري گران مي کنيم که مردم نگران نشوند، گفت: اين حرف ها ما را ياد گراني عجيب و غريب بنزين در دولت آقاي روحاني مي اندازد که رئيس جمهور وقت گفت خودم هم صبح شنبه فهميدم که بنزين گران شده است.

وي افزود: مشاوران مسعود پزشکيان با طرح مسئله گران کردن بنزين و آب و برق به دنبال تشکيل دولت سوم حسن روحاني هستند.

 

پزشکيان؛ ادامه دولت سوم روحاني علي برکت الله

به گفته مجتبي يوسفي، نماينده مردم اهواز در مجلس؛ زمزمه هاي گراني بنزين توسط مشاوران مسعود پزشکيان ما را ياد دولت خسته و پرحاشيه روحاني مي اندازد که در بسياري از اقدامات همچون قائله گراني بنزين تصميماتي گرفتند که به جان مردم ختم شد.

وي با اشاره به اينکه در ماجراي گراني بنزين در دولت حسن روحاني کام مردم تلخ شد، افزود: رئيس جمهور وقت به خاطر تصميمات اشتباه در ماجراي بنزين به جاي عذرخواهي از مردم با خنده و تمسخر گفت خودم هم خبر نداشتم همانطور که آقاي پزشکيان مي گويد خبر ندارم!

 

جريان سرمايه داري در دولت سوم روحاني به دنبال گراني بنزين است

ابراهيم رزاقي استاد اقتصاد نيز در اين باره گفته است که افزايش قيمت بنزين که توسط اطرافيان پزشکيان مطرح شده است مي‌تواند فشار زيادي به مردم و حتي توليدکنندگان وارد کند و يکي از مهم‌ترين عواملي که مي‌تواند با افزايش قيمت بنزين اتفاق بيفتد رشد نرخ حمل و نقل است.

وي با تأکيد بر اينکه افزايش قيمت بنزين در مقطع کنوني هزينه مصرف خانواده‌ها را بالا مي‌برد و سفره مردم را کوچک مي کند، قيمت توليد نيز رشد مي‌کند، اظهار کرد: اين رويکرد نوعي سرمايه داري زير پوشش اصلاحات است، در حالي که نگاه قانون اساسي و شهداي انقلاب چيز ديگري بوده است.

 

تکرار تاريخ

به گزارش دانا؛ افزايش ناگهاني قيمت بنزين در سال ۹۸ توسط دولت حسن روحاني بدون اطلاع‌رساني مناسب، باعث اعتراضات گسترده شد و به عدم اعتماد مردم به دولت انجاميد و حال با اظهارات پزشکيان و رييس ستاد وي نگراني‌ها درباره تکرار اين وضعيت افزايش يافته است.

مسعود پزشکيان و تيمش ادعا دارند که توان مديريت براي افزايش قيمت بنزين با آرامش و همکاري مردم را دارند، اما تجربيات گذشته نشان مي‌دهد که اين وعده‌ها ممکن است در عمل چالش‌ برانگيز باشد. تحليل‌گران معتقدند که اين سياست‌ها مي‌تواند فشار بيشتري بر مردم وارد کند و منجر به افزايش هزينه‌هاي زندگي و توليد شود.

در نهايت، مقايسه سياست‌هاي بنزيني در دولت روحاني و برنامه‌هاي پيشنهادي پزشکيان نشان‌دهنده تکرار اشتباهات گذشته است و به نظر مي رسد پزشکيان هم با عده و وعيد به دنبال اين است که شرايطي مشابه سال ۹۸ را براي مردم رقم زند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html