پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272117
کشت موسير در ۵۵۰ هکتار از اراضي کشاورزي
تاریخ انتشار : 1403/03/08 12:57:53
نمایش : 166
رئيس جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: ۵۵۰ هکتار از اراضي کشاورزي استان چهارمحال و بختياري زير کشت موسير رفته است که ۴۵۰ هکتار آن در شهرستان کوهرنگ به‌صورت ديم کشت مي‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادي پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، حسين برزگر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۵۵۰ هکتار از اراضي کشاورزي چهارمحال و بختياري زير کشت موسير رفته است که ۴۵۰ هکتار آن در شهرستان کوهرنگ به‌صورت ديم کشت مي‌شود.

وي تصريح کرد: کشت موسير به دليل کم‌آب‌بر بودن مورد استقبال و توجه کشاورزان قرار گرفته است و اين استان را به‌عنوان استان معين در کشت موسير معرفي شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري بيان داشت: موسير به علت چندساله بودن، مصرف آب بسيار پايين، قابليت استفاده از اندام‌هاي تکثيري گل، برگ و پياز و سازگاري با اقليم استان مورد استقبال کشاورزان استان قرار گرفته است.

برزگر ميانگين برداشت موسير در اراضي ديم ۴ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: پيش‌بيني مي‌شود از سطح ۵۵۰ هکتار کشت شده، ۲ هزار و ۲۰۰ تن موسير برداشت شود و اين در حالي است که در اراضي آبي ميزان برداشت موسير از هر هکتار به ۱۰ تن نيز مي‌رسد.

وي يادآور شد: ۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضي چهارمحال و بختياري به کشت گياهان دارويي اختصاص يافته که ۳۲ درصد آن موسير است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري افزود: برداشت موسير در اين استان از اوايل تيرماه آغاز و تا پايان مرداد ادامه مي‌يابد، بيشترين سطح زير کشت موسير جهان در ايران است و هم‌اکنون موسير در کشور بيشتر به‌صورت خام‌فروشي انجام مي‌شود و بايد با استفاده از ظرفيت و دانش شرکت‌هاي دانش‌بنيان ارزش افزوده موسير را افزايش داد تا ارزش افزوده و سود حاصل از موسير به کشاورزان برگردانده شود.

برزگر اضافه کرد: حمايت از کشت موسير و توسعه زيرساخت‌هاي زنجيره توليد و کشت موسير و گياهان دارويي در چهارمحال و بختياري مورد اهميت است.

وي توسعه کشت گياهان خوراکي و دارويي را نيازمند حمايت در ابعاد مختلف دانست و گفت: چهارمحال و بختياري دومين استان از نظر سطح زيرکشت موسير است و بايد کشت موسير را در مناطق مختلف استان و کشور به‌عنوان يک گياه کم‌آب‌بر توسعه داد.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: شناسايي گونه‌هاي بومي موسير در مناطق مختلف کشور از برنامه‌هاي مهم وزارت جهاد کشاورزي براي توسعه کشت اين گياه است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html