پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272107
دولت به تمام تعهدات «رئيس‌جمهور شهيد» از جمله ساخت مسکن متعهد است
تاریخ انتشار : 1403/03/06 08:36:46
نمایش : 103
سرپرست رياست جمهوري در هفدهمين جلسه شوراي عالي مسکن گفت: دولت سيزدهم به تمامي تعهدات و پيمان هاي رئيس جمهور فقيد با مردم از جمله ساخت مسکن متعهد است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در جلسه شوراي عالي مسکن که صبح امروز (شنبه) به رياست سرپرست رياست جمهوري برگزار شد، گزارشي از عملکرد و پيشرفت پروژه‌هاي نهضت ملي مسکن، نحوه پيگيري اجراي پرداخت تسهيلات مسکن توسط شبکه بانکي و همچنين اقدامات انجام شده در راستاي ساماندهي بازار مسکن و اجاره بها ارائه و همچنين مصوباتي جهت تسريع فرآيند پيشرفت نهضت ملي مسکن مصوب شد.

محمد مخبر در اين جلسه با تسليت و گراميداشت ياد و خاطره آيت الله رئيسي و شهداي همراه ايشان و تأکيد بر اينکه دولت سيزدهم به تمامي تعهدات و پيمان‌هاي رئيس جمهور فقيد با مردم متعهد است، تصريح کرد: ساخت مسکن يکي از وعده‌هاي مهم رئيس جمهوري بر مبناي قانون جهش توليد مسکن مجلس بود که دولت با پيگيري‌هاي مکرر ايشان در طول سه سال گذشته توانست موضوع مسکن را به نقطه‌اي برساند که الان در کشور موضوع برنامه ريزي براي ساخت ۴ ميليون واحد مسکوني با جديت در حال انجام است.

سرپرست رياست جمهوري در اين جلسه که وزراي راه و شهرسازي، کشور، کار، تعاون و رفاه اجتماعي، نفت، نيرو، جهاد کشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و رؤساي سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزي و همچنين مسئولان دستگاه‌هاي مربوطه حضور داشتند، تصريح کرد: اقدامات و برنامه ريزي هاي دولت در حوزه مسکن، پيام اميد به مردم به ويژه در ميان اقشار آسيب پذير داده است و ما متعهد هستيم تا زمان تشکيل دولت جديد با تلاش مضاعف، گام‌هاي بلند دولت، عملياتي و نهايي شود.

مخبر با اشاره به اهميت نوسازي بافت‌هاي فرسوده به دليل ايمن سازي بافت‌هاي ناپايدار و همچنين توليد مسکن جديد براي متقاضيان خريد مسکن و بهبود فضاي شهري تأکيد کرد: در نوسازي بافت‌هاي فرسوده بايد پيش‌بيني زيرساخت‌هاي لازم ديده شود و همچنين بسته‌هاي تشويقي براي تکميل و جذاب‌تر شدن اين پروژه‌هاي عمراني در اين بخش از بافت شهري در نظر گرفته شود.

سرپرست رياست جمهوري با اشاره به برنامه ريزي براي اختصاص ۶۰۰ هزار ميليارد تومان منابع بانکي و غيربانکي در راستاي ساخت مسکن بر اجراي هر چه سريع‌تر تعهدات بانک‌ها در اجراي ماده (۴) قانون جهش توليد مسکن تاکيد و تصريح کرد: رئيس کل بانک مرکزي بايد بانک‌هايي که تاکنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند طي يک هفته آينده مشخص کند و تعهدات لازم را از آنان بگيرد تا در روزهاي باقي مانده از دولت پرداخت تسهيلات و سهم الشرکه بانک‌ها تسريع شود.

مخبر به وزارتخانه‌هاي نيرو و نفت دستور داد تا در خصوص ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي واحدهاي مسکوني در حال ساخت، قرارگاه پشتيباني در اين زمينه تشکيل دهند.

مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي نيز در اين جلسه با اشاره به تشکيل ۱۷ جلسه شوراي عالي مسکن در دولت سيزدهم گفت: برگزاري منظم اين جلسات، نشانگر پيگيري آيت الله رئيسي براي رفع دغدغه مسکن در جامعه بود.

وي با اشاره به بسته‌هاي تشويقي شهرسازي به ويژه بسته ۱۹ بندي در ۵۸۸ شهر داراي بافت فرسوده، تأکيد کرد: عملکرد دولت در سال گذشته در راستاي صدور پروانه خصوصاً در بافت‌هاي فرسوده بي‌نظير بوده تا آنجا که صدور ۹۲ هزار پروانه ساخت در بافت‌هاي فرسوده در سال ۱۴۰۲ رکورد سال ۱۳۸۹ را شکسته است.

وي همچنين به تکميل ۱۳۱ هزار واحد مسکن مهر در دولت سيزدهم اشاره و تاکيد کرد بخش عمده‌اي از ۱۱۰ هزار مسکن مهر باقيمانده نيز در سال جاري به سرانجام مي‌رسد.

در اين جلسه همچنين وزارت راه و شهرسازي به تشريح اهم اقدامات انجام شده در راستاي ساماندهي طرف تقاضاي بازار و مسکن و اجاره از جمله عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالي به بازار و معرفي بيش از ۱۲۰ هزار خانه خالي به سازمان امور مالياتي جهت اخذ ماليات، راه اندازي سامانه خودنويس و انعقاد ۳۶۹ هزار قرارداد اجاره به صورت مستقيم و رايگان در اين سامانه، پرداخت ۴۵۳ هزار فقره تسهيلات وديعه مسکن، ساماندهي و مديريت سکوهاي انتشار آگهي املاک مسکوني، تشکيل دبيرخانه کارگروه تنظيم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ۳۱ استان، راه اندازي گشت مشترک ساماندهي مشاورين املاک و بازرسي از ۱۱۰ هزار مشاور املاک پرداخت.

در اين جلسه گزارشي نيز از عملکرد بانک‌هاي عامل در خصوص ماده (۴) قانون جهش توليد مسکن ارائه و اعلام شد که تسهيلات ساخت مسکن در ابتداي سال ۱۴۰۲ از ۲۰۵ فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۶۸ هزار ميليارد تومان به حدود ۸۰۰ هزار فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۲۷۵ هزار ميليارد تومان و رشد ۳۰۴ درصدي تا پايان ارديبهشت سال جاري رسيده است. همچنين تسهيلات کمک وديعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳ هزار ميليارد تومان در ابتداي سال گذشته به حدود ۴۶۲ هزار فقره و مبلغ ۳۶ هزار ميليارد توماني و رشد ۱۷۵ درصدي تا پايان ارديبهشت سال جاري رسيده است.

رئيس بانک مرکزي نيز در اين جلسه اعلام کرد تورم نقطه به نقطه ميانگين قيمت مسکن در تهران که در ارديبهشت ۱۴۰۲ به ميزان ۱۰۷ درصد بوده در ارديبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسيده است که نشان دهنده کنترل نسبي رشد قيمت مسکن در کشور است.

همچنين وزارت نيرو اعلام کرد در طول سه سال گذشته و با تلاش‌هاي اين وزارتخانه تمام واحدهاي مسکوني تحويل داده شده با زيرساخت‌هاي کامل به دست مردم رسيده است و وزارت نيرو، راه و شهرسازي و استانداري‌ها مکلف بوده‌اند تا تعهدات و سهم خود را در تخصيص ۱۰ هزار ميليارد تومان زيرساخت آب و برق و گاز پرداخت کنند.

در پايان اين جلسه اقداماتي جهت تسريع فرآيند پيشرفت نهضت ملي مسکن مصوب شد، بر اين اساس بانک مرکزي و وزارت اقتصاد مکلف شدند تا ظرف حداکثر يک هفته آينده تمامي بانک‌هاي عامل نسبت به پرداخت سهم‌هاي تأييد شده در پروژه‌هاي نهضت ملي مسکن در شهرها و روستاها اقدام کنند و پيگيري‌هاي لازم جهت انعقاد قرارداد تسهيلات بانکي براي واحدهاي نهضت ملي مسکن طي يک ماه آينده را به عمل آورند.

همچنين در راستاي افزايش سرمايه بانک مسکن به منظور تأمين مالي بخشي از منابع مالي نهضت ملي مسکن، مقرر شد با قيد فوريت با تشکيل جلسه‌اي با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازي، بانک مرکزي و وزارت اقتصاد پيگيري‌هاي لازم را جهت انتشار ۱۰۰ هزار ميليارد تومان اوراق مالي ظرف مدت يک هفته انجام دهند و بانک‌هايي که اقدام به خريد اوراق مذکور مي‌کنند مبلغ مذکور به عنوان سهميه ابلاغي در موضوع تسهيلات ماده (۴) قانون جهش توليد مسکن بانک مذکور لحاظ شود.

همچنين به منظور افزايش سرمايه بانک تخصصي و توسعه مسکن و همچنين تقويت قدرت مالي اين بانک جهت تسريع در پرداخت تسهيلات مورد نياز نهضت ملي مسکن، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملي با برگزاري جلسات ظرف روزهاي آينده اقدامات لازم براي تخصيص منابع به بانک مسکن را بررسي و به دبيرخانه شوراي عالي مسکن ارائه نمايند.

در خصوص ساماندهي بازار اجاره بها نيز متناسب با قانون جديد مجلس براي ساماندهي اجاره و مسکن، به شوراي مسکن استان‌ها اعلام شد ظرف ۴۸ ساعت آينده، ميزان سقف اجاره بها را مطابق اين قانون به وزارت راه و شهرسازي اعلام و جهت تصميم گيري نهايي به دبيرخانه شوراي عالي مسکن ارائه کنند.

همچنين مقرر شد با پيشنهاد وزير راه و شهرسازي و دبير شوراي عالي مسکن موضوع تخصيص تسهيلات ارزان قيمت در نوسازي بافت‌هاي فرسوده مشابه تسهيلات نوسازي و مقاوم سازي مسکن روستايي به متقاضيان مورد بررسي قرار گيرد.

منبع:دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html