پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272084
پيش بيني خودکفايي در توليد گندم/ امسال نياز به واردات نداريم
تاریخ انتشار : 1403/02/25 12:03:35
نمایش : 126
معاون وزير جهاد کشاورزي با اشاره به خودکفايي کشور در توليد گندم در سال جاري گفت: مي توانيم اعلام مي کنيم که با توکل به خدا و تلاش دولتمردان امسال نيازي به واردات نخواهيم داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ عليرضا مهاجر معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: گندم قوت لايموت مردم ايران است و وابستگي بسياري در بين مردم نسبت به اين محصول کشاورزي وجود دارد.

وي افزود: کشور ما در جنگ جهاني سابقه خباثت غربي ها و قطحي بزرگ را در خصوص گندم تجربه کرده و در دوران کرونا و مسايل ديگر نيز شاهد همين رويکرد غربي ها نسبت به کشورهاي مختلف شاهد بوديم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي يادآورشد: امام راحل و مقام معظم رهبري تاکيد بسياري بر خودکفايي اين کالاي اساسي کشور داشته اند و روي اين رويکرد نيز تلاش بسياري انجام شده است.

وي گفت: متاسفانه از دوران قاجار و پهلوي فرهنگ واردات در کشور ما رخنه کرده است و پس از انقلاب نيز برخي افراد همه چيز را مبتني بر واردات مي کنند. برخي تصور مي کنند که واردات گندم ارزان تر از توليد داخل است ولي اين نسبت به دليل يارانه اي است که در حوزه ارزي به بيگانگان اعطا مي کنند.

مهاجر يادآورشد: پس از تحريم ها و جنگ روسيه و اوکراين خلا جدي در اين حوزه حس شد و دولتمردان متوجه شدند که چاره اي جز خودکفايي در اين حوزه وجود ندارد.سال 1400 تصميم به خودکفايي گرفتيم تا امسال به خودکفايي برسيم. از چهار و نيم ميليون تن سال اول هدف ميزان خريد گندم نان در سال گذشته به ده و نيم ميليون رسيد و امسال نيز به هدف اصلي خودکفايي بيش از يازده ميليون تن خواهيم رسيد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي يادآورشد: چهار عامل تغذيه و تامين سموم و خريد گندم و ترتيباتي که در اين حوزه اتخاذ شد به رسيدن به اين رقم از توليد کمک کرد.

وي گفت: نظريات مختلفي در کشور ما در حوزه کشت گندم وجود داشت و تحولات اخير ثابت کرد که کشورها بر همين اساس ما را وادار به تصميمات استراتژيک مي کنند. در همين رابطه مقام معظم رهبري و دولتمردان تاکيدات بسياري بر روي تامين منابع استراتژيک کشور دارند. امروز مي توانيم اعلام مي کنيم که با توکل به خدا و تلاش دولتمردان امسال نيازي به واردات نخواهيم داشت.

وي افزود: کشاورزان با هزينه خود محصول را مي کارند و براي دريافت هزينه فروش محصول نيز توقع به جايي دارند. ولي برخي افراد تصور مي کنند که پولي که به گندمکاران داده مي شود، يک نوع يارانه است ولي با ثابت نگاه داشتن قيمت آرد و قيمت تقريبي نان در سالهاي اخير يارانه اصلي به مردم داده مي شود و پولي که به کشاورزان داده مي شود هزينه خريد گندم است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي يادآورشد: فاصله بين يارانه و پولي که به کشاورزان داده مي شود نيازمند تلاش همه جانبه دولت براي پرکردن اين فضا است و اميدواريم که در اين زمينه اقدامات عاجلي براي حل مسايل رخ دهد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html