پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272069
لزوم انجام آزمايش‌هاي ژنتيک قبل از بارداري در ازدواج‌هاي فاميلي
تاریخ انتشار : 1403/02/06 09:28:37
نمایش : 35
يک متخصص ژنتيک گفت: با انجام آزمايشات تعيين ناقلي در ازدواج‌هاي فاميلي مي‌توان به اندازه زيادي از تولد بچه بيمار جلوگيري کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آهورا نوذري در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: هر چيزي که اکتسابي از محيط زندگي نباشد و صرفا بروز آن تحت کنترل ژن‌هاي بدن باشد را ژنتيک مي‌گويند.
 
وي تصريح کرد: در بدن بين 20 تا 23 هزار ژن وجود دارد که هر کدام به‌صورت انفرادي و تجميعي در کنار هم يک‌سري صفات انساني را چه از نظر بيماري‌ها و چه از نظر ظاهر تحت کنترل دارند.
 
اين متخصص ژنتيک بيان داشت: آنچه که در خصوص فرزندآوري حائز اهميت است به عواملي تحت عنوان ژن‌هاي نهفته بستگي دارد.
 
نوذري با بيان اينکه در جوامع اروپايي که ازدواج‌هاي فاميلي وجود ندارد بحث ژن‌هاي نهفته هم مطرح نيستند، اما اين بدان معنا نيست که در اين جوامع بيمار ژنتيک نداريم افزود: در بحث ژنتيک يک سري از موارد به ازدواج‌هاي فاميلي و يک‌ سري به ازدواج‌هاي غيرفاميلي مربوط است.
 
وي ادامه داد: در ازدواج‌هاي غيرفاميلي که در کشورهاي اروپايي مطرح است بيشترين نرخ بيماري‌هاي ژنتيکي مربوط است به جهش جديد، که در ايران نيز وجود دارد، بنابراين براي ازدواج‌هاي غيرفاميلي هم نمي‌توان به قطعيت گفت فرزند متولد شده سالم است.
 
اين متخصص ژنتيک گفت: آنچه براي جوامع ايران اهميت دارد بحث ازدواج‌هاي فاميلي و اينکه در چه مواردي پرخطر مسوب مي‌شود و در چه مواقعي کم‌خطر.
 
نوذري تاکيد کرد: هر چه ميزان ازدواج‌هاي فاميلي در يک خانواده افزايش يابد وضعيت پرخطرتري خواهيم داشت، حتي اگر در نسل‌هاي گذشته هم ازدواج فاميلي داشته باشند و سابقه تولد نوزاد با مشکل ژنتيکي هم نداشته باشند باز هم اين دليل اين نيست که اتفاقي رخ ندهد.
 
وي خاطرنشان کرد: هر چه ميزان هم‌خوني بالاتر رود احتمال وجود ژن‌ها نهفته بين زوجين هم افزايش يافته، بنابراين سوابق خانواده نمي‌تواند تعيين‌کننده کم‌خطر يا پرخطر بودن باشد بلکه بالا رفتن ميزان هم‌خوني تعيين‌کننده است.
 
اين متخصص ژنتيک بيان داشت: اما امکان پيشگيري از تولد فرزند مبتلا به بيماري‌هاي ژنتيک وجود دارد و با انجام آزمايشات تعيين ناقلي مي‌توان به اندازه زيادي از تولد بچه بيمار جلوگيري کرد.
 
نوذري ادامه داد: سونوگرافي‌ها و غربالگري‌هاي حين بارداري براي همه مادران باردار است و اين موضوع که نتيجه سونوگرافي نرمال باشد نشانه نرمال بودن بچه‌اي که در رحم مادر است، نيست اين غربالگري‌هاي روتين هستند و خانواده‌هاي که در نتيجه ازدواج فاميلي تشکيل شده بايد از مسير ديگري حرکت کند.
 
انتهاي خبر/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html