پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 262018
براي عمري طولاني‌تر در هر سني که هستيد سيگار را ترک کنيد
تاریخ انتشار : 1402/11/24 09:57:07
نمایش : 321
مطالعه جديد محققان دانشگاه تورنتو حاکي است افرادي که سيگار را ترک مي‌کنند تنها پس از چند سال با مزاياي مهمي در زمينه بهبود طول عمر مورد انتظار رو به رو مي‌شوند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ از «مديکال اکسپرس»، اين مطالعه نشان مي دهد افراد سيگاري که پيش از ۴۰ سالگي سيگار را ترک مي‌کنند، مي‌توانند انتظار طول عمري معادل افرادي داشته باشند که هرگز سيگار مصرف نکرده‌اند.

افرادي که سيگار را در هر سني ترک مي‌کنند ۱۰ سال پس از ترک سيگار به حد بقاي افرادي که هرگز سيگار نکشيده‌اند، مي‌رسند. در واقع حدود نيمي از اين مزيت ها تنها در مدت سه سال پس از ترک سيگار حاصل مي شود.

«پرابات جها» استاد دانشگاه تورنتو کانادا در اين خصوص گفت: ترک کردن سيگار براي کاهش خطر مرگ بسيار موثر است و مردم مي‌توانند خيلي سريع (بعد از ترک سيگار) از اين مزايا بهره‌مند شوند.

 

اين مطالعه مشاهداتي شامل ۱.۵ ميليون فرد بزرگسال در چهار کشور آمريکا، انگليس، کانادا و نروژ بوده و با داده‌هايي در طول مدت ۱۵ سال انجام شده است. افراد سيگاري بين ۴۰ تا ۷۹ ساله با خطر مرگ سه برابر بيشتر نسبت به غيرسيگاري‌ها رو به رو هستند. به اين معني که اين سيگاري‌ها بطور ميانگين ۱۲ تا ۱۳ سال از عمر خود را فداي سيگار مي‌کنند.

اين خطر سه برابري مرگ بعد از ترک سيگار به ۱.۳ برابر کاهش مي‌يابد. ترک سيگار در هر سني با عمر بيشتر مرتبط است و حتي کساني که براي مدت کمتر از سه سال سيگار را ترک کنند تا حد ۶ سال عمر مورد انتظار آنها بيشتر مي شود.

اين محققان کشف کردند که ترک سيگار بطور خاص موجب کاهش خطر مرگ ناشي از سرطان و بيماري‌هاي قلبي مي شود.

اين در حالي است که در جهان حدود يک ميليارد فرد سيگاري وجود دارد هر چند که ميزان استعمال دخانيات از سال ۱۹۹۰ تاکنون به ميزان ۲۵ درصد کاهش يافته اما تنباکو همچنان يکي از علل اصلي مرگ‌ و مير قابل پيشگيري است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html