پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261721
توافق ايران و عربستان؛ فصلي نو در ديپلماسي منطقه غرب‌ آسيا
تاریخ انتشار : 1401/12/21 12:10:43
نمایش : 616
توافق ايران و عربستان مي‌تواند فصلي نو در ديپلماسي منطقه غرب آسيا باشد. اين دو کشور به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه، توانايي تأثير بسزايي بر ديگر کشورهاي منطقه دارند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ روز گذشته کشورهاي ايران، عربستان و چين در بيانيه‌اي مشترک اعلام کردند در نتيجه‌ي گفتگوهاي انجام شده، جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي عربستان سعودي توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط ديپلماتيک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمايندگي‌ها را بازگشايي کنند.

در سال ۲۰۱۵ بود که برجام به عنوان يک توافق بين ايران و قدرت هاي جهاني از جمله آمريکا، به امضا رسيد و به تسهيل تحريم هاي اقتصادي عليه ايران و افزايش همکاري هاي اقتصادي و تجاري بين دو طرف کمک کرد. اين توافق همچنين به منظور کاهش تنش هاي بين ايران و عربستان سعودي انجام شد، اما در نهايت موجب افزايش نگراني هاي عربستان و تشديد تنش هاي ايران و عربستان شد.

از آن زمان تاکنون، تلاش هاي متعددي براي کاهش تنش ها و بهبود روابط بين دو کشور صورت گرفت تا پس از برگزاري چند دور مذاکرات اوليه که به ميزباني عراق و عمان انجام شد و همچنين به دنبال سفر اخير آيت‌ الله ابراهيم رئيسي به چين، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي کشورمان از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پيگيري توافقات سفر رئيس‌ جمهور، مذاکرات فشرده‌اي را به‌منظور حل‌ و فصل نهايي موضوعات في‌ مابين ايران و عربستان سعودي با همتاي سعودي خود آغاز کرد.

سرانجام بعد از چندسال مذاکره ميان مقامات دو کشور ايران و عربستان به ميزباني عراق و عمان توافق براي از سرگيري رابطه در پکن به امضا رسيد و دو کشور توافق کردند روابط ديپلماتيک خود را از سر بگيرند.

توافقنامه ايران و عربستان مبتني بر منافع ملي است

حسن هاني‌ زاده کارشناس سياسي منطقه در گفتگو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا توافقنامه ايران و عربستان براي برقراري رابطه بين دو کشور را اقدامي کاملا دقيق و مبتني بر منافع ملي دانست و گفت: اين توافقنامه بعد از ۲۰ ماه مذاکرات نفس گير و چالشي که بين هيات هاي ايراني و سعودي در بغداد صورت گرفت، روي داد.

عربستان نيازمند ايجاد آتش بس پايدار در يمن است

وي با بيان اينکه با اين توافق نامه شرايط بهتري در منطقه حاکم خواهد شد، اظهار کرد: ادامه تنش ها بين ايران و عربستان تاثير و بازخورد خود را بر منطقه باقي گذاشته است، به ويژه که عربستان هم در جنگ ۷ ساله خود عليه يمن دچار نوعي فرسايش نظامي و روحي شده است و نيازمند تعديل سياست هاي خود و ايجاد آتش بس پايدار در يمن است.

هاني‌ زاده افزود:‌ اين مسئله بهانه اي خواهد شد تا عربستان به صورت پايدار آتش بس در يمن را اعلام کند.

توافق ايران و عربستان باعث انزوا رژيم صهيونيستي خواهد شد

اين کارشناس سياسي در ادامه بيان کرد: به احتمال زياد در ارديبهشت ماه سال آينده سفارتخانه هاي ايران و عربستان در پايتخت هاي دو کشور بازگشايي خواهند شد و منطقه به سمت همگرايي و همدلي حرکت خواهد کرد که اين مسئله کمک مي کند تا رژيم صهيونيستي دچار انزوا شود.

طرح صلح ابراهيم، خطري جدي براي منطقه و مسئله فلسطين

وي با اشاره به اينکه يک سري گمانه زني هاي بدبينانه در اين باره وجود دارد، تصريح کرد: عربستان سعودي با اين توافق نامه به خاطر برقراري رابطه با يک کشور اسلامي و بزرگي مانند ايران مشروعيت لازم را کسب کرده، اما اگر حرکت بعدي عربستان به سمت پيوستن به طرح صلح ابراهيم باشد، اين مسئله خطري جدي براي منطقه و مسئله فلسطين و محور مقاومت خواهد بود.

وي خاطر نشان کرد: عربستان درحال حاضر تحت فشار آمريکا براي برقراري ارتباط با اسرائيل است، لذا مجبور شده که با ايران توافق نامه صلح و برقراري رابطه را امضا کند. البته نبايد از تلاش هيات هاي ايراني در طول مذاکرات با عربستان غافل ماند، آقاي شمخاني به مدت يک هفته در پکن با همتاي سعودي خود مذاکره کرد تا منجر به اين توافق نامه شد.

بايد حرکت بعدي عربستان را به شدت و به دقت رصد کنيم 

هاني‌ زاده در پايان با تاکيد بر اينکه بايد در انتظار حس نيت عملي عربستان در آينده بود، اذعان داشت: لازم است حرکت بعدي عربستان را به شدت و به دقت رصد کنيم تا به سمت پيوستن طرح صلح ابراهيم حرکت نکند.

به گزارش دانا؛ اين توافق مي‌تواند تأثيرات مثبتي بر روابط دوجانبه و منطقه‌اي دو کشور داشته باشد که برخي از اين تأثيرات عبارتند از:

کاهش تنش ها: بيشتر تنش‌هايي که بين ايران و عربستان به وجود آمده است، در پي تناقضات سياسي، ايدئولوژيک و منافع منطقه‌اي است. با اين حال، توافق دوجانبه مي‌تواند تنش‌هاي بين اين دو کشور را کاهش دهد و تعامل و همکاري بيشتري بين آن‌ها را فراهم کند. در واقع برقراري روابط دوستانه و توافقات بين ايران و عربستان مي تواند به کاهش تنش ها و افزايش ثبات و امنيت در منطقه کمک کند.

افزايش تجارت و اقتصاد: برقراري توافقات تجاري و اقتصادي بين ايران و عربستان مي تواند به افزايش تجارت و سرمايه گذاري در منطقه و افزايش رفاه اقتصادي در دو کشور کمک کند.

همکاري در مقابله با چالش هاي مشترک: ايران و عربستان مي توانند با برقراري توافقات، در مقابله با چالش هاي مشترکي مانند تروريسم، نفوذ خارجي، تغييرات اقليمي و غيره همکاري کنند.

کاهش وابستگي به ديگر کشورها: با افزايش همکاري‌هاي دو جانبه در برخي از زمينه‌ها، ايران و عربستان مي‌توانند وابستگي خود به کشورهاي ديگر را کاهش دهند و خود به خود توانمندي خود را تقويت کنند.

افزايش شفافيت و تبادل فرهنگي: برقراري روابط دوستانه و توافقات مي تواند به افزايش شفافيت در بين دو کشور کمک کند و فرصت هاي تبادل فرهنگي و آموزشي بين دو کشور را فراهم کند.

به طور کلي، توافق ايران و عربستان مي‌تواند فصلي نو در ديپلماسي منطقه غرب آسيا باشد. ايران و عربستان به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه، توانايي تأثير بسزايي بر ديگر کشورهاي منطقه دارند. با برقراري روابط دوستانه و تعامل بيشتر، آن‌ها مي‌توانند براي پايداري منطقه و حل بسياري از مشکلات موجود در منطقه کمک کنند. همچنين برقراري توافقات و بهبود روابط بين دو کشور براي منطقه غرب آسيا به عنوان يک فصل جديد در ديپلماسي و همکاري بين دو کشور و منطقه است که مي تواند به بهبود وضعيت سياسي، تقويت امنيت، پايداري و توسعه اقتصادي و فرهنگي در منطقه کمک کند و در کل به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html