پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251481
عاشورا مظهر اطاعت از فرمان الهي و مردانگي در رکاب ولي خداست
تاریخ انتشار : 1401/05/07 15:05:46
نمایش : 716
امام‌جمعه فارسان گفت: عاشورا مکتب‌خانه عرفان، تجسم بندگي و مظهر ايثار است، عاشورا مظهر اطاعت از فرمان الهي و مردانگي در رکاب ولي خداست و کسي نمي‌تواند نام حسين و خاندان او را محو کند،
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور در خطبه‌هاي نماز جمعه شهر فارسان گفت: انسان متقي سعي مي‌کند هميشه نيت صحيح و سالمي داشته باشد در کتاب قلب سليم، آيت‌الله دستغيب مطلبي دارند که: درستى و نادرستى و زيبايي و زشتى عمل، وابستگى تام به نيت دارد، پس اهمّ واجبات تصحيح نيت است؛ به اينكه بكوشد ميل و خواسته‌هاى دلش رحمانى باشد. راه آن‌هم تقويت ايمان است و اينکه اگر خواستۀ شيطانى در دلش پيدا شود، آن را پيروى نكند و به نيروى ايمان از آن بگذرد و ارادۀ عمل براى رسيدن به آن ننمايد.

 
امام‌جمعه فارسان به مکتب عاشورا اشاره داشت و افزود: عاشورا مکتب‌خانه عرفان، تجسم بندگي  و مظهر ايثار است، عاشورا مظهر اطاعت از فرمان الهي و مردانگي در رکاب ولي خداست و کسي نمي‌تواند نام حسين و خاندان او را محو کند، همانطورکه حضرت به دشمنانش خطاب کرد: به خدا سوگند نمي‌توانيد ياد ما را محو کنيد. محرم هرسال درس جديدي به ما مي‌دهد و ما را در مقابل فتنه‌هاي جديد مقاوم‌تر و محکم‌تر مي‌کند و اين مسئله تا عصر ظهور ادامه خواهد داشت.

وي تصريح کرد: در دوران غيبت هرچه به زمان ظهور حضرت نزديک ترمى‏شويم از انسان امتحانات سخت‌تري گرفته مي‌شود و مکتب تربيتي محرم و عاشورا توفيق عبور از ابتلائات فردي و اجتماعى را براي اهل ايمان آسان‌تر مي‌کند همين سال‌ها و روزهايي که در آن قرار داريم را شما به‌خوبي حس کرده‌ايد آنچه توانسته ما را در مقابل دشمني دشمنان داخلي و خارجي حفظ کند، طرح‌هاي خباثت آميز غربي‌ها و صهيونيست‌ها را هيچ کند مکتب محرم بوده است.

وي بيان داشت: اما مطلب مهم اين است که چرا ما از حقيقت و مغز عاشورا غافليم و ازنظر کمي و کيفي به موضوعات سطحي از اين واقعه عظيم مي‌پردازيم؟ حتي در عزاداري‌ها که کيفيت لازم را ندارد. حماسه به اين عظمت که نيروي محرکه انقلاب اسلامي تا پيروزي و بعد از آن در عرصه‌هاي مختلف بوده تا چه حد موردتوجه دستگاهاي متولي فرهنگ و گفتمان  ساز قرارگرفته؟ چند فيلم فاخر برگرفته  از آموزه‌هاي حسيني  و درس‌هاي عاشورا که نقش اساسي در سبک زندگي دارد، ساخته‌شده؟ شايد يکي دوتا بوده اما کافي نيست.

وي بيان داشت: متأسفانه گاهي فقط به امور ظاهري که بعضاً خوراک معاندان هم مي‌شود پرداخته مي‌شود و مستمسکي مي‌شود تا شيعه هراسي را تبليغ  کنند. درحالي‌که واقعه کربلا يکي از اثرگذارترين وقايع عالم است که انسان‌هاي عالم را به اوج معرفت و تثبيت عقايد حق مي‌رساند و او را از تاريکي‌هاي جهل خارج مي‌کند و سبک زندگي درست را به او نشان مي‌دهد.

حجت‌الاسلام ملک پور گفت: همه جلوه‌هاي مثبت و منفيِ انسان در کربلا خيلي واضح و شفاف در دو جبهه مقابل هم به تصوير کشيده شده است از قتل‌عام و کودک کشي و پيرمرد کشي و تاختن اسب بر بدن‌ها و تشنه نگه‌داشتن انسان‌ها و اسارت زنان و کودکان و امثال اين‌ها تا ايثار و حماسه و کرامت و محبت و رضا و تسليم و توحيد. همين جلوه‌ها اگر درست به بشريت عرضه شود انسان‌ها را زنده مي‌کند.

وي افزود: انسان‌هاي آزاده عالم، هر مکتب و ديني که داشته باشند درس آزادگي و مقابله با ظلم را از امام عليه‌السلام آموختند اهل ايمان با درس از مکتب امام حسين دلشان محکم مي‌شود و به خدا توکل مي‌کنند ودرمقابل دشمن دچار ترديد نمي‌شوند. توجه و عمل به همين يک کلمه امام حسين عليه‌السلام کليد سعادت بشريت است.

وي اظهار داشت: به عزاداري و مجالس آن اهميت بدهيد و جلسات را پربار کنيد در همين مجالس بايد جوان و نوجوان ما تقيدات ديني‌اش تقويت شود، به نماز عشق بورزد همان‌طور که امامش عاشق نماز بود. خانواده‌دوست شود همان‌طور که امامش بود. درعين‌حال بصير و دشمن‌شناس باشد همان‌طور که امامش بود؛ و ده‌ها فضيلت ديگر بايد به فعليت برسد. نبايد اجازه داد به اين عامل هدايت انسان‌ها آسيب برسد و با تحريف و انحراف، اصالتش را از بين ببرند.

وي گفت: اگر باديد عرفاني به عاشورا نگاه کنيم درس‌هايي دارد. با ديد فقهي نگاه کنيم درس‌هايي دارد با ديد سياسي و اجتماعي نگاه کنيم درس دارد. با ديد سبک زندگي نگاه کنيم درس دارد. با هر ديدي نگاه کنيم، بعدي از ابعاد حيات بشري در قضيه کربلا را مي‌توانيم درس بگيريم؛ و به‌اندازه وسع خودمان از اين درياي بيکران فضيلت‌ها برداشت داشته باشيم. خيلي‌ها تلاش کردند تا چراغ پرفروغ عاشورا و امام حسين را خاموش کنند اما نتوانستند و نمي‌توانند.

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html