پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251466
نمايان شدن تارهاي سفيد در لابه‌لاي گيسوان جمعيتي کشور /کاهش زادآوري و ايراني که پير مي‌شود
تاریخ انتشار : 1401/05/01 07:48:46
نمایش : 800
کاهش آمارهاي زادآوري در ايران زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است و اگر با همين روند پيش برويم در آينده‌‌اي نزديک بايد شاهد ايراني پير و فاقد سرمايه انساني باشيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نقش نيروي انساني در جامعه همواره از قديمي‌ترين مباحث بشري است؛ چراکه از آن روز که انسان حيات يافت و در زمين به تشکيل خانواده و اجتماعات اوليه همت گمارد، اهميت انديشه اداره افراد خانواده و يا جوامع اوليه در ذهن او مطرح بوده است.
 
ازهمين‌رو است که موضوع توليد نسل و فرزندآوري مهم شمرده مي‌شود چراکه امروزه ثابت شده که يکي از ابعاد مهم هر توسعه‌اي توجه به سرمايه هاي اجتماعي است. از اين رو سرمايه اجتماعي، يکي از مهم‌ترين شاخصه‌هاي رشد و توسعه هر جامعه‌اي به‌شمار مي‌آيد.
 
بسياري از جامعه‌شناسان معتقدند فرزندآوري و فرزندداري در ايران و جهان اهميت بالايي دارد تا جايي که قرن‌هاي متمادي، زنان با هويت فرزندداري در کنار خانه‌داري و شوهرداري، تعريف مي‌شدند.
 
از آنجايي که فرزندآوري به‌عنوان راهي براي بقاي نسل و جلوگيري از کاهشِ جمعيت مسلمانان مطرح است يکي از مهم‌ترين دغدغه‌‌هاي عالمان ديني و کارشناسان خانواده و جمعيت بوده است؛ اين درحالي است که با ورود مردم به دوره زندگي مدرن و خصوصاً آشنايي با آموزه‌‌هاي غربي، اين موضوع مورد ترديد و بي‌‌مهري بسياري از خانواده‌‌ها قرار گرفته است.
 
اما در سال‌هاي گذشته عدم رغبت خانواده‌ها به داشتن فرزند بيش از پيش شده است و کار به جايي رسيده که ترجيح خانواده‌ها اين است که فرزندي نداشته باشند و جاي خالي آن را با يک حيوان خانگي پر کنند و يا اينکه تنها به يک فرزند بسنده مي‌کنند.
 
علت اين موضوع هرچه که هست بايد هرچه سريع‌تر جلوي آن گرفته شود و دولت از ترويج بيشتر آن در بين خانواده‌ها پيشگيري کند، چون نتيجه عدم فرزندآوري در بين زوجين ساليان بعد بر کشور مشخص شده و کشور را با بحران جدي مواجه خواهد کرد.


 
هزينه زادآوري و فرزندداري در ايران بالا است
 
حسين پورمهدي يکي از شهروندان شهرکردي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: 39 سال سن دارم و دخترم 9 سال سن دارد.
 
وي با بيان اينکه من فرد فرزنددوستي هستم و هميشه دوست داشتم حداقل سه بچه داشته باشم افزود: بعد از آمدن دخترم و با وجود مخارجي که در دوران بارداري همسرم و بعد از تولد فرزندم به من تحميل شد مجبور شدم به همين يک بچه بسنده کنم.
 
پورمهدي ادامه داد: بچه‌هاي امروزي ديگر مثل ما قانع نيستند و هزينه فقط يک خواسته آن‌ها بيش از 2 تا 3 ميليون سرمايه لازم دارد، اين درحالي است که بچه‌ها در مدرسه لوازم ديگر بچه‌ها را مي‌بينند و ما بايد برايشان تهيه کنيم.
 
وي بيان داشت: اين علاوه بر آن است که بچه‌ها خانه و ماشين پدر و مادرشان را با خانه و ماشين والدين دوستانشان مقايسه کرده و در اين زمينه هم توقع دارند.
 
اين شهروند شهرکردي ادامه داد: در گذشته ما با يک دست لباس و يک کيف و کفش حداقل دو سال مدرسه مي‌رفتيم اما الان پدر و مادرها بعضا مجبور هستند دو بار در سال نسبت به تهيه البسه و کيفي و کفش اقدام کنند، حالا للوازم التحرير آنچناني و هزينه‌اي که در اين راستا به والدين وارد مي‌شود بماند.
 
پورمهدي ياداور شد: هزينه کلاس‌هاي فوق برنامه، اسباب بازي، تبلت، لپ تاپ، مواد غذايي و ديگر هزينه‌هاي جاري کمر پدر و مادرها را خم کرده است، من يک کارمند هستم و وضعيتم اين است واي به حال اقشار ضعيف‌تر جامعه.


 
چطور مي‌توانم دوباره بچه‌دار شوم وقتي هر ماه با قيمت‌هاي جديد مواجه مي‌شوم
 
نازنين علياري يکي ديگر از هم‌استاني‌هاي چهارمحالي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: اگر قرار است فرزندي بياوريم بايد حمايت شويم، من خودم يک فرزند يک سال و نيمه دارم که اگر بگويم در تامين هزينه پوشکش مانده‌ام اغراق نکرده‌ام.
 
وي بيان داشت: چطور مي‌توانم دوباره بچه‌دار شوم، وقتي هر ماه که براي خريد لوازم مورد نياز فرزندم با قيمت‌هاي جديد مواجه مي‌شوم.
 
علياري ادامه داد: من و همسرم تصميم گرفتيم همين يک فرزند را داشته باشيم و همه امکانات موردنياز را برايش فراهم سازيم تا چند فرزند بياوريم و هيچ امکاناتي نداشته باشند و حسرت داشته‌هاي بچه‌هاي ديگران را بخورند.
 
وي گفت: ما هم دلمان مي‌خواهد فرزند بيشتري داشته باشيم اما فرزند از همان روز اول هزينه دارد، در دوران بارداري، دوران نوزادي، کودکي، نوجواني و جوانياگر پدر و مادري نتوانند هزينه‌هاي فرزندشان را تامين کنند چيزي جز شرمندگي برايشان باقي نمي‌ماند.


 
نگاه به آينده از علت‌هاي کاهش فرزندزايي و فرزندآوري در بين زوجين است

شهرام مقدس کارشناس جامعه‌شناسي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ بقاي نسل و تداوم نسل  را از طريق فرزندآوري امکان‌پذير دانست و اظهار کرد: در وجود انسان‌ها حب ذاتي وجود دارد و فرزند به نوعي تکرار پدر و مادر است وهرچقدر که ما خودمان را دوست داريم فرزندانمان را نيز دوست خواهيم داشت چون آن‌ها از وجود ما هستند و قرار است نسل ما را تداوم دهند.

وي با اشاره به اينکه اگر تاريخ را بررسي کنيم خواهيم ديد که توليد نيروي انساني و سرمايه اقتصادي خانواده‌ها در گذشته اهميت بالايي داشته بخصوص وقتي جايگاه کار يدي انساني مطرح مي‌شد ادامه داد: در همين فضا اگر به سياسي و قدرت خانواده توجه شود، مي‌بينيم که در گذشته تعداد زياد فرزندان نشان اقتدار بوده و جنبه محافظتي و حمايتي براي خانواده داشته است.
 
مقدس کارکرد‌هاي ديگر در اين زمينه را کارکرد عاطفي عنوان و خاطرنشان کرد: اين کارکرد امروز نيز مطرح است، اما ممکن است تعلقات متفاوت افراد و ارتباطات محدود خانواده نسبت به خانواده‌هاي سنتي يا ايجاد وابستگي نسبت به چيز‌هاي ديگر باعث کاهش فرزندآوري در بين خانواده‌هاي امروزي شده است.
 
اين جامعه‌شناس يکي از علت‌هاي کاهش فرزندزايي و فرزندآوري را نگاه به آينده دانست و عنوان داشت: هرچقدر انسان‌ها نسبت به آينده احساس امنيت بيشتري داشته باشند و اميد به آينده در آن‌ها بالا باشد، طبيعتا داشتن فرزند بيشتر براي آن‌ها مي‌تواند به‌عنوان يک موفقيت مطرح شود.

ازدواج با تاخير در انگيزه خانواده‌ها براي داشتن فرزند کم يا نداشتن فرزند تاثيرگذار است
 
وي بيان داشت: نگراني از اينکه اين سوال که "آينده شغلي فرزندانم چه مي‌شود؟" محدوديت‌هاي بسياري در فرزندزايي به‌همراه دارد، در همين فضا يکي از بحث‌هاي جدي به تجارب موفق و ناموفق باز مي‌گردد، موفقيت زوج‌ها در فرزندآوري باعث مي‌شود انگيزه تجربه مشابه براي داشتن فرزند را داشته باشند.
 
اين جامعه‌شناس با اشاره به مشکلات اقتصادي تاکيد کرد: ازدواج با تاخير به دليل نبود شغل مناسب يا سرپناهي براي زندگي محدوديت‌هايي هستند که در انگيزه خانواده‌هاي براي داشتن يک يا دو فرزند يا کلا بچه‌دار نشدن تاثيرگذار باشد.
 
وي ادامه داد: فراهم بودن امکانات نگراني‌هاي ناشي از فرزنددار شدن را کاهش مي‌دهد و در سنين بالاتر افراد به فکر فرزنددار شدن مي‌افتند و باز هم نگراني‌هايي از اختلاف سن بين فرزندان و پدر و مادرها وجود خواهد داشت.
 
مقدس با اشاره به اينکه متاسفانه اين روزها شاهديم که خانواده‌ها تنها صاحب يک فرزند يا با تاخير بسيار بين دو بارداري صاحب دو فرزند شده‌اند ادامه داد: عوامل دخيل در اين زمينه بسيار است و حتي گاهي ما شاهد آن هستيم که خانواده‌اي همه امکانات را دارد اما باز هم از بچه‌دار شدن خودداري مي‌کند و علت آن عدم مسئوليت‌پذيري و راحت‌طلبي افراد است.
 
آمدن فرزند در زندگي، پويايي زندگي را افزايش مي‌دهد
 
فعال روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: آمدن و بودن فرزند در زندگي مشترک، اميد به زندگي افراد را بالا مي‌برد و اين بالا رفتن اميد، پويايي در زندگي را افزايش مي‌دهد.

وي با بيان اينکه تا قبل از آمدن فرزند زوجين به هر آنچه که بوده اکتفا مي‌کنند، اضافه کرد: وقتي فرزندي وارد زندگي شود پدر و مادر به دنبال تامين نياز فرزند تلاششان را مضاعف و کار بيشتري مي‌کنند تا درآمد خانواده را بالا ببرند.

اين مشاور خانواده ادامه داد: اين نوع تلاش به سبب آنکه هدف بزرگي به دنبال دارد و آن بالا بردن سطح و کيفيت اقتصادي کودک است براي افراد لذت‌بخش بوده و کاري است که حس خوبي را به والدين مي‌دهد.

فعال يادآور شد: در سنين ۳۱ تا ۶۰ سالگي سال‌هايي هستند که به‌عنوان سال‌هاي زايندگي در مقابل رکود مطرح هستند و اين زايندگي هم به فرزندآوري افراد و هم خروج از رکود که همان کار کردن و پويايي بيشتر است اشاره دارد.

اين روانشناس گفت: اگر افراد در سنين ياد شده اين دو فاکتور را داشته باشند، مي‌توان گفت اين‌ها افرادي هستند که احساس خوبي در ۳۱ تا ۶۰ سالگي دارند.

وي با اشاره به دوره بعد از ۶۰ سالگي تحت عنوان انسجام افراد در مقابل نااميدي ادامه داد:  اين بدان معنا است که اگر در خانواده صميميت وجود داشته باشد و به واسطه تلاش براي کار کردن بيشتر، فرد از ديگران مراقبت کرده باشد، حس اطمينان خاطر به مرور زمان در شخصيت پدر و مادر شکل گرفته و حس کامل بودن دارند.

فعال يادآور شد: تلاش‌هاي دوران جواني براي فرزندآوري و  تلاش براي کسب روزي حلال در سال‌هاي بعد بسيار در شخصيت افراد موثر و آن را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

فرزندآوري اين مشاور خانواده با اشاره به حديث پيامبر اسلام (ص) درخصوص افزايش روزي به واسطه تشکيل خانواده تاکيد کرد: اين حديث نيز به افزايش تلاش، اميد به زندگي و انسجام زوجين اشاره دارد و به دنبال آن ميزان اضطراب و افسردگي هم کاهش مي‌يابد.

وي خاطرنشان کرد: علي‌رغم دغدغه‌هاي روزمره‌اي که فرزندآوري دارد، آرامش خاطري را در شخصيت والدين جاري مي‌کند.
 
ايران رکورد سرعت کاهش نرخ باروري در تمام منطقه غرب آسيا، شمال آفريقا را از آن خود کرد
 
حميد کريمي مديرکل ورزش وجوانان چهارمحال و بختياري اظهار کرد: نرخ باروري کشور به حدود 1.6 فرزند به ازاي هر زن رسيده و براساس آمارها، پايين‌ترين نرخ فرزندآوري و رکورد سرعت کاهش نرخ باروري در تمام منطقه غرب آسيا، شمال آفريقا به نام ايران ثبت شده است.
 
وي بيان داشت: سال گذشته يک هزار و 609 طلاق در استان ثبت شده و ميانگين سن طلاق به 35 سال رسيده است.
 
کريمي افزود: در سال گذشته سن ازدواج نيز به ميانگين 28 سال نزديک و درمجموع 7 هزار و 333 ازدواج در چهارمحال و بختياري به ثبت رسيده است.
 
مديرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: به‌صورت ميانگين آمار ازدواج به طلاق در استان 22 درصد و اين آمار درکشور 35 درصد است، لذا مي‌طلبد در زمينه افزايش نگران‌کننده اين آمارتصميمات جدي، اجرايي و منطبق با نيازهاي واقعي جامعه درسطح کلان گرفته شود.
 
وي با اشاره به افزايش آمارطلاق نسبت به ازدواج که در دهه گذشته از 16.3 به 32.9 رسيده و رکوردهاي نگران‌کننده شاخص‌هاي جمعيتي کشور اضافه کرد: پيش‌بيني مي‌شود حدود 10 تا 15 سال آينده، نرخ رشد جمعيت، صفر شود.
 
به گزارش جهانبين نيوز؛ آمدن فرزند به زندگي زوجين جهت مي‌دهد و زندگي‌ها را گرم‌تر مي‌کند، اما افزايش افسارگسيخته هزينه‌هاي درماني در بارداري و همچنين هزينه‌هاي مربوط به فرزندآوري روزبه‌روز افراد را به سمت داشتن فرزند کم‌تر و يا نداشتن فرزند پيش مي‌برد.
 
کاهش آمارهاي زادآوري در ايران زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است و اگر با همين روند پيش برويم در آينده‌‌اي نزديک بايد شاهد ايراني پير و فاقد سرمايه انساني باشيم.
  
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html