پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251455
حفظ فرهنگ عفاف و حجاب نيازمند يک حرکت پويا و هدفمند است/افراد بد حجاب تحت تاثير مد قرار مي گيرند
تاریخ انتشار : 1401/04/20 10:09:02
نمایش : 852
نهادينه سازي فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان يکي از ضرورت هاي باورهاي ديني مستلزم برنامه ريزي صحيح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است، نقش حکومت اسلامي در ايجاد و ترويج اين باور انکارناپذير بوده و در نگاهي عميق تر، ضروري و اساسي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ حجاب تاج کرامت زن است و لازم است با تنوع‌بخشي به حجاب آن را براي زنان و دختران جذاب‌تر کرد.

مسأله حجاب و عفاف صرفاً مربوط به فرهنگ و کشور ما نيست و در همه مناطق دنيا پوشش مفهوم و تعريف دارد و با پوشش آداب، رسوم و انديشه‌ها انتقال مي‌يابد ، اما نکته‌ي مهم مبناي آن افکاري است که در جامعه وجود دارد و خود لباس يکي از ابزارهاي مهم و اساسي براي انتقال مفاهيمي است که يک جامعه مي‌خواهد به ديگران انتقال دهد خصوصاً مفاهيمي که باور و اعتقادات آن جامعه است و تکليف تلقي مي‌شود.

ما به‌عنوان معتقد به دين پيامبر خاتم متأسفانه کمترين تبليغ را براي دين مي‌کنيم و چون کشور ما اسلامي است فکر مي‌کنيم همه‌ي تبليغات را بايد حکومت و سيستم رسمي انجام دهد در حالي که در شبکه‌هاي ماهواره‌اي براي ساير اديان تبليغ‌هاي پرهزينه مي‌شود و حتي فرق ظاله و عرفان‌هاي مجعول  بيشترين هزينه‌ها را در اين راه انجام مي‌دهند.

متأسفانه هم در فضاي خانواده کمترين تبليغ براي دين  توسط والدين و هم در فضاي جامعه توسط متوليان، انجام مي‌شود، اندک تبليغي انجام شده هم با مسائل سياسي و اجتماعي و اقتصادي خلط مي‌شود و نتيجه عکس مي‌دهد.



افراد بد حجاب تحت تاثير مد قرار مي گيرند

شريفي يک کارشناس اجتماعي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛  گفت: بخش زيادي از افراد بدحجاب تحت تاثير مد، رسانه و کف خيابان هستند.

وي با اشاره به اينکه افراد زيادي هستند که دغدغه دين را دارند گفت: عده اي به‌ دليل عقب نماندن از مد روز، نوع پوشش را اين‌گونه انتخاب مي‌کنند.

وي با بيان اينکه بحث مد و لباس بسيار مهم است که لازم است در اين باره چاره اي انديشيده شود عنوان کرد: با همکاري تبليغات اسلامي دبيرخانه مد و لباس فعال شده‌است اما اين دبيرخانه فقط طرح مي‌گيرد و متأسفانه به دليل نبود سرمايه‌گذار اين طرح‌ها به مرحله توليد نمي‌رسد.

شريفي با اذعان بر اينکه براي راه اندازي دبيرخانه مد و لباس نياز به يک بودجه است گفت: متأسفانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد توان مالي ندارد که خودش اين طرح‌ها را توليد و با قيمت اندک به بازار عرضه کند.

وي با تاکيد بر اينکه وظيفه  شوراي فرهنگ عمومي  سياست گذاري است بيان داشت: کار اجرايي را بايد ديگر دستگاه ها انجام دهند و بايد پيگير مصوبات باشند تا به مرحله اجرايي برسند و نتيجه کار را ببينند.



از توليد پوشاکي که ايجاد بدحجابي مي‌کند جلوگيري به عمل آيد

 مرادي يکي از کاسبان شهر در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ گفت:  وزارت صمت متولي اصناف است و موضوع پوشاک را از توليد تا عرضه در بازار کنترل مي‌کند.

وي تصريح کرد: پوشاک در چهارمحال و بختياري توليد نمي‌شود و ما عمدتاً پوشاک را از تهران و استان‌هاي ديگر وارد مي‌کنيم و فقط بر بحث عرضه در فروشگاه‌ها نظارت داريم.

مرادي با اشاره به اينکه واحدهاي توليدي اندکي درچهارمحال‌وبختياري در حوزه پوشاک فعاليت مي‌کنند  خاطر نشان کرد: فعاليت واحد هاي توليدي در اين استان عمدتا" کارهاي سفارشي کارخانجات و مدارس در قالب دوخت فرم مدارس و امثال آن است.

وي با تاکيد بر اينکه  يک همت ملي مي‌طلبد تا تدابيري انديشيده شود که از توليد پوشاکي که ايجاد بدحجابي مي‌کند جلوگيري به عمل آيد عنوان کرد: ما هم از وضع موجود که روزبه‌روز به سمت بدتر شدن پيش مي‌رود ناراضي هستيم، کافي است عصرها سري به خيابان کاشاني، حوالي چهارراه فردوسي و چهارراه فصيحي بزنيم تا وضعيت حجاب را در همين شهرکرد مشاهده کنيم.

مرادي يادآور شد: سازمان صمت آمادگي دارد تا به توليدکنندگان پوشاک تسهيلات بدهد و آن‌ها را به بانک‌ها معرفي کند.

وي اظهار کرد: تسهيلات به‌صورت متمرکز کشوري است و سازمان صمت استان در تعيين نرخ تسهيلات تصميم‌گيرنده نيست و هماهنگي‌هاي آن در سطح کلان انجام مي‌شود.

مرادي با اذعان بر اينکه وام‌ها درحال‌حاضر ۱۸ درصد است که سازمان صمت ۳ درصد يارانه مي‌دهد و تسهيلات با نرخ ۱۵ درصد پاي توليدکننده‌ها تمام مي‌شود گفت: البته اميدواريم که در دولت جديد تدابير جديدي انديشيده شود و نرخ تسهيلات پايين آيد تا مشوق‌هاي بهتري براي توليدکنندگان ايجاد شود.

وي يادآور شد: در مجموعه بزرگ مصلاي شهرکرد واحدهاي صنفي خالي بسياري وجود دارد مي‌توان اين واحدها را با مبالغ پايين در اختيار توليدکننده‌ها قرار داد  تا هم بحث توليدشان را در اين مکان دنبال کنند و هم نمايشگاه و عرضه محصولات را البته در حال حاضر هم فروشگاه‌هايي در استان در بحث حجاب و عفاف فعاليت مي‌کنند ولي همان‌طور که گفته شد در عمده فروشگاه‌ها لباس‌هاي نامناسب و با قيمت‌هاي بالا عرضه مي‌شود.



ستاد امر به معروف و نهي از منکر مستقيما" متولي حجاب نيست

حجت‌الاسلام و المسلمين ابوالفضل احمدي دبير ستاد امر به معروف و نهي از منکر چهارمحال و بختياري اظهار کرد: ۱۱ شرح وظيفه در سال ۸۴ در حوزه حجاب و عفاف و در شوراي فرهنگ عمومي کشور براي ستاد امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر مشخص‌شده است که عمده وظايف ستاد در اين حوزه نظارتي، تشويقي و حمايتي است يعني مطالبه‌گري برنامه‌ها و نظارت بر عملکرد دستگاه‌هايي که متولي عفاف و حجاب هستند و ستاد امربه‌معروف مستقيماً متولي حجاب نيست.

وي با اشاره به اينکه از دستگاه‌هاي دولتي خواسته شد تا اقدامات خود را در حوزه عفاف و حجاب براي ستاد امربه‌معروف ارسال کنند بيان داشت:  متأسفانه بخش اعظمي از اين دستگاه‌ها اصلا برنامه و حتي اراده تدوين برنامه را نداشتند و چيزي براي ما ارسال نشد آن‌ها هم که فرستادند کاملاً مشخص بود که هيچ فکري روي اين برنامه‌ها نشده و صرفاً مطالبي از اينترنت تهيه و ارسال‌ شده است.

احمدي با اشاره به اينکه آنچه که امسال و سال گذشته براي ما مسجل شده‌ اين است که در دستگاه‌هاي دولتي اراده جدي براي سروسامان دادن به وضعيت حجاب و عفاف وجود ندارد گفت: بحث عفاف و حجاب بايد مردمي شود تا مردم پاي کار نيايند و خود خانم‌ها به‌صورت جدي وارد ميدان نشوند و قرارگاهي تشکيل نشود که دستگاه‌ها را به خط کند، ما موفقيت چنداني در اين حوزه نداريم.



براي حل مسئله حجاب نيازمند يک خرد جمعي هستيم

محمدي يکي ديگر از کارشناساسن اجتماعي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛  گفت: طبق دستورالعمل‌ها نظارت بر وضعيت ظاهري کارکنان دولت و تمشيت امور مربوط به حفظ شئونات اسلامي وظيفه  مجموعه استانداري است.

وي اظهار کرد: نظارت بر عفاف و حجاب در فضاي عمومي جامعه و کف خيابان توسط ستاد امر به معروف و نهي از منکر و دستگاه‌هاي متولي انجام مي‌شود.

محمدي با اشاره به اينکه در موضوع عفاف و حجاب اشکالاتي وجود دارد و همه ما بر سر آن اتفاق نظر داريم و براي حل آن نيازمند خرد جمعي هستيم خاطر نشان کرد: تغييرات فرهنگي را اجتناب‌ناپذير است، بدحجابي پيامد و علامت است و ما بايد عوامل را تحليل کنيم.

وي با اشاره به اينکه ما به عفاف کمتر از حجاب توجه داريم در حاليکه حجاب پيامد عفاف است و عفاف به باورهاي دروني برمي‌گردد  گفت: با برخوردها و تصميم‌هاي مقطعي نمي‎‌توان مسئله حجاب را برطرف کرد.

مسئله حجاب به بنيان خانواده بر مي گردد

رستمي يکي از فعالان فرهنگي در اين خصوص در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد: عفاف و حجاب علاوه بر اينکه دستور ديني و تکليف شرعي است يک الزام در همه اجتماعات است تا بتوان زندگي سالمي را تجربه کرد.

وي تصريح کرد: آمورش و پرورش در سند تحول بنيادين، در طراحي کتب و عناوين درسي و همچنين طراحي و دوخت فرم مدارس بايد به اين موضوع توجه کند.

رستمي خاطر نشان کرد: همه داشته‌ها و آموخته‌هاي افراد برگرفته از آموزش‌هاي رسمي نيست، افراد از کانون خانواده، از رسانه و فضاي مجازي الگو مي‌گيرند و لذا تربيت درست از خانواده شروع مي شود.

نيروي انتظامي دروازه باني شوراي فرهنگ عمومي است

علي‌اصغر مهري  معاون اجتماعي فرماندهي نيروي انتظامي چهارمحال و بختياري گفت: کار پليس فقط برخوردهاي سلبي نيست، نيروي انتظامي به حوزه ايجابي وارد شده و دروازه‌باني شوراي فرهنگ عمومي را بر عهده دارد.

وي بيان داشت: مشارکت مردم در مواجهه با بدحجابي ضروري  است و ماهيت کار پليس در موضوع عفاف و حجب با ساير سازمان‌ها متفاوت است.

مهري خاطر نشان کرد: هنردرماني به عنوان راهکاري در پيشگيري از جرم  است که از طريق توليدات رسانه‌اي مناسب مي‌توان در اين حوزه نقش‌آفريني کرد.



تاکنون در حل مسئله عفاف و حجاب توانمند نبوده ايم

حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي طاهري مدير کل تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: همه ما در وجود مشکل و همچنين در دغدغه براي حل آن اتفاق نظر داريم.

وي با بيان اينکه با همه کارهايي که صورت گرفته ما تا کنون در حل مسئله عفاف و حجاب توانمند نبوده‌ايم، خاطرنشان کرد: متاسفانه آن بزنگاهي را که نقطه عزيمت ما به تحول در اين حوزه است نمي‌شناسيم.

حجت الاسلام طاهري با بيان اينکه همه مقصريم اما بجاي محاکمه يکديگر بايد دنبال راهکار باشم اظهار کرد: اگر عزم جدي براي اين مسئله وجود نداشته باشد در دولت بعد هم موضوع حل نمي شود .

حجاب را نبايد سياسي کرد

طاهري با اشاره به اينکه عفاف و حجاب يک مسئله اجتماعي است خاطر نشان کرد: حواشي سياسي را نبايد به متن آورد و حجاب را نبايد سياسي کرد.

مديرکل تبليغات اسلامي استان  با اشاره به اينکه در مسئله حجاب دو کليدواژه حيا و غيرت را بايد مورد توجه قرار داد عنوان کرد: بايد ديد چه چيزي دارد به اين حيا و غيرت آسيب مي‌زند که حجاب به عنوان نماد بيروني آن از بين رفته است.

وي يادآور شد: ولنگاري فضاي مجازي مي‌تواند يکي از عوامل آسيب‌زننده به حيا و غيرت باشد و لازم است که به جاي حجاب حيا و غيرت را مطالبه کنيم.

طاهري با تاکيد بر اينکه  شايد نتوان براي آحاد جامعه الزام‌هاي ساختاري ايجاد کرد اما براي کارمندان، دانشجويان و دانش‌آموزان مي‌شود الزام‌هايي تعريف کرد گفت: با اين روش  دست‌کم در اين مکان‌ها  حجاب رعايت مي شود.

وي عنوان کرد: در شوراي فرهنگ عمومي اتفاق خاصي نمي‌افتد،  در اين شورا صرفا تصميم‌گيري مي‌شود و آن مولفه‌هايي که بايد به هم متصل شود تا تصميم‌ها به نتيجه برسد وجود ندارد.

طاهري در پايان خاطر نشان کرد: گروه‌هاي مطالبه‌گري مردمي مهمترين مسئله  است و منطق مطالبه‌گري غوغاسالاري و فحاشي نيست.
 
به گزارش جهانبين نيوز ؛ از جمله مواردي که امروزه براي نفوذ در جوامع و انحراف افراد استفاده مي شود از بين بردن ارزشهاي انساني و اخلاقي و جايگزين نمودن فرهنگ و سليقه هايي متفاوت با ارزشهاي اصلي آن جامعه است.

مسئله عفاف و حجاب در کشورهاي اسلامي خصوصا ملت ايران يکي از ارزشهاي ملي و مذهبي محسوب مي شود بعلاوه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز از سال 1362 تا کنون در خصوص پوشش زنان قوانين متعددي در مجلس شوراي اسلامي به تصويب نمايندگان مردم رسيده است که مي توان مهمترين قانوني که بي حجابي را جرم تلقي مي کند را ماده 638 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1375 برشمرد که به موجب اين ماده «هرکس علنا در انظار و اماکن عمومي و معابر، تظاهر به عمل حرامي نمايد، علاوه بر کيفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم مي گردد و در صورتي که مرتکب عملي شود که نفس آن عمل داراي کيفر نيست ولي عفت عمومي را جريحه دار نمايد، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

در تبصره اين ماده که همان ماده 102 قانون تعزيرات مصوب سال 1362 است، آمده: «زناني که بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و يا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محکوم خواهند شد.»

نه تنها در کشور ايران بلکه تقريبا در تمام کشورهاي دنيا، در خصوص مسئله «پوشش» - که در کشور ما آن را «حجاب» خطاب ميکنيم – قانون مصوب وجود دارد و قوانين مربوط به مسئله «پوشش» در هر کدام از کشورها بر اساس فرهنگ و ارزشهاي آن کشور به تصويب رسيده است و عموم افراد را نيز ملزم به اجراي قوانين مي کنند. اما به مرور زمان قانون حجاب در کشور ما با دخالت هاي عوامل خارجي و انحراف افراد به سوي اجبار و اختيار سوق پيدا کرده و امروزه عرف جوامع ما به تأسي از فرهنگ غرب دچار حجاب زدگي و برهنگي فرهنگي شده است.

البته در کمرنگ شدن مسئله حجاب تنها نقش فرهنگ غرب و يا عوامل خارجي مطرح نيست بلکه عوامل داخلي خصوصا مجلس و دولت از ابتداي تشکيل تا کنون در مورد حفظ و گسترش فرهنگ حجاب ثبات و قوام يکساني نداشته اند که اين موضوع به تدريج خصوصا در کودکان و نوجوانان موجب عادت به فرهنگ هايي شده است که تبليغ و ترويج بيشتري از آنها ديده و يا شنيده اند.

حتي رسانه هاي ملي، مطبوعات، فضاي مجازي و... هم که يکي از موثرترين گزينه ها براي فرهنگ سازي و گرايش عموم افراد جامعه به سمت ارزشهاي متعالي و فاصله گرفتن از ارزش هاي بيگانه است نيز در اين مبحث و ساير زمينه ها درست عمل نکرده و موجب تغيير ذهنيت ها و رفتار افراد شده است.

بعنوان مثال در سريال هايي که از صدا و سيما پخش مي شود عموما افراد با حجاب جزء قشر ضعيف و يا آسيب پذير جامعه نشان داده شده اند ولي در مقابل افراد کم حجاب هم از لحاظ ثروت و هم از لحاظ فرهنگي و اجتماعي از جايگاه بالاتري برخوردار بوده اند.

همچنين به وضوح مي توان مشاهده کرد مسئله حجاب براي يک شخص در سيماي ملي(تلوزيون) با شبکه هاي خانگي و يا سينما بسيار تفاوت دارد. پس وقتي در جامعه همدلي و وحدت براي ثبات فرهنگي وجود نداشته باشد و يک ارزش دچار دوگانگي ارزشي شود، حفظ و يا گسترش آن فرهنگ و يا آن ارزش نه تنها ممکن نخواهد شد بلکه روز به روز از بين مي رود و خواسته يا ناخواسته براي افراد و جوامع عادت هاي جديد ارزش خواهد شد.

از اين رو اکنون اگر اهميت مسئله حجاب را از زمان انقلاب و دفاع مقدس و خاطرات و وصاياي شهدا تا امروز بررسي کنيم متوجه خواهيم شد که رشد حجاب از زمان انقلاب تا کنون منفي و رو به کاهش بوده است.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html