پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251426
کم‌کاري بانک‌ها در پرداخت تسهيلات وديعه مسکن/‌ امسال فقط ۴۶ خانواده ‌وام وديعه گرفته‌اند
تاریخ انتشار : 1401/03/30 07:51:49
نمایش : 821
از ۱۲ خرداد امسال تاکنون ‌۲۴۲ هزار ۱۹۸ متقاضي تسهيلات وديعه مسکن، در تارنماي وزارت راه براي تاييد شرايط اوليه ثبت‌نام کردند، تا امروز ۱۵۴۱ مستاجر به عنوان واجد شرايط به بانک عامل معرفي شدند و فقط ۴۶ سرپرست خانوار مستاجر موفق به دريافت اين وام شده‌‍‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تسهيلات وديعه مسکن، به عنوان يک راهکار براي حمايت از مستأجران از سوي دولت براي سومين بار در دستور کار قرار گرفت. تسهيلاتي که نام اصلي آن عقد مرابحه کالا و خدمات است و از نظر مراجع تقليد و همچنين شوراي فقهي بانک مرکزي نبايد با نام ربوي وديعه به مردم معرفي شود.

 وام وديعه سال گذشته به ۵ درصد مستاجران واجد شرايط پرداخت شد

فارغ از مسائل مرتبط با شرعي بودن و شرعي نبودن اين تسهيلات که ۳ سال پيش با تغيير نام اين وام رفع شد، همواره پرداخت اين تسهيلات به مردم در ۳ سال گذشته با مشکلات بسيار زيادي مواجه بوده است.

به عنوان مثال در شهريورماه سال گذشته ‌با وجود اينکه ۱ ماه از اجراي طرح گذشته بود، از ۱۰ بانک مهم کشور، بخشنامه اعطاي وام وديعه مسکن به شعب ۷ بانک ابلاغ نشده بود و در باقي بانک‌ها که بخشنامه ابلاغ شده است، فرآيند اعطاي وام هنوز آغاز نشده بود.

بر اساس اظهار نظر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در سال گذشته، تا انتهاي شهريورماه سال ۱۴۰۰، يک‌ ميليون ۲۰۰ هزار متقاضي براي تسهيلات وديعه مسکن ثبت نام کرده‌اند و بر اين اساس حدود ۳۴۰ هزار متقاضي مدارک خود را بارگذاري و ۱۷ هزار نفر تسهيلات وديعه مسکن را دريافت کرده‌اند.

بانک‌هايي که شان خود را بالاتر از مرجع قانون‌گذاري در کشور مي‌بينند

يکي از بزرگترين مشکلاتي که سال گذشته مستاجران با آن مواجه شدند، مسئله بي‌انگيزگي نظام بانکي به منظور پرداخت اين تسهيلات بود. در اين رابطه بر اساس مشاهدات ميداني، بسياري از بانک‌هاي خصوصي که مکلف به پرداخت تسهيلات مرتبط با مستاجران شده بودند، در شرايط دشوار معيشتي مستاجران تبديل به مرجع قانون‌گذاري شده و شان خود را از بالاترين دستگاه‌هاي قانون‌گذاري کشور بالاتر ديده و در اقدامي ۱۰۰ درصد غير قانوني، نظام بررسي صلاحيت مجزايي را‌ راه‌اندازي کردند.

بر اين مبنا مستاجران متقاضي دريافت تسهيلات وديعه مسکن که پيشتر بر اساس قانون از سوي وزارت راه و شهرسازي به عنوان متقاضي واجد شرايط به بانک معرفي شده‌اند، بايد امتياز خاصي را از سمت بانک کسب کرده تا بانک‌هاي خصوصي روند پرداخت تسهيلات به آن‌ها را از سر بگيرند.

تسهيلات وديعه مسکن فقط به ۴۶ خانواده مستاجر پرداخت شده است

شرايط پرداخت تسهيلات وديعه مسکن در سال جاري چندان متفاوت از گذشته نيست و بعضا شرايط بدتري را نيز تجربه مي‌کند. بر اين اساس به استناد آمار ارائه شده از سوي دفتر اقتصاد و مسکن وزارت راه و شهرسازي، از ۱۲ خرداد امسال تاکنون ‌۲۴۲ هزار ۱۹۸ متقاضي تسهيلات وديعه مسکن، در تارنماي وزارت راه و شهرسازي براي تاييد شرايط اوليه ثبت‌نام کردند. از اين تعداد بر اساس آمار، ۲۶ هزار ۹۵۰ متقاضي شرايط دريافت تسهيلات وديعه مسکن را مطابق جزئيات پرداخت اين وام دريافت نکردند (رد شدند) و طبق پايش‌ها تا امروز، ۱۵۴۱ مستاجر به عنوان متقاضي واجد شرايط شناسايي شده و به بانک عامل معرفي شده‌اند.

شايد تصور شود آمار پرداخت تسهيلات وديعه مسکن با توجه به ثبت‌نام ۲۴۲ هزار نفري در حال حاضر بايد در بازه‌هاي عددي هزار فقره باشد. اگر چنين فکر مي‌کنيد، بايد تصور واقع‌بينانه‌تري راجع به نظام بانکي داشته باشيد، زيرا بر اساس آمار نظام بانکي و دفتر اقتصاد مسکن، فقط ۴۶ سرپرست خانوار مستاجر در کشور موفق به دريافت تسهيلات وديعه مسکن شده‌‍‌اند.

به معناي ديگر ۲.۹ درصد کل متقاضيان واجد شرايط در کل کشور تاکنون موفق به اخذ تسهيلات عقد مرابحه کالا و خدمات از نظام بانکي شده‌اند که اين آمار از تجربه‌ سال گذشته نيز ۲ درصد پايين‌تر است.

نظام بانکي بزرگترين سد مقابل ساماندهي بازار مسکن

در اين رابطه، علي خالص‌آبادي کارشناس حوزه مسکن معتقد است: نظام بانکي بزرگترين سد مقابل ساماندهي بازار مسکن در کشور است که حاضر به پرداخت خردترين تسهيلات به مستاجران نيست.

اين کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: در سال‌هاي پيش ديديم که حرف رئيس جمهوري، رئيس مجلس و ساير افراد تصميم‌گير در کشور چگونه توسط نظام بانکي زمين مي‌خورد و مردم در اين حوزه به مشکلات گسترده برخورد مي‌کردند.‌

وي ادامه داد:‌ برخورد قاطع با نظام بانکي مطابق با ظرفيت قانوني بايد در دستور کار دولت و مجلس قرار گيرد تا شاهد ساماندهي بازار مسکن در کشور باشيم.‌

جزئيات تسهيلات وديعه مسکن در سال ۱۴۰۱

به گزارش فارس بر اساس مصوبه اصلاحي شوراي پول و اعتبار، ‎تسهيلات کمک وديعه مسکن، در تهران به ۱۰۰ ميليون تومان، در مراکز استان‌ها به ۷۰ ميليون تومان و در شهرهاي بالاي به ۲۰۰ هزار نفر هم به ۴۰ ميليون تومان افزايش يافت.

‌دوره بازپرداخت اين تسهيلات ۵ سال تعيين شده و نرخ سود آن نيز مطابق با مصوبه شوراي پول و اعتبار تعيين خواهد شد. علاوه بر اين بر خلاف سال گذشته منابع اين تسهيلات از محل منابع بانکي موضوع ماده ۴ قانون جهش توليد مسکن در سقف کلي سالانه ۴۰ هزار ميليارد تومن قابل پرداخت است.

انتهاي پيام/
منبع: فارس
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html