پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251317
وعده‌هاي غذايي افطار/ عوارض نخوردن سحري
تاریخ انتشار : 1401/01/15 10:46:33
نمایش : 245
رئيس گروه تغذيه دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با اشاره به نقش موثر روزه داري بر سلامت افراد به بيان توصيه هاي مهم تغذيه اي در ماه رمضان پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ فرشته فزوني گفت: روزه داري در کاهش عوارض و درمان اغلب بيماري‌هايي که عادات غلط غذايي، چاقي و اضافه وزن در بروز آنها دخالت دارند مؤثر و مفيد است.

وي، تأثير روزه داري را به کيفيت و کميت غذاي مصرفي و تغييرات وزن در طول ايام روزه داري وابسته دانست و افزود: پيروي از يک برنامه غذايي صحيح در ماه مبارک رمضان از اهميت خاصي برخوردار است تا هم عادات غذايي نادرست اصلاح شود و هم از برکات معنوي اين ماه بهره مند شويم.

فزوني يادآور شد: در اين ايام بايد تعادل و تنوع را در برنامه غذايي روزانه رعايت کنيم و براي تقويت سيستم ايمني بدن از همه گروه‌هاي غذايي مانند نان و غلات، شير و لبنيات کم چرب، سبزي‌ها، ميوه‌ها، انواع گوشت، حبوبات و تخم مرغ به ميزان کافي استفاده کنيم.

به گفته وي، روزه داري براي همه بزرگسالان سالم مي‌تواند ايمن باشد اما افراد داراي بيماري‌هايي نظير ديابت، فشار خون و …، هستند قبل از اقدام به روزه گرفتن بايد با پزشک خود مشورت کنند

فزوني در ادامه با تاکيد بر رعايت الگوي تغذيه سالم و صحيح به بيان نکات مهم و توصيه‌هاي مهم تغذيه‌اي براي وعده‌هاي سحري و افطاري پرداخت که در زير به آنها اشاره مي‌کنيم.

توصيه‌هاي مهم تغذيه‌اي در ماه رمضان

در صورتي که وزن شما مناسب است در ايام روزه داري سعي کنيد با استفاده از توصيه‌هاي مناسب تغذيه‌اي، وزن خود را ثابت نگه داريد و اگر اضافه وزن داريد، با کمي کاهش در دريافت انرژي در اين ماه طبق نظر مشاوران تغذيه به کاهش وزن خود کمک کنيد تا از اثرات سودمند آن برخوردار شويد.

از مصرف زياد مواد قندي و چربي در اين ايام خودداري کنيد، مصرف بي رويه مواد قندي، نوشيدني‌هاي شيرين، غذاهاي چرب و سرخ شده و مصرف زياد نمک باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شوند.

هرگز وعده سحري را حذف نکنيد

در هر شرايطي وعده سحري را در برنامه غذايي خود داشته باشيد و به هيچ وجه آن را حذف نکنيد. نخوردن سحري موجب سردرد، دردهاي عضلاني، کاهش کارايي بدن در طول روز بروز خستگي و بي حوصلگي، افت سريع قند خون و سرگيجه مي‌شود.

روزه داري بدون صرف سحري براي تمام گروه‌هاي سني به ويژه نوجوانان و جوانان مي‌تواند با عوارض زيادي همراه باشد.

پرخوري در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگي جلوگيري نمي‌کند بلکه فشار زيادي را به معده و دستگاه گوارش وارد مي‌کند و موجب تشنگي، سوءهاضمه، درد و نفخ معده مي‌شود.

در وعده سحري از خوردن غذاهاي خشک و غذاهاي پر ادويه خودداري کنيد چون باعث عطش زياد و ترش کردن در طول روز مي‌شود.

خوردن شيريني و غذاهاي شور و پرچرب موجب تشنگي در روز مي‌شود. سبزي‌هاي تازه مانند سبزي خوردن و سالاد و هم چنين ماست و خيار با کشمش و گردو توصيه مي‌شود.

انواع پلوهاي مخلوط با کمي حبوبات و سبزي‌ها به همراه کمي مرغ و گوشت و انواع چلو خورش هاي کم چرب مثل کرفس، آلواسفناج جهت وعده سحري مناسب است.

نوشيدني‌هاي خيلي شور مانند دوغ شور براي وعده سحر مناسب نيست زيرا باعث تشنگي در طول روز مي‌شود. در صورت تمايل بهتر است دوغ کم نمک خانگي مصرف کنيد.

نوشيدن چاي پررنگ در وعده سحر به دليل افزايش دفع ادرار، سبب ايجاد کم آبي و تشنگي در روزه داران مي‌شود.

خوردن غذاهاي پر ادويه و خشک را در وعده سحر محدود کنيد، چون موجب مشکلات گوارشي و ايجاد حس تشنگي زودرس در طي روز مي‌شود.

مصرف شير به همراه نان، خرما يا شير برنج گزينه مناسبي براي وعده سحري است و به ويژه براي نوجوان نيز بسيار مفيد است.

به منظور تأمين ريز مغذي‌ها مقادير مناسبي از ميوه‌ها، سبزي‌ها و لبنيات کم چرب در وعده سحري مصرف کنيد.

بلافاصله پس از سحري نخوابيد چون باعث مشکلات گوارشي مي‌شود.

از ميوه‌هاي خشک مانند خرما، کشمش و توت خشک همراه با آب جوش ولرم و چاي رقيق استفاده شود.

مصرف انواع چلوکباب و غذاهاي پرکالري در سحر توصيه نمي‌شود.

نکات مهم تغذيه‌اي براي وعده افطار

در وعده افطار مهم است که مايعات گرم و مواد قندي مانند خرما و عسل و يک غذاي ساده و سبک مصرف شود.

به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چاي يا شير گرم و خرما يا کشمش باز کنيد، سپس به طور متناوب در طي شب مي‌توانيد مقداري نان و پنير و سبزي و گردو يا شامي يا انواع کوکو و يا چند قاشق فرني يا شير برنج به آرامي ميل کنيد. پيش از احساس سيري دست از خوردن بکشيد.

نوشيدن آب به ميزان کافي به همراه شربت‌هاي کم شيرين (بيدمشک با گلاب، خاک شير، تخم شربتي يا کاسني) در فاصله افطار تا سحر براي پيشگيري از تشنگي توصيه مي‌شود.

استفاده از شير ولرم در زمان افطار توصيه مي‌شود، مواد سرد يا نوشيدني‌هاي سرد معده را تحريک مي‌کنند و همچنين تشنگي را نيز از بين نمي‌برند.

استفاده از سبزي‌ها و ميوه‌ها در هنگام افطار و همچنين در فاصله زماني بين افطار تا سحر به دليل اين که منبع خوبي از فيبر هستند براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع بروز يبوست مي‌شود.

مصرف زياد آب در حين خوردن افطاري موجب ناراحتي‌هاي گوارشي مي‌شود.بهتر است مايعات در فاصله زماني بين افطار تا سحر به صورت تدريجي مصرف شود.

از مصرف غذاهاي حجيم، نفاخ، سرخ شده و پرچرب، نوشابه زولبيا باميه و دسرهاي شيرين پرهيز شود.

در صورت تمايل مي‌توانيد در فاصله افطار تا سحر يک وعده غذايي مثل شام سبک مصرف کنيد که البته اين به وضعيت خود شخص و تمايل او به صرف غذا بستگي دارد.

در هنگام افطار مصرف غذاهاي سبک و مختصر شامل گروه‌هاي غذايي شير و لبنيات (مانند شير و ماست و پنير) ميوه‌ها و سبزي‌ها و نان و غلات توصيه مي‌شود.علاوه بر آن مصرف شير گرم و فرني و يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است.

بهتر است به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آب پز و بخارپز استفاده کنيد.

شايع‌ترين مشکل گوارشي در روزه داران ابتلاء به يبوست است که با رژيم غذايي مناسب و مصرف آب به ميزان کافي بين وعده افطار تا سحر و مصرف ميوه و سبزي تازه، آلو، انجير، برگه هلو و زردآلو مي‌توان از بروز اين مشکل جلوگيري کرد. مصرف خورش ها مانند خورش آلو و ديگر خورش هاي حاوي سبزي نيز مفيد است.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html