پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251212
نظام بانکي بايد بر مبناي عدالت و به نفع مردم متحول شود/ بانک‌ها به مردم تسهيلات دهند، نه تضييقات
تاریخ انتشار : 1400/10/28 07:45:23
نمایش : 1161
رئيس جمهور با بيان اينکه به نتيجه رسيدن تحول اقتصادي در گرو موفقيت در ايجاد تحول در نظام بانکي است، اظهار داشت: وضع موجود نظام بانکي بايد بر مبناي عدالت و به نفع مردم متحول شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيد ابراهيم رئيسي صبح دوشنبه در نشستي با مديران عامل بانک ها با بيان اينکه دولت سيزدهم اصلي‌ترين وظيفه خود را ايجاد تحول در عرصه‌هاي مختلف و بويژه تحول در وضع موجود نظام بانکي به سطح مطلوب مي‌داند، گفت: عدالت به عنوان مسير و مقصد حرکت، مبناي عمل دولت در ايجاد تحول در نظام بانکي است.

نظام بانکي بايد بر مبناي عدالت و به نفع مردم متحول شود

رئيس جمهور افزود: نظام بانکي با دو دسته مشکلات دروني و بيروني مواجه است. اگر مجموعه نظام بانکي نتواند اين مشکلات را مرتفع کرده و عملکرد صحيحي داشته باشد بالتبع عدالت را نيز نقض کرده است.

رئيسي ادامه داد: خود بانک‌ها با همکاري بانک مرکزي، تا پيش از پايان سال کارگروهي براي شناسايي و رفع مشکلات دروني نظام بانکي تشکيل دهند تا با بازنگري مقررات بانکي به رفع تعارض‌ها، ايجاد شفافيت و تسهيل مسير فعاليت‌هاي بانکي در زمينه ارتباط مردم و توليدکنندگان با بانک‌ها اقدام کنند.

رئيس جمهور تصريح کرد: بزرگترين سرمايه بانک‌ها آبرو و اعتبار نظام بانکداري کشور نزد مردم است که اين سرمايه با امانتداري صحيح بانک‌ها از پول مردم به دست آمده و حفظ خواهد شد. آفت اين اعتبار فساد در عملکرد نظام بانکي است و لذا نظام بانکي با «خودمراقبتي» پيش و بيش از هر کس مانع از مخدوش شدن حيثيت و اعتبارش شود.

 

رئيس جمهور بازنگري در عملکردها را در کنار بازنگري در مقررات بانکي مورد تأکيد قرار داد و افزود: هدف تحول و بازنگري در نظام بانکي تطبيق کامل مراودات بانکي در کشور با احکام اسلامي است.

رئيسي گفت: تجربه و دانش مديران بانکي سرمايه‌اي ارزشمند است که به ايجاد تحول واقعي در نظام بانکي کمک مي‌کند. در عين حال مديران بانک‌ها بدانند که شرط موفقيت در ايجاد تحول در نظام بانکي آن است که همه اجزا و کارکنان نظام بانکي به تحول مورد نظر مقيد و متعهد باشند.

رئيس جمهور افزود: مديران بانکي همچنين بايد ريسک‌پذير و مسئوليت‌پذير باشند و مديري که شجاعت نداشته باشد، نمي‌تواند مجري خوبي براي سياست‌هاي تحولي باشد.

رئيسي از مديران بانکي خواست که با حساسيت و دقت و در عين حال شجاعت در چارچوب مقررات الزام‌آور، براي ايجاد تحول در نظام بانکي تلاش کنند.

بانک‌ها به مردم تسهيلات دهند، نه تضييقات

رئيس جمهور همچنين توسعه زيرساخت‌ها و خدمات الکترونيک در بانک‌ها را باعث ارتقاي شفافيت و تسهيل نظارت بر عملکرد بانک‌ها دانست.

رئيسي بر ضرورت توسعه جريان قرض‌الحسنه در نظام بانکي تأکيد کرد و گفت: بانک‌ها تلاش کنند کارمزد و سود تسهيلات اعطايي را تا حد ممکن کاهش دهند. همچنين در پرداخت تسهيلات خرد به مردم اعتبارسنجي جايگزين اخذ وثيقه شود؛ بانک‌ها به مردم تسهيلات بدهند نه تضييقات.

آيت‌الله رئيسي اظهار داشت: مقررات بانک‌ها در اعطاي تسهيلات به مردم بايد سهل و آسان و در اعطاي تسهيلات به افراد بدحساب سختگيرانه باشد. بدهکاران بدحساب بانکي شناسايي، دسترسي آنها به اعتبارات بانکي قطع و در صورت لزوم معرفي شوند. بعضي بدحساب‌ها با بانک‌هاي متعدد در ارتباط هستند، لذا اين هماهنگي بين بانک‌ها وجود داشته باشد که از ارتباط چنين افرادي با بانک‌هاي مختلف و متعدد جلوگيري شود.

 بانک‌ها واحدهاي توليدي تميلک شده را يا فورا راه‌اندازي و يا سريع‌تر واگذار کنند

رئيسي با تاکيد بر اينکه دريافت سود مشارکت از تسهيلات بانکي دقيقا بر اساس مقررات مصوب و ابلاغي بانک مرکزي انجام شود، گفت: اخذ هرگونه وجه ديگري تحت هر عنوان از تسهيلات گيرنده مجاز نيست و باعث ايجاد نگاه منفي در مردم نسبت به نظام بانکي خواهد شد. چنانچه بانکي مبالغي غير از نرخ سود مشارکت مصوب از افراد اخذ کرده اين مبالغ را به آنها بازگردانيد.

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنانش، خاطر نشان کرد: بانک‌ها تا آنجا که ممکن است از تمليک واحدهاي توليدي خودداري کنند، اما چنانچه ناچار به اين کار شدند، در کوتاه‌ترين زمان ممکن يا آن واحد توليدي را مجدداً راه‌اندازي و يا واگذار کنند تا توليد دچار وقفه نشود و کارگران بيکار نشوند.

رئيس جمهور بر ضرورت هدايت نقدينگي به سوي نظام توليد تاکيد کرد و اظهار داشت: اگر نقدينگي به سمت توليد هدايت شود، مشکلي ايجاد نخواهد کرد، اما اگر نقدينگي به سوي توليد نرود، مانند سيل در جامعه به راه افتاده و به هر جا برسد، خرابي به بار مي‌آورد.

راه‌اندازي بنگاه اقتصادي از سوي بانک‌ها آري، بنگاه‌داري هرگز

رئيسي سرمايه گذاري و ايجاد بنگاه‌هاي اقتصادي از سوي بانک‌ها را امري مفيد، اما بنگاهداري را مضر عنوان کرد و گفت: ايجاد بنگاه آري اما بنگاهداري هرگز؛ اين بايد اساس کار بانک‌ها باشد.

در اين جلسه که بيش از ۲ ساعت به طول انجاميد، علاوه بر مديران عامل بانک‌هاي کشور، معاون اول رئيس جمهور،‌ رئيس کل بانک‌مرکزي، رئيس سازمان برنامه و بودجه، وزير امور اقتصادي و دارايي، معاون اقتصادي رئيس جمهور و رئيس کل بانک مرکزي نيز در سخناني به تشريح برنامه دولت براي ايجاد تحول در نظام بانکي کشور پرداختند.

منبع: پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html