پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251208
مذاکرات روي ريل پيشرفت/ پايان راند دوم دور هشتم
تاریخ انتشار : 1400/10/25 09:28:20
نمایش : 1316
درحاليکه مذاکرات لغو تحريم‌ها در وين بر روي ريل پيشرفت قرار گرفته است، بر اساس تفاهم انجام‌شده ميان روساي هيأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوري اسلامي ايران و سه کشور اروپايي عصر جمعه موقتا به پايتخت‌ها بازگشتند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مذاکرات لغو تحريم‌ها روز گذشته با ديدارهاي دو جانبه و چندجانبه علي باقري مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با انريکه مورا هماهنگ‌کننده کميسيون مشترک برجام و نمايندگان سه کشور اروپايي در هتل کوبورگ وين ادامه پيدا کرد.

 

 

روز گذشته نيز گفت‌وگوها در دو سطح روساي هيئت‌ها و کارشناسان ادامه پيدا کرد. در همين راستا، رئيس هيئت مذاکره‌کننده کشورمان رايزني‌هاي فشرده ديپلماتيک خود را با انريکه مورا و نمايندگان سه کشور اروپايي با حضور مورا برگزار کرد.

مذاکرات روي ريل پيشرفت/ پايان راند دوم دور هشتم

پس از انجام اين گفت‌وگوها، براساس تفاهمات انجام شده ميان روساي هيئت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوري اسلامي ايران و سه کشور اروپايي، عصر ديروز براي انجام امور مربوط به سمت‌هاي سياسي خود و برخي مشورت‌ها، موقتا به مدت دو روز به پايتخت‌ها برگشتند.

البته اين بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد موقت به معناي توقف مذاکرات در دور هشتم نيست و مذاکرات کارشناسي بدون وقفه ادامه خواهد يافت.

مذاکرات روي ريل پيشرفت/ پايان راند دوم دور هشتم

روز پنجشنبه نيز نمايندگان گروه ۱+۴، اتحاديه اروپا و آمريکا براي بررسي آخرين وضعيت مذاکرات رفع تحريم‌ها ديدار کردند. ميخائيل اوليانوف مذاکره کننده ارشد روسيه در توئيتي نوشت: اين بار توجه اوليه به نحوه اجراي توافق (احتمالي) آتي معطوف شد.

وي با بيان اينکه «ما بايد در مورد اينکه چه کسي، چه کاري را چه زماني در مسير احياي کامل توافق هسته اي انجام خواهد داد، توافق کنيم» تصريح کرد که اين مسئله کار آساني نيست.

در همين زمينه يک منبع آگاه اظهار داشت که بسياري از موارد اختلافي در مذاکرات رفع تحريم‌ها کم شده و هيات ها سرگرم گفت‌وگو در مورد نحوه اجرا و توالي توافق احتمالي هستند.

اين منبع که خواست نامش فاش نشود بيان داشت: اکنون در مرحله‌اي از مذاکرات هستيم که در خصوص مسائل دشوار مشغول رايزني هستيم و اينکه چطور مي‌توانيم مسائلي که در اصول توافق شده را به کلمات تبديل و در سند وارد کنيم.

وي خاطر نشان کرد که در مورد رفع تحريم ها و مسائل هسته‌اي، بسياري از پرانتزها پاک شده و اکنون «به طور فزاينده اي روي ضميمه سوم در مورد نحوه اجرا و توالي (توافق احتمالي) کار مي کنيم.»

بر اساس اخباري که از وين به گوش مي‌رسد، تمرکز و محور ديدارهاي مذاکره‌کنندگان کشورمان روي موضوع تضمين و راستي‌آزمايي قرار گرفته است تا توافق خوبي که حقوق و منافع ملت ايران هم در آن ديده شود، حاصل شود.

ايران و آمريکا مطالبي را به صورت non-paper  تبادل مي‌کنند که به گفته وزير امور خارجه کشورمان، هم سه کشور اروپايي و هم آمريکا در مطالب و يا پيام‌هايي که از طرف برخي از واسطه‌ها مي‌فرستند، حرف‌هاي خوب مي‌زنند اما در عمل هيچ ابتکار عملي را ارائه نمي‌دهند.
 

مذاکرات روي ريل پيشرفت/ پايان راند دوم دور هشتم

وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رفتار غربي‌ها در مقايسه با اظهاراتشان مبني بر اينکه نگران هستيم و عجله داريم، نشان‌دهنده اين است که در رفتار و گفتار آنها تعارض وجود دارد و ما اميدواريم که از اين مرحله عبور کنيم.

اميرعبداللهيان در پايان خاطرنشان کرد: مايلم با صداي بلند اعلام کنم که جمهوري اسلامي ايران از رسيدن به يک توافق خوب در کوتاه‌ترين زمان ممکن استقبال مي‌کند؛ اما اين بستگي به طرف‌هاي غربي دارد.

با وجود اينکه براساس گزارشات، مذاکرات روي ريل پيشرفت قرار گرفته است، اما حصول نتيجه در گروي تصميم، عزم و اراده سياسي آمريکا و کشورهاي اروپايي قرار دارد.

هيات ايراني در تمامي موضوع‌هاي باقي‌مانده، راهکارهاي ابتکاري، ساز و کارهاي عملياتي و پيش‌نويس ارائه کرده است. اما در نقطه مقابل، خصوصا سه هيأت‌ اروپايي، عمدتا نقشي منفعل ايفا کرده و به جز اعلام نظر در مورد طرح‌هاي پيشنهادي ايران، هيچ ايده يا ساز و کار تازه‌اي براي کاهش و حل و فصل موضوعات باقي‌مانده ارائه نکرده‌اند.

به گفته سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه، در دور اخير ايران و ايالات متحده از طريق متن مکتوب غيررسمي، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحريم‌ها، اطمينان از رفع موثر تحريم‌ها، تعهدات هسته‌اي و راستي‌آزمايي ارائه کردند و هيئت‌ها در حال بررسي اين متون هستند.

وي تصريح کرد: همه بايد تلاش کنيم که مطمئن شويم بازگشت آمريکا به برجام همراه با اخذ تضامين لازم و راستي آزمايي است و همچنين چرخه‌اي از رفع تحريم‌ها که وفق برجام بايد انجام مي‌شده، به طور موثر انجام مي‌شود که اينها با هيچ توافق موقتي حاصل نمي‌شود.

مذاکرات روي ريل پيشرفت/ پايان راند دوم دور هشتم

جمهوري اسلامي ايران در اين مذاکرات  توافق پايدار و قابل اتکا است و همواره از دستيابي به يک توافق خوب در کوتاه‌ترين زمان ممکن استقبال مي‌کند.

پيشرفت در متون مرتبط با موضوع هسته‌اي نشان‌دهنده ميزان جديت ايران در دورهاي جديد مذاکرات

پس از آغاز دولت سيزدهم بود و حالا زمان آن رسيده است که غرب جديت خود را در موضوعات تحريمي نشان دهد.

منبع: ايرنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html