پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251140
"اُميکرون" در يک قدمي ايران/ ضرورت کنترل پروازهاي خارجي
تاریخ انتشار : 1400/09/15 11:49:18
نمایش : 798
سويه جديد کرونا با جهش ۵۰ برابري نسبت به سويه دلتا در ۳۸ کشور جهان مشاهده شده و حتي چند کشور همسايه ايران هم مواردي را گزارش کرده‌اند که براي مقابله با آن بايد واکسيناسيون و رعايت پروتکل‌ها را در اولويت قرار داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از يزدرسا، در حالي موج پنجم کرونا در ايران رو به پايان و آمار فوتي‌هاي کرونايي در کشور به زير ۱۰۰ نفر رسيده که ۵۸ ميليون از جمعيت کشور دوز اول واکسن را دريافت کرده‌اند و اين آمار در استان يزد ۸۵۲ هزار نفر معادل ۸۷ درصد است.

همچنين ۴۷ ميليون نفر معادل ۵۶ درصد افراد بالاي ۱۲ سال در ايران دو دوز واکسن را تزريق کرده‌اند و در استان يزد اين آمار ۷۰۲ هزار نفر معادل ۷۲ درصد است.

ايمني کشور بايد بيش از ۹۵درصد باشد

اين آمار براي کشوري که بخواهد به يک حدي از ايمني در مقابل ويروس کرونا دست يابد کافي نيست و متخصصين پزشکي و مسئولان کشور نسبت به بالا رفتن اين آمار به بيش از ۹۵ درصد جمعيت کشور تاکيد کرده‌اند.

اما انجام واکسيناسيون به معناي اتمام ماجراي کرونا نيست چون در طول دو سال گذشته سويه‌هاي جديدي از اين ويروس از کشورهاي مختلف شناسايي و متأسفانه همين مسئله باعث شد تا همچنان درگير آن باشيم.

در حال حاضر سويه جديد کرونا با نام "اُميکرون " از آفريقا آغاز شده و نگراني‌هايي را براي مردم جهان به وجود آورده که نوع درگيري اين سويه جديد چگونه است؟ آيا کودکان از آن در امان هستند؟ مرگ‌وميرها در اين نوع جديد چگونه است؟ واکسن‌هاي تزريق شده به چه ميزان در مقابل آن ايمني ايجاد مي‌کنند و بسياري از سؤال‌ها که در ذهن مردم ايجاد مي‌شود.

طبق آمارهاي ارائه شده تا به حال اين ويروس جديد در ۳۸ کشور و در ۵ قاره جهان مشاهده که آماري بيش از ۴۰۰ نفر را نشان مي‌دهد و طبيعتاً به‌مانند سويه‌هاي قبلي بازهم جهان را درگير خود خواهد کرد.

اعمال محدوديت‌ها از پروازها آغاز شود

با انتشار اين ويروس جديد شاهد اعمال محدوديت‌هاي مجدد کرونايي در بسياري از کشورها و تعطيلي و محدود شدن فعاليت‌ها هستيم که طبيعتاً براي جلوگيري از گسترش آن مي‌تواند يک راه مناسب و عقلاني باشد.

به احتمال فراوان شاهد شيوع اين ويروس در تمام کشورها باشيم ولي براي جلوگيري و تأخير در شيوع آن مي‌توان اقداماتي را نظير لغو پروازها و يا کنترل شديد ورودي‌ها به کشور انجام داد چون بيشترين عامل انتقال ويروس‌ها، پرواز از کشوري به کشور ديگر بوده که اين مسئله نيازمند توجه جدي مسئولان کشور است.

جهش "اُميکرون" ۵۰ برابر ويروس دلتا

محمدحسين زارع مدير درمان دانشگاه علوم پزشکي يزد در گفتگو با خبرنگار يزدرسا، با اشاره به اينکه سويه جديد کرونا "اميکرون " در برابر ويروس دلتا جهش بيشتري دارد، گفت: ويروس اميکرون مي‌تواند پنجاه نوع جهش داشته باشد ولي به احتمال قوي ميزان مرگ‌ومير در ويروس اميکرون کمتر از دلتا خواهد بود.

وي با بيان اينکه شناسايي موارد ابتلا به اميکرون در کشور‌هاي امارات و عربستان موجب تشديد نگراني‌ها از شيوع اميکرون در کشور شده است، اضافه کرد: سويه جديد ويروس کرونا با نام جديد اميکرون در ايران هنوز شناسايي نشده اما تاکنون در سي کشور شناسايي شده است.

کودکان بيشتر در معرض ابتلا به سويه جديد کرونا

با توجه به جديد بودن سويه جديد کرونا، اطلاعات خيلي دقيقي از اين ويروس در دست نيست و نياز به مطالعات گسترده دارد ولي طبق اعلام يکي از بيمارستان‌هاي کشور آفريقاي جنوبي، ۱۰ درصد از بستري‌هاي کرونايي در اين بيمارستان را کودکان زير ۵ سال تشکيل مي‌دهند که نشان مي‌دهد اين نوع کرونا حساس‌تر از گونه‌هاي قبلي بوده و نيازمند توجه بيشتر خانواده‌ها است.

مسئولان کشور مکرراً نسبت به رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، استفاده از ماسک و عدم تجمعات چه خانوادگي و چه مراسمات مختلف تاکيد کرده‌اند زيرا طبق بررسي‌ها، مشخص‌شده که اکثر مبتلايان و فوتي‌ها به اين دلايل به کرونا مبتلا شده‌اند.

تجربه تلخ گذشته از بي‌توجهي به پروتکل‌هاي بهداشتي

هرچند واکسيناسيون تا حدي ايمني را در بدن ايجاد مي‌کند و سبب‌ساز آرامشي مقطعي در بين اعضاي خانواده و به طبع آن در جامعه مي‌شود اما اين به معنا نيست که شيوه‌هاي نامه‌هاي بهداشتي را پس از واکسيناسيون رها کرده و به شکل طبيعي به رفت‌وآمد بپردازيم، زيرا در دو سال گذشته تجربه نشان داده که هر زمان نسبت به رعايت پروتکل‌ها بي‌توجهي شده، در مدت زمان کم شاهد افزايش تعداد مبتلايان و مرگ‌وميرهاي کرونايي بوده‌ايم پس نبايد تجربه تلخ گذشته را دوباره تکرار کرد.

ابراهيم سلماني سخنگوي دانشگاه علوم پزشکي يزد در گفتگو با يزدرسا، با اشاره به اينکه رعايت پروتکل ها بايد اولويت اول خانواده ها در شرايط کرونايي باشد، اظهار داشت: در طول يک سال و 10 ماه که از شيوع کرونا در کشور گذشته، تجربه نشان داده هر زمان مردم نسبت به رعايت پروتکل ها دقت نظر بيشتري داشتند، آمار مبتلايان و فوتي هاي کرونايي کرونا کاهش يافته است.

وي به اهميت واکسيناسيون نيز اشاره کرد و افزود: رتبه واکسيناسيون در استان يزد نسبت به استان هاي ديگر مطلوب تر است ولي براي اينکه به يک ايمني مناسبي در جامعه دست يابيم اين آمار بايد به بيش از 95 درصد برسد.

سلماني خاطرنشان کرد: دورهمي خانوادگي، برگزاري مراسمات و تجمعات مناسبتي و عدم رعايت پروتکل هاي بهداشتي و بي توجهي به واکسيناسيون مي تواند سبب ساز بروز پيک هاي جديد کرونا در کشور شود.

کرونا؛ ميهمان هميشگي

بااين‌حال اکثر متخصصين پزشکي بر اين باورند که کرونا به مانند آنفلوآنزا هيچگاه از بين نخواهد رفت و به نوعي ميهمان هميشگي خواهد بود، پس با اين تفاسير بايد يک الگوي رفتاري را مد نظر قرار داد تا بتواند سد محکمي در مقابل آن باشد و اينگونه نباشد که با تغيير و ايجاد سويه جديد کرونا، مردم جهان دلهره و استرس مقابله با آن را داشته باشند.

سويه جديد کرونا پنج برابر بيش از سويه دلتا سرايت پذيري دارد

دکتر عليرضا صداقت در گفت وگو با خبرنگاران در مشهد  افزود: جهش صورت گرفته در سويه جديد روي پروتئين "اسپايک" اتفاق افتاده که احتمال کاهش اثربخشي داروهاي ضد ويروسي و واکسن ها در پيشگيري از کرونا را به دنبال دارد.
وي اضافه کرد: تنها راه مقابله با سويه جديد همچنان واکسيناسيون، استفاده از ماسک و رعايت فاصله اجتماعي است. 
رييس سازمان نظام پزشکي مشهد گفت: اقدام به موقع ستاد ملي کرونا مبني بر لغو پروازهاي مستقيم از کشورهاي آفريقايي لازم بوده و بررسي دقيق و قرنطينه کامل براي افرادي که به اين کشورها سفر کرده اند نيز بايد در دستور کار قرار گيرد.
صداقت افزود: سويه دلتا در پنجمين اوجگيري کرونا سهمگين بود و آمار متوفيان، خود گواه اين ادعاست و اميدوارم با اتخاذ تدابير لازم اوجگيري جديدي را تجربه نکنيم.
وي ادامه داد: اگر چه اطلاعات در مورد سويه او ميکرون هنوز کامل نيست اما نبايستي جانب احتياط را از دست داد و در اين شرايط نسبت به بازگشاييها به خصوص بازگشايي مدارس عجله کرد چرا که هنوز واکسني براي  مقاطع تحصيلي ابتدايي در کشور ارائه نشده است.

10 اذر ماه اولين مورد ابتلا به سويه جديد کرونا در خاورميانه در عربستان ثبت شد

خبرگزاري عربستان سعودي (واس) چهارشنبه 10 اذرماه از ثبت اولين مورد ابتلا به سويه جديد کرونا به نام «او ميکرون» در اين کشور خبر داد و اضافه کرد که اين فرد مبتلا يکي از شهروندان عربستان است که به تازگي از يکي از کشورهاي شمال آفريقا بازگشته است.  اين خبرگزاري به نقل وزارت بهداشت عربستان اضافه کرد که مقامات بهداشتي اين فرد مبتلا و همچنين افرادي را که با وي در تماس بودند، قرنطينه کردند. 

اين اولين مورد جهش جديد است که در خاورميانه و شمال آفريقا اعلام مي‌شود. وزارت بهداشت عربستان سعودي بدون اشاره به جزئيات بيشتر افزود: فرد مبتلا يک شهروند عربستان است که از يکي از کشورهاي شمال آفريقا بازگشته است. 

اين وزارتخانه از همه شهروندان عربستان سعودي خواست تا دوزهاي واکسن کرونا را کامل کنند و از کساني که از سفر باز مي‌گردند خواست براي سلامتي خود و همه،  دستورالعمل‌هاي مربوط به قرنطينه و معاينه آزمايشگاهي را رعايت کنند.

واکسن بزنيد

کارشناسان بهداشت و درمان بر اين باورند که در شرايطي که احتمال ورود غير مستقيم ويروس "اُميکرون" به کشور وجود دارد از هر زمان ديگري لازم است که پروتکل‌هاي بهداشتي رعايت شود به اين دليل که قدرت سرايت بسيار بالاي اين ويروس جهش يافته مي‌تواند مشکلي قابل توجه در دوره همه‌گيري کروناي کشورمان ايجاد کند.

اين گروه معتقدند ادامه روند نرخ صعودي ابتلا در دو روز گذشته و البته در مقايسه با ابتداي هفته گذشته بيانگر اين نکته است که ويروس منحوس همواره در ايران فعال بوده و توان ايجاد زنجيره انتقال گسترده را براي موج تازه دارد بنابراين با استفاده از کم‌هزينه‌ترين راهکار يعني رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي نبايد اجازه تشکيل اين زنجيره داده شود.

به گفته کارشناسان نقش کليدي و اصلي در ايجاد بحران آتي زير سايه احتمال ورودي ويروس جهش يافته به کشورمان به عهده واکسن‌نزده‌هاست به اين دليل که اين گروه بيشترين شانس ابتلا به ويروس را داشته و با درنظر گرفتن سهم آنها در جامعه احتمال بروز بحراني تازه با ويروس جهش يافته در کشور دور از انتظار نيست و بهترين راهکار اين است که گروه ياد شده براي مشارکت در طرح ملي واکسيناسيون مشارکت داشته و هرچه سريعتر اقدام کنند.

رعايت پروتکل‌ها همچنان مؤثرترين راهکار

در اين زمينه فرمانده عمليات مديريت بيماري کرونا در کلانشهر تهران در جلسه ستاد مديريت بيماري کرونا با اشاره به احتمال ورود ويروس جهش يافته به کشور گفت: کماکان مؤثرترين و ارزان‌ترين روش مقابله در مقابل سوش جديد ويروس کرونا (اٌميکرون) همان رعايت شيوه نامه‌هاي بهداشتي، فاصله گذاري اجتماعي، شستن دست و استفاده از ماسک است.

عليرضا زالي افزود: يکي از عمده مسائل مهم در بحث کرونا، سوش جديد است که در آفريقا منتشر شده و جهان با اين سوش جديد دوباره در معرض خطر است بنابراين اتخاذ سياست‌هاي متناسب از سوي دولت‌ها در دستورکار قرارگرفته و ايران هم از اين قاعده مستثني نيست.
وي گفت: هنوز اطلاعات کافي از اين ويروس جديد نداريم، اما مي‌دانيم که فوق العاده سرايت پذير است و در آفريقا نيز عمده کساني که اين سوش جديد را گرفته اند، علائم خفيفي مانند گرفتگي عضلاني و ... دارند و موارد مرگ جديد نيز ناشي از اين سوش هنوز گزارش نشده است.
زالي تصريح کرد: اينکه آسترازنکا اعلام کرد که واکسن آسترازنکا در مقابل اين سوش جديد نيز مقاوم است خيلي زود بود، چرا که در اين مدت کوتاه نمي‌توان در اين خصوص اظهار نظر کرد و براي اظهارنظر دقيق به دو سه هفته زمان نياز داريم.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html