پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251125
آماده عرضه نفت خام در بورس انرژي هستيم
تاریخ انتشار : 1400/09/07 10:03:03
نمایش : 1774
معاون وزير نفت گفت: براساس برنامه ريزي صورت گرفته تا ده سال آينده توان توليد گاز کشور به يک و نيم ميليارد مترمکعب در روز خواهد رسيد و ظرفيت نفت به پنج ميليون بشکه خواهد رسيد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محسن خجسته مهر مديرعامل شرکت ملي نفت ايران در نشستي خبري با اشاره به اينکه صنعت نفت يکي از مؤلفه‌هاي اقتصاد ايران است، گفت: شرکت ملي نفت جزود ۱۰ شرکت برتر دنيا از نظر دارايي‌هاي فيزيکي است و علاوه بر اينها ظرفيت ۱۲۰۰ ميليارد بشکه نفت خام را داريم.
 
وي با بيان اينکه شرکت ملي نفت با حدود ۴۰۰ ميدان و مخزن و با فناوري‌هاي فعلي قابليت استحصال ۳۴ ميليارد از ظرفيت گفته شده وجود دارد، گفت: قادر خواهيم بود تا ۱۰۰ سال آينده نفت و گاز توليد کنيم.
 
معاون وزير نفت افزود: به اشتباه مطرح مي‌شود که سهم انرژي هيدروکربني در حال کاهش است. به دليل اهميت ارزش حرارتي منابع هيدروکربني حداقل در کوتاه مدت سهم انرژي هيدروکربني کاهش پيدا نخواهد کرد و به اعتقاد ما طرح اين مباحث بيشتر سياسي است تا اقتصادي.
 
خجسته‌مهر اظهار داشت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا ده سال آينده توان توليد گاز کشور به يک و نيم ميليارد مترمکعب در روز خواهد رسيد و ظرفيت توليد نفت خام کشور به ۵ ميليون بشکه در روز مي‌رسد که براي تحقق اين برنامه نياز به سرمايه گذاري ۹۰ ميليارد دلاري در بخش نفت و نيز سرمايه گذاري ۷۰ ميليارد دلاري دربخش توسعه ميادين گازي هستيم.
 
وي افزود: همچنين در صورت تحقق اين برنامه‌ها ظرفيت پالايشي کشور و ظرفيت‌هاي صادراتي کشور به ۱.۵ برابر قبل از تحريم‌ها خواهد رسيد.
 
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران با بيان اينکه بسته‌هاي مختلف سرمايه گذاري را براي جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي در نفت و گاز تعريف و آماده کرده ايم گفت: ما استقبال مي‌کنيم که سرمايه گذاري خارجي بدون تحريم و بدون شرط و شروط در بخش نفت وگاز کشور صورت بگيرد.
 
وي تصريح کرد: اگر دنيا به دنبال پايداري و امنيت عرضه انرژي است بايد در سرمايه گذاري آن نيز مشارکت کند. و اگر دنيا دربخش سرمايه گذاري و عرضه مشارکت نکند نمي‌تواند در آينده صنعت خودرا اداره کند و بخش پايين دستي کشور نيز بايد در بخش تأمين خوراک سرمايه گذاري کند که در اين زمينه بسته‌هاي سرمايه گذاري مربوط به سرمايه گذاري بخش پايين دستي در بخشهاي بالادستي را در آينده‌اي نزديک اعلام مي‌کنيم.
 
خجسته مهر با بيان اينکه درچند ماه گذشته مذاکراتي با شرکت‌هاي متعدد خارجي انجام شده و همچنان ادامه دارد گفت: ما آمادگي داريم در چهارچوب قوانين جمهوري اسلامي با روش‌هاي مختلف قراردادي نسبت به جذب سرمايه خارجي اقدام کنيم.
 
وي اضافه کرد: صادرات نفت خام و ميعانات نسبت به گذشته و قبل از آغاز دولت سيزدهم افزايش داشته و ما از تمام پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي مختلف براي رشد در اين بخش استفاده خواهيم کرد وسياست ما پيدا کردن بازارهاي جديد و يافتن مشتريان راهبردي است و آمادگي داريم براي فروش نفت ميعانات گازي و فراورده‌هاي نفتي قراردادهاي بلند مدت امضا کنيم.
 
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد دربخش اکتشاف، پتانسيل‌هاي قابل توجهي داريم و لايه‌هاي مختلف زمين شناسي وجود دارد که هنوز مورد اکتشاف قرار نگرفته است.
 
خجسته مهر با اشاره به اهميت تأمين پايدار سوخت زمستاني گفت: در اين زمينه يک برنامه بسيار فشرده را به اجرا درآورده ايم که در راستاي آن نخستين رديف پالايشي فاز ۱۴ پارس جنوبي در دي ماه به بهره برداري خواهد رسيد.
 
وي ادامه داد: در راستاي افزايش توان صادراتي ميعانات گازي، يک پروژه مرکاپتان زدايي و شيرين سازي ۸۰ هزار بشکه ميعانات گازي راه اندازي شده و اکنون در مدار توليد قرار دارد که راه اندازي اين پروژه با افزايش ظرفيت ميعانات گازي شيرين سازي شده جذابيت صادرات ميعانات گازي ايران را افزايش مي‌دهد.
 
معاون وزير نفت خاطرنشان کرد: سال آينده فاز ۱۱ پارس جنوبي که دو دهه توليد از آن انجام نشده بود به بهره برداري خواهد رسيد و همچنين قطب جديد توسعه گاز در منطقه عسلويه با توسعه ميدان گازي پارس شمالي که کار مطالعات پايه آن آغاز شده به ظرفيت توليد ۱۰۰ ميليون مترمکعب گاز و با سرمايه گذاري ۴ ميليارد دلاري ايجاد مي‌شود.
 
خجسته مهر افزود: ميدان گازي کيش با احداث يک خط لوله ۲۰۰ کيلومتر دريايي براي توليد ۴ حلقه چاه توسعه مي‌يابد که مطالعات پايه احداث اين خط لوله دريايي آغاز شده است.
 
وي با اشاره به اينکه ظرفيت فعلي توليد گاز کشور يک ميليارد مترمکعب در روز است، گفت: به طور کلي اولويت‌هاي ما براي رسيدن به ظرفيت ۱.۵ ميليارد مکعبي توليد روزانه گاز، به توليد رساندن ميدان گازي کيش، فاز ۱۱ پارس جنوبي، ميدان پارس شمالي و توليد صد ميليون متر مکعب گاز از ۱۰ ميدان در مناطق مرکزي برنامه ريزي شده تا شاهد افزايش ۵۰۰ ميليون مترمکعبي توليد روزانه گاز کشور در ده سال آينده باشيم.
 
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران ادامه داد: ما براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز در کشور از سرمايه گذاري خارجي استقبال مي‌کنيم اما منتظر آن نمي‌مانيم و اگر سرمايه گذاري خارجي محقق نشود، سناريوهاي مختلفي شامل استفاده از ظرفيت ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد که براساس آن مي‌توانيم از عوائد توليدي ميدان به ميزان ۵۰ درصد براي توسعه آن هزينه کنيم و همچنين استفاده از انتشار اوراق مشارکت، منابع مالي شرکتهاي خصوصي، تشکيل صندوق‌هاي سرمايه گذاري و منابع مالي نفت و صندوق توسعه ملي در برنامه داريم.
خجسته مهر افزود: تکميل ميدان آزادگان جنوبي يکي از اولويت‌هاي شرکت ملي نفت است که برنامه فشرده‌اي براي آن تدوين شده تا پايان سال آينده بخش قابل توجهي از توليد آزادگان جنوبي محقق شود؛ همچنين طرح يک پارچه توسعه ميادين غرب کارون آماده شده و به صورت روزانه تحقق طرح‌هاي توسعه در اين بخش بررسي و پيگيري مي‌شود.
 
وي خاطرنشان کرد: برنامه ريزي کرده ايم تا پايان امسال ظرفيت توليد نفت کشور به ميزان قبل از تحريم‌ها يعني ۴ ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
 
معاون وزير نفت با رد هرگونه مذاکره رسمي با شرکتها و کشورهاي خارجي براي توسعه ساختار چالوس در درياي خزر، گفت: منابع و ذخاير اين ساختار هنوز به صورت رسمي در ذخاير شرکت ملي نفت ايران قرار نگرفته و اين ساختار هنوز در مرحله مطالعه است و هيچگونه مذاکره رسمي در اين خصوص با شرکتها و کشورهاي خارجي صورت نگرفته است. ادعاهاي نشريه‌هاي مذکور در اين باره بيشتر جنبه سياسي دارد و وجاهت حقوقي ندارد.
 
خجسته مهر در خصوص جمع آوري گازهاي مشعل، اذعان داشت: شرکت ملي نفت مصوبه‌اي دارد که ۱۰۰ ميليون دلار براي جمع آوري گازهاي مشعل پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي به شرکت ملي گاز ايران تخصيص داده و شرکت ملي گاز موظف است برنامه‌هاي عملياتي خود را براي تحقق اين امر مهم تدوين و اجرايي کند. همچنين پس از اين نيز مقرر کرديم هر طرحي بخواهد تعريف شود بايد طرح‌هاي جمع‌آوري گاز آن هم تعريف شود.
 
وي افزود: همچنين براي تکميل پروژه‌هاي NGL 3100 و NGL3200 تلاش مي‌کنيم و ديگر پروژه‌هاي جمع آوري گازهاي همراه هم در حال اجرا هستند و اگر پروژه جديدي در بخش نفت و گاز کشور شروع به اجرا کند حتماً جمع آوري گازهاي همراه آن چه در بخش ميادين نفتي و چه در بخش پالايشگاه‌هاي گازي حتماً در کنار اجراي پروژه مدنظر قرار خواهد گرفت.
 
خجسته مهر توسعه ميدان گازي فرزاد B را از اولويت‌هاي اين شرکت دانست و گفت: در تلاشيم که هرچه سريع‌تر نصب يک جکت در ميدان فرزادB صورت بگيرد تا بعد از آن حفاري را در اين ميدان آغاز کنيم.
 
وي درپاسخ به اينکه برخي رسانه‌هاي هندي ادعاي سهم داشتن شرکتهاي هندي در عوائد توليد ميدان فرزاد B را مطرح کرده اند، گفت: اين ادعاها يک ادعا و گمانه زني رسانه‌اي بوده و جنبه حقوقي ندارد.
 
خجسته مهر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره وضعيت عرضه نفت خام در بورس انرژي، گفت: شرکت ملي نفت ايران آمادگي کامل براي عرضه نفت در بورس دارد وبايد الزامات قانوني آن حتماً ديده شده باشد و هر زمان بورس اعلام آمادگي کند و بسترهاي قانوني عرضه نفت در بورس فراهم باشد شرکت ملي نفت آمادگي کامل براي اجراي آن را دارد.
 
وي در خصوص مدل قراردادي جذب سرمايه خارجي، گفت: به طور کلي قراردادهاي نفتي در ايران در دوره‌هاي مختلف اصلاح شده، بهبود يافته و تغيير کرده است. و قراردادهاي نفتي موسوم به IPC نيز مدل تغيير يافته قراردادهاي بيع متقابل بوده است که البته اين مدل قراردادي لزوماً بدون عيب نيست و برنامه ما اين است که مدل قراردادهاي IPC را بهبود دهيم، جذابيت آن را بالا برده و معايب آن را رفع کنيم.
 
خجسته مهر با اشاره به حضور شرکت‌هاي چيني در طرح‌هاي آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي وفاز يک ميدان يادآوران، گفت: اين که چرا قرارداد ۵.۶ ميليارد دلاري آزادگان جنوبي با شرکتهاي چيني در دولت گذشته فسخ شده دليل آن را نمي دانم اما با توجه به حضور شرکت‌هاي چيني در اين پروژه و همچنين حضور شرکتهاي چيني در طرح ازادگان شمالي و تمايل آنها براي توسعه اين ميدان در فاز دوم و همچنين فعاليت يک شرکت چيني در فاز اول ميدان ياداوران مذاکرات با اين شرکتها ادامه خواهد داشت.
 
معاون وزير نفت در پاسخ به اين سوال که چرا هيچ‌گاه ظرفيت توليد نفت به بيش از ۴.۲ ميليون بشکه نرسيده گفت: به اعتقاد من نياز بازار، مؤلفه‌هاي اقتصاد کلان و مشکل تأمين منابع مالي سه مولفه‌اي است که باعث شده در اين سال‌ها نتوانيم به شرفيت بيش از چهار ميليون بشکه در روز برسيم.
 
وي در پايان تأکيد کرد: اگر به دنبال ايجاد ارزش افزوده و کارآفريني از طريق صنعت نفت هستيم بايد نگاه ما به زنجيره ارزش باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html