پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251122
سويه آفريقايي ۵۰ جهش دارد/ هموطنان به آفريقا سفر نکنند
تاریخ انتشار : 1400/09/07 09:49:49
نمایش : 1266
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: سويه جديد ويروس کرونا از سمت آفريقاي جنوبي مي‌تواند قدرت سرايت و بيماري زايي بيشتري داشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد مهدي گويا، درباره آخرين جهش ويروس کرونا از سمت آفريقاي جنوبي، اظهار داشت: ظرف دو روز گذشته سويه جديدي از ويروس کرونا از آفريقاي جنوبي گزارش شده است، اين سويه به دليل ايجاد تعداد زيادي جهش ژنتيکي در ويروس که تقريباً ۵۰ جهش برآورد مي‌شود، نگراني‌هاي زيادي را در سطح دنيا به وجود آورده است.
 
وي افزود: هرچه تعداد جهش در يک ويروس بيشتر مي‌شود، نگراني‌ها نيز افزايش مي‌يابد، زيرا احتمال اينکه ويروس بتواند قدرت سرايت و همچنين شدت بيماري زايي بيشتري داشته باشد، بيشتر مي‌شود. به همين دليل اين نگراني‌ها افزايش يافته و اکنون محدوديت‌هايي در سطح دنيا به خصوص در مورد مسافرت به آفريقاي جنوبي و کشورهاي همسايه اش يعني کشورهاي بوتساوانا، ناميبيا، اسواتيني، زيمبابوه، موزامبيک برقرار شده و مسافرت‌ها به اين کشورها با محدوديت‌هاي جدي صورت مي‌گيرد و تلاش شده که سفرها به حداقل ممکن است برسد.
 
گويا تأکيد کرد: در درجه اول تقاضا مي‌کنيم که هموطنان چنانچه قصد سفر به اين کشورها را دارند، سفرشان را به تعويق بياندازند. تعويق مسافرت‌ها اهميت زيادي دارد، زيرا هنوز وضعيت ويروس در اين کشورها مشخص نيست و اينکه با چه سرعتي پيش مي‌رود، قدرت بيماري زايي اش تا چه ميزان است يا اينکه چند نفر را تاکنون آلوده کرده؟ سوالاتي است که ظرف روزها و هفته‌هاي آينده مشخص شده و پاسخ داده مي‌شود.
 
وي تصريح کرد: اکنون پيش بيني‌ها مبني براين است که سويه جديد کرونا قدرت بيماري زايي و سرايت بيشتري دارد و از هموطنانمان مي‌خواهيم که سفر خود را به تعويق بيندازند.
 
رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت عنوان کرد: ما يکسري محدوديت‌ها ايجاد کرديم و براي افرادي که قصد سفر از مبدا کشورهاي مذکور به مقصد ايران را داشته و اهل ايران نباشند، ممنوعيت ايجاد کرده‌ايم و اين افراد اکنون نمي‌توانند به کشور ما سفر کنند. در اين زمينه هماهنگي‌هاي لازم را نيز با وزارت امور خارجه و وزارت کشور انجام مي‌دهيم تا با قاطعيت اين موضوع را پيگيري کنيم.
 
گويا در ادامه درخصوص ايرانياني که در کشورهاي آفريقاي جنوبي و همسايه اش زندگي مي‌کنند و قصد بازگشت به کشورمان را دارند، خاطرنشان کرد: تمامي ايرانياني که از مبدا اين کشورها قصد ورود به ايران را دارند، همگي در مبادي ورودي کنترل شده و بايد در شرايط قرنطينه به سر ببرند و دو مرحله تست پي سي آر را پشت سر گذاشته و درصورت منفي بودن اجازه دارند که به شهر و منزل خود بروند. ما مي‌دانيم که اين شرايط بسيار سخت است، اما اميدواريم که مردم عزيز درک و رعايت کنند و همکاري لازم را با ما داشته باشند. ما هرکاري که انجام مي‌دهيم، براي حفظ سلامتي مردم عزيز کشورمان است.
 
وي تأکيد کرد: تا وقتي که اطمينان حاصل نکرديم که اين وضعيت به کدام سمت مي‌رود، بايد احتياط کنيم، به خصوص اينکه هنوز تکليف ويروس به طور کامل مشخص نيست که آيا واکسن‌هاي موجود فعلي مانع ابتلاي به اين ويروس مي‌شوند يا خير و آيا داروهاي موجود فعلي روي اين ويروس مؤثر هستند يا خير؟ هرچند که اثربخشي داروها نسبي است.
 
گويا در پايان افزود: تقاضاي ديگر ما از مردم اين است که اکنون فرصت بحث و گفتگو راجع به اينکه واکسن چقدر اثربخش است، نيست. در شرايطي قرار داريم که بايد هرچه سريع‌تر افرادي که تاکنون واکسينه نشده‌اند، اقدام کنند و اين موضوع نه براي حفظ جان خودشان، بلکه براي حفظ سلامتي و جان افراد خانواده و جامعه شأن، ضرورت و اهميت زيادي دارد از اين رو تأکيد مي‌کنم، افراد واکسينه نشده هرچه زودتر به مراکز واکسيناسيون مراجعه کرده و واکسيناسيونشان را کامل کنند.


منبع: دانا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html