پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251113
افزايش نرخ سود بدون ريسک؛ عامل ريزش بازار سرمايه/ صبر و سرمايه‌گذاري در نمادهاي ارزنده کليد سود در بازار کنوني است
تاریخ انتشار : 1400/09/01 09:38:13
نمایش : 1210
يک کارشناس بازار سرمايه با اشاره به افزايش نرخ سود اوراق گفت: افزايش نرخ سود بدون ريسک در کنار فروش اوراق در عمليات بازار باز، عامل ريزش بازار سرمايه در هفته هاي اخير بوده و صبر و سرمايه‌گذاري در نمادهاي ارزنده کليد سود در بازار کنوني است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مصطفي صفاري کارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ درباره آخرين وضعيت بازار بورس و روند نزولي در توصيه به سهام‌داران خرد اظهار کرد: واقعيت اين روزهاي بازار سرمايه اين است که همه شرکت‌ها در کنار رشد توليد رشد سود و فروش را داشته‌اند، اما دولت در زمينه فروش اوراق متأسفانه در اقدامي نرخ سرمايه‌گذاري بدون ريسک را بالا برده و اين موجب ريزش بورس در هفته‌هاي اخير شده است.

افزايش نرخ بهره اوراق، موجب پايين آمدن انگيزه سرمايه‌گذاري در بورس شد


وي با اشاره به‌اشتباه بودن سودهاي ۲۴ تا ۲۵ درصدي براي اوراق ادامه داد: نسبت سرمايه به سوددهي (پي به اي) بدون ريسک امروز در بازار سرمايه به عدد ۴ رسيده است و شرکت‌هايي که اين شاخصه را در رنج‌هاي بالاتر داشتند در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند و اين خود يکي از مهم‌ترين دلايل مشاهده ضعف در بازار است.

صفاري گفت: فروش اوراق قرضه از طريق عمليات بازار باز در کنار افزايش نرخ بهره عامل بعدي ريزش در روزهاي اخير است و اين در حالي رخ‌داده که بنا بود سياست‌هاي کلي به‌گونه‌اي گذاشته شود که نرخ بهره افزايش نيابد، اما نتيجه‌اي که امروز در بازار سرمايه ديده مي‌شود نشان از اين دارد که نرخ بهره به‌شدت افزايش‌يافته است.

بازار پول و سرمايه مانند دو کفه ترازو عمل مي‌کنند

وي توضيح داد: بازار پول و بازار سرمايه مانند دو کفه ترازو عمل مي‌کنند و با افزايش نرخ بهره شاخص بورس کاهش نشان خواهد داد و اگر زودتر اين روند اصلاح نشود ممکن است متوسط نسبت سرمايه به سود (پي به اي) که اکنون ۷ است به پله‌هاي پايين‌تر نزول کند.

اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: عجيب است که با اين روند مثبتي که در عملکرد شرکت‌ها ديده مي‌شود هنوز بازار منفي است و اين به دليل کاهش نرخ بهره بدون ريسک است و اميد داريم که اين روند ضد توليد هر چه سريع‌تر اصلاح شود و رونق به بازار سرمايه بازگردد.

روند کنوني برعکس شعار سال در حمايت از توليد است

وي در ادامه گفت: مقام معظم رهبري امسال را سال حمايت و پشتيباني از توليد اعلام کرد و وقتي دولت نرخ بهره را افزايش مي‌دهد در واقع به اين معني است که هزينه‌هاي جانبي پول را داريد افزايش مي‌دهيد و اين ضد سرمايه‌گذاري در توليد است، يعني در شرايط کنوني دقيقاً خلاف شعار سال دارد عمل مي‌شود که با اصلاح اين روند توليد  و بازار سرمايه رونق مي‌گيرد.

صفاري در انتها در توصيه به سرمايه‌گذاران خرد گفت: بازار به اين شکل نخواهد ماند و دير يا زود روند صعودي به خود خواهد گرفت و به نظر من با صبر و سرمايه‌گذاري روي نمادهاي ارزنده و با ديد بلندمدت جواب هاب خوبي را از اين بازار خواهند گرفت.


انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html