پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251105
ايران توليد تجهيزات سانتريفيوژهاي پيشرفته را آغاز کرده است
تاریخ انتشار : 1400/08/26
نمایش : 1212
وال‌استريت‌ژورنال تاکيد کرد که ايران توليد تجهيزات سانتريفيوژهاي پيشرفته را آغاز کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ ديپلمات‌هاي غربي امروز سه‌شنبه (۱۶ نوامبر/۲۵ آبان) مدعي شده‌اند ايران توليد تجهيزات مربوط به سانتريفيوژهاي پيشرفته را در تأسيسات هسته‌اي کرج از سر گرفته است.

 
روزنامه وال‌ستريت‌ژورنال به نقل از منابع غربي اين ادعا را مطرح کرده و آن را چالشي تازه براي دولت «جو بايدن»، رئيس‌جمهور آمريکا دانسته که در صدد گفت‌وگو با طرف‌هاي برجام در خصوص بازگشت به اين توافق است.
 
ديپلمات‌ها در گفت‌وگو با اين روزنامه آمريکايي مدعي شده‌اند ايران اواخر ماه آگوست توليد اين قطعات را در سطحي محدود آغاز کرد، اما از آن زمان به اين سو با افزودن بر سرعت توليد خود توانسته امکان توليد شمار نامعلومي روتور و بليوز بسازد.
 
مطابق اين ادعا، ايران از اواخر ماه آگوست موفق به توليد تعداد قابل توجهي قطعات سانتريفيوژ شده است. يک ديپلمات مدعي شده ايران قطعات لازم براي دست‌کم ۱۷۰ سانتريفيوژ را ساخته است.
 
جمهوري اسلامي ايران تا يک سال بعد از خروج آمريکا از برجام به تمامي تعهداتش ذيل اين توافق عمل کرد تا به کشورهاي اروپايي که وعده مي‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران مي‌کنند فرصت دهد براي تحقق اين وعده تلاش کنند.
 
بعد از گذشت يک سال از خروج آمريکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اينکه کشورهاي اروپايي به وعده‌هايشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذيل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ايران ذيل مفاد توافق هسته‌اي برجام صورت مي‌گرفت.
 
جمهوري اسلامي ايران، بعد از برداشتن ۵ گام براي کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دي‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد ديگر با هيچ محدوديتي در حوزه عملياتي (شامل ظرفيت غني سازي، درصد غني سازي، ميزان مواد غني شده، و تحقيق و توسعه) مواجه نيست.
 
اقدامات ايران، ذيل بندهايي از برجام اتخاذ شده که به تهران اجازه مي‌دهد در صورت عدم پايبندي طرف‌هاي مقابل به تعهداتشان تعهداتش را کاهش دهد.
 
دولت آمريکا در دوران رياست‌جمهوري «دونالد ترامپ» با نقض تعهداتش ذيل برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحد از اين توافق هسته‌اي خارج شد.
 
وال‌استريت‌ژورنال نوشته تمامي فعاليت‌هاي انجام‌شده در کرج بدون نظارت مقام‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام شده‌اند.
 
«محمد اسلامي»، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در مصاحبه‌اي اخيراً از رفتارهاي گزينشي آژانس اتمي در قبال ايران انتقاد کرده و تصريح کرده که آژانس، حمله خرابکارانه به سايت کرج را محکوم نکرده است.
 
او در مصاحبه‌اي در روز 8 مهرماه درباره مواضع آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر عدم اجازه ايران براي دسترسي آژانس اتمي به دوربين‌هاي نظارتي در سايت کرج اظهار داشت: «در ايران بر اساس پادمان سال‌هاست که آژانس دوربين نظارتي دارد و بازرسي‌هاي آژانس مداوم انجام مي‌شود، بر اساس وظايف نظارتي آژانس، بازرسي‌ها از طريق دوربين يا سرزدن حضوري بازرس‌ها انجام مي‌شود و سيستم‌هاي نظارتي مختص به کشورهاي ديگر هم مي‌باشد. متاسفانه به دليل شيطنت‌ها و دشمني‌هايي که با ايران مي‌شود، نحوه برخورد با برنامه هسته‌اي ايران سياسي و گزينشي و تبعيض آميز بوده، اين رفتار کاملا غيرقانوني و مردود است.»
 
وي در بخش ديگري از اين مصاحبه عنوان کرد: «موضوع اخير سايت کرج اين است که سايت مدنظر بر اساس حادثه تروريستي و با هدايت تروريست‌ها تخريب شده، آژانس هم اين اقدام را محکوم نکرده است، اين سايت در حال بازسازي است و پرونده مراجع قضايي و امنيتي در سايت کرج باز است، ما در تهران و هم در وين و هم در بيانيه مشترک اعلام کرديم که کارت حافظه دوربين‌هاي مشخص شده، بنابراين موارد مشخص شده تعويض شدند و در مورد سايت کرج هم بعد از عدم محکوميت حمله توسط آژانس که اين اقدام به نوعي تشويق تروريسم است، دسترسي‌ها محدود شد و اين اقدام آژانس فقط جاي تأسف دارد.»
 
وال‌استريت‌ژورنال نوشته مسئله توليد سانتريفيوژها توسط ايران يکي از مسائل اصلي در مذاکرات وين خواهد بود که قرار است از ۲۹ نوامبر (۸ آذرماه) آغاز شود. ايران از زمان خروج آمريکا از برجام بيش از ۱۰۰۰ سانتريفيوژ را نصب کرده است.
 
يکي از ديپلمات‌هاي مورد استناد روزنامه آمريکايي ادعا کرده ايران سانتريفيوژهايي را که قطعات اصلي آن در سايت کرج توليد شده‌اند در سايت فرود نصب کرده است.
 
ديپلمات‌هاي غربي بر اساس چنين ادعاهايي از احتمال انحراف استفاده ايران از سانتريفيوژها ابراز نگراني کرده‌اند، هر چند که آنها اذعان کرده‌اند شواهدي در تأييد چنين انحرافي ندارند.
 
ديپلمات‌ها گفته‌اند هيچ شواهدي مبني بر اينکه ايران داراي يک برنامه هسته‌اي پنهاني است وجود ندارد و تأسيسات غني‌سازي اورانيوم در ايران تحت نظارت آژانس قرار دارند.
 
کشورهاي غربي به رهبري آمريکا و رژيم صهيونيستي در سال‌هاي گذشته ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه هسته اي اين کشور متهم کرده‌اند. ايران قوياً اين ادعاها را رد کرده است.
 
ايران تأکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي، حق دستيابي به فناوري هسته‌اي را براي مقاصد صلح آميز دارد.
 
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به درخواست وال‌استريت‌ژورنال براي اظهارنظر درباره اين گزارش پاسخ نداده است. اين نهاد بين‌المللي قرار است در هفته جاري جديدترين گزارش خود در خصوص برنامه هسته‌اي ايران را منتشر کند.
 
روزنامه آمريکايي به نقل از ديپلمات‌ها ادعا کرده بدون داشتن درکي روشن از مواد هسته‌اي و تجهيزاتي که ايران در حال حاضر در اختيار دارد رسيدن به توافق در مذاکرات وين دشوارتر است.
 
دولت «جو بايدن» مدعي است قصد دارد از طريق مذاکرات جاري در شهر وين، پايتخت اتريش زمينه‌هاي لازم براي بازگشت کشورش به توافق هسته‌اي برجام را فراهم کند.
 
تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وين ميان آمريکا و ساير طرف‌هاي برجام غير از ايران برگزار شده است. جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده رفع تحريم‌ها، اصلي‌ترين محور مذاکراتي که قرار است از 8 آذرماه برگزار شود را تشکيل خواهد داد.
 
يکي از زمينه‌هاي اختلاف در 6 دور مذاکرات وين اصرار آمريکا بر حفظ برخي از تحريم‌هايي است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام عليه ايران اعمال کرده است. مضاف بر اين، دولت بايدن اعلام کرده هيچگونه ضمانتي نمي‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌هاي بعدي آمريکا از برجام بدهد.
 
مضاف بر اين، مقام‌هاي دولت آمريکا پيش از اين تصريح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکويي» جهت پرداختن به ساير اختلافات از جمله مسائل موشکي و منطقه‌اي استفاده کنند.
 
اخيراً مقام معظم رهبري در جلسه‌اي تأکيد کردند آمريکايي‌ها خواستن گنجاندن بندي در توافق هسته‌اي برجام براي ملزم کردن ايران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکي و منطقه‌اي هستند.
 
رهبر انقلاب اسلامي در آخرين ديدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمريکايي‌ها در زبان و وعده مي‌گويند تحريم‌ها را بر مي‌داريم اما تحريم‌ها را برنداشتند و برنمي‌دارند، ضمن آنکه شرط هم مي‌گذارند و مي‌گويند که بايد در همين توافق جمله‌اي بگنجانيد که بعداً درباره برخي موضوعات صحبت شود و گرنه توافقي نخواهيم داشت.»
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: «آنها مي‌خواهند با گذاشتن اين جمله، بهانه‌اي براي دخالت‌هاي بعدي خود درباره اصل برجام و مسائل موشکي و منطقه‌اي فراهم کنند و اگر ايران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگويند توافق را نقض کرده‌ايد و توافق، بي‌توافق.»
 
جمهوري اسلامي ايران تأکيد کرده با توجه به اينکه آمريکا طرفي بوده که توافق را نقض کرده اين واشنگتن است که بايد با رفع تحريم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجراي تعهدات آمريکا مورد راستي‌آزمايي قرار گيرد. تهران البته تأکيد کرده اصرار يا عجله‌اي براي بازگشت آمريکا به توافق ندارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html