پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251071
خشکسالي و تغيير نوع بارش‌ چشمه کوهرنگ را به مرز خشکي رساند/ بارندگي نداشته باشيم، چشمه را از دست مي‌دهيم
تاریخ انتشار : 1400/08/11 10:08:49
نمایش : 1244
معاون بهره‌برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري گفت: چشمه کوهرنگ از نوع آهکي است و منبع تغذيه آن يخچال‌ها هستند اما طي سال‌هاي اخير ورودي‌ها به اين يخچال‌ها کاهش يافته، تغيير نوع بارش هم مزيد بر علت شده از همين‌رو چشمه کوهرنگ با کمبود آب مواجه شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مراد محمودي معاون بهره‌برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: تامين آب شرب استان در اکثر قسمت‌ها از منابع آب زيرزميني است.
 
وي با بيان اينکه 388 حلقه چاه براي تامين آب در اين استان حفر شده است که متاسفانه فقط 257 حلقه آن فعال و بقيه طي خشکسالي‌هاي اخير از مدار خارج شده است ادامه داد: تامين آب ديگر نقاط استان در 85 نقطه از چشمه تامين مي‌شود و به‌طور کلي 93.7 درصد از آب شرب از منابع زيرزميني و 6.3 درصد مابقي از منابع سطحي تامين مي‌شود.
 
محمودي خاطرنشان کرد: خشکسالي‌هاي چند سال اخير خصوصا سال گذشته و امسال بدترين نوع خشکسالي براي اين استان بوده و طبق آمار هواشناسي بعد از کرمانشاه بيشترين تاثير را بر چهارمحال و بختياري داشته است.
 
 معاون بهره‌برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري تغيير نوع بارش از برف به باران را از ديگر مواردي دانست که اين استان را با بحران مواجه کرده است ادامه داد: باران باريده شده با توجه به توپوگرافي استان از حوضه آبريز خارج مي‌شود.
 
وي با اشاره به اينکه 500 ليتر بر ثانيه در پيک مصرف کمبود آب در اين استان وجود دارد ادامه داد: امسال با برنامه‌ريزي و همکاري مردم تابستان را بدون قطعي آب پشت سر گذاشتيم و اگر قطعي بود به دليل مشکلات فني بوده است.

مشکل آب شرب مردم شهرکرد تا حدودي رفع شد، اما چشمه کوهرنگ سرريز ندار

معاون بهره‌برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري افزود: مردم همان‌طور که با مسئوليت‌پذيري با ما همراهي کردند باز هم اين مسير را در پيش بگيرند تا از بحران عبور کنيم.
 
محمودي به مشکل پيش آمده براي چشمه کوهرنگ اشاره و اضافه کرد: اين چشمه از نوع آهکي است و منبع تغذيه آن يخچال‌ها هستند اما طي سال‌هاي اخير ورودي‌ها به اين يخچال‌ها کاهش يافته، تغيير نوع بارش هم مزيد بر علت شده از همين‌رو چشمه کوهرنگ با کمبود آب مواجه شده است.
 
معاون بهره‌برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري يادآور شد: با تمهيداتي که آب و فاضلاب استان براي بهسازي اين چشمه به کار برده است مشکل تا حدودي برطرف شده و درحال‌حاضر مشکل شرب نداريم، اما متاسفانه اين چشمه فعلا سرريز ندارد و اگر بارش نداشته باشيم دبي آن از 400 ليتر بر ثانيه هم کمتر خواهد شد.
 

همه دشت‌هاي چهارمحال و بختياري ممنوعه است

وي يکي از راه‌هاي رفع مشکل آب شرب شهرکرد را استفاده از منابع آب در مسير عنوان و تاکيد کرد: درصورت نبود بارندگي خطر از دست دادن چشمه کوهرنگ وجود دارد بنابراين مردم باز هم از طريق مديريت مصرف کمک کنند تا اين ماه و ماه آينده را سپري کنيم.
 
معاون بهره‌برداري و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري متوسط دبي چاه‌هاي اين استان را زير 10 ليتر بر ثانيه دانست و افزود: اگر چاهي حفر شود تنها هفت ليتر بر ثانيه آب از آن برداشت مي‌شود اين درحالي است که تمامي دشت‌هاي چهارمحال و بختياري ممنوعه است و جايي براي حفر چاه وجود ندارد.
 
محمودي با تاکيد بر اينکه آب و فاضلاب استان به دنبال اين نيست که مردم آب مصرف نکنند ادامه داد: صد در صد صرفه جويي مي‌تواند تا رسيدن به منابع پايدار کمک‌کننده باشد، چراکه آب جايگزين ندارد.
 
وي بيان داشت: در سال‌هاي گذشته براي کنترل آب‌هاي پرت و جلوگيري از هدررفت آب در شهرکرد اقداماتي صورت گرفته است و تاثير بالايي کاهش اين ميزان آب‌ها داشته است، همچنين شرکت آب و فاضلاب استان طي سال گذشته قسمتي از شبکه آب‌رساني را بازسازي کرد و امسال نيز بازسازي بيشتر را در برنامه دارد.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html