پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251034
هر علائم مشکوکي در نوزادان و کودکان در درجه اول کرونا است/ استفاده از آنتي‌بيوتيک در آلرژي ممنوع
تاریخ انتشار : 1400/07/25 08:21:13
نمایش : 1215
متخصص کودکان و نوزادان گفت: تاثير هيستامين‌ها بر پوست، دستگاه گوارش و... متفاوت است، اما چون در دوران پاندمي کرونا قرار داريم و بنابراين بايد به علائمي که بروز مي‌کند توجه شود، معمولا هر علائمي که در فرد بروز مي‌کند بايد کرونا ناميده شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر اسدالله فتحي‌پور متخصص کودکان و نوزادان در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: آلرژي يک وضعيت تغييريافته و يک واکنش به موادي که در محيط وجود دارد، است و در اکثر افراد منجربه ايجاد علائم خاصي نمي‌شود.
 
وي با بيان اينکه بروز علائم در برخي از افراد بستگي زيادي به استعداد ژنتيکي دارد افزود: در اين افراد پاسخ بيش از حدي در برخي از ارگان‌ها مانند ريه، بيني، پوست، لوله گوارشي و... ديده مي‌شود، اين واکنش‌ها بيش از آن انتظاري هستند که بايد باشد و اين حالت را آلرژي گويند.
 
فتحي‌پور با اشاره به اينکه در چند دهه اخير آلرژي بنا به دلايلي افزايش يافته است خاطرنشان کرد: افزايش موارد آلرژي‌زا در محيط، دودها و آلاينده‌ها يکي از دلايل افزايش حساسيت است، همچنين در معرض قرار گرفتن افراد بيشتر شده است و مشکلات زيادي از اين بابت پديد آمده است.
 
اين متخصص کودکان و نوزادان يادآور شد: آلرژن يا مواد آلرژي‌زا معمولا جنسي از نوع پروتئين دارند که سيستم ايمني را فعال مي‌کنند، اين سيستم وقتي فعال شود ماده‌اي به نام هيستامين ترشح مي‌کنند، اين ماده در هر ارگاني از بدن علائم خاصي دارند و اين علائم براساس اينکه کجا را بيشتر درگير مي‌کند، مشخص مي‌شود.
 
وي ادامه داد: اگر هيستامين بر بيني تاثير بگذارد سبب آبريزش بيني، عطسه و خارش بيني مي‌شود، اگر بر گلو تاثير گذارد خارش گلو، گرفتگي صدا، تاثير بر ريه سرفه‌هاي خشک و پشت سر هم را به همراه دارد و اگر شديد باشد سبب بروز آسم مي‌شود.
 
فتحي پور تاکيد کرد: تاثير هيستامين‌ها بر پوست، دستگاه گوارش و... متفاوت است، اما چون در دوران پاندمي کرونا قرار داريم و بنابراين بايد به علائمي که بروز مي‌کند توجه شود، معمولا هر علائمي که در فرد بروز مي‌کند بايد کرونا ناميده شود و حساسيت در مرحله‌هاي بعد مدنظر است، بنابراين بعد از مراجعه به پزشک و بررسي علائم و شرح حال بيمار، نوع بيماري تشخيص داده مي‌شود.
 
اين متخصص کودکان و نوزادان بيان داشت: کرونا در اوايل ابتلا ممکن است آبريزش شديد داشته باشد و از آنجايي که نوع دلتا بچه‌ها را بيشتر گرفتار مي‌کند بنابراين بايد دقت کرد که بروز هر نوع علائمي در بچه‌ها بايد جدي گرفته شود، در شرح حالي که پزشک از بيمار مي‌گيرد معمولا درخصوص زمان ايجاد علائم و نحوه ايجاد آن‌ها سوال مي‌شود.
 
وي با تاکيد بر اينکه از آنجايي که آلرژن‌هاي معمولي در محيط پراکنده هستند و از طريق گرده‌افشاني درختان و علف‌هاي هرز، گرد و خاک و... از راه بيني وارد بدن مي‌شوند همچنين نگهداري حيوانات خانگي و پرنده در خانه هم سبب روز حساسيت شده، واکنش‌هايي مانند سرفه‌هاي مزمن ايجاد و در شرح حالي که پزشک مي‌گيرد به اين نکته که سرفه‌هاي کودک از کي شروع شده است توجه مي‌شود، مثلا سرفه‌اي که دوماه يا بيشتر ادامه دارد و همراه با علائم ديگري نيست بيشتر آلرژي است اما سرفه‌اي که با آبريزش شروع شده و همراه با بدن درد است يا همراه با تب است بيشتر به کرونا شبيه است چون در آلرژي بدن درد شديد، سردرد، تب و... وجود ندارد.
 
فتحي پور با اشاره به کهيرهايي که در آلرژي ايجاد مي‌شود گفت: در کروناهم نوع خاصي از کهير وجود دارد که در مريض‌هاي خيلي بدحال بروز مي‌کند و ممکن است کبد و ريه را گرفتار کرده باشد.
 
وي به بروز انواع سرفه خشک، خلط‌دار، ممتد، سرفه‌هاي تک تک، سرفه‌هايي که در شب يا روز بروز مي‌کند اشاره کرد و گفت: در آلرژي سرفه‌هايي که شب اتفاق مي‌افتد بستگي به محيط کاري دارد که فرد در آن مشغول به کار است، در برخي از موارد هم رفلاکس معده سبب بروز سرفه در شب مي‌شود، سينوزيت هم در برخي موارد سرفه‌هاي شبانه را به همراه دارد اما سرفه‌هاي خشک پشت سر هم خيلي اهميت دارد.
 
اين متخصص کودکان و نوزادان اضافه کرد: آلرژي‌ها ممکن است از نوع فوري که از 10 دقيقه تا نيم ساعت بعد از خوردن غذا ممکن است بروز کند که بعد از خوردن بادام زميني يا کنجد فرد دچار شوک مي‌شود، تنفس تند، کبودي لب‌ها، کاهش هشياري شل شدن و بي‌حالي بسيار از علائم خطر هستن و بلافاصله بيمار بايد به اورژانس مراجعه کند، يا تاخيري باشد.
 
وي گفت: در کرونا نيز ممکن است علائم خطر مشابه علائم خطر آلرژي فوري وجود داشته باشد در هر دو صورت نياز است به اورژانس مراجعه و بيماري درمان شود.
 
فتحي پور با اشاره به پايداري علائم در ويروس کرونا و آلرژي افزود: در ويروس کرونا در بچه‌ها به‌طور معمول 81 درصد موراد بمياري خيلي خوب با طول دوره هفت تا 14 روز بهبود مي‌يابد که در برخي موارد بدون مداخلات دارويي است اما در 19 درصد موارد علائم شديد است، اما علائم کرونا با علائم حساسيت هم‌پوشاني دارد و تشخيص آن در خانه دشوار است و نبايد سهل‌انگاري شود.
 
وي تاکيد کرد: علائم آلرژي، علائمي طولاني است و به‌صورت فصلي ايجاد مي‌شود، اما استفاده از آنتي‌بيوتيک در آلرژي درست نيست چراکه خود آنتي‌بيوتيک منجر به بروز آلرژي مي‌شود.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html