پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251024
فضاي مجازي قتل عام فرهنگي است/ خطر فضاي مجازي در کمين کودکان
تاریخ انتشار : 1400/07/21 08:16:34
نمایش : 1272
عدم آشنايي والدين از اينترنت و فضاي مجازي باعث شده که کودکان به‌خاطر برنامه‌ها وبازي‌هاي جذاب در فضاي مجازي به سمت آن جلب شوند که اين خود موجب خطراتي مي‌شود که در کمين آنهاست.
به گزارش جهانبين نيوز ؛ شبکه‌هاي اينترنتي در کنار مزاياي بي شمارش، معايبي نيز دارد که عدم آشنايي کامل با فضاي مجازي مي‌تواند آسيب‌هايي را براي خانواده‌ها به بار آورد بنابراين جايگاه خانواده به عنوان مهم‌ترين واحد اجتماعي، فن‌آوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات، ظهور اينترنت و گسترش فراگير شبکه‌هاي اجتماعي و طرح آن‌ها در قالب فرصت‌ها و تهديدها بايد مورد بررسي قرار گيرد.

عدم آشنايي والدين از اينترنت و فضاي مجازي باعث شده که کودکان به‌خاطر برنامه‌ها وبازي‌هاي جذاب در فضاي مجازي به سمت آن جلب شوند که اين خود موجب خطراتي مي‌شود که در کمين آنهاست.

پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و توجه والدين به رفتار کودکان بسيار مهم است و براي جلوگيري از هم پاشيدگي خانواده‌ها، والدين بايد تا حدودي به فناوري‌هاي روز دنيا مسلط و آگاه باشند که هر گونه تغيير رفتار در فرزندان به معناي تغيير تفکر آن‌ها است.

حضور فرزندم در فضاي مجازي نگرانم کرده است

محمدي يکي از بانوان شهرکردي در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ اظهار کرد: دو فرزند دختر دارم که يکي از آن‌ها هشت ساله و يکي ديگر 17 سال سن دارد.
 
وي با بيان اينکه دختر بزرگم مدام با گوشي کار مي‌کند و هميشه سرش داخل گوشي است افزود: در بسياري از موارد گوشي براي دخترم مهم‌تر از خانواده‌اش است و من و پدرش نيز نمي‌دانيم چطور بايد بر کارهاي وي نظارت داشته باشيم.
 
اين بانوي چهارمحالي اضافه کرد: گاهي ما در برخورد با عدم توجه دخترمان به درسش رفتارهاي تنبيهي با وي داريم و چندين بار هم گوشي را از او گرفتيم اما بي‌فايده بوده و  شاهد بروز رفتارهاي بدتري از وي هستيم.
 
محمدي با بيان اينکه دختر کوچک‌ترم نيز کنجکاوي‌هايي نسبت به حضور در فضاي مجازي دارد اضافه کرد: چندين بار درخواست گوشي داشته ولي ما توجهي نکرديم و فعلا درحال مقاومت در مقابل اين خواسته وي هستيم.
 
اين بانوي چهارمحالي با تاکيد بر اينکه هر بار که به دخترم اعتراض مي‌کنم که معلوم هست درحال انجام چه کاري هستي گوشي اش را به من مي‌دهد و مي‌گويد خودت ببين که کار بدي انجام نمي‌دهم و من چون چيزي بلد نيستم نمي‌توانم متوجه شوم که چه کاري انجام داده و اصلا جاي نگراني وجود دارد يا نه افزود: اي کاش مسئولان دوره‌هايي براي آموزش والدين مي‌گذاشتند تا ما بتوانيم با علم کافي بر رفتار فرزندانمان نظارت داشته باشيم.

ضرورت ارتقاء سواد رسانه اي در استفاده از فضاي مجازي

سرهنگ مرتضي عسگري رئيس پليس فتا چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با خبرنگار ما ؛ اظهار کرد: ما مدعي هستيم که گرم‌ترين کانون، کانون خانواده است در حاليکه گاهي اوقات بين افراد خانواده فاصله عاطفي ايجاد مي‌شود و برخي کودکان که در فضاي مجازي دچار مشکل مي‌شوند، ترجيح مي‌دهند مشکل خود را با دوستشان در ميان بگذارند اما حاضر نيستند به خانواده خود بگويند، چون مي‌ترسند سرزنش شوند، کتک بخورند و با برخورد خشن خانواده مواجه شوند.
 
وي ادامه داد: اگر رابطه افراد خانواده صميمي باشد، هيچ رابطه مخفيانه و پنهان‌کاري بين آنها ايجاد نمي‌شود، اما چرا بر رفتار فرزندان در فضاي مجازي نظارت نمي‌شود و مشکلات بعدي بوجود مي‌آيد؟
 
عسگري خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد رسانه‌اي در استفاده از فضاي مجازي، تضمين‌کننده افزايش امنيت کاربران در استفاده از اين فضا است.

وي در ادامه افزود: استقبال روزافزون کاربران و گستردگي فضاي مجازي در ابعاد مختلف، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي نوپديد را به همراه داشته است و داشتن سواد رسانه‌اي مي‌تواند نقش موثري در کاهش اين نوع آسيب‌ها و استفاده نقادانه و هوشمندانه از فضاي مجازي داشته باشد.

افزايش سواد رسانه‌اي براي روبه‌رو شدن بهتر با فضاي مجازي

فواد ظفرعبداله‌زاده کارشناس علوم ارتباطات درگفت وگو با رسانه ها ، با بيان اينکه فضاي مجازي محيطي مشتمل بر شبکه‌هاي آنلاين کامپيوتري که در لحظه به مبادله اطلاعات با يکديگر مي‌پردازند، اظهار کرد: فضاي مجازي يک فضاي گسترده از وب سايت‌ها، وبلاگ‌ها، ويکي‌ها و سايت‌هاي مختلف که شبکه‌هاي فضاي مجازي فقط بخش کوچکي از اين دنياي ارتباطات است.

وي با اشاره به سخنان مانوئل کاستلز که قدرت جريان‌ها از جريان‌هاي قدرت در فضاي مجازي فزوني پيدا مي‌کند، تصريح کرد: فضاي مجازي استفاده‌هاي مختلفي چون اطلاع رساني، آگاهي، تبادل اطلاعات، بسيج افکارعمومي، قدرتمند شدن مخاطب دارد، به واسطه اينکه براي نخستين بار اين امکان را به واسطه وب 2 به مخاطب مي‌دهد که خود مخاطب توليد کننده اطلاعات وصاحب يک رسانه باشد تا بتواند حرفش را در جهان بزند.

اين کارشناس علوم ارتباطات با بيان اينکه براي نخستين بار در طول تاريخ هر جوان يا نوجوان صاحب يک رسانه شده و مي‌تواند حرف ها، دغدغه‌ها ، خواسته‌ها ، نيازهاي خود را بيان و صاحب صدا شود ودر برابر امر و فشارهاي بيروني مقاومت کند، خاطرنشان کرد: يکي ديگر از کارکردها براي جوانان برقراري ارتباط و غلبه بر فضا و زمان است و امکان برقراري ارتباط با محيط‌هاي دور و پيوندهاي آشنايي و دوستي و تبادل اطلاعات و فرهنگ ها فراهم مي‌شود.

عبداله‌زاده با اشاره به اينکه استفاده از فضاي مجازي داراي جنبه‌هاي منفي هم است، افزود: اعتياد به اينترنت نيز از اثرات منفي آن است که بايد بايد جدي گرفته شود بنابراين جنبه‌هاي منفي زماني که استفاده زياد و سواد رسانه‌اي کم وجود داشته باشد، رخ مي‌دهد اما جنبه‌هاي مثبت استفاده از فضاي مجازي بيشتر از جنبه هاي منفي بوده به شرط اينکه سواد رسانه‌اي مخاطب افزايش داده شود.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ روش‌هاي مختلفي براي ايمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضاي مجازي وجود دارد. بي ترديد، يکي از موثرترين روش‌ها در اين زمينه آموزش آنها از سنين پايين و آشنايي و افزايش آگاهي کودکان درباره خطراتي است که امکان مواجه شدن با آنها در فضاي مجازي وجود دارد.

همچنين، کودکان بايد چگونگي شناسايي اين تهديدها و خطرات و اقدام‌هاي ضروري براي مقابله با آنها را فرا بگيرند. منابع آموزشي مناسبي براي والدين، معلمان و حتي خود کودکان وجود دارند که ابعاد مختلف ايمني کودکان در فضاي آنلاين را پوشش مي دهند.

در ادامه برخي از اقدام‌هاي مثبتي که مي توان مورد بهره برداري قرار داد را معرفي مي کنيم. به ياد داشته باشيد که اين عوامل با افزايش سن کودکان تغيير کرده و به طور مرتب بايد مورد بازبيني و توجه قرار بگيرند.

 براي آموزش و افزايش آگاهي کودکان درباره فضاي مجازي مي توانيد مجموعه‌اي از قوانين پيرامون استفاده از اينترنت، ايميل و پيام‌هاي مختلف را تنظيم کنيد. کودکان بايد مسئوليت پذيري در قبال اقدام‌هايي که انجام مي دهند را فرا گرفته و حس قضاوت و داوري را در خود بهبود ببخشند.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html