پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251020
تحريم‌ها، کيفيت و تقاضاي لوازم خانگي ايراني را بالا برد/ ورود کالاي قاچاق به کشور برابر با بيکار شدن کارگران است
تاریخ انتشار : 1400/07/21 07:46:35
نمایش : 1197
پس از تشديد تحريم‌ها و ممنوعيت واردات لوازم خانگي فضاي مناسبي براي ارتقاي توانمندي توليدکننده داخلي فراهم شده است؛ به طوري که در صورت حمايت دولت، در آينده توليدکننده ايراني در جايگاهي ويژه در سطح دنيا قرار خواهد گرفت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصراترک، چندين ماه است که با افزايش چشمگير قيمت در بازار لوازم خانگي مواجه هستيم، که فروشندگان علت آن را افزايش قيمت توسط توليد کننده دانسته و عنوان کردند که بر اساس اظهارات توليدکنندگان در چند ماه گذشته قيمت مواد اوليه مورد نياز براي لوازم خانگي، افزايش نرخ ارز، افزايش قيمت مواد پتروشيمي و... موجب شده قيمت اين محصولات روند افزايشي داشته باشد.

همين عوامل و افزايش نرخ آنها بر قيمت تمام شده محصولات لوازم خانگي تاثير مستقيمي داشته است.

امروز صنعت لوازم خانگي در شرايطي به رشد بيش از ۸۰ درصدي پس از تحريم دست يافته است که کمترين استفاده را از منابع طبيعي کشور به‌نسبت صنايعي همچون فولاد، پتروشيمي و سيمان داشته و توليد خود را مبتني بر ارتقاي بهره‌وري ناشي از سرمايه‌گذاري قرار داده است.

وضعيت اقتصادي کشور و کاهش درآمدهاي نفتي بيش از هر زمان ديگري لزوم توجه به توسعه توليدات غيرنفتي را آشکار کرده است، در همين زمينه صنعت لوازم خانگي يکي از صنايعي است که با تنوع محصولات و پتانسيل بالا مي‌تواند پس از نفت، بزرگترين صنعت سودآور کشور محسوب شود. اگرچه طبق آمار و ارقام صنعت لوازم خانگي در جايگاه سوم صنايع کشور و بعد از صنعت خودرو قرار دارد، اما اين دو صنعت به‌لحاظ ساختاري تفاوت‌هاي زيادي با يکديگر دارند.

پس از تشديد تحريم‌ها و ممنوعيت واردات لوازم خانگي فضاي مناسبي براي ارتقاي توانمندي توليدکننده داخلي فراهم شده است و توليدکنندگان اين صنعت مي‌گويند، در صورت حمايت دولت، ميزان داخلي‌سازي مواد اوليه و قطعات در اين بخش افزايش خواهد يافت و در آينده توليدکننده ايراني حتي در جايگاهي ويژه در سطح دنيا قرار خواهد گرفت.

 در صنعت لوازم خانگي به‌طور ميانگين 35 درصد اقلام وارداتي است و مابقي 65 تا 95 درصد بسته به پلت‌فرم واحدهاي توليدي، بومي‌سازي شده است.

بيان اين نکته ضروري است که لوازم خانگي ايران به‌عنوان صنعت پيشران کشور توانسته است بيش از 300هزار اشتغال مستقيم و حدود يک‌ميليون نفر اشتغال غيرمستقيم ايجاد کند.

بنابراين با اين آمار و ارقام ها با حمايت از توليد کننده داخلي که چندين سال است مقام معظم رهبري تحت عنوان شعار سال، مطرح مي کنند، در واقع بايد سرلوحه امور قرار گيرد و اين امر بيش از پيش در نظر گرفته شود تا وابستگي کشور نسبت به لوازم خانگي خارجي به صفر برسد.

 

افزايش 50 درصدي قيمت لوازم خانگي

يکي از فروشندگان لوازم خانگي در بجنورد ادامه داد: لوازم خانگي در حال حاضر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به‌طور ميانگين حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر شده است.

وي اضافه کرد: به‌طور مثال سال گذشته لباس‌شويي توليد داخل از چهار الي هفت ميليون تومان در بازار به مشتري عرضه مي‌شد، در حالي که همان کالا امسال با قيمتي در حدود ۶ تا ۱۲ ميليون تومان در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد.

اين فروشنده لوازم خانگي بيان داشت: همچنين سال گذشته ارزان‌ترين يخچال فريزر حدود ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رسيد، اما امسال ارزان‌ترين يخچال فريزر با قيمت حداقلي ۵ ميليون تومان به مشتريان عرضه مي‌شود.

 

 

فراواني کالاهاي خارجي قاچاق در بازار

رحيمي نژاد يکي ديگر از فروشندگان لوازم خانگي در مرکز خراسان شمالي ابراز داشت: در حال حاضر با ۲۰ ميليون تومان تنها مي‌توان دو قلم از کالاهاي ضروري لوازم خانگي را خريداري کرد در صورتي که دو سال پيش با ۲۰ ميليون تومان هر مشتري مي‌توانست حدود ۵ قلم از محصولات مورد نياز خود را از اين فروشگاه‌ها تامين کند.

وي با اشاره به اينکه کالاهاي خارجي که در سطح شهر ديده مي شود، اکثرا قاچاق هستند و هيچ گونه ضمانت نامه اي ندارند، گفت: براين اساس مردم در سال هاي اخير بعد از تحريم لوازم خانگي خارجي نسبت به استفاده از کالاي ايراني تمايل پيدا کرده اند.

رحيمي نژاد گفت: لوازم خانگي ايراني، بعد از اعمال تحريم ها، با بالابردن کيفيت، قابليت رقابت با بازار لوازم خانگي خارجي را پيدا کردند و جايشان را در بازار به خوبي پيدا کرده اند.

 

کيفيت پايين کالاي قاچاق خارجي، مردم را به سمت کالاي ايراني کشانده است

محسن افراسيابي، داراي نمايندگي يک لوازم خانگي ايراني در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: برندي که مشغول به کار هستيم، در بين برندهاي ايراني سابقه بسيار بالايي دارد، به خصوص در سال هاي اخير با تحريم برندهاي خارجي، با قدرت بيشتري در حال فعاليت است.

وي ادامه داد: خدمات پس از فروش بصورت 24 ساعته براي مشتريان در نظرگرفته شده است تا مشتري در هر ساعتي براي خرابي يا نصب محصول نسبت به حضور در منزل اقدام کند ، خدمات دريافت کند.

اين مسئول نمايندگي در شهرستان بجنورد ابراز داشت: شرايط خريد اقساطي ويژه اي براي خريد محصولات ايراني در نظر گرفته شده است بطوري که تا سقف 50 ميليون تومان به صورت اقساطي و معرفي به بانک براي  مشتريان در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به اينکه لوازم خانگي ايراني طي سالهاي اخير از لحاظ کيفيت و طراحي با برندهاي جهاني برابري مي کند، گفت: بعد از تحريم برند هاي خارجي و کمبود آنها در بازار، استفاده از برندهاي ايراني با کيفيت  افزايش يافت .

وي گفت: در حال حاضر بخش زيادي از کالاهاي خارجي به صورت قاچاق وارد کشور مي شود که به دليل نداشتن خدمات پس از فروش، ضمانت نامه و قيمت بالا با استقبال خوبي مواجه نمي شوند و تمايل مردم به استفاده از برندهاي ايراني با کيفيت است.

افراسيابي عنوان داشت: با افزايش توليد کالاي ايراني و حمايت از توليد کننده توسط دولت و مردم، قطعا نيروي کار بيشتري در کارخانه ها مشغول به فعاليت خواهند شد و به صورت مستقيم و غيرمستقيم ايجاد اشتغال مي شود.

ورود کالاي قاچاق به کشور برابر با بيکار شدن کارگران است

حسين اصغرزاده، رئيس اتحاديه لوازم خانگي شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با وضعيت لوازم خانگي ايراني در بازار توضيح داد:  چندسال سال است که لوازم خانگي ايراني از لحاظ کيفيت و خدمات پس از فروش بسيار  بهتر از سال هاي قبل شده در حالي که در اين بازه اجناس خارجي بدليل اينکه به صورت قاچاق وارد مي شود، جداي از کيفيت، خدمات پس از فروش نيز ندارند.

وي افزود: به همين دليل مردم نيز بيشتر نسبت به استفاده از کالاي داخلي استقبال دارند، زيرا در بازار به فراواني وجود دارد و کل نياز مردم تامين مي شود.

رئيس اتحاديه لوازم خانگي بجنورد ادامه داد: بايد از ورود اجناس قاچاق فاقد ضمانت و قيمت بالا به کشور جلوگيري شود، زيرا در صورت ايراد کسي نيست به مردم پاسخگو باشد.

مسئولان نسبت به وعده هاي حمايتي از مشتريان عمل کنند

اصغر زاده در پاسخ به اين سوال که حمايت از کالاي ايراني چه ميزان مي تواند در وضعيت اقتصادي کشور موثر باشد، گفت: با بهتر شدن کيفيت کالاي ايراني، مردم نيز نسبت به استفاده از کالاي ايراني استقبال مي کنند علاوه بر اين با ورود کالاي قاچاق به داخل کشور، قطعا چندين کارگر بيکار مي شوند، بنابراين مسئولان مربوطه بايد جلو قاچاق را بگيرند.

وي گفت: اگر مسئولان به حرفي که زده مي شود، عمل کنند، تا مشتري در زمان خريد دچار مشکل نشود و وعده تسهيلات با سود پايين، واقعي باشد  براي مشتري صرفه اقتصادي دارد زيرا باتوجه به بالا بودن قيمتها بايد به مردم کمک شود، تا دچار سرگرداني نشوند.

اصغرزاده با بيان اينکه اجناس بيش از 50 درصد افزايش قيمت دارند،خاطرنشان کرد: اجناس خارجي نيز با کيفيت بسيار  پايين و قيمت بالا عرضه مي شود و نبود ضمانت باعث شده که مردم تمايلي نسبت به استفاده از اين اجناس نداشته باشند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html