پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250987
چهارمحال و بختياري پيشرو در پرورش ماهيان سردآبي
تاریخ انتشار : 1400/07/11 08:45:15
نمایش : 1461
استان چهارمحال و بختياري جز استان هايي است که در پرورش ماهيان سردآبي مهارت ويژه اي دارد و چندين سال است رتبه نخست توليد ماهيان سردآبي کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز ؛ پرورش ماهي سردآبي(قزل آلا ) در کشوردر سال 1338 با استفاده از آب رودخانه کرج آغاز گرديد و با گسترش جهاني پرورش آن در ايران نيز پرورش و تکثير آن توسعه چشمگيري در اين سال ها داشته است و در حال حاضر کشور ايران در زمينه توليد ماهي قزل آلا از جايگاه خوبي برخوردار است و در مناطق مستعد کشور با احداث مزارع پرورش هر ساله بر توليد اين نوع آبزي افزوده مي شود.

پرورش ماهي قزل آلا در بخش هايي از استان هاي کويري يا مناطق سرد کوهستاني تکثير وپرورش مي يابد از نکات مهم که پرورش اين ماهي را بيش از پيش رايج نموده است وبا توجه به شرايط بيولوژيکي جز بهترين ماهيان پرورشي  از گروه ماهيان سرد آبي در جهان معرفي مينمايد.

استان چهارمحال و بختياري نيز جز استان هايي است که در پرورش ماهيان سردآبي مهارت ويژه اي دارد و  چندين سال است رتبه نخست توليد ماهيان سردآبي کشور را به خود اختصاص داده است.

 با تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام آبزي‌پروري، ظرفيت توليد ماهي سردابي اين استان به ۳۰ هزار تن در سال مي‌رسد.

ميزان توليد ماهي سردآبي استان ۲۴ هزار تن ماهي قزل‌آلا در سال است.

اين استان توليد بيش از ۱۵ درصد از ماهيان سردآبي کشور را به خود اختصاص داده است.

سرانه مصرف ماهي در اين استان ۷ کيلوگرم است و اين در حالي است  که سرانه مصرف ماهي در کشور ۱۰ کيلوگرم و ميانگين جهاني بالاي ۲۰ کيلوگرم است.



فعال ترين حوزه در توليد ماهيان سردآبي شهرستان کيار است

سعيد داودي‌نيا مدير جهاد کشاورزي شهرستان کيار در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛  گفت: فعال‌ترين حوزه در توليد ماهيان سردآبي در شهرستان کيار بخش سبزکوه، شهر ناغان و حومه است.
 
مديرجهادکشاورزي شهرستان کيار افزود: توليد ماهيان سردآبي امسال باتوجه به سيل سال گذشته و واردشدن خسارات فراوان که حدود ۷۰ درصد توليد و زيرساخت را نابود کرد اکنون به سه هزار و ۱۰۰ تن رسيده است.
 
وي ادامه داد: اين توليد با تمهيدات و حمايت‌هاي جهاد کشاورزي شامل تسهيلات کم بهره، بلاعوض و ساخت زيرساخت‌ها بوده، که مجددا توليد در حال احيا است.
 
داودي نيا خاطرنشان کرد: تعداد مزارع فعال و مجاز شهرستان کيار ۱۲۱ مزرعه پرورش ماهي است که به ازاي هر تن توليد براي سه نفر به طور مستقيم شغل ايجاد مي‌شود که باتوجه به توليد امسال براي ۹۳۰ نفر به طور مستقيم شغل ايجاد شده است.
 
مديرجهادکشاورزي شهرستان کيار، اظهارداشت: با وقوع سيل سال گذشته حدود ۳۰۰ تن محصولات مزارع از بين رفت و مزارع خالي شدند که اکنون در حال احياي توليد هستيم و با وجود زيرساخت‌هاي آماده، ظرفيت توليد پنج هزار تن و پتانسيل توليد حداکثر ده هزار تن در شهرستان وجود دارد.
 
وي در خصوص مزارع توليد بچه‌ ماهي افزود: مزرعه توليد بچه‌ماهي به طور جداگانه در شهرستان وجود ندارد و توليد بچه ماهي در کنار توليد اصلي و با مشارکت مزارع با يکديگر انجام مي‌شود.



به گزارش جهانبين نيوز ؛ بيش از ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهي داراي پروانه بهره‌برداري در سطح استان وجود دارد که  بيش از ۹۹ درصد مزارع در حوضه سرشاخه‌هاي کارون قرار دارد.

با برنامه‌ريزي‌ انجام شده سال آينده صادرات ماهيان سردآبي به کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و روسيه به بيش از ۵۰۰ تن مي رسد.

باارائه کد تاييديه فني بهداشتي دامپزشکي جهاني به ۲۰ واحد بهره‌بردار و توليدکننده آبزي‌پرور، فرآيند صادرات محصول ماهي سردابي با کيفيت و مشتري‌پسند از اين استان به خارج از کشور فراهم شد.

اين استان ۱۰ سال متوالي رتبه نخست توليد ماهيان سردابي کشور را به خود اختصاص داده است.

چهارمحال و بختياري با قرار گرفتن در سرچشمه رودخانه‌هاي کارون ، زاينده رود و دز و داشتن حدود يکهزار و ۵۰۰ کيلومتر ساحل رودخانه استعداد و ظرفيت مستعدي براي پرورش ماهي وآبزي پروري دارد.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html