پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250962
رونق صنايع کوچک و متوسط باعث کنترل اثر تورمي نقدينگي مي‌شود/ چرخه گردش نقدينگي در کشور معيوب است
تاریخ انتشار : 1400/06/29 16:51:33
نمایش : 1223
دبير خانه اقتصاد ايران با بيان اينکه چرخه گردش نقدينگي در کشور معيوب است؛ گفت: دولت سيزدهم بايد روي راه‌اندازي صنايع کوچک و متوسط، متمرکز شود تا نتايج خوبي در حوزه توليد و کنترل نقدينگي به دست آيد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مسعود دانشمند دبير خانه اقتصاد ايران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ درباره اقدامات دولت سيزدهم براي هدايت نقدينگي به سمت توليد، اظهار کرد: امروز چرخه نقدينگي در اقتصاد درست اتفاق نمي‌افتد؛ به اين معنا که بايد درآمدهاي دولت از محل فعاليت‌هاي اقتصادي جاري هزينه‌هاي خود را تامين کند.

چرخه گردش نقدينگي در کشور معيوب است

وي توضيح داد: با ورود ميزان پولي که در دست مردم است، به فعاليت توليدي، در کنار اشتغال‌زايي و ايجاد درآمد، بخشي از آن سهم دولت خواهد شد که در پوشش ماليات، عوارض، دارايي و... دريافت و در اختيار دولت قرار مي‌گيرد. دولت از اين پول به کارمندان حقوق مي‌دهد و آنها با هزينه‌کرد آن در مسائلي چون اجاره مسکن، خريد روزانه، پرداخت پول آب و برق و... اين پول را از طريق نظام بانکي کشور دوباره به چرخه توليد بازمي‌گردانند.

اين فعال اقتصادي گفت: حالا اگر اين چرخه شکل نگيرد؛ به اين معني که پولي که از طريق اين چرخه به دست مردم رسيده، در نبود فعاليت‌هاي اقتصادي به دلار، سکه و... تبديل و در اين بازارها دپو شود؛ باعث ايجاد رکود در توليد خواهد شد که دولت از آن نفعي نمي‌برد که در اين حالت بدهي دولت براي پرداخت حقوق کارکنان افزايش خواهد يافت.

 

دولت ناچار به خلق پول از طريق بانک مرکزي مي‌شود/ صنايع کوچک و متوسط مورد توجه باشد

دانشمند با اشاره به کسري بودجه، بيان کرد: در اين شرايط دولت ناچار به خلق پول از طريق بانک مرکزي مي‌شود و اين موضوع به ميزان حجم نقدينگي کشور اضافه خواهد کرد.

وي ادامه داد: اگر قرار شود اين چرخه معيوب شکل نگيرد، بايد توليد در کشور تقويت شود و تا اين اتفاق رخ ندهد، چرخه گردش نقدينگي به حالت صحيح خود باز نخواهد گشت. رشد توليد از سويي باعث افزايش اشتغال مي‌شود و از سوي ديگر باعث افزايش بازگشت سهم (درآمد) دولت در قالب‌هاي مختلف مثل، حق بيمه، ماليات، عوارض و... که موجب تامين هزينه‌ها خواهد شد.

اين فعال اقتصادي تاکيد کرد: منظور از رشد و شکل گيري توليد، ايجاد و رونق واحدهاي کوچک و متوسط توليدي در شهرک‌هاي صنعتي است؛ نه صنايع بزرگ مانند فولاد مبارکه، مس سرچشمه و... . توليدات صنايع بزرگ، خوراک صنايع کوچک و پايين‌دستي است. زيرا همه محصولات فولادي خوراک صنايع پايين‌دستي مثل صنايع ساختمان، لوازم‌خانگي و... است.

دانشمند بيان داشت: اگر صنايع کوچک و  پايين دستي راه بيفتند با تکميل چرخه محصولات مورد نياز، خود به‌ خود صنايع بالادستي را راه خواهند انداخت.


دولت سيزدهم روي راه‌اندازي صنايع کوچک و متوسط، متمرکز شود

اين عضو اتاق بازرگاني با اشاره به تمرکز و حمايت دولت روحاني از صنايع بزرگ، گفت: مشکل وقتي خود را نشان داد که پس از حمايت، توليدات اين صنايع صادر شد و نشان داد اين صنايع در صورت عدم تأمين مواد اوليه موردنياز توليد نقشي در چرخش اقتصادي در کشور نخواهند داشت و حمايت از آنها براي افزايش توليد معنايي ندارد.

وي اضافه کرد: فعاليت صنايع کوچک و متوسط، امروز متوقف شده و يا با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفيت کار مي‌کنند. اين يعني صنعت و خط توليد موجود است و فضاي توليد محياست؛ اما واحد توليدي به دليل نداشتن نقدينگي براي گردش مالي و اقتصادي خودش باعث شده روند توليد متوقف شده‌ باشد.

دانشمند با تاکيد به لزوم بازگشت نقدينگي به چرخه توليد، گفت: بايد تلاش دولت سيزدهم روي راه‌اندازي صنايع کوچک و متوسط، متمرکز شود تا نتايج خوبي را در حوزه توليد و کنترل نقدينگي را شاهد باشيم.

انتهاي پيام/

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html