پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250860
کاسه و کوزه عدم ساخت نيروگاه بر سر بزرگترين کارخانه سيمان کشور شکست/ قطعي برق و ورود سيمان به بازار بورس؛ سلطان‌پروري دولت در روزهاي آخر!
تاریخ انتشار : 1400/05/09 10:36:46
نمایش : 1118
در حال حاضر کليه کارخانه‌هاي سيمان کشور به واسطه قطعي برق تعطيل شده‌اند تا برق خانگي تامين شود، متاسفانه اين روند در کارخانه‌هاي بتن و ديگر مجموعه‌ها از جمله فولاد هم مشاهده مي‌شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از تيتريک، اين روزها ورود سيمان به بازار بورس مشکلات عديده اي را براي پيمانکاران ساخت و ساز ايجاد کرده است و متاسفانه باعث شده تا کيسه اي ۹۰ الي ۱۰۰ هزار تومان درب کارخانه هم افزايش پيدا کند. عده اي اين کالاي استراتژيک را با رانت هاي زر و زور وارد بازار بورس کردند.
کارخانه آبيک در حوزه استحفاظي البرز وارد بورس شده است اما ۱۰ الي ۲۰ درصد ظرفيت توليد خود را به استان اختصاص دهد، در حال حاضر کليه کارخانه هاي سيمان کشور به واسطه قطعي برق تعطيل شده اند تا برق خانگي تامين شود، متاسفانه اين روند در کارخانه هاي بتن و ديگر مجموعه‌ها از جمله فولاد هم مشاهده مي شود.
 
ضربات تعطيلي کارخانه هاي سيمان به بازار طي ۲۰ روز آينده خود را نشان مي دهد، کسي از سيمان ۹۰ الي ۱۰۰ هزار تومان درب کارخانه استقبال نکرده و خريداري نمي کنند، لازم است مجلس به اين موضوع ورود کرده و سيمان را از بازار بورس خارج کند.
 
 
اگر سيمان همچنان در بازار بورس باقي بماند اشخاصي در تهران مي توانند با خريد عمده قيمت ها را در دست خودشان بگيرند در نتيجه نبايد اين اتفاق بيافتد. مديرعامل شرکت تعاوني بناگستر سازندگان پديده البرز در گفتگو با خبرنگار تيتريک به مشکلات مصالح فروشي ها مي پردازد.
 
حسين رحمتي با اشاره به اينکه سازنده هاي مسکن مصرف کنندگان واقعي سيمان هستند در نتيجه بايد مصالح با قيمت نازل تر و به صورت عادلانه با قيمت مصوب در اختيار آنها قرار گيرد، مي گويد؛ در تکاپو هستيم تا کد بورسي دريافت کنيم تا سيمان را با قيمت بورسي خريداري کرده و مستقيما به ساختمان ها و محل هاي ساخت و ساز انتقال دهيم.
 
رييس سابق اتحاديه مصالح فروشان البرز ادامه مي دهد؛ در استان البرز ۱۲۲۰ سازنده شناسايي شده است تا با آنها در زمينه فروش تعامل داشته باشيم، قيمت پيش از اينکه سيمان وارد بورس شود درب کارخانه کيسه اي ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما در حال حاضر بيشتر از ۳ برابر شده است.
 
رحمتي تصريح کرد: مقامات استاني بايد دستورات لازم را به کارخانه سيمان آبيک در راستاي در نظر گرفتن سهميه سيمان براي استان البرز بدهند در غير اين صورت قيمت اين کالاي اساسي بيشتر از ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد، تعزيرات هم با توجه به اينکه سيمان وارد بورس شده نمي تواند نرخ گذاري و نظارت کند.
 
 
وي گفت: سازمان حمايت از توليدکننده و مصرف کننده هم نمي تواند ديگر به موضوع سيمان ورود کند چرا که عملا در بازار بورس هر شخصي مي تواند خريدار اين کالاي اساسي باشد و بازار را در اختيار بگيرد، هدف ما از راه اندازي شرکت تعاوني اين بود که بتوانيم سيمان را با ۳ درصد سود بيشتر از قيمت کارخانه دست مصرف کننده برسانيم.
 
رحمتي افزود: با اين روند ديگر شاهد بازار آزاد با ۲۰ درصد افزايش و قيمت هاي چندبرابري نخواهيم بود، آبيک، بزرگترين کارخانه سيمان کشور است که تا پيش از قطعي برق مي توانست روزانه ۲۰ هزار تن سيمان توليد کند در حالي که با قطعي برق و فرسودگي ماشين آلات قديمي توليد خود را به ۳ هزار تن رسانده است.
 
به گفته اين فعال بازار سيمان، عرضه و تقاضا با هم همخواني ندارد به گونه اي که مصرف و تقاضاي سيمان همچنان وجود دارد اما عرضه اي ديده نمي شود، زماني که عرضه نباشد همانند ديگر بازارها شاهد مشکلات آتي خواهيم بود، چرا بايد سيمان وارد بازار بورس شود؟ کالاي استراتژيکي چون سيمان، فولاد و گندم را نمي توان در معرض ريسک قرار داد.
 
و اما در گذشته خرده فروشي سيمان ۱۰ درصد سود و عمده فروشي ۵ درصد سود داشت و ماليات هم مي دادند، اگر شخصي سيمان را با سود ۱۲ درصدي به فروش مي رساند تعزيرات و ماموران بازرسي سمت اين واحد را جريمه مي کردند، حتي کارخانه هم نمي توانست خارج از چارچوب مصوب سيمان بفروشد.
 
 
سيمان از اول تير ماه ۱۴۰۰ وارد بازار بورس شده است، کارخانه هاي دولتي به سمت بورس سرازير شده اند چون تحت پوشش شستا هستند همانند سيمان که تحت پوشش هولدينگ شرکت پارس خوزستان است و يکي از شرکت هاي شستا به شمار مي رود.
 
شرکت هاي خصوصي توليد سيمان همچنان توسط تعزيرات کنترل مي شوند و عملا سيمان دو نرخي شده است، کارگاه هاي تيرچه و توليد بلوک، توليدکنندگان جدول هم تعطيل شده اند، شهرداري هم نمي تواند آسفالت معابر را انجام دهد و عملا عدم توليد نيروگاه دامنگير بازار سيمان هم شده است.
 
در کشورهاي پيشرفته دولت در بازار نظارت مي کند اما در ايران متاسفانه قوه مجريه بسياري از شرکت ها و کارخانه ها را در اختيار داشته و از بازار سهم دارد، با اين روند مي توان انتظار داشت که طي ماه هاي آينده شاهد ظهور سلطان سيمان در بازار بورس هم باشيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html