پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250857
اولويت شهرداران جوان و تازه نفس نسبت به شهرداران تکراري در سيستم مديريت شهري کشور
تاریخ انتشار : 1400/05/09 10:23:28
نمایش : 1137
ما براساس نظرها و داده‌ها دريافتيم که در سازمانها و بخصوص در شهرداريها به سختي به افراد جوان اعتماد مي‌کنند. آنها تصور مي‌کنند که افراد جوان فاقد تفکر استراتژيک هستند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛  چرا شهرداران جوان و ايده پرداز عملکرد بهتري دارند؟

«او سابقه مديريتي ندارد، او چندان با تجربه نيست. فکر مي‌کنيد از عهده‌اش برمي‌آيد؟» اين جمله‌اي است که هنگام گزينش افراد جهت تصدي پست شهرداري جهت نيروهاي جوان، بارها و بارها از سوي اعضاي دپارتمان شوراهاي شهر مي‌شنويم.

به‌عنوان عضوي از جامعه مهندسين مشاور شهرسازي و معماري کشور با ساليان تجربه کاري در ۳۱ استان کشور، تصور مي‌کردم که مديران کهنه‌کار در مقايسه با جوان‌ترها کارآمدترند.

اما نتايج برخي از تحقيقات در اين خصوص ثابت کرده که اشتباه مي‌کردم، با توجه به اينکه به طبع شغل خود در اکثر شهرهاي کشور با شهرداران و مديران شهري در ارتباط هستيم، اطلاعات مربوط به اکثر اين مديران شهري را جمع‌آوري کرده و از ميان اين داده‌ها، اطلاعات مربوط به شهرداران زير ۴۰ سال را در يک گروه و اطلاعات مربوط به مديران بالاي ۴۰ سال را در گروهي ديگر قرار داديم.

سپس به مقايسه ويژگي‌ها و وجوه تمايز هر دو گروه پرداختيم. هنگام مقايسه دو گروه ما تلاش کرديم تا هر دو گروه تا جايي که ممکن است مشابه يکديگر باشند.

اما با توجه به اينکه شهرداران جوان اين قابليت را داشته‌اند که در سنين جواني به سمت مدير شهري ارتقا پيدا کنند، ما به اين نتيجه رسيديم که پتانسيل دستيابي به اهداف و موفقيت در اين افراد بيشتر است.

به هر حال ارتقا يافتن به يک جايگاه مديريتي در سنين جواني کار ساده‌اي نيست. نتايج آماري اين تحقيقات نشان داد که ۴۵ درصد از کارآمدترين شهرداران مورد مطالعه ما را افراد زير ۴۰ سال تشکيل مي‌دهند در حالي که افراد بالاي ۴۰ سال تنها ۲۰ درصد از کل جمعيت شهرداران کارآمد را به خود اختصاص داده‌اند.

هنگام ارزيابي شهرداران از نظر مهارت‌هاي مديريتي دريافتيم که شهرداران جوان‌تر در هر ۵۰ مورد از افراد بالاي ۴۰ سال رتبه بهتري کسب کرده‌اند. اين خبر خوبي است که نشان مي‌دهد شهرداران جواني در شهرهاي کشور مشغول کارند که حتي قابليت پذيرش مسووليت‌هاي مهم‌تر را نيز دارند.

اما درست مثل دوست جوان من، مهم‌ترين چالش پيش روي مديران جوان، اثبات قابليت‌هايشان است، ما براساس نظرها و داده‌ها دريافتيم که در سازمانها و بخصوص در شهرداريها به سختي به افراد جوان اعتماد مي‌کنند. آنها تصور مي‌کنند که افراد جوان فاقد تفکر استراتژيک هستند، از چند و چون مديريت شهري چيزي نمي‌دانند و قادر به رهبري يک سازمان نيستند.

اما بهتر است که در دولت سيزدهم که تا چند روز ديگر بصورت رسمي کار خود را شروع ميکند قبل از آن که تنها به دليل بي‌تجربگي، روي اسم يک فرد جوان خط بزنيم، او را ارزيابي کنيم. شايد حرفي براي گفتن داشته باشند. آنچه مشاهده مي‌کنيد ويژگي‌هاي مشترک يک مدير و يک شهردار جواني است که مورد مطالعه ما بودند:

۱- تمايل به تغيير
۲- رفتارهاي الهام‌بخش و تاثيرگذار
۳- پذيراي بازخورد
۴- پيشرفت دائمي
۵- تمرکز بر اهداف
۶- اهداف بلند پروازانه
۷- ريسک پذير
۸- خستگي ناپذير
 ۹- ايده پرداز
۱۰- مثبت انديش
۱۱-  قابل پيش‌بيني و ثابت‌قدم
۱۲- اعتماد به نفس و انعطاف پذيري بيشتر

شهرداران تکراري و قديمي نهايتا يک روز شهرداري را ترک مي‌کنند و اين جوان‌ترها هستند که مي‌توانند جاي خالي آنها را پر کنند. درک پتانسيل‌هاي اين افراد و سرمايه‌گذاري روي آنها فرصت بزرگي است براي ارتقا عملکرد و بازدهي سازمان شهرداريها. گرچه اين شهرداران جوان با چالش‌هايي روبه‌رو هستند که رفع آنها نيازمند تلاش و تقويت مهارت‌هاي مديريتي است اما فراموش نکنيد که يک مدير جوان به منزله يک سرمايه ارزشمند است. به اطراف خود نگاه کنيد. شايد يکي از همين سرمايه‌هاي کشف نشده در شهر و يا سازمان و يا شهرداري شما مشغول به کار باشد.

در آخر هم اکيداً تاکيد ميکنيم که صرف داشتن ۳تا۵ سال سابقه مديريتي دال بر وجود يک شهردار قوي و مجرب نيست چرا بسا اينکه در سنوات گذشته افراد زيادي با مشاغل مختلفي در جايگاه شهردار شدن معرفي شدند و سهواً و بصورت نامحسوس به مديريت شهري آن شهر لطمه زدند، پس دنبال افرادي باشيد که با ضوابط و قوانين شهرداري و شوراها آشنا باشند و در کار خود مجرب و متخصص بوده و معرفي شده ديدگاههاي سياسي و احزابي نباشد.

✍ نريمان شيوندي؛ مشاور مدرسه سرمايه گذاري شهري ايران

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html