پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250849
وزارت نيرو ،دستگاه قضائيه و سازمان محيط زيست مراقب باشند!/ همه شهروند درجه يک هستند
تاریخ انتشار : 1400/04/28 10:22:34
نمایش : 1216
احمد راستينه نماينده مردم شهرستان هاي شهرکرد، سامان و بن در مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت نيرو ،دستگاه قضائيه و سازمان محيط زيست مراقب باشند! همه شهروند درجه يک هستند مديريت آب بايد با نگاه ملي با اولويت آب شرب و نه با نگاه منطقه اي صورت پذيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، احمد راستينه نماينده مردم شهرستان هاي شهرکرد، سامان و بن در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: فشارهاي سياسي و حقوقي براي توقف پروژه قانوني انتقال آب شرب نيمي از جمعيت استان چهارمحال و بختياري پذيرفتني نيست و البته فشارهاي سياسي براي اخذ مجوز براي  انتقال‌هاي ويرانگر بين حوضه اي آب بايد متوقف شود.
 
وي ضمن اعتراض شديد به تلاش براي توقف پروژه انتقال آب بن_بروجن که در فضاي مجازي بر اساس حکم کميسيون آب هاي زير زميني استان اصفهان و طرح تأييد آن در ديوان مطرح شده است هشدار داد و تصريح کردند مگر مي شود پروژه اي با بيش از ۸۰ درصد پيشرفت فيزيکي و بالغ بر هزار ميليارد تومان هزينه متوقف شود ،پروژه اي که به مدت ده سال اعتبار ملي دريافت کرده و آب شرب نيمي از جمعيت استان است بايد امسال به بهره برداري برسد و هيچ فشاري در اينخصوص پذيرفتني نيست و مجمع نمايندگان استان اين پروژه را تا حصول نتيجه دنبال خواهند کرد.

راستينه ادامه داد: اما در مقابل اين طرح تلاش شد با فشارهاي سياسي و حقوقي براي انتقال هاي آب بين حوضه‌اي از جمله بهشت آباد طرحي سراسر ابهام  از محيط زيست مطرح شود که جاي تامل دارد   .
وي تصريح کرد:  در مجلس شوراي اسلامي با طرح تحقيق و تفحص در اين خصوص اجازه نخواهيم داد اين رويه ادامه يابد هر چند امروز کميسيون کشاورزي به مسئوليت خود در اين خصوص عمل نمي کند و نسبت به اعلام وصول اين درخواست به صحن علني مجلس کوتاهي مي کند.

راستينه بيان داشت:  انتقال‌هاي آب بين حوضه‌اي در سال‌هاي گذشته به اسم آب شرب صورت گرفته ولي واقعيت دست مافياي پر قدرت آب است که به دنبال سود و منافع گروه‌هاي خاصي مي باشند ،اين انتقال هاي آب نه تنها به افزايش رضايتمندي مردم کمکي نکرده بلکه سبب تغييرات آب و هوايي و آسيب هاي جبران ناپذير زيست محيطي شده است.

وي خاطر نشان کرد: سد سازي و انتقال آب موجب تداخل در نظام اکولوژي و احتمال تغيير اقليم را افزايش داده است. يکي از اين انتقال هاي آب بين حوضه‌اي بحث سد بهشت آباد و انتقال آب بهشت آباد است که به دنبال تکميل سناريو انتقال هاي آب گذشته از جمله تکميل اهداف ايجاد تونل هاي يک ،دو و سه کوهرنگ و  تونل گلاب طراحي شده است.
 
راستينه بيان داشت: گرچه انتقال آب بين حوضه‌اي معروف به بهشت آباد از سرچشمه هاي کارون به استان اصفهان متوقف شده است اما اخيراً سازمان محيط زيست با وجود نامه رياست آن سازمان که طرح تونل بهشت آباد را کاملا خلاف محيط‌زيست اعلام نموده است در پي فشارها با انتشار نامه اي سراسر ابهام  پاسخ وزارت نيرو  را با بحث انتقال آب به واسطه ترکيب تونل و لوله  مطرح نموده است.

وي خاطر نشان کرد: از آنجا که هر انتقال آب بين حوضه اي بايد با اولويت بحث آب شرب انجام پذيرد وزارت نيرو و مسئولان استان اصفهان بايد صريحاً منابع و مصارف آب شرب کشاورزي ،صنعت و ساير موارد را اعلام نمايند تا اساساً بدانيم اصرار بر اين انتقال هاي آب با توجه به سرانه مشخص آب شرب به چه دليل است؟ديگر اينکه چرا حقوق و نيازهاي استان مبدا مورد توجه قرار نمي گيرد به گونه‌اي که سبب مهاجرت از استانها و ايجاد بي اعتمادي و اعتراض هاي شديد شده است ،محيط زيست را به شدت به خطر انداخته مجموعه‌اي از آسيب‌هاي زيست محيطي را به وجود آورده است.

راستينه بيان داشت:  استان اصفهان بعد از استان سيستان و بلوچستان و استان يزد سومين استان خشک ايران با آورد آبي نزولات آسماني سالانه حدود ( 120 ) ميليمتر است، در اينکه مردم شريف و شهيد پرور استان اصفهان براي حيات زندگي خود به آب شرب احتياج دارند هيچ شکي نيست و دولت مکلف و موظف به تامين آب شرب استان اصفهان است، ولي در بحث انتقال هاي  آب بين حوضه اي توسط مسئولين استان اصفهان، تحت عنوان آب شرب مردم، مقصود هاي ديگري لحاظ مي شود که سبب نارضايتي هاي گسترده در عدم رعايت سند آمايش توسعه ملي شده است .
 
وي تشريح کرد:  آيا ايجاد کارخانه هاي عظيم فولاد سازي در استان کم آب و خشک اصفهان توجيه پذير است ؟ چرا برخلاف سند آمايش همچنان بر توسعه اين صنعت در استان مذکور پافشاري مي شود؟
 
راستينه اضافه کرد: آيا ايجاد کارخانه اتومبيل سازي در استان اصفهان در حاشيه کوير و در. استان کم آب و خشک اصفهان مطابق با سند آمايش ملي و هماهنگ با سند سازگاري با کم آبي است؟
 
وي بيان داشت:   آيا اصرار بر کاشت برنج آن هم بالغ بر ( 6000) هکتار شاليزار برنج در منطقه لنجان استان کم آب و خشک اصفهان امروز که با کاهش نزولات آسماني همراه هستيم توجيه پذير است؟آيا جهاد کشاورزي مسئوليتي براي پايان دادن به چنين سياست هاي غلط کشاورزي ندارد؟کشاورزان عزيز ما نبايد نسبت به اين موضوع حياتي توجيه شوند؟حتما اگر به کشاورزان عزيز بگوييم که هزينه توليد چنين برنجي سبب آسيب جدي به تامين آب شرب و حيات منطقه مي شود همراهي خواهند کرد و نسبت به تغيير مدل کشاورزي اقدام مي‌کنند.
 
وي اظهار کرد:  چرا نبايد براي جايگزين کردن يک صنعت سازگار با محيط زيست و کم آب به جاي صنعت عظيم و عريض و طويل پر مصرف آب ذوب آهن در استان بي آب و خشک اصفهان اقدام عاجل نمود؟
 
راستينه يادآور شد:   علت ايجاد صنايع ناهمتراز و ناهمگن که در قالب شهرکهاي متعدد صنعتي در جاي جاي استان بي آب و خشک اصفهان جاي خوش کرده اند، چيست؟
 
وي عنوان کرد:  چه کسي مسئول آموزش و اصلاح کشاورزي متناسب با وضعيت کم آبي است؟چاههاي غيرمجاز آب که سبب تخليه آب خان ها شده است و آن کشاورزيهاي چند ده هزار هکتاري غرقابي در استان بي آب و خشک اصفهان چه معنا و مفهومي دارد؟
 
راستينه تصريحکرد:  گسترش بي حد فضاي سبز خطي با مصرف بيش از حد آب در استان بي آب و خشک اصفهان با چه مجوزات قانوني  در حال گسترش است؟
 
وي اذعان داشت: متاسفانه در طول سال هاي گذشته استان اصفهان از طريق طرحهاي انتقال آب (کوهرنگ{ 1 }،، کوهرنگ { 2 }،، کوهرنگ{ 3 } و . . . ) از استان چهارمحال و بختياري  بيش از ( 800/000/000 ) متر مکعب آب انتقال مي يابد و همچنين همين استان اصفهان مجددا ميخواهد از طريق طرحهاي انتقال آب ( بهشت آباد،، تونل گلاب،، خرسان،، و .  . . ) از استان چهارمحال و بختياري باز آب بسيار بيشتري برداشت کند و نکته قابل توجه اينکه برخي از اين طرح ها مورد تاييد سازمان حفاظت محيط زيست نيست .

راستينه بيان داشت: به نظر بسياري از کارشناسان طرح هاي انتقال آب سبب تغييرات آب و هوايي شده است به گونه‌اي که با به هم خوردن محيط زيست و حقابه ساليان متمادي زيست محيطي استانهاي آبخيز از جمله چهارمحال و بختياري با تغييرات شديد آب و هوايي روبرو شده و ديگر خبري از بارشهاي مستمر برف و باران نيست و اين سبب خشکاندن سرچشمه هاي رودخانه هاي بزرگي خواهد شد که دير يا زود آسيبهاي جبران‌ناپذير ملي را به همراه خواهد داشت.
 
وي عنوانکرد: اگر بحث مقدار آبي که خود استان اصفهان دارد را کنار بگذاريم ، بخواهيم به مقدار آبي که هم اکنون و در آينده استان اصفهان از استان چهارمحال و بختياري برداشت کند بپردازيم ، اين برداشتها به بيش از ( 1/5) ميليارد متر مکعب آب ميرسد.
 
راستينه خاطر نشان کرد:  طبق تحليل برآورد آب  مجازي براي توليد ( 1 ) کيلوگرم برنج ( 4/000 ) ليتر آب نياز است و نکته قابل توجه اينجاست که توسط تمامي کارشناسان در همه جاي دنيا تاکيد ميشود که کشت برنج فقط بايد در مناطق مرطوب و مناطقي که بيش از ( 600 ) ميليمتر بارش سالانه دارند انجام شود، ولي هم اکنون در استان اصفهان حدود ( 6/000 ) هکتار شاليزار برنج وجود دارد و مضافا بر اينکه استان اصفهان با بارش سالانه ( 120 ) ميليمتري و به دليل پايين بودن غناي خاک و کويري بودن منطقه، سالانه بيش از ( 3/000) ميليمتر تبخير آب دارد و طبق برآورد صورت گرفته براي توليد هر ( 1 ) کيلوگرم برنج در اين استان حدودا بيش از ( 22/000 ) ليتر آب مصرف ميشود، واقعا اين توليد ناهمتراز غير اقتصادي در وسط کوير به چه قيمتي بايد صورت پذيرد؟
 
وي يادآور شد:  تحليل برآورد آب مجازي در دنيا براي توليد هر ( 1000 ) کيلوگرم فولاد بطور تقريبي بيش از ( 230/000 ) ليتر آب مصرف ميشود، واقعا چنين توليداتي در يک استان خشک آن هم با ( 9 ) کارخانه بسيار بزرگ فولاد سازي به چه قيمتي بايد توسعه و ادامه يابد؟
 
راستينه خاطر نشان کرد:  از طرفي بايد ديد سهم استان اصفهان از تراز توليد ناخالص ملي( GDP ) کشور چقدر است که اين استان به تنهايي اين همه حجم آب را دارد مصرف ميکند،، طبق قوانين بين المللي در دنيا از هر ( 1) متر مکعب آب بطور تقريبي بيش از ( 2/5 ) دلار آمريکا درآمد و بيش از ( 4/5 ) کيلوگرم محصول برداشت ميکنند، ولي در کشور ما از هر ( 1 ) متر مکعب آب در حدود ( 25 ) سنت آمريکا درآمد و در حدود ( 750 ) گرم محصول برداشت ميشود،  اگر واقعا مسئولين اصفهان و آنها که بر صندلي مديريت منابع آب ايران تکيه زده اند بخواهند با اين رويه پيش بروند، از هم اکنون بايد غزل خداحافظي کار و زندگي و فعاليت در استان اصفهان را خواند ، چون با اين عملکرد ناصواب هم استان اصفهان در آينده اي نه چندان دور بخاطر فقر آبي محکوم به فنا خواهد بود و هم استان چهارمحال و بختياري و خوزستان محکوم به نابوديست.
 
وي با بيان اينکه در نتيجه بدون شک کشور ايران در کمتر از ( 5 ) سال آينده آبستن درگيريهاي شديدي بر سر آب در مناطق مرکزي خواهد بود و آب به پاشنه آشيل نظام تبديل خواهد شد خاطر نشان کرد: مسئولين کشور بايد به شدت نبود آب در ايران را جدي بگيرند.
 
وي در پايان گفت: بر اثر بي آبي خيلي از شهرهاي کويري ايران مجبور به ترک سکونتگاههاي خود خواهند شد و به شهرهاي ديگر مهاجرت ميکنند مگر آنکه انتقال هاي آب صرفا جهت آب شرب تعريف شود و توسعه کشاورزي،دامپروري و صنعت بر اساس موقعيت جغرافيايي و سند آمايش سرزميني تعريف شود واقعاً نمي شود به اسم آب شرب اما براي صنعت ،کشاورزي و...در کوير به هر قيمتي نسبت به انتقال هاي آب اصرار ورزيد.

انتهاي پيام/۱۰۲۰ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html