پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250848
افزايش سريع تعداد مبتلايان کرونا / عروسي‌هاي ۲۰۰ نفره در دل "دلتا"
تاریخ انتشار : 1400/04/27 10:11:13
نمایش : 1056
دبير کميته علمي کشوري کوويد ۱۹ با اشاره به وضعيت شيوع و ابتلا به کروناي دلتا در کشور، گفت: اگر به نمودار بيماري در کشور نگاه کنيم، مي‌بينيم که يک افزايش بسيار سريع و رو به بالا را در زمينه افزايش تعداد مبتلايان داريم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر عاطفه عابديني با اشاره به وضعيت شيوع کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر طبق آمار ثبت شده وزارت بهداشت، با افزايش تعداد موارد مثبت بيماري، متاسفانه افزايش مبتلايان و مرگ و مير را هم داريم. به هر حال آغاز شيوع ويروس دلتا از جنوب کشور و استان‌هاي جنوبي مانند سيستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و بوشهر بود و اکنون هم شاهديم که بيشترين ميزان درگيري را در اين استان‌ها داريم.
 
دلتا؛ موتاسيون غالبِ کشور/ باز هم توصيه ها را گوش نمي کنند
وي افزود: البته متاسفانه از آنجايي که هنوز علي‌رغم همه توصيه‌ها باز هم مردم گوش نمي‌کنند و هنوز رفت و آمدها ادامه دارد، تقريبا مي‌توان گفت که با وجود تعداد زياد شهرهاي قرمز و با توجه به نتايج آزمايش‌هاي ويروسي، به نظر مي‌آيد که موتاسيون غالب در کشور، موتاسيون دلتا است.
 
افزايش سريع تعداد مبتلايان به کرونا
عابديني با بيان اينکه خاصيت موتاسيون دلتا اين است که سرايت‌پذيري آن بسيار سريع است، گفت: بر همين اساس اگر به نمودار بيماري در کشور نگاه کنيم، مي‌بينيم که يک افزايش بسيار سريع و رو به بالا را در زمينه افزايش تعداد مبتلايان داريم.
 
عوامل انتشار کروناي دلتا/ برگزاري عروسي هاي ۲۰۰ نفره در دل "دلتا"
وي درباره مهمترين عوامل انتشار کروناي دلتا در کشور، گفت: يکي از اين عوامل رفت و آمدهاي بين استاني است. از طرفي واقعيت اين است که شايد مرزهاي شرق کشور را به موقع نبستيم. از طرف ديگر مردم ديگر پروتکل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌کنند. در حالي که در پيک دوم و سوم همکاري مردم بيشتر بود و در فروردين و ارديبهشت توانستيم چند هفته‌اي مراکز خريد بزرگ را ببنديم، بازار ها را ببنديم و جاهاي مختلفي را کنترل کرديم. در حال حاضر نه‌ تنها نمي‌توانيم اين موارد را کنترل کنيم، بلکه مردم هم ديگر همراهي نمي‌کنند. حتي مي‌بينيم که مردم حتي ماسک زدن را هم خيلي رعايت نمي‌کنند.
 
ترس از کرونا ريخته
وي گفت: قبلا يک ترسي از کرونا وجود داشت و شايد اکنون اين ترس ريخته است يا مردم خسته شده‌اند. به هر حال قبول داريم که مشکلات اقتصادي هم وجود دارد، اما واقعيت اين است که ميزان رعايت بسيار کاهش يافته است. به طوري که حتي مي‌بينيم که عروسي‌هاي ۲۰۰ نفره و ۱۵۰ نفره دارد در اين شرايط برگزار مي‌شود.
 
نه سختگيري مي شود و نه مردم رعايت مي کنند
عابديني ادامه داد: اين در حالي است که حتي در کشورهايي که واکسيناسيون‌شان بهتر از ما انجام شده باشد، در حال حاضر نسبت به تجمع در مراکز سر بسته، واقعا ممنوع است و درباره آن هشدار داده شده است. زيرا در حال حاضر موتاسيون دلتا، در بالاي ۱۰۰ کشور دارد به ويروس غالب بدل مي‌شود و بر همين اساس در جاهايي هم که بيماري کنترل شده، ميزان مرگ و مير و مبتلا کاهش يافته بود، اکنون که دلتا وارد شده، آن‌ها هم پروتکل‌ها را علي‌رغم واکسيناسيون پيشنهاد کردند و با سختگيري اعمال مي‌شود، اما در ايران نه سختگيري مي‌شود و نه مردم رعايت مي‌کنند و اين واقعا دردسر درست کرده است.
 
سرايت سريع؛ خاصيت موتاسيون دلتا
وي افزود: اکنون تهران را ببينيد. واقعا در تهران تخت‌هاي بستري هر روز دارد پر و خالي مي‌شود. البته يکسري ترخيصي داريم، اما تعداد بستري‌هايمان واقعا دارد زياد مي‌شود. در عين حال علي‌رغم اينکه در تهران مراکز سرپايي تزريق داروي رمدسيوير را داريم و اين مراکز به صورت ۲۴ ساعته کار مي‌کنند، اما باز هم تعداد تخت‌هاي بستري خالي در حال کاهش است. البته اين خاصيت موتاسيون دلتا است. صحنه‌هايي که از هند مي‌ديديم هم بر همين اساس بود. يک تعداد بسيار زيادي با تماسي کوچک مي‌توانند درگير شوند. فقط کافي است که يک صحبت کوچک با يک فرد مبتلا به کرونا بدون ماسک داشته باشيد و به راحتي اين بيماري را مي‌گيريد. حالا ما در شرايطي با اين ويروس درگير شديم که مردم ما هم تقريبا ديگر رعايت نمي‌کنند.
افزايش سريع آمارهاي تهران
وي همچنين گفت: در حال حاضر مشکل اصلي ما استان‌هاي کرمان و هرمزگان است. البته اکنون آمار بستري تهران هم خيلي سريع دارد افزايش مي‌يابد و بر اساس نمودار تهران هم يک جهش سريعي در افزايش مراجعين و بستري‌ها پيدا کرده است که البته اين رفتار از ويروس دلتا برايمان عجيب نيست. زيرا اين اتفاق رخ مي‌دهد. با اين حال متاسفانه همچنان جشن‌ها، مهماني‌ها و مراکز خريد و... باز هستند و هيچ کدام از پروتکل‌ها حتي در استان‌هايي که مشکل داريم در اين مراکز رعايت نمي‌شود.
 
عابديني ادامه داد: ما هنوز بر روي نمودار افزايش يافته قرار داريم و به نظر مي‌آيد که اگر روي همين منوال عدم رعايت‌ها پيش رويم، علي‌رغم اينکه در هفته اخير سرعت واکسيناسيون ما بسيار زياد شده و روزانه دست کم حدود ۲۵۰ هزار نفر را واکسينه مي‌کنيم، اما با عدم رعايت پروتکل‌ها از سوي مردم، به نظر مي‌آيد که همچنان افزايش درگيري را در يکي دو هفته آينده خواهيم داشت و متاسفانه به دنبال آن قطعا افزيش مرگ و مير هم خواهيم داشت.
 
چند مداخله براي کاهش مرگ ها
وي گفت: چند موضوعي که در پيک چهارم و پنجم داشتيم که خدا را شکر هنوز مورتاليتي‌مان (مرگ و مير) را خيلي افزايش نداده، اين است که اولا استفاده از داروهاي ضدويروس براي بيماران خيلي زودتر آغاز مي‌شوند. زيرا در کلينيک‌هاي سرپايي مردم بدون اينکه بستري شوند، مي‌توانند داروي ضد ويروس دريافت کنند. بنابراين درمان اوليه بيماري خيلي به کاهش کشندگي آن کمک کرده است.
 
عابديني ادامه داد: همچنين مراکز درماني هنوز دارند سرويس خوبي به مردم مي‌دهند و علي‌رغم اينکه تخت‌ها پر است، اما باعث نمي‌شود که مردم پشت در بيمارستان بمانند. شايد مقداري معطل شوند اما در نهايت در مراکز سرپايي رفع نياز مي‌شوند. از طرفي درمان‌ها هم مقداري متفاوت شده و کادر درمان تجربه بيشتري در درمان کوويد پيدا کردند و درمان‌هاي ضدويروسي در دسترس تر شده است. در حالي که در پيک اول و دوم هيچ درمان ضدويروسي نداشتيم و دارويي مانند رمدسيوير هم در ايران نبود که اکنون به توليد داخلي رسيده است.
 
وي گفت: خوشبختانه به نظر مي‌آيد که ما نبايد آمار مرگ و مير زيادي داشته باشيم. مداخلاتي که به اين صورت در روند درمان بيماري انجام شده، ان‌شاءالله باعث مي‌شود که ميزان مرگ و ميرمان نسبت به قبل بالاتر نخواهد رفت.
 
انتهاي پيام/
 منبع: ايسنا
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html