پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250835
تحول برنامه مديريت شهري برحسب شايسته سالاري و اقتدارگرا جايگزين مديريت لابيگري
تاریخ انتشار : 1400/04/22 17:45:53
نمایش : 1112
برنامه مديريت شهري برحسب شايسته سالاري و اقتدارگرا جايگزين مديريت لابيگري و عدم بهره گيري از نيروهاي غيرمتخصص در بدنه مديريت شهري استان چهارمحال و بختياري در دولت سيزدهم تحول مي يابد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز؛ مديريت روش دستيابي به اهدافي مي باشد كه براي سازمان در نظر گرفته شده است و وظايف يك مدير شامل برنامه ريزي، سازماندهي، نظارت و انگيزش است که تمام موارد فوق الذکر محقق نخواهد شد مگر اينکه سکانداري اين جايگاه به فردي متخصص و مجرب و به دور از لابيگري سياسي سپرده شود.

شهر نيز مانند يك سازمان است كه بايد براي نيل به اهداف آن برنامه ريزي شود و امور روزمره آن نيز مورد توجه قرار گيرد.

عنصري كه به اين امور بايد بپردازد مديريت شهر ناميده مي شود. مهمترين برنامه اي كه تحت اختيار مديران شهري قرار مي گيرد تا بتواند به سازماندهي سازمان خود براي انجام برنامه بپردازد و بر اجراي صحيح برنامه نظارت كند، طرحهاي شهري است كه معمولا توسط نهادهايي فرادست تر از سازمان آنها تهيه مي شود.

به طور سنتي طرحهاي شهري شامل طرحهاي جامع و تفصيلي هستند كه معمولا به طور كمي نيازهاي آينده شهر را تامين مي نمايند.

اين طرحها به دلايلي چند از جمله ايستايي و خشك بودن طرحها، از بالا به پايين و اقتدارگر بودن و كمي بودن صرف به طرحهايي كه كيفيت طرح را مورد توجه قرار دهد نمي تواند بپردازد، حال يک سوال مطرح است و آن اينکه متولي امر، فردي غيرمتخصص مسئوليت رهبري اوامر فوق را برعهده گرفته باشد، آينده نگري شهر چه خواهد شد؟!!!

شهر به عنوان محل مدنيت شهروندان، محل تعاملات اجتماعي است و كيفيت مطلوب فضاهاي شهري در موفقيت شهر زماني موثر است که رهبري متخصص و مجرب، مجري آن باشد، از اين رو مديران متخصص، شهري با كيفيت مطلوب را ايجاد خواهند کرد که اميدواريم در دولت سيزدهم به عنوان يک مطالبه گري به حق در حوزه مديريت شهري، مسئولين استان چهارمحال و بختياري برحسب بخشنامه و دستورالعمل جامع انتصاب مديران شهري، با هدف تحقق راهبردهاي مديريت شهري از طريق انتخاب مديران شايسته، رعايت اصل شايسته گزيني از طريق شناسايي و ارزيابي همکاران، افزايش انگيزش کارکنان براي ارتقاء و پيشرفت شغلي و توسعه شخصي و ايجاد شفافيت، عدالت و مستند سازي فرآيند انتصابات، افرادي شايسته، متخصص و مجرب در حوزه مديريت شهري به خصوص مديران سازمان شهرداريها و دهياريها و دفتر امور شهري استان را انتخاب کنند چرا که مديريت شهري، حکمراني نيست! حکمروايي است.

مديريت شهري، همراه با مردم و خدمت براي مردم است نه صرفاً براي لابيگري و کولبري سياسي.

آيا در اين مدت در استانِ چهارمحال و بختياري که پيشينه اي به وسعت افکار دارد شايسته گزيني، شايسته پنداري، شايسته سالاري و شايسته انگاري در مديريت شهري استان ( مديران دفتر امور شهري و سازمان شهرداريها و دهياريها ) موج ميزد؟!

تعالي مديريت شهري در سطوح خبرگاني، نخبگاني و زبده گاني معنا مي يابد که قلمت اثرگذار، قَدَمت کارساز و انديشه ات توام با آينده نگاري براي مردم باشد.

ان شاءالله در دولت سيزدهم منظومه خدمت رساني را با تار و پود انديشه هاي گام دوم انقلاب به هم مي بافيم و يقيناً نقشي نو در مي اندازيم.

تخصص، زمينه تعهد و پيشرفت است و اين امري است که ناديده گرفتن آن به معناي ظلم عيان است و مديريت امور شهري و سازمان شهرداريها و دهياريهاي استان نيز  يکي از مواردي است که قبل از هر چيزي نيازمند تخصص حتي الامکان در حد آشنايي با واژه شهر و روستاست که متاسفانه طي سنوات گذشته تا کنون در اين استان به فراموشي سپرده شده است و امروز خواهش متعهدانه ما از نمايندگان محترم مجلس اين است؛ اندکي تامل، اعتلاي اين مرز و بوم‌ را به لابي گري و رانت نفروشيم.

مديران هر مجموعه اي براي موفقيت نيازمند امر تخصص و تجربه لازم هستند. بدون تخصص يقينا برنامه راهبردي و مدوني وجود نخواهد داشت و لذا  زمينه جهت ولنگاري اداري ايجاد خواهد شد.

امروز شهرها جايگاه اجتماعي بالايي در راستاي اهداف نيروي انساني دارند و توجه به ساختار شهري  با نگاه ملي و علمي مي تواند ارتقاي جايگاه ملي را ايجاد سازد.

امري که متاسفانه ساليان سال در اين استان به فراموشي سپرده شده است و استفاده از نيروهاي غير متخصص و صرفا سياسي در اين جايگاه زمينه را براي بروز آسيب هاي اجتماعي و ساختاري زيادي ايجاد کرده است و با يک نگاه ساده و غير متخصصانه نيز متوجه خواهيم شد که جامعه شهري ما در اين استان در برخي از شهرها بعضاً از ساده ترين تعاريف شهر حتي در شکل و ظاهر و فرم شهري نيز بي بهره است و تنها وجه تمايز شهر و روستا را در اين استان جمعيت ميتواند ايجاد سازد.

کمي آن طرف تر نيز در منصب مديريتي خلق انديشه هاي نو، توجه به پتانسيل هاي شهري، برنامه ريزي و نظارت بر فعاليت هاي ساختاري، استفاده از ظرفيت نخبگان و متخصصان و دغدغه مندان و.... به فراموشي سپرده شد. لذا امروز خواهش متعهدانه ما از نمايندگان محترم مجلس اين است که با اندکي تامل؛ اعتلاي اين مرز و بوم‌ را به لابي گري و رانت نفروشيم.

انتخاب يک مدير متخصص و متعهد در اين جايگاه مي‌تواند انچه را که لايق مردمان عزتمند و با بصيرت اين استان است را ايجاد سازد. آيا جامعه اي به بلنداي تاريخ و پراز نقاط خاص و برجسته ، جامعه اي به بزرگي قوم ولايت مدار بختياري ، با غيور مردان بي بديل  لايق بهترين ها نيستند.

پس با يک خرد جمعي و نگاه جامع به دور از تنگ‌نظري ها و تقدم رابطه بر ضابطه در اين انتخاب کوشا باشيم و مدير متخصص و علمي را بر هرچيزي مقدم داريم. ميز خدمت را ارزشمند سازيم و در طليعه گام دوم انقلاب با انتصاب جوانان متخصص و متعهد انقلابي زمينه را براي اجرايي سازي اهداف وآرمان هاي انقلاب بيش از پيش ميسر سازيم.

در آخر نيز ضمن تبريک و آرزوي موفقيت براي تک تک منتخبين دپارتمان شوراهاي شهر استان بر خود لازم ميدانيم برخي از وظايف شوراي اسلامي شهر را طبق ماده ۸۰ قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران و مقررات مربوطه شهرداري در اينجا جهت بهره برداري هر چه بهتر در مديريت شهري خود ذکر کنيم؛


۱-تعين شهردار به مدت چهارسال

۲-بررسي وشناخت کمبودها،نيازها ونارسايي هاي اجتماعي، بهداشتي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و رفاهي حوزه انتخابيه وطرح پيشنهادهاي اصلاحي وراه حل مناسب براي رفع موانع و کمبودها.

۳-نظارت برحسن اجراي مصوبات شورا وامورات شهرداري.وساير سازمانهاي خدماتي.

۴-همکاري با مسولين اجرايي و نهادها و سازمان هاي مملکتي در زمينه هاي مختلف اجتماعي

۵-برنامه ريزي درخصوص مشارکت مردم درانجام خدمات اجتماعي و سايرامور

۶-تشويق وترغيب مردم درخصوص گسترش مراکزگردشگري تفريحي ورزشي فرهنگي با هماهنگي دستگاهاي ذيربط.

۷-اقدام درخصوص انجمن ها ونهادهاي اجتماعي امدادي ارشادي تعاوني هاي توليد وتوزيع ارزاق عمومي با موافقت دستگاهاي ذيربط.

۸-نظارت برحسن اداره و حفظ سرمايه هاي نقدي جنسي اموال منقول و غيرمنقول ونظارت بر درامدهاوهزينه ها به گونه اي که مخل امور عادي نشود.

۹-تصويب آيين نامه هاي پيشنهادي شهرداري پس از رسيدگي به انها با رعايت موازين وزارت کشور.

۱۰-تاييد صورت جامع درامد وهزينه شهرداري واطلاع به عموم و وزارت کشور هر شش ماه يکبار.

۱۱-همکاري با شهرداري در طرح تعيين حدودشهري طرح هاي جامع شهري با همکاري وزارت کشور و وزارت مسکن وشهر سازي.

۱۲-تصويب بودجه اصلاح وتعميم بودجه تفريق بودجه سالانه شهرداري وتمام موسسات مربوط به شهرداري تصويب بودجه شوراي شهر.

۱۳-تصويب وام هاي پيشنهادي شهرداري پس از بررسي دقيق کيفيت وام مبلغ مدت وميزان کار مزد.

۱۴-تصويب معاملات ونظارت کامل بر جزييات ان معاملات.

۱۵-تصويب اساسنامه شرکتها وموسسات وابسته با همکاري وتاييد وزارت کشور.

۱۶-تصويب لوايح برقراري يا لغو عوارض شهري وهمچنين تغيير نوع وميزان ان

۱۷-نظارت بر حسن اجراي دعاوي شهرداري.

۱۸-نظارت بر بهداشت حوزه شهري.

۱۹-نظارت بر امور تماشاخانه ها سينماها وديگر اماکن عمومي که توسط بخش خصوصي يا عمومي ويا تعاوني ويا دولتي اداره مي شوند.

۲۰-تصويب مقررات جهت اراضي غيرمحصورشهري ازنظر بهداشت وآسايش شهري عمومي عمران وزيبايي شهر.

۲۱-نظارت بر گورستانها وغسل خانه ها وتهيه وسايل مورد نياز حمل نقل .

۲۲-وضع مقررات ونظارت برحفرمجاري ومسيرهاي تاسيسات شهري.

۲۳-نظارت بر اجراي طرح هاي مربوط به ايجاد و توسعه معابر وخيابانها ميادين وفضاهاي سبزوتاسيسات عمومي و...‌.‌

۲۴-تصويب وطرح نامگذاري کوچه خيابان محله و کوي وحوزه شهري با رعايت اصول مربوطه.

۲۵-تصويب مقررات لازم به پيشنهاد شهرداري جهت نوشتن هرنوع مطلب ويا الصاق هرنوع نوشته وآگهي وتابلو بر روي ديوارها شهر با رعايت مقررات مربوط به  آن.

۲۶-تصويب نرخ خدمات ارايه شده توسط شهرداري وسازمانهاي وابسته به ان با رعايت آيين نامه مالي ومعاملات شهرداري ها

۲۷-تصويب نرخ کرايه وسايط درون شهري.

۲۸-وضع مقررات مربوط به ميادين مختلف عمومي شهرداري براي خريد وفروش مايحتاج عمومي وارتزاق مردم.

۲۹-وضع مقررات لازم درمورد تشريک مساعي شهرداري با ساير دستگاهاو...‌

۳۰-نظارت بر حسن اداره امور مالي شهرداري وکليه سازمانها.

۳۱-شورا موظف است درپايان هرسال صورت مالي بودجه وهزينه خود را به عموم اطلاع ونشر دهد.

۳۲-واحدهاي شهرستاني کليه سازمانها وموسسات دولتي موظفند برنامه سالانه خود را درخصوص خدمات شهري که درچهارچوب بودجه سالانه هستند به شورا اطلاع دهند.

۳۳-همکاري با شوراي تامين شهرستان درحدود قوانين ومقررات.

۳۴-بررسي وتاييد طرح هاي هادي وجامع شهرسازي وتفضيلي وحريم محدودقانوني شهرها پس از ارايه ان توسط شهردار وارسال به مراجع ذيربط جهت تصويب نهايي.

 نريمان شيوندي؛ مشاور مدرسه سرمايه گذاري شهري ايران
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html