پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250818
هدف مراقبت‌هاي بارداري، حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و مير و عوارض دوران بارداري است
تاریخ انتشار : 1400/04/12 09:17:32
نمایش : 1169
متخصص جراحي زنان، زايمان و نازايي گفت: هدف از انجام مراقبت‌هاي بارداري حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و مير و عوارض دوران بارداري، حين زايمان و پس زايمان، کاهش مرده زايي و زايمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، جلوگيري از سقط، تغذيه، بررسي سلامت مادر و... است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نسترن زماني دهکردي  متخصص جراحي زنان، زايمان و نازايي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: مراقبت‌ها و توصيه‌هاي دوران بارداري يکي از ارکان مهم بهداشتي مادران است.

وي افزود: بدن زنان باردار بر اثر حاملگي دچار تغييرات  بسياري شده که برخي از اين تغييرات باعث رشد جنين و تولد نوزاد مي‌شود، اين تغييرات اغلب باعث شکايت مادر بوده که البته با زايمان برطرف مي‌شوند.

متخصص جراحي زنان، زايمان و نازايي ادامه داد: اما برخي تغييرات حاملگي هم هستند که باعث ايجاد مشکلاتي براي سلامت مادر باردار شده به‌نحوي‌که حتي ممکن است جان مادر و جنين را نيز به خطر بيندازد.

زماني عنوان کرد: مراقبت‌هاي دوران بارداري شامل معاينه‌ها و آموزش‌هاي است که به مادر و اطرافيان وي داده مي‌شود، درنهايت نيز اين مراقبت‌ها باعث آماده‌سازي زن باردار براي زايمان است تا بتوان عوارض زايمان را براي مادر و جنين کم کرد.

وي با اشاره به اينکه مراقبت‌هاي دوران بارداري از زماني آغاز مي‌شود که مادر متوجه بارداري مي‌شود، خاطرنشان کرد: اولين مراقبت در 6 تا 10 هفتگي حاملگي انجام مي‌شود، در يک زن باردار معمولي بدون هيچ‌گونه بيماري حداقل 8 بار مراقبت وجود دارد که دو مورد از اين مراقبت‌ها در نيمه اول بارداري و 6 مورد مابقي در نيمه دوم بارداري انجام مي‌گيرد.

متخصص جراحي زنان، زايمان و نازايي اضافه کرد: هدف از انجام مراقبت‌هاي بارداري حفظ سلامت مادر باردار، کاهش خطرات مرگ و مير و عوارض دوران بارداري و حين زايمان و پس زايمان، کاهش مرده زايي و زايمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم، جلوگيري از سقط، ارائه اصول تغذيه صحيح، بررسي سلامت مادر و... است.

زماني به مادران باردار توصيه کرد: براي دريافت مراقبت‌هاي بارداري در موعد مقرر به پزشک و يا اگر دسترسي ندارند به خانه يا مراکز بهداشت مراجعه کنند، مکمل‌هاي غذايي را طبق دستور پزشک يا مراقبان بهداشتي مصرف کنند، بدون دستور پزشک هيچ‌گونه دارويي مصرف نکنند، بهداشت را رعايت کنند، تغذيه مناسب داشته باشند، از حضور در اماکني که دخانيات مصرف مي‌شود خودداري کنند، از تماس نزديک با افرادي که بيماري واگيردار و مسري دارند پرهيز کنند، مسافرت براي زن بارداري سالم منعي ندارد اما در هفته‌هاي آخر بارداري حتماً با پزشک هماهنگ کنند.

وي همچنين تأکيد کرد: کم‌خوني در دوران بارداري بايد موردتوجه قرار گيرد و زنان باردار حتماً از مکمل‌هايي که پزشک براي آن‌ها تجويز کرده است استفاده کنند، اگر وزن زن باردار بالا است يا حاملگي دوقلو است ميزان اين مکمل‌ها بايد افزايش پيدا کند، مادران سعي کنند در دوران بارداري مصرف چايي، قهوه و دم‌نوش را به حداقل برسانند.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html