پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250759
شوراها حلقه واسط ميان مردم و قواي حاکميتي هستند/ داشتن شهري بانشاط در گرو مشارکت مردم و اعضاي شوراي شهر و روستا
تاریخ انتشار : 1400/03/02 10:24:02
نمایش : 1377
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد با اشاره به اينکه شوراها از ديدگاه قانون اساسي حلقه واسط بين قواي حاکميتي در نظام جمهوري اسلامي ايران و مردم هستند گفت: اين موضوع سبب مي‌شود عملکرد مطلوبي از شوراها انتظار داشت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، نادر پورارشد، حقوق‌دان و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: براساس مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران که نظام مردم‌سالاري ديني است مکانيزم‌هايي تعريف شده است و لذا کانديداهايي که انتخاب مي‌شوند نمي‌توانند از چارچوب‌هايي که رقم‌زننده عملکردي مطلوب است خارج شوند و اين نکته مثبتي است.

وي تصريح کرد: قانون اساسي اشاره خوبي به مقوله شوراها دارد و ۶ الي هفت اصل آن (از اصل ۱۰۱ به بعد) به بحث شوراها پرداخته است، و همواره در قانون اساسي تلاش شده تا زمينه براي ظهور و حضور مردم فراهم شود.

پورارشد با اشاره به اينکه شوراها از ديدگاه قانون اساسي حلقه واسط بين قواي حاکميتي در نظام جمهوري اسلامي ايران و مردم هستند تاکيد کرد: اين موضوع سبب مي‌شود عملکرد مطلوبي از شوراها انتظار داشت، لذا در مواد قانوني که اختصاص يافته به عملکرد شوراها هميشه در تلاش است زمينه‌اي را فراهم سازد تا افرادي که به‌عنوان اعضاي شوراها انتخاب مي‌شوند، اين عملکرد مطلوب را به نحو احسنت پياده کنند.

اين حقوق‌دان اضافه کرد: اگر نگاهي کلي به بحث شوراها داشته باشيم خواهيم ديد که ميدان قابل توجهي براي نقش‌آفريني شوراها ايجاد شده است که اين قابل انکار نيست.

وي با بيان اينکه انگيزه اعضاي شوراي شهر و روستا براي حضور در شورا اهميت بالايي دارد و هر اندازه که اين انگيزه قوي‌تر باشد عملکرد مطلوب‌تري را از آن‌ها شاهد خواهيم بود افزود: تعامل اعضاي شوراها با ادارات در موفقيت آن‌ها تاثير بالايي دارد، توانمندي‌ها، دانش، تجربه و خلاقيت‌هاي اعضاي شورا مي‌تواند به قوه مجريه و نمايندگان منتخب مردم از لحاظ منطقه‌اي جهت‌بخش باشد.

اين استاد دانشگاه يادآور شد: شوراها به‌عنوان شخص حقوقي و اعضاي آن به‌عنوان اشخاص حقيقي بايد در چارچوب و با استناد به قانون عمل کنند و براي اينکه شوراها بتوانند نقش‌آفرين و مفيد باشند در قانون روش‌هايي لحاظ شده است.

وي داشتن يک شهر با نشاط خصوصا در بستر فرهنگي را مستلزم ارتباط شوراها و مردم دانست و عنوان داشت: بنابراين توجه به مشارکت مردم و برنامه‌ريزي براي استفاده از مشارکت مردم اهميت وديژه‌اي دارد.

پورارشد تاکيد کرد: شوراها ظرفيت قابل توجهي براي کار کردن دارند، اما اين بدان معنا نيست که خلاءهايي وجود ندارد، مثلا در قانون، عضويت در شوراها را شغل به حساب نمي‌آورد، اما انجام درست و دقيق همه وظايف توسط اعضا آنقدر وقت‌گير است که بايد شغل محسوب شود.

انتهاي پيام/۱۰۲۶ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html