پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250751
ماجراي تزريق واکسن فايزر به مسئولان/ واکنش به واکسن‌هاي ناصرخسرو
تاریخ انتشار : 1400/02/26 09:28:56
نمایش : 1248
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، در ارتباط با واکسيناسيون کوويد ۱۹ در کشور و حاشيه‌هاي پيرامون واکسن‌هاي قاچاق در بازار ناصرخسرو، توضيحاتي ارائه داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عليرضا رئيسي، در برنامه «نگاه يک» شبکه يک سيما، به برنامه واکسيناسيون کوويد ۱۹ در کشور اشاره کرد و گفت: اصولاً در مورد واکسن دو نگاه وجود دارد اول اينکه ما يک ايمني فردي داريم و يک ايمني جمعي، در ايمني فردي زماني که فرد واکسن مي‌زند در مقابل ويروس ايمن مي‌شود ولي اين به تنهايي کافي نيست چون زماني که يک جمعيت بالاي ۷۰ درصد واکسن مي‌زنند زنجيره ويروس قطع مي‌شود. بنابراين اگر در قبال يک ويروس در بدن آنتي بادي توليد شود اين آنتي بادي مي‌تواند در مقابل يک ويروس ديگر که از جنس ويروس قبلي نيست، موثر باشد.

وي با عنوان اين مطلب که کرونا يک ويروس واکسن پذير است و قابليت پيشگيري با واکسن را دارد، افزود: واکسني در حال توليد در دنيا است که در مقابل همه جهش‌هاي کرونا موثر است.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا درباره پراکندگي ويروس هندي و آفريقايي در کشور، گفت: در حال حاضر بيشترين نگراني در استان‌هاي جنوبي و شرق به ويژه هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمان و بوشهر است که خوشبختانه الان خيلي پراکندگي زيادي ندارد و تاکنون بالغ بر ۶۰ مورد در کشور شناسايي شده است.

وي افزود: يک ميليون دوز واکسن کرونا روز يکشنبه وارد کشور مي‌شود و تا دو روز ديگر هم يک و نيم ميليون دوز و در هفته بعد حدود دو ميليون دوز به دستمان خواهد رسيد.

رئيسي ادامه داد: مقرر کرديم تا پايان خرداد ۱۴۰۰ بيشتر گروه هدف فاز ۲ را که شامل سالمندان هستند، واکسينه کنيم.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: واکسيناسيون افراد بالاي ۸۰ سال تقريباً تمام شده و افراد باقيمانده هم مي‌توانند در سايت ثبت نام کنند. البته سهميه افراد نمي‌سوزد.

وي افزود: افراد ۸۰ سال به بالا که هنوز با آنها تماس گرفته نشده در سايت salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

رئيسي ادامه داد: از روز يکشنبه گروه سني ۷۵ سال به بالا را شروع خواهيم کرد و افراد زير ۷۵ سال صبر کنند تا طي هفته آينده موعد واکسيناسيون آنها را اطلاع رساني خواهيم کرد.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: روز شنبه ۱۵ نفر از افرادي که واکسينه شدند بين ۱۱۸ تا ۱۱۹ سال سن داشتند.

وي درباره واکسيناسيون افراد با بيماري‌هاي خاص، تاکيد کرد: فاز دو واکسيناسيون داراي دو قسمت است بخش اول آن سالمندان هستند که تا ۶۰ سال به بالا ادامه خواهد داشت و بخش دوم فاز ۲، بيماران خاص هستند که شامل افراد سرطاني، پيوندي، دياليزي، تالاسمي، هموفيلي، ام اس و ساير بيماري‌هايي که جزو بيماري‌هاي خاص هستند.

رئيسي افزود: اگر بر اساس گروه سني، افراد ۵۰ سال به بالا را واکسينه کنيم ۸۴ درصد بيماري زمينه‌اي را پوشش داديم چون بيشتر بيماري زمينه‌اي در افراد ۵۰ سال به بالا است.

وي گفت: افراد ۱۸ تا ۶۰ ساله‌اي که داراي بيماري خاص هستند در اوايل تيرماه واکسينه خواهند شد.

رئيسي ادامه داد: يکي از بهترين نقاط قوت نظام، شبکه سلامت ما در روستاها و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر است و واکسيناسيون در آنجا بسيار منظم انجام مي‌شود. زيرا، در کشور هيچ جمعيت هزار نفري نداريم که يک خانه بهداشت نداشته باشد و اين خانه بهداشت به ازاي هر ۵۰۰ نفر يک بهورز دارد و سالمندان هدف توسط بهروز واکسينه خواهند شد و به هيچ وجه مشکلي در روستاها و شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر نداريم.

وي در ارتباط با واکسيناسيون عشاير، گفت: عشاير به دو صورت هستند اول عشايري که ساکن و نزديک يک مرکز بهداشت هستند که طبق گروه سني واکسينه خواهند شد و گروه دوم که کوچ رو هستند بستگي به اين دارد که در حال حاضر در کدام شهر باشند که حتي اگر بين استاني کوچ کنند مي‌توانند مراجعه کنند. ضمن اينکه برنامه‌اي هم داريم که از ۱۵ تير ۱۴۰۰ کل گروه‌هاي سني بالاي ۵۰ سال عشاير توسط همکاران وزارت بهداشت واکسينه خواهند شد.

رئيسي درباره ثبت نام بيماران خاص هم افزود: بانک اطلاعات اين افراد در بيمه تامين اجتماعي، بيمه سلامت و معاونت درمان وزارت بهداشت در دسترس است البته موارد خاص ديگر هم با گواهي و مستندات مي‌توانند به مراکز معرفي شوند و واکسن دريافت کنند.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا ادامه داد: در روز شنبه حدود ۱۶۴ هزار واکسن در سطح کشور تزريق شده است و اين ظرفيت ايجاد شده تا روزانه تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن طي اواخر هفته آينده انجام شود و همچنين مراکز تجميعي مثل ورزشگاه‌ها يا سالن‌هاي بسيار بزرگ ورزشي را ايجاد کرديم.

وي درباره تجميع مراکز واکسيناسيون هم گفت: معتقديم مراکز بهداشت و درمان را بايد به ساير خدمات اختصاص دهيم و براي واکسيناسيون مراکز تجميعي ايجاد کنيم.

رئيسي افزود: اطمينان مي‌دهم که واکسيناسيون کشور را تا قبل از پايان سال ۱۴۰۰ بر اساس برنامه‌ريزي و توان توليد داخل و واکسن‌هاي وارداتي تمام کنيم.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: دنيا به ۱۶ ميليارد دوز واکسن نياز دارد و شايد حداکثر توليد در سال ۲۰۲۱ حدود ۵ تا ۶ ميليارد دوز باشد، در حال حاضر ۸۴ درصد واکسن‌هاي دنيا در پنج کشور تزريق شده است.

وي افزود: مراکز خودرويي و بزرگ براي واکسيناسيون اضافه شده و در سطح کشور ۴۲۶ مرکز تجميعي ايجاد شده است که ظرفيت واکسيناسيون را تا آخر هفته آينده روزانه به ۳۰۰ هزار دوز مي‌رساند و برنامه داريم ۵۰۰ هزار تا يک ميليون دوز واکسن روزانه به شرط تامين واکسن انجام دهيم.

رئيسي ادامه داد: اگر فردي تاکنون به کرونا مبتلا نشده باشد و دوز اول واکسن را دريافت کند بعد از يک تا سه ماه فاصله بايد دوز دوم واکسن را دريافت کند و اگر فردي فقط يک دوز واکسن را دريافت کرده است اتفاق بدي براي او نخواهد افتاد فقط سطح ايمني مورد انتظار واکسن کمتر مي‌شود.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا گفت: کل واکسن وارداتي به کشور حدود سه ميليون و ۱۰۰ هزار دوز بوده است و تا الان هم حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزار نفر واکسن دريافت کرده‌اند.

وي افزود: واکسن‌ها داراي دو دوز هستند يعني اگر يک ميليون واکسن وارد مي‌کنيم بايد ۵۰۰ هزار نفر را واکسينه کنيم و بقيه براي دوز دوم است و دليل اينکه تاکنون بيشتر از تعداد مشخص شده واکسن تزريق شده اين است که واکسن آسترازنکا فاصله بين دو دوز آن سه ماهه است و همه اين واکسن آسترازنکا را در دوز اول تزريق کرديم چون مطمئن هستيم طي سه ماه آينده دوز بعدي واکسن وارد مي‌شود.

رئيسي ادامه داد: براي تک تک واکسن‌ها، کد ملي وجود دارد و بر روي واکسن‌ها يک کد ۲۰ رقمي ثبت مي‌شود و امکان وجود يک و نيم ميليون دوز واکسن در ناصرخسرو کذب است.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا مسئولان کشور واکسن فايزر دريافت کرده‌اند، گفت: مسئولان کشور تاکنون واکسن نزده‌اند و با اطمينان مي‌گويم رئيس جمهور و بقيه مسئولان واکسن نزده‌اند و امکان ورود واکسن فايزر به کشور بسيار سخت است چون نياز به نگهداري در دماي منفي ۸۰ درجه دارد.

وي افزود: با اينکه جزو کادر درمان هستم ولي تاکنون واکسن دريافت نکرده‌ام.

رئيسي درباره واکسن‌هاي ارائه شده در ناصر خسرو هم گفت: با اطمينان به مردم مي‌گويم که به اين واکسن‌ها اعتماد نکنيد چون حتي اگر واکسن اصلي هم باشد زنجيره سرما در انتقال واکسن بسيار مهم است و اين زنجيره سرما حفظ نخواهد شد چون امکانات آن وجود ندارد و يادمان باشد ۲۰۰ ميليون دوز واکسن تقلبي در دنيا وجود دارد.

سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا افزود: سالمندان تا پايان مرداد واکسينه مي‌شوند و جوانان هم با کمي تحمل و رعايت شيوه نامه‌ها طي دو تا سه ماه آينده واکسن خواهند زد.

منبع:مهر

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html