پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250743
در شب قدر رزقي که به انسان داده مي‌شود رزق قرآن و ولايت است
تاریخ انتشار : 1400/02/15 10:02:49
نمایش : 1120
امام جمعه فارسان گفت: در شب قدر رزقي که به انسان داده مي‌شود رزق قرآن و ولايت است. اگر کسي بتواند به شب قدر ورود پيدا کند، بايد به معرفت قرآن و ولايت راه پيدا کند که هر دو در شب قدر نازل مي‌شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حجت‌الاسلام محسن ملک پور به مناسبت سالروز شهادت اميرالمؤمنين عليه‌السلام گفت: در زمان اميرالمؤمنين عليه‌السلام، فتوحات عظيم اسلامي که بعد از پيغمبر صلي‌الله عليه و آله، شروع‌شده بود، به‌طور عمده متوقف ماند و حضرت سرگرم درون‌سازي جامعه اسلامي و ايجاد يک بنا و بنياد مستحکمي در داخل اجتماعات اسلامي شدند.
 
وي افزود: مسلمانان بيست‌وپنج سال فتوحات کردند و قلمرو حکومت اسلامي و جامعه اسلامي را، هرچه توانستند گسترده‌تر کردند. آن‌وقتي که اميرالمؤمنين عليه‌السلام به حکومت مي‌رسند، وضعيت جامعه اسلامي ازاين‌قرار است که همان مبارزان و مجاهدان و فداکاران و همان کساني که ثروتشان در يک شمشير و سپر و يک لباس ساده روستايي خلاصه مي‌شد، وقتي که مي‌مُردند، شِمش‌هاي طلايي از آن‌ها به ارث مانده بود که فرصت اينکه ببرند پيش زرگري و مثلاً آب کنند را نداشتند.
 
وي بيان داشت: تبر آوردند، طلاهاي اين‌ها را با تبر تکه‌تکه کردند. تا بين وارثانشان قسمت شود؛ و اين به اين معنا بود که ثروت عمومي زياد شده بود در جامعه، اما گرسنه هم فراوان بود. محروم و فقير هم زياد بود تا آنجا که حضرت يکي از دلايل اصلي پذيرش حکومت را همين مسئله بيان کردند.
 
وي تصريح کرد: اين وضعيت جامعه اسلامي در آن عصر، جزء ضعف‌هاي بزرگ بود و اميرالمؤمنين عليه‌السلام در يک چنين شرايطي قرار داشت. بايد به آن‌ها مي‌فهماند که اين ثروت از آن‌همه است و نبايد يکجا متمرکز بشود و به يک عده، مخصوص بشود. شرح دنياي دنيّه‌اي که در نهج‌البلاغه هست، به اين منظور است، در حقيقت حضرت مي‌خواهند جامعه‌اي را که از همه‌جانبه بودن افتاده بود، تعديل کنند.
 
وي اظهار داشت: اگر فتوحاتي انجام داده و اگر قلمرو جغرافيايي اسلام را توسعه داده، به‌موازات اين توسعه قلمرو نفوذ و سياست و حکومت، انديشه اسلامي را توسعه نداده، لااقل در ميان آن افرادي که اسلام را پذيرفتند، عمق نداده است؛ و اميرالمؤمنين عليه‌السلام مي‌خواهد اين عمق را به آن‌ها ببخشد. اين يکي از موضوعاتي است که در نهج‌البلاغه به شکل بارزي بيان‌شده و ما امروز به اين احتياج داريم.
 
 
 امام‌جمعه فارسان شب‌هاي قدر اشاره داشت و گفت: نکته مهمي که در شب قدر قابل‌تأمل است اين است که احياء شب قدر، اصلش در اين است که انسان اهل‌معامله باخدا باشد و اهل اخلاص باشد و بتواند امشب باخدا معامله کند. اگر کسي اهل‌معامله با خدا باشد و حضور حضرت حق را ببيند، مي‌شود گفت که او امشب را به احياء به عبادت گذرانده است و هر کاري که انجام دهد آن کار در اين شب، عبادت است.
 
وي افزود: در روايتي وقتي پيامبر صلي‌الله عليه و آله به درگاه الهي گفتند: در ميان امت‌هاي گذشته افرادي بودند که عمر طولاني داشته‌اند که گاهي فقط صدوبيست سال در راه خدا مجاهده کرده‌اند. اين عمر کوتاهي که براي امت من قراردادي، چه چيز براي تدارک قراردادي؟ بالاخره اين راه طولاني در وادي توحيد را چگونه طي کنند؟ سوره قدر نازل شد که به احترام شما شب قدر داده‌ايم که راه کوتاه شده است يعني به‌جاي اين‌که آن‌ها بروند حقايق را کشف کنند، در شب قدر، حقايق پايين آمده است.
 
وي تصريح کرد: در شب قدر رزقي که به انسان داده مي‌شود رزق قرآن و ولايت است. اگر کسي بتواند به شب قدر ورود پيدا کند، بايد به معرفت قرآن و ولايت راه پيدا کند که هر دو در شب قدر نازل مي‌شوند. اگر کسي به آن حقيقت برسد و شب قدر را درک کرد به حيات طيبه مي‌رسد. درواقع به امنيت مي‌رسد و دست شيطان به او نمي‌رسد. کسي که در محيط شب قدر واقع‌شده از شيطان مصون مي‌شود «إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا»(اعراف/201) و به نور ولايت و قرآن مي‌رسد و راه بر او روشن مي‌شود. اگر کسي شب قدر را درک کرد در فضاي نور واقع مي‌شود چون شب قدر ساحت نور است.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html