پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250722
شهرداري – مهرام؛ تعريف واقعي بسکتبال/ دست خدا زير سبد!
تاریخ انتشار : 1400/02/05 11:25:56
نمایش : 1570
فينال چهارم ليگ برتر بسکتبال بين شهرداري گرگان و مهرام تعريف واقعي يک بازي بسکتبال بود که اتفاقات فراواني در آن رخ داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار ورزشي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ فينال چهارم رقابتهاي ليگ برتر بسکتبال يک تعريف کامل از هيجان و شور مطلق اين رشته جذاب بود و نشان داد که چرا بسکتبال تا اين اندازه در سپهر جغرافياي ورزش جهان جايگاه بلند و رفيعي دارد. اتفاقاتي که به عينه عبارت «بازي ثانيه ها» را براي بسکتبال تعبير کرد و در صدم ثانيه قهرمان را تغيير داد و همه معادلات را عوض کرد. در کل مي‌توان ادعا کرد که چهارمين مصاف اين دو تيم به‌واقع نمايانگر کلاسي در حد فينال بسکتبال ايران بود.

بيست دو دومين ديدار فينال ليگ برتر بسکتبال ايران در حالي شنبه بين دو تيم مهرام و شهرداري گرگان برگزار شد که درمجموع گرگاني‌ها 2 بر يک از حريف نامدارشان جلو بودند و در صورت پيروزي در فينال چهارم مي‌توانستند را به مقام قهرماني برسانند.

بازي از همان ثانيه نخست بسيار نزديک و نفسگير دنبال شد و هيچکدام از دو تيم ذره اي عقب نشيني نکردند. بازي به حدي ديدني بود و اختلاف امتيازات به حدي کم بود که هرلحظه يکي از دو پيش مي افتاد تيم برنده بارها و بارها بين دو فيناليست دست به دست شد.  

اما مهمترين صحنه اتفاق بازي و در حقيقت نقطه عطف آن در ثانيه پاياني رخ داد. در حاليکه شهرداري گرگان از مهرام عقب افتاده بود، پري پتي از زمين خودي اقدام به پرتاب کرد و در نهايت حيرت توپ وارد سبد مهرام شد تا در عين ناباوري بازي دو تيم به تساوي کشيده شده و به وقت اضافه برود. تصميم پتي در هزارم ثانيه‌هاي پاياني براي پرتاب از نيمه خودي در حالي گرفته شد که گرگاني ها 3 امتياز از مهرامي‌ها عقب افتاده بودند و تنها احتياج به يک پرتاب 3 امتيازي داشتند اما درعين‌حال فرصتي هم براي رفتن به زمين حريف نبود اما پتي با يک پرتاب شگفت انگيز همه را ميخکوب کرد و تيمش را به بازي برگرداند.

 پرتاب فوق‌العاده پري پتي پوينت گارد اهل ميلواکي امريکاي گرگاني‌ها از صحنه هايي بود که براي ابد در تاريخ بسکتبال ايران ثبت خواهد شد. ستاره رنگين پوست و امريکايي گرگاني ها ساله کاري کرد کارستان و در شرايطي که مهرامي‌ها خودشان را آماده جشن پيروزي کرده بودند از زمين خودشان اقدام به پرتاب توپ به سمت حلقه مهرام کرد و همه را ميخکوب نمود. توپي که 3 امتياز عقب افتاده گرگاني را جبران کرد تا دو تيم در عدد 96 با هم به مساوي برسند.

بي ترديد همين پرتاب جادويي بود که شهرداري گرگان را از منظر رواني در موضع برتر نسبت به حريف قرار داد تا آنها در وقت اضافه از حريف پيشي بگيرند و با نتيجه 110 بر 103 مهرام شوک زده را شکست دهند تا براي نخستين بار جام به گرگان برود. شهري که با اين قهرماني دراماتيک تا صبح نخوابيد و تا هنگامه اذان صبح و سحرگاهان جشن و پايکوبي در خيابان هاي اين شهر بابت اين قهرماني نوبرانه به راه بود.

آن‌ها نام پري پتي را حالا حالاها فراموش نخواهند کرد و شايد بهترين جمله را در وصف او، يکي از همبازي‌هايش به کاربرد که گفت "من امشب دست خدا را ديدم"

 

*کولاک پتي با دبل دبل و 36 امتياز

نتايج کوارترهاي اين بازي به شرح زير است:

🔻کوارتر اول: ۲۰-۱۹ مهرام

🔻کوارتر دوم: ۲۷-۳۵ گرگان

🔻کوارتر سوم: ۳۳-۲۱ مهرام

🔻کوارتر چهارم: ۱۶-۲۱ گرگان

🔻وقت اضافه: ۷-۱۴ گرگان

پري پتي با کسب ۳۶ امتياز، ۱۱ ريباند، ۸ اسيست، ۴ استيل و افيشنسي ۴۹ دبل دبل کرد و مؤثرترين و پرامتيازترين بازيکن گرگان بود. سينا واحدي نيز با ۲۴ امتياز، ۱ ريباند، ۴ اسيست و ۱ استيل از امتيازآورترين بازيکنان گرگان و آلاده آمينو با ۸ امتياز، ۲۰ ريباند، ۳ اسيست، ۲ استيل و ۱ بلاک بهترين ريباندر گرگان بود. مايک رستم پور ۱۵ امتياز و ۶ ريباند و محمد جمشيدي نيز ۱۱ امتياز، ۶ ريباند، ۵ اسيست و ۲ استيل در آمار خود ثبت کردند.

مليک ترنت با ۱۴ امتياز، ۳ ريباند، ۷ اسيست، ۶ استيل و ۲ بلاک موثرترين، دووآن سامرز با ۲۷ امتياز، ۲ ريباند، ۲ اسيست و ۱ استيل، حامد حسين زاده با ۲۰ امتياز، ۵ ريباند، ۳ اسيست و ۱ استيل و همچنين مهدي کامراني با ۱۹ امتياز، ۲ ريباند، ۲ اسيست پرامتيازترين بازيکنان مهرام بودند. صمد نيکخواه بهرامي نيز ۱۴ امتياز، ۶ ريباند، ۲ اسيست در آمار خود ثبت کرد.

 

*قهرماني گرگاني ها بعد از 60 سال؛ پوکر شاهين طبع

تيم بسکتبال شهرداري گرگان که در فصل ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷ با هدايت حميدرضا کلاسنگياني مربي بومي خود به مقام نايب قهرماني رسيده بود، در فصل گذشته ۱۳۹۹ - ۱۳۹۸ با هدايت مهران شاهين‌طبع سرمربي تيم ملي بسکتبال ايران با ارائه مسابقات خوب صدرنشين دور مقدماتي شد، اما فدراسيون به دليل شيوع کرونا رقابت‌ها را ناتمام رها و از اعلام تيم قهرمان خودداري نمود تا قهرماني گرگاني ها به فصل جاري دايورت شود.

شاگردان مهران شاهين‌طبع در فصل جاري ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، با انجام ۲۱ مسابقه در مسابقات مقدماتي، پلي‌آف اول و دوم همگي به صورت رفت و برگشت و سه بازي نيمه‌نهايي بدون باخت راهي ديدار نهايي و فينال شد و با کسب مجموع ۲۴ پيروزي و تنها يک شکست به مقام قهرماني دست يافتند تا بعد از 60 سال جام قهرماني بسکتبال ايران به گرگان برود. درواقع ارتباط اين شهر شمالي با بسکتبال به يک يا دو دهه اخير ختم نمي‌شود، چراکه گرگاني‌ها با ورزش بسکتبال زندگي مي‌کنند و ازاين‌رو قدر اين قهرماني را شايد بيش از هر شهري درک مي‌کنند.

اين قهرماني البته براي مهران شاهين طبع سرمربي تيم ملي تازگي نداشت. مهران شاهين‌طبع پيش از اين با تيم‌هاي پتروشيمي، صباباتري و مهرام نيز به عنوان قهرماني ليگ برتر رسيده بود و با اين قهرماني در ليگ برتر بسکتبال پوکر کرد.

 

*حاشيه هاي يک فينال جذاب؛ درگير صمد با آرزومندي و غيبت مهرامي ها رو سکو

ديدار تيم‌هاي مهرام و شهرداري گرگان در فينال ليگ برتر بسکتبال در حالي با قهرماني گرگاني‌ ها به پايان رسيد که در اواخر مسابقه صمد نيکخواه بهرامي و علي آرزومندي سرمربي تيم درگيري لفظي پيدا کردند.

ماجرا از اين قرار بود که در صحنه اي متين جلاليان بازيکن مهرام خطاي عمدي را مرتکب شد که آرزومندي سر او فرياد زد که چرا اين خطا را مرتکب شدي که بلافاصله صمد نيکخواه واکنش نشان داد و به او گفت من گفتم که خطا کند.

درگيري لفظي براي چند لحظه ادامه داشت که با وساطت ديگر بازيکنان خاتمه يافت.

ناراحتي مهرامي ها بعد از باخت ادامه داشت و آنها براي دريافت مدال و جام ملي قهرماني هم روي سکو نيامدند. اعضاي اين تيم در حرکتي عجيب بعد از پايان بازي، سالن را ترک کردند روي سکوي نايب قهرماني هم نيامدند. به رسم معمول مدال هاي اين تيم روس سکو دوم قرار داده شد.

حامد حدادي بعد از پايان کارش در تيم سيچوان چين و بازگشت به ايران در اين بازي حضور داشت. سالار عقيلي نيز به عنوان خواننده جشن قهرماني به سالن دعوت شده بود.

 

*شاهين‌طبع: 2 سال دنبال اين قهرماني بوديم

مهران شاهين‌طبع سرمربي تيم شهرداري گرگان در مورد پيروزي تيمش مقابل مهرام در بازي چهارم فينال ليگ برتر بسکتبال و قهرماني در اين رقابت‌ها اظهار داشت: بازي پاياني فينال، يک‌ مسابقه فوق‌العا‌ده خوب‌ از نظر فني و جذاب براي تماشاگران بود. حساسيت مسابقه باعث شده بود تيم‌ها در زماني از بازي، اشتباهاتي داشته باشند، اما اين ديدار براي پايان ليگ‌ خوب بود. چنين مسابقاتي مي‌تواند به ‌پيشرفت تيم ملي ايران نيز کمک‌ کند.

سرمربي تيم بسکتبال شهرداري گرگان درباره ارزيابي خود از مسابقات اين فصل ليگ‌ برتر نيز گفت: به خاطر کرونا، مسابقات به صورت متمرکز در تهران برگزار شد و تيم‌هاي شهرستاني مانند شهرداري گرگان، ذوب‌آهن، نفت آبادان و حتي بندرعباسي‌ها، هواداران‌شان را همراه خود نداشتند. با اين حال، تيم‌ها با اين‌ مسئله کنار آمدند و‌ خوشبختانه فصل به پايان رسيد.

شاهين‌طبع افزود: ما هواداران خود را در سالني که هميشه پنج تا شش هزار‌ نفر تماشاگر داشت در کنار خود نداشتيم و براي تيم‌هاي شهرستاني اين‌ موضوع سخت است. خوشحالم که به قهرماني رسيديم و اين مهم را به هواداران تيم شهرداري که به صورت مجازي ما را حمايت کردند و‌ مسئولان  که حامي تيم بودند، تبريک‌ مي‌گويم. اميدوارم شرايط بسکتبال گرگان نيز بهتر شود.

وي با تشکر از حمايت‌هاي هواداران‌ گرگاني گفت: واقعاً شرمنده همه هواداران خون‌گرم شهرداري گرگان هستيم. ما سال گذشته هم صدرنشين بوديم، اما ‌مسابقات نيمه‌ تمام ماند. امسال يکدل بوديم که قهرماني را به هواداران خود تقديم ‌کنيم. ما دو سال در پي اين قهرماني بوديم.

*پتي: ما يک تيم بوديم، خود را گرگاني مي‌دانم

پري پتي ستاره امريکايي تيم بسکتبال شهرداري گرگان پس از عملکرد فوق‌العاده‌ در بازي فينال و‌ تأثيري زيادي که در قهرماني تيم خود داشت، گفت: اين نتيجه‌ حاصل تلاش همه تيم‌ ما بود و  تنها با پرتاب‌ من رقم نخورد. اين قهرماني را به هواداران‌ گرگاني تبريک‌ مي‌گويم.

او درباره 36 امتيازي که به دست آورد، اظهار ‌داشت: واقعاً امتياز فردي برايم‌ مهم‌ نيست و الان بسيار خوشحالم‌ که‌ به‌عنوان يک تيم‌ نتيجه‌گرفتيم. ما يک تيم بوديم و تيم ما قهرمان شد.

پتي در پايان گفت: من خودم را گرگاني مي‌دانم و مي‌خواهم خوشحالي ‌کنم.

*جمشيدي: شانس به سراغ کسي مي‌رود که زحمت مي‌کشد

محمد جمشيدي بازيکن ملي‌پوش شهرداري گرگان در مورد پيروزي تيمش در بازي چهارم فينال ليگ برتر بسکتبال مقابل مهرام و قهرماني در اين رقابت‌ها اظهار داشت: هشت ماه تمام زحمت کشيديم و همه بازيکنان از جان مايه گذاشتند.

بازيکن شهرداري ادامه داد: شانس ما يار بود و خدا به ما کمک کرد. شانس به سراغ کسي مي‌رود که زحمت مي‌کشد.

وي در پايان گفت: ما خيلي زحمت کشيديم و لياقت اين خوش‌شانسي را داشتيم.

*ارغوان: منبع انرژي ما هواداران بودند

روزبه ارغوان بازيکن ملي‌پوش شهرداري گرگان در مورد پيروزي تيمش در بازي چهارم فينال ليگ برتر بسکتبال مقابل مهرام و قهرماني در اين رقابت‌ها اظهار داشت: انرژي زيادي در اين بازي داشتيم که منبع آن، هواداران تيم بودند. آنها از ما حمايت کردند و انرژي زيادي به ما دادند. من دوست دارم همين الان، يک بازي ديگر هم انجام دهم.

ارغوان همچنين خاطر نشان کرد: مسئولان تيم بعد از شکست مقابل مهرام از ما حمايت کردند و اميدوارم اين حمايت‌ها در آينده و در فصل بعد هم ادامه داشته باشد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html