پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250699
گسترش همکاري جهاني براي مقابله با تبعات اقتصادي همه‌گيري کرونا/ بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول در برخورد با کشورهاي عضو منصفانه عمل کنند
تاریخ انتشار : 1400/01/17 09:27:36
نمایش : 943
همتي با تاکيد بر برخورد منصفانه و فارغ از فشار‌هاي سياسي بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول در حمايت مالي از کشورهاي عضو، گسترش همکاري‌ها در زمينه انتقال دانش فني توليد واکسن و توزيع عادلانه آن و تأمين سرمايه و اعطاء منابع براي توسعه کشورهاي کم درآمد را خواستار شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از بانک مرکزي، در نشست گروه 24 که به رياست عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و با حضور رييس صندوق بين‌المللي پول، رييس بانک جهاني، روساي بانک‌هاي مرکزي و وزراي اقتصادي کشورهاي عضو اين گروه، به صورت مجازي برگزار شد.
 
همتي به بروز نشانه‌هاي بهبود اقتصاد جهاني اشاره کرد و گفت: امروز نزديک به يک سال پس از شروع کوويد-19 گرد هم آمده‌ايم و شاهد نشانه‌هاي اوليه بهبود اقتصاد جهاني هستيم. اگرچه نگران طولاني‌ شدن روند بازيابي اقتصاد بسياري از کشورهاي در حال توسعه و معکوس شدن روند چندين دهه گذشته در زمينه همگرايي بين کشورهاي ثروتمند و فقير هستيم.
 
همتي ارتقا وضعيت دسترسي به واکسن را در سرعت بهبود اقتصادي کشورها موثر دانست و عنوان کرد: در اين مقطع زماني، آنچه که بسيار حياتي و حائز اهميت است، همکاري جهاني و انتقال دانش فني در توليد و امکان تهيه و توزيع عادلانه واکسن‌ها با قيمت‌هاي معقولانه است. به دلايل اخلاقي هم، جاي هيچگونه محدوديتي براي صادرات واکسن و تجهيزات پزشکي مرتبط با آن وجود ندارد. ما در يک بحران بهداشتي جهاني قرار داريم و هيچ کشوري از اين بحران در امان نيست.
 
وي افزود: در کشورهاي درحال توسعه و توسعه نيافته، آسيب‌پذيرترين افراد و فعالان بخش غيررسمي اقتصاد شديدترين خسارات را متحمل شده‌اند. در طول چند ماه کوتاه، بسياري از کشورهاي کم درآمد، دستاوردهاي اقتصادي که به سختي در طول چندين دهه‌ گذشته به دست آورده بودند، از دست داده‌اند.
 
رئيس کل بانک مرکزي بر قرارگيري کشورهاي در حال توسعه در مسير بهبود اقتصادي تاکيد و تصريح کرد: همکاري جهاني و به اشتراک‌گذاري تجربه، براي واکنش موثر به بحران ضروري است و بايد با رويکردي منعطفانه، تمام ابزارهاي سياستي لازم را در راستاي پرورش محيطي مناسب براي تجارت و انتقال فناوري و سرمايه به کار بست.
 
وي ادامه داد: صندوق بين المللي پول و بانک جهاني نقش اساسي در حمايت از کشورهاي عضو براي تعديل آثار بهداشتي و اقتصادي همه‌گيري و مراحل گوناگون بهبودي پس از آن دارند. درستي و حسن رفتار اين دو نهاد به رعايت اصل برخورد يکنواخت و فارغ از فشار‌هاي سياسي با همه اعضا، بستگي دارد. از اين رو از صندوق انتظار مي رود بدون تبعيض و اثرگذاري لابي هاي سياسي به تقاضاهاي قانوني اعضا پاسخ دهد.
 
رئيس گروه 24 با بيان اينکه انعطاف‌پذيري در واکنش‌ها به بحران و متناسب سازي آنها با شرايط کشور، باعث هموار شدن راه بهبودي پايدار و بازگشت سريع به شرايط قبل از همه‌گيري مي‌شود، گفت: صندوق بين المللي پول بايد به ميزان کافي منابع داشته باشد تا بتواند نيازهاي کلان مالي اعضاي خود را هنگام خروج از بحران برآورده کند.
 
وي با تاکيد بر اين مهم که تأمين سرمايه و اعطاي منابع براي توسعه کشورهاي کم درآمد بايد بخش مهمي از واکنش جهاني به بحران باشد، افزود: گروه ۲۴ به شدت از نحوه پيشنهادي صندوق براي تخصيص منابع حق برداشت مخصوص (SDR) استقبال مي‌کند و کشورها را به اتخاذ رويکردهاي موثر براي بازيافت SDR‌ هاي بلااستفاده خود در راستاي کمک به ساير کشورها تشويق مي‌کند.
 
در اين جلسه کريستالينا جرجيوا رييس صندوق بين المللي پول ضمن همدردي به خاطر افرادي که در همه گيري بيماري کرونا جان خود را از دست دادند، بر اين نکته تاکيد کرد که اگر سياست هاي پولي و مالي کشورها نبود، رکود جهاني ناشي از کوويد ۱۹ مي توانست بسيار عميق تر از اين باشد.
 
وي گفت: نشانه هاي بهبود اقتصادي وجود دارد اما اين بهبود در کشورهاي جهان متعادل و فراگير نيست. واکسيناسيون در شرايط فعلي يک سياست مهم است و تمرکز بر آن براي تسريع روند بهبود بسيار کليدي است. اين در حالي است که پيش بيني ما اين است که برخي از کشورها حتي تا نيمه دوم سال ۲۰۲۲ نتوانند واکسيناسيون را شروع کنند.
 
همچنين ديويد مالپاس، رييس بانک جهاني، بر اين نکته تاکيد داشت که بانک جهاني صداي کشورهاي در حال توسعه است و اين سازمان در طول دوره همه گيري بيشترين وام دهي خود را به کشورهاي در حال توسعه داشته است. با اين وجود بسياري از کشورهاي با درآمد پايين نيازمند کمک هاي مالي براي کنترل آثار ناشي از کوويد ۱۹ براي مدت طولاني هستند.
 
وي گفت: با مشاهده بهبود اقتصادي لازم است راه حل‌هايي دنبال شود که رشد گسترده جهاني بدون آثار منفي بر محيط زيست پيگيري شود.
 
در اين جلسه وزراي اقتصاد و روساي بانک هاي مرکزي عضو، نظرات خود را در مورد شرايط اقتصاد جهاني و روند بهبود پس از همه گيري، بيان کردند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html