پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250655
آژانس تا سه ماه حق دسترسي به سيستم هاي ضبط کننده اطلاعات و دوربين ها را ندارد
تاریخ انتشار : 1399/12/09 09:45:48
نمایش : 1363
رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به بيانيه مشترک اخير با آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آژانس تا سه ماه حق دسترسي به سيستم هاي ضبط کننده اطلاعات و دوربين ها را ندارد و اگر تا سه ماه تحريم ها لغو نشد ما اطلاعات را از بين مي بريم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در برنامه بدون تعارف درباره قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم ها و صيانت از منافع ملت ايران و توقف اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي عنوان کرد: در قانون پيش بيني شده بود که دو ماه بعد از تصويب قانون اگر آنها (طرف هاي مقابل ايران در برجام) وفاي به عهد نکردند، ما اجراي پروتکل الحاقي را متوقف مي کنيم و همين کار را نيز انجام داديم.

 
وي افزود: آخرين قدم هم مذاکره اي بود که بنا به درخواست آژانس از ايران شد که اظهار علاقه کردند بيايند و صحبت کنند و ما بعد از مشورتي که با ارگان هاي ذيربط و مسئولان ارشد داشتيم موافقت کردند که آقاي گروسي به ايران بيايد و مذاکره کنيم.
 
صالحي درباره سفر رافائل گروسي مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران خاطرنشان کرد: آژانس به ما گفت که اگر پروتکل الحاقي را متوقف کنيد و بعد از دو هفته ديگر برجام اجرايي شد و طرف هاي مقابل به تعهداتشان برگردند و در اين فاصله ما هيچ حضوري نداشته باشيم، يک انقطاع اطلاعاتي خواهد بود.
 
وي با بيان اينکه ما نزديک به ۵۰ سال است در موافقتنامه پادمان هستيم و ما براساس قانون مجلس فقط پروتکل الحاقي را که در برجام پذيرفته بوديم که داوطلبانه اجرا کنيم، متوقف کرديم، اظهار داشت: مسئولان نظام همه گفته اند اگر طرف مقابل برگشت و همه تعهداتش را انجام داد، ما هم به عقب برمي گرديم و همه تعهداتمان را انجام مي دهيم.
 
رئيس سازمان انرژي اتمي توضيح داد: يکي از تعهدات ما اجراي پروتکل است و در پروتکل يک کار مستمر است و آن عکسبرداري و فيلمبرداري مستمر است و اگر در آن انقطاعي ايجاد شود و توقفي در آن حاصل شود، باعث ايجاد بهانه اي براي طرح سوالات عجيب و غريب مي شود. به اعتبار اينکه اين مسئله ادامه يابد، به لحاظ فني گفتيم حرف حقي است.
 
وي با اشاره به مذاکراتش با رافائل گروسي در تهران عنوان کرد: وقتي که ما مذاکره مي کنيم در خلأ که مذاکره نمي کنيم، من قبل از اينکه وارد مذاکره شوم، با مسئولان ارشد نظام و مراجع ذيربط مسائل را مطرح مي کنم و چارچوب و کف ها و چارچوب مذاکره را مشخص مي کنند. ما در آن چارچوب حرکت کرديم و به لطف خدا اين امر محقق شد.
 
* آژانس تا سه ماه حق دسترسي به سيستم هاي ضبط کننده اطلاعات و دوربين ها را ندارد
 
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: آژانس تا سه ماه حق دسترسي به سيستم هاي ضبط کننده اطلاعات و دوربين ها را ندارد.
 
وي در بيان چرايي اين سه ماه نيز گفت: آژانس هر سه ماه يک گزارش مي دهد. البته ما هم نگفتيم سر سه ماه؛ ما گفتيم تا سه ماه. ممکن است هفته آينده طرف هاي مقابل به برجام برگردند. اين تا سه ماه را گذاشتيم که تا گزارش بعدي آژانس، مسئله را در بربگيرد.
 
صالحي خاطرنشان کرد: اگر تا سه ماه چنين نشد ما اطلاعات را از بين مي بريم و از آنها هم خواهش مي کنيم که دوربين ها را برچينند.
 
رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال که وقتي گروسي به ايران آمد از شما خواست که پروتکل الحاقي را متوقف نکنيد؟ افزود: خير؛ اگر چنين مي گفت که ما اصلا اجازه نمي داديم به ايران سفر کند، قبل از اينکه به ايران بيايد خودش مصاحبه اي کرده بود. ما قبلا از طريق سفير خود به آژانس اطلاع داده و اعلام کرديم که ما در پنجم اسفند اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي را متوقف مي کنيم و شما آماده باشيد و اقداماتي که بايد خودتان با بازرسان خود صورت دهيد، انجام دهيد.
 
* بيانيه مشترک هيچ پشت پرده اي نداشت/ تمام آن چيزي که در پروتکل الحاقي بود دسترسي هايش گرفته شده
 
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين بيانيه مشترک ايران و آژانس پشت پرده اي داشته است؟ گفت: خير؛ ما اين سه چهار ساعت چه بحث مي کرديم؟ اگر پشت پرده اي بخواهد باشد پشت پرده آن همين است. ما اعلام کرديم پروتکل را متوقف مي کنيم و گروسي هم اعلام کرد حق ايران را در اجراي قانون به رسميت مي شناسيم که ما نشستيم فکر کرديم و ايشان با دو نفر از مشاوران خود آمده بود و ما هم با دو سه نفر از دوستانمان بوديم و نشستيم و بحث کرديم تا به اين جمع بندي رسيديم که مرضي الطرفين بود.
 
معاون سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: تمام آن چيزي که در پروتکل الحاقي بود دسترسي هايش گرفته شده است. مثلا يکي از مواردي که در پروتکل الحاقي هست دسترسي هاي مکمل است آنها براساس پروتکل يک جايي را ديدند و مي گويند دسترسي مکمل مي خواهيم که جلوي آن را هم گرفتيم.
 
* ايجاد سالن هاي بزرگ در دل کوه/ در عرض يک ماه ظرفيت خود را ظرفيت قابل قبولي برگردانديم
 
به گزارش فارس، صالحي در بخش ديگري از اين گفت وگو با بيان اينکه سالن مونتاژ سانتريفيوژهاي نسل جديد ما را زدند، خاطرنشان کرد: اما الحمدالله به کوري چشم کساني که اين کار خبيث را انجام دادند ما در عرض يک ماه ظرفيت خود را ظرفيت قابل قبولي برگردانديم؛ حدود ۶۰ الي ۷۰ درصد ظرفيتي که داشتيم و الان در حال توليد هستيم.
 
رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: ضمن اينکه داريم دل کوه را مي شکافيم که تا اينها باشند بفهمند با ايران چنين برخوردي را نداشته باشند. الان داريم سالن هاي بزرگي را در دل کوه ايجاد و مصون سازي مي کنيم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html