پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250649
درگيري در مرز سراوان از شايعه تا واقعيت/ دشمن و رسانه‌هاي بيگانه به دنبال ناامن‌سازي مرز
تاریخ انتشار : 1399/12/05 19:09:02
نمایش : 1367
محمد هادي مرعشي با تشريح حادثه سراوان گفت: چندي قبل گروهک تروريستي جيش‌الظلم با پخش يک کليپ گذرها را زير سوال برد. اين اقدام و ديگر مواردي از اين دست نشان مي‌داد که اقداماتي توسط دشمن و بسياري از سرويس‌هاي بيگانه برنامه ريزي شده تا مرز آرامش نداشته باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ محمد هادي مرعشي، معاون امنيتي و انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران با تشريح جزئيات حادثه سراوان، بيان کرد: ماجرا از هشت صبح روز گذشته در حوزه شمسر سراوان آغاز شد. در اين منطقه گذري براي معيشت مرزنشينان و کمک به معيشت آن ها و همچنين کنترل هاي لازم براي ورود و خروج افراد ايجاد شده است.

وي ادامه داد: روز گذشته شاهد تجمع انبوهي از جمعيت سوخت‌بران که به صورت غيرقانوني اقدام به انتقال سوخت به کشور پاکستان مي کنند، بوديم که قصد داشتند از محل گذر عبور کنند. تقريبا بيش از ۲ ساعت مذاکره با اين افراد انجام شد که خويشتن داري کنند و در چارچوب قواعد در نظر گرفته از گذر وارد شوند.
 
به گفته اين مقام مسئول، ظاهرا در ادامه اين تجمع، از سوي ماموران پاکستاني منجر به تيراندازي مي شود و هجوم شدت پيدا مي کند و با شکستن درهاي گذر و ايجاد خسارت جمعيت وارد مي شوند که در اين بين يک نفر کشته و چهار نفر مجروح مي‌شوند.
 
وي گفت: برخي افراد با سوء استفاده از فضاي ايجاد شده لابه لاي اين افراد موج سواري مي‌کنند و به سمت پاسگاه شمسر حمله ور مي شوند. موتوري از ماموران مستقر در مرز را آتش مي‌زنند، به تعدادي خودرو سنگ پراني مي‌کنند و قصد ورود به داخل پاسگاه را داشتند، در حالي که حريم آن بسيار محترم است و نيروهاي جانباخته و محافظ مرز اجازه ندارند که به کسي اجازه ورود به پاسگاه را بدهند، چراکه به نوعي اين محل حريم و ناموس ماموران است؛ بنابراين به دليل هجوم به سمت پاسگاه مجبور به تيراندازي مي شوند که تعدادي مجروح شدند و جمعيت و آنهايي که قصد تخطي داشتند، متفرق شدند.

مرعشي اذعان کرد: در ادامه مجروحان به بيمارستان منتقل شدند و متاسفانه يک نفر نيز در بيمارستان فوت مي‌کند. اين موضوع در حال بررسي است که فوت دوم ناشي از اتفاق ها و تيراندازي در پاکستان بوده است يا خير؛ در اين ميان فضاي مجازي اين موضوع را دست مي‌گيرد و مردم را براي تجمع در سراوان تحريک مي کند.

وي ادامه داد: جلساتي به منظور درخواست از معتمدان در سراوان برگزار شده است تا موضوع را کنترل کنند که تا ساعت ۱۰ موضوع کنترل شد؛ امروز هم عده‌اي به سمت فرمانداري هجوم آوردند و صحبت‌هاي مسئولان را برنتابيدند و شيشه ها را شکستند و متفرق شدند.

اين مسئول تصريح کرد: مردم استان مي‌دانند که در گذشته تعداد زيادي کشته در جاده هاي استان داشتيم که همواره نيز مورد اعتراض مردم بوده است تا فکري براي اين موضوع شود. وي افزود: از آنجايي که موضوع سوخت‌بَري در استان نهادينه شده بود و ما ظرفيت مناسبي را براي ايجاد اشتغال نداشتيم، در نهايت با دستور استاندار که از رسانه‌ها هم پخش شد، برنامه بر اين شد تا به سوخت‌بران در حد مجاز اجازه تردد دهيم؛ منتها بدون پلاک مخدوش و با سرعت مطمئنه که اتفاقي نيفتد. اين ها مواردي بود که شايد قانوني نباشد، ولي به دليل اين که مشکلي براي مردم به وجود نيايد و سطح تلفات بالا نرود تدبير و آرامش حداقلي ايجاد شد،‌ اجازه اين کار داده شد.

وي خاطرنشان کرد: براي گذرها هم همين برنامه هست؛ چند گذر مرزي را با نظر مردم ايجاد کرديم که بتوان به صورت قائده‌مند در سفره آنها ناني گذاشت و معيشت و نياز مرزنشينان در چارچوب مناسب برطرف شود. اگر قرار باشد کار قائده‌مند انجام نشود و به صورت غيرقانوني پيش برود حداقل‌هايي هم که ايجاد شده سلب خواهد شد.

مرعشي افزود: درخواستم اين است که با رعايت قانون همه معتمدان و تريبون‌ها کمک کنند تا بتوانيم کار بزرگي را که براي مردم استان در دست گرفتيم براي آن بخشي که واقعا اشتغالي برايشان فراهم نشده و نياز است که در مرز فعاليت داشته باشند، در چارچوب خودش دنبال کنيم.

وي با اشاره به اينکه متاسفانه تعداد کشته‌ها ۲ نفر و زخمي ها نيز ۶ نفر است، گفت: به طور قطع مشخص است وقتي اتفاقي مي‌افتد پشت موضوع گروه‌هايي براي ايجاد اشکال براي نيروهاي امنيتي و مردم استان هستند و کساني مي خواهند مردم را از بدنه نيروها جدا کنند؛ کساني که منافعشان به خطر افتاده است؛ چرا که وقتي سوخت را در مرز کاناليزه کنيم منافع عد‌ه‌اي به هم مي‌خورد و به خطر مي افتد، اين ها همان افرادي هستند که تحريک مي کنند.

معاون استاندار سيستان و بلوچستان اذعان کرد: چندي قبل گروهک جيش الظلم کليپي را پخش کردند و گذرها را زير سوال بردند، مشخص بود قرار است، اتفاقي بيفتد وقتي همه اين موارد را کنار هم مي گذاريم تکميل پازل نشان از اين است که اين برنامه ها توسط دشمن و بسياري از سرويس هاي بيگانه برنامه ريزي شده تا مرز آرامش نداشته باشد.

وي خاطرنشان کرد: بيش از يک و نيم سال است که آرامش نسبي در استان با کمک مردم برقرار شده است و اينک نيز نيازمند آن هستيم تا با کمک خود مردم اين آرامش را حفظ کنيم؛ ان شاءالله که مردم کمک و مراقبت کنند و به خصوص جوانان تحريک نشوند و آب را به آسياب دشمن نريزند
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html