پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250639
کمترين آمار طلاق در ايران؛ افتخار مردمان پهناورترين استان کشور/ اينجا فرهنگ ايراني اسلامي رنگ نباخته است
تاریخ انتشار : 1399/11/26 08:38:41
نمایش : 1391
جوانان متعهد و صبور سيستان و بلوچستان با الگوگيري از اهل بيت (ع) و پايبندي به زندگي مشترک اجازه نداده‌اند فرهنگ ايراني اسلامي در اين خطه رنگ ببازد، اختصاص پايين‌ترين آمار طلاق کشور به اين استان گواه بر اين ادعاست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ در حالي سال هاست گزارش ها از سير صعودي آمار طلاق و صف هاي طولاني زوجين در دادگاه هاي کشور خبر مي دهد، مناطقي در ايران وجود دارد که از لحاظ پايين بودن آمار طلاق در کشور سرآمد و شهره است.
 
آري، در ميان زندگي هاي سراسر دلهره و بر خلاف جدايي هايي که به دليل اختلافات در بسياري از نقاط ايران شاهدش هستيم، سيستان و بلوچستان آخرين رتبه را در زمينه طلاق به خود اختصاص داده، اما علاوه بر اين طي يکسال اخير در هفت شهرستان اين خطه هيچ طلاقي به ثبت نرسيده که نشان از پايبندي خانواده ها و زوجين اين مناطق به فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي و الگوگيري آن ها از زندگي اهل بيت (ع) است.
 
بدون ترديد زندگي هايي که بر پايه ماديات، زيبايي، هوس و مقام يا از روي عدم شناخت کافي تشکيل مي شود، تداومي ندارد و بعد از مدت ها به جدايي مي انجامد، گاهي هم دخالت خانواده ها، اعتياد و ديگر اختلافات زناشويي که از شناخت ناکافي نشات مي گيرد، زندگي را به کام خيلي ها تلخ مي کند و طلاق را در پي دارد.
 
به اعتقاد بسياري از بزرگان سيستان و بلوچستان، مردم اين خطه با شناخت و اعتماد قلبي تشکيل زندگي مي دهند که اين مهم رمز ماندگاري زندگي مشترکشان است، به گونه اي که با وجود سخت ترين مشکلات هيچ گاه اميدشان را نسبت به ادامه مسير از دست نمي دهند، چراکه مهرورزي و محبت حضرت علي (ع) و حضرت فاطمه (س) را الگوي خود قرار داده اند.
 
طلاق؛ همچنان در سيستان و بلوچستان قبيح
 
در همين راستا حسنيه ارباب افضلي، کارشناس مسائل اجتماعي در گفت و گو با خبرنگار ما بيان کرد: سيستان و بلوچستان به دليل حاکميت فرهنگ طوايفي و عشيره اي هنوز از جمله استان‌هايي است که مردم آن تابع سنت‌ها و رسوم هستند و در تمامي مراحل زندگي بر رعايت اين سنن تاکيد دارند.
 
وي ادامه داد: شايد بتوان گفت يکي از دلايل پائين بودن آمار طلاق در سيستان و بلوچستان نيز جاري بودن فرهنگ طوايفي و قبيله اي در زندگي مردم اين استان است، به طوري که همچنان زوجين براي حل مشکلات خود تا جاي ممکن به جاي دادگاه و شکايات حقوقي به ريش سفيدان و بزرگان اقوام خود مراجعه مي کنند و اين نشان دهنده اميد آنان براي بازگشت به زندگي مشترک است.
 
اين کارشناس اذعان کرد: پشتيباني و حمايت خانواده‌ها براي حل مشکلات زوجين و ايجاد صلح نيز مي تواند در پايين بودن آمار طلاق در سيستان و بلوچستان نقش داشته باشد، چراکه قبح طلاق در ميان خانواده‌هاي سيستان و بلوچستاني همچنان وجود دارد و براي جلوگيري به اصطلاح «انگشت نماشدن» جوانان خود را به ادامه زندگي و حل مشکلات سوق مي‌دهند.
 
وي گفت: اصولا در جوامع سنتي که فرهنگ طوايفي و عشيره اي بر زندگي افراد سيطره دارد، ميزان ازدواج هاي سنتي و با دخالت خانواده بيشتر از تعداد ازدواج هاي مدرن يا خود خواسته توسط جوانان است که اين مورد درباره سيستان و بلوچستان و فرهنگ غالب در آن صدق مي کند.
 
ارباب افضلي افزود: براساس چندين پژوهشي که در باره ازدواج هاي سنتي و مدرن انجام شده است، نتايج نشان مي دهد که صميميت، تعهد و رضايت زناشويي در ازدواج هاي سنتي بيشتر است، همچنين نحوه همسرگزيني با رضايت از زندگي زناشويي ارتباط دارد و افراد با انتخاب صحيح در نحوه همسرگزيني مي توانند گام هاي موثري در افزايش رضايت زناشويي بردارند.
 
به گفته وي، از طرفي گذشت، صبر و بردباري و تعهد از صفات ديرين زنان و مردان در سيستان و بلوچستان که ريشه در شرايط سخت زندگي از گذشته تا به حال در اين استان دارد، به همين دليل قدرت سازگاري افراد بيشتر است و تاب آوري بيشتري در برابر مشکلات زندگي مشترک دارند.
 
 
تبعيت از بيانات مقام معظم رهبري
 
مولوي عنايت الله رسولي زاده، يکي از علماي اهل سنت سيستان و بلوچستان در اين باره به خبرنگار ما گفت: مردم سيستان و بلوچستان بسيار متدين و در بسياري از مسائل از جمله ازدواج تابع بيانات بزرگان دين به ويژه مقام معظم رهبري هستند، اين مهم سبب شده است که شاهد پايين ترين آمار طلاق در اين استان باشيم.
 
وي با اشاره به اهميت شناخت طرفين از همديگر در زمان قبل از ازدواج، ادامه داد: محبت؛ روح ازدواج، عهد و پيمان؛ جسم ازدواج و مديريت از اعضاي ازدواج است که توجه به اين سه موضوع مهم سبب شده، وضعيت سيستان و بلوچستان از نظر طلاق در کشور نسبت به همه استان ها بهتر باشد.
 
رسولي زاده افزود: آن هايي که در ازدواجشان موفق شده اند و طلاق در زندگي شان جايگاهي نداشته، هيچ وقت احساساتي عمل نکرده اند، بلکه منطقي گام بر مي دارند که توانسته اند زندگي شان را مديريت کنند و به سمت طلاق کشيده نشوند که همه تلاش ها براي رسيدن روزي که نام طلاق در سيستان و بلوچستان شنيده نشود در حال انجام است.
 
وي سيستان و بلوچستان را به عنوان الگويي در زمينه پايين بودن آمار طلاق در کشور معرفي و اظهار کرد: انتظار مي رود که جوانان ايراني قبل از ازدواج فکر آينده را بکنند، همانطور که پيامبر اکرم (ص) فرمودند اخلاق، ديانت و صداقت شخصي که مي خواهند با وي تشکيل زندگي مشترک دهند، بايد مورد توجه باشد.
 
اين عالم اهل سنت گفت: ازدواج و دوستي که به خاطر پول، هوس و پست و مقام شکل بگيرد، موقتي است و زود تمام مي شود، اما اگر دوستي قلبي باشد، موفق خواهد بود و ماندگار مي شود.
 
وي تاکيد کرد: بيشتر طلاق هايي که صورت مي گيرد، به اين دليل است که بر حسب ماديات، مقام يا هوس بوده، اما وقتي دلي باشد، هيچ وقت اين محبت تمام نمي شود و تا لب مرز مشکلات هم همراه طرفين است.
 
حضرت فاطمه (س) و امام علي (ع)؛ الگوي بي نظير محبت
 
به گفته رسولي زاده، حضرت زهرا (س) و امام علي (ع) نمونه بارز و بي نظير مهروزي، دوستي و محبت هستند، به قدري اين محبت عميق بود که اميرالمومنين (ع) در زمان حيات حضرت فاطمه (س) ازدواج نکردند.
 
وي با بيان اين که بهتر است جوانان با تاسي از سيره اهل بيت (ع) در هر مسيري گام بردارند، بيان کرد: اهل بيت (ع) به ويژه در زمينه سنت حسنه ازدواج براي همگان بهترين الگو بوده و هستند، اما خيلي ها بي توجه به اين مهم به مال، جواني و زيبايي را ملاک قرار مي دهند در حالي که همه اين ها زودگذر است و به مرور زمان به پايان مي رسد، آنچه باعث ماندگاري مي شود، دوستي از روي قلب است.
 
 
 
صفر؛ آمار طلاق در ۷ شهرستان
 
وحدت رضا شکوري، معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان سيستان و بلوچستان در اين باره به خبرنگار ما گفت: طي يکسال اخير در هفت شهرستان تفتان، زهک، سرباز، کنارک، نيمروز، هامون و هيرمند هيچ طلاقي ثبت نشده است.
 
وي تعداد طلاق ثبت شده را در سيستان و بلوچستان هزار و نهصد و چهل و پنج مورد اعلام کرد و افزود: اين آمار در کشور ۱۷ هزار و چهارصد و هشتاد و سه مورد است.
 
شکوري با اشاره به اقدام هاي دفتر برنامه ريزي و توسعه اجتماعي در زمينه افزايش و کاهش طلاق در بين خانواده ها، بيان کرد: برگزاري ۳۸۴ کارگاه تا دي ۹۹ با موضوع هاي پيشگيري طلاق، ملاک ها و معيارهاي انتخاب همسر و حل تعارض هاي زناشويي از جمله اين برنامه هاست.
 
وي ادامه داد: ساخت پنج فيلم کوتاه با موضوع هاي دفتر برنامه ريزي در خصوص آموزش هاي ازدواج و انتخاب همسر با حل اختلاف بين همسران، ساخت ۱۰ عدد موشن گرافي و انيميشن با موضوع هاي کنترل خشم، روابط متقابل بين همسران و تهيه اينفوگرافي با موضوع هاي ترويج ازدواج آگاهانه و موارد بروز طلاق در خانواده ها جهت آگاهي بيشتر از ديگر اقدام هاي انجام شده در جهت کاهش آمار طلاق است.
 
اين مقام مسئول، راه اندازي مجمع خيران ازدواج جهت ايجاد انگيزه و افزايش ازدواج در جهت کمک به هزينه هاي مراسم ازدواج و تهيه جهيزيه براي زوج هاي جوان، کلبه عقد به منظور کمک به برگزاري مراسم هاي ازدواج رايگان و کانون ازدواج آسان با ارائه خدمات به زوج هاي جوان و معرفي زوجين به مراکز مشاوره خانواده به صورت رايگان جهت مشاوره هاي قبل از ازدواج يا جهت حل اختلاف و پيشگيري از طلاق در بين خانواده ها را از ديگر اقدام ها در اين راستا اعلام کرد.
 
وي خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، ۲ هزار و سيصد و چهل و نه طلاق در سيستان و بلوچستان ثبت شد که اين آمار در سال ۹۸ به هزار و نهصد و چهل و پنج مورد رسيد که نشان دهنده کاهش اين آمار در بين زوج هاي اين خطه است.
 
اختصاص پايين ترين نرخ طلاق کشور به سيستان و بلوچستان
 
رضا راحت دهمرده، مديرکل ثبت‌احوال سيستان و بلوچستان نيز در اين باره بيان کرد: در سيستان و بلوچستان در ۱۰ ماهه سال ۹۹ طبق آمارهاي جمع‌آوري شده ۲۷ هزار و ششصد و چهل و يک واقعه ازدواج ثبت شده و در مقابل آن ۲ هزار و ششصد و  شصت و نه واقعه طلاق به ثبت رسيده است.
 
به گفته وي، سيستان و بلوچستان در پايين بودن سن ازدواج در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده، به طوري که ميانگين سن ازدواج در اين استان در ميان مردان ۲۵ سال و در ميان زنان ۲۱ سال و ميانگين آن در کشور در ميان مردان ۲۸ سال و در ميان زنان ۲۳.۴ سال است.
 
اين مقام مسئول گفت: ميانگين سن طلاق در اين مدت در استان براي مردان ۳۳.۴ و براي زنان ۲۸.۷ سال بوده که بيشترين طلاق ها براي مردان در گروه سني ۲۵ تا ۲۹ سال و براي زنان در گروه سني ۲۰ تا ۲۴ سال صورت گرفته است.
 
به گفته وي، سيستان و بلوچستان با ۰.۷ در هزار کمترين نرخ ثبت طلاق در کشور را به خودص اختصاص داده، در حالي که ميانگين کشوري آن ۲.۳ در هزار است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html