پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250626
قدرت خريد مردم يک چهارم شده است/کابوس خريد جهيزيه براي زوج هاي جوان
تاریخ انتشار : 1399/11/18 10:05:48
نمایش : 1580
بازار لوازم خانگي، يکي از بازارهاي شاخص و مهمي است که پس از سهميه بندي بنزين، از موج افزايشي ايجاد شده در نظام اقتصادي کشور بهره کافي برده و اغلب کالاهاي موجود و ناموجود اين بازار گراني قابل توجهي را تجربه کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از جهانبين نيوز ؛ سال‌ها پيش که خانه‌ها بزرگتر بود و سرعت تحولات تکنولوژي نيز اينطور سرسام آور نشده بود، وقتي جواني به سن ازدواج مي‌رسيد کم‌کم برخي اقلام ضروري براي رفتن به خانه برايش‌ تهيه مي‌شد، خانواده پسر تلويزيون و فرش و کمد و خانواده دختر هم لوازم يخچال و اجاق گاز و... را خريداري کرده و در گوشه‌ خانه نگه‌مي‌داشتند تا به وقتش هم استرس خريد را کاهش دهند و هم فشارمالي کمتري به خانواده‌ها وارد شود.

حالا اما آنقدر هرماه مدل‌هاي مختلف وارد باز مي‌شود که عملا امکان خريد زودهنگام لوازم ضروري خانه عروس و داماد وجود ندارد، خانه‌ها هم کوچکتر شده و بسياري از زوج‌ها ترجيح مي‌دهند تا لوازمي را که خريداري کرده‌اند، مستقيم به خانه خودشان ببرند. اين شرايط که فشار مالي بيشتري به خانواده‌ها وارد مي‌کند اخيرا با نواسانات قيمت در بازار مشکل جديدي را هم به وجود آورده و آن تغيير روزانه قيمتهاست.

اوضاع بازار لوازم خانگي به قدري خراب است که هم مشتري‌ها به دليل نوسانات قيمتي و هم بخاطر کاهش توان خريد، تمايلي به خريد ندارند؛ مثلا ماشين لباسشويي  در همين مدت از 3 ميليون تومان به 7 ميليون تومان رسيد ، يا ظرفشويي که تا يک ماه پيش 4 ميليون و 800 هزار تومان بود، الان 9 ميليون قيمت خورده؛ خب در اين شرايط اوضاع  چطور پيش مي رود؟

وقتي وضعيت اين روزهاي بازار را ميبينيم متوجه کاهش خريد مردم ميشويم و اين براي مشتري عذاب آور است که وقتي ميخواهد جهيزيه اي را تهيه کند به حداقل ها هم راضي شود اما باز هم قيمت ها به قدري بالا است که توان خريد را به کلي از برخي مردم سلب مي کند و اين امر براي يک مغازه دار نيز سخت بوده چراکه روز به روز مشتري هاي خود را از دست مي دهد.

در حالي که در بازار لوازم خانگي خارجي، عمده افزايش قيمت‌ها به دليل ممنوعيت واردات لوازم خانگي و نبود جنس در بازار است. الان فروشنده‌اي که جنس خارجي مي‌فروشد، موجودي انبارش را مي‌فروشد؛ براي همين هم هست که نه تنها قيمت يک جنس از يک برند در شهرستان متفاوت است بلکه در همين بازار هم مغازه به مغازه، قيمت يک جنس متفاوت است.

نوسان قيمت لوازم خانگي داخلي اگر بيشتر از خارجي‌ها نباشد کمتر نيست؛ چون به گفته خودشان، لوازم و قطعات اجناس آن ها هم از خارج وارد و در ايران فقط مونتاژ مي‌شود.

اکثر قطعات لوازم خانگي ايراني هم چيني است و مثلاً يخچالي که حدود يک ميليون و 100 هزار تومان بود الان بيش از 3 ميليون تومان شده.

قيمت لوازم خانگي ايراني در بازار به نسبت سال گذشته تقريباً 3 برابر شده است. يک روز کارخانه مي‌گويد ورق گران شده، يک روز قيمت مواد پتروشيمي بالا رفته و يک روز مي‌گويند رنگ نداريم. اين تازه منهاي کمپروسور و ال‌اي‌دي و قطعاتي است که از خارج کشور وارد مي‌شود.

اصلا هيچ نشانه‌اي از پايين آمدن قيمت در بازار نيست؛ حتي در اين چند وقت که قيمت دلار پايين آمده در حالي که لوازم خانگي ايراني برعکس عمل کرده اند و افزايش قيمت داشته‌اند و شايد در همين چند هفته 10 تا 15 درصد قيمت لوازم خانگي ايراني گران‌تر شد.

وضعيت بازار به قدري بد است و فروش به اندازه‌اي پايين آمده که فروشندگان به جاي سود 10 درصدي که مصوب اتحاديه است، مجبورند اجناس را با سود 2 تا 3 درصدي بفروشند چون در اين شرايط، بازار کشش سود بيشتر را ندارد و مشتري‌ها همين مقدار هم توان خريد ندارند.



بزرگترين مشکل ما افزايش روزبه روز قيمت لوازم خانگي است

منصوري يکي از شهروندان شهرکردي  با اشاره به اينکه بعد از عيد مراسم عروسي دخترم را در پيش داريم اظهار کرد: بزرگترين مشکل ما افزايش قيمت لوازم خانگي است.

وي با اشاره به اينکه هر روزي که  براي خريد يک کالا مراجعه ميکنم قيمت آن  نسبت به روز گذشته افزايش داشته است بيان داشت: قيمت هايي که امروز در بازار است سه برابر قيمت همين اجناس در سال گذشته مي باشد.

موسوي با بيان اينکه وضعيت اين روزهاي بازار بسيار تاسف آور و دردناک است بيان داشت: اگر تاکيد بر ازدواج آسان است بايد زمينه هاي آن هم فراهم شود.

نظارت درستي بر روي بازار نيست

اين شهروند شهرکردي ادامه داد: متاسفانه قيمت هاي بالا سدي در برابر ازدواج جوان ها است و به عنوان مانعي هر روز اين سنت پيامبر را به تاخير مياندازد.

موسوي خاطر نشان کرد: بسياري از دختران جواني که خودم آن ها را ميشناسم به دليل مشکلات مالي مجبور مي شوند ازدواجشان را به تاخير انداخته و يا از فکر ازدواج بيرون آمده و خواستگاران خود را رد مي کنند.

وي اذعان داشت: اگر ميخواهيم جامعه به فساد کشيده نشود بايد زمينه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنيم و کنترل قيمت لوازم خانگي يکي از مهم ترين اقدامات در اين زمينه است که مسئولان بايد فکري به حال اين مسئله بکنند.

موسوي با اشاره به اينکه نظارت درستي بر روي بازار نيست بيان داشت: قيمت ها با يکديگر تفاوت هم دارد و ديگر حتي اطميناني به اصل بودن يک جنس هم نمي توان کرد.

اين شهروند شهرکردي يادآور شد: وقتي قيمت دلار بالا مي رود جنس ها هم به همان نسبت بالا مي رود اما متاسفانه هنگامي که دلار کاهش پيدا مي کند هيچ گونه تغييري در کاهش قيمت لوازم خانگي ديده نمي شود و اين خود سوء مديريت در بازار را مي رساند.

به گزارش جهانبين نيوز؛ وضعيت بازار به قدري بد است و فروش به اندازه‌اي پايين آمده که فروشندگان به جاي سود 10 درصدي که مصوب اتحاديه است، مجبورند اجناس را با سود 2 تا 3 درصدي بفروشند چون در اين شرايط، بازار کشش سود بيشتر را ندارد و مشتري‌ها همين مقدار هم توان خريد ندارند.



برندهاي متنوع در بازار انتخاب را براي ما سخت مي کند

يکي از مغازه داران شهرکردي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: از روزي که قيمت اجناس رو به افزايش بوده تعداد مشتري هاي ما نيز کمتر شده است.

فتحي با اشاره به اينکه ما در گذشته تعداد مشتري هايمان بيشتر بود بيان داشت: الان نزديک به 10 روز است که هيچ گونه جنسي را فاکتور نکرده ايم.

وي با اذعان بر اينکه افزايش قيمت ها هم به ضرر مغازه دار و هم به ضرر مشتري است بيان داشت: ما خودمان وقتي بخواهيم جنسي را خريداري کنيم مجبور يم با قيمت بالا بخريم و تنها با سود سه يا چهار درصد آن جنس را به دست مشتري بدهيم و وقتي مشتري با اين قيمت مواجه مي شود گمان مي کند که ما کالا را گران مي فروشيم و اين خود به ضرر ما تمام مي شود.

اين مغازه دار ادامه داد: هر روز قيمت کالا ها متفاوت است و ما حتي نمي توانيم برنامه ريزي درستي بر روي اين مسئله داشته باشيم.

فتحي با اشاره به اينکه متاسفانه کيفيت کالا ها نيز کمتر شده است بيان داشت: هر روز که بخواهيم يک جنس خريداري کنيم با برندهاي متفاوت و نا معتبر مواجه مي شويم و اين خود براي خريد کردن ما را دچار سرگرداني مي کند.
  
به گزارش جهانبين نيوز ؛ از يک طرف افزايش قيمت‌ها در مورد لوازم خانگي ايراني غيرمنطقي است و اساساً‌ با توجه به سهم ارزبري آن‌ها نبايد اين ميزان افزايش قيمت داشته باشند، از طرف ديگر در نحوه توزيع محصولات نيز اين شرکت‌ها ترفند خاصي را در پيش گرفته اند؛ شما به يکي از نمايندگي‌هاي شرکت‌هاي داخلي مراجعه کنيد؛ وقتي جنسي را مي‌خواهيد مي‌گويند موجودي نداريم ولي جالب اينجاست که همان جنس با همان برند و رنگ مورد نظر شما در بازار به وفور وجود دارد؛ اين يعني شرکت توليدکننده براي اينکه بتواند سود بيشتري داشته باشد، به جاي ارائه محصولش در نمايندگي با قيمت مصوب، آن را گرانتر به مغازه‌دار مي‌دهد و همين مي‌شود که شما آن جنس را در نمايندگي توليدکننده‌اش پيدا نمي‌کنيد .

80 درصد عامل رکود عدم مديرت است

بهروز مرداني نژاد کارشناس مسائل اقتصادي و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: چند عامل کلان از جمله رشد نقدينگي  منجر به تورم ملي شد.

وي با اشاره به اينکه وقتي نقدينگي بالايي داشته و ان را کنترل کني جمع مي شود و يک جا آزاد مي گردد بيان داشت: اين دولت دو شک بزرگ را وارد کشور کرد که عامل آن سند شد.

مرداني نژاد با اشاره به اينکه 2 شک را خود دولت وارد کرد بيان داشت: بهمن ماه سال گذشته يه تنش به وجود آمد و شک دوم عيد سال 97 بود که دلار به 20 هزار تومان هم رسيد.

وي يادآور شد: براي اينکه بانک ها از قافله عقب نمانند با واسطه پول و ثروت و ترس از اينکه اينها از دست نرود وضعيت را بالا برند و يک عامل اين موضوع  نقدينگي بود.




رکود طي 20 سال اخير در ايران بي سابقه بوده است

کارشناس مسائل اقتصادي و استاد دانشگاه با اشاره به اينکه آقاي رئيس جمهور در دوره اول رياست جمهوري خود گفتن تورم 10 تا 20 درصد بوده و دليل ان تحريم   است گفت: عدم مديريت موجب رکود شد .

مرداني نژاد عامل چهارم تورم را جنبه رواني دانست و گفت: جنبه رواني بر روي تحريم ها تاثير گذار است در واقع تحريم ها 20 درصد است اما به آن جنبه رواني مي دهند و روي آن خيلي کار مي کنند که متاسفانه هر بار به يک کالا حمله مي کنند و همه اينها عوامل متعددي مي شود تا تورم ايجاد شود.

وي با اذعان بر اينکه ما نمي توانيم از اقتصاد دست بکشيم و اقتصاد بومي را شکل
دهيم بيان داشت: بايد دولت بتواند اقتصاد مقاومتي را طرح کند و بر اساس ان اقتصاد بومي را حرکت دهد.

وي با بيان اينکه دولت بايد مديريت کار را درست انجام دهد عنوان کرد: در مديريت آدم هايي که نظريه قبلي را پيش بردند نمي توانند اقتصاد مقاومتي را پيش ببرند.

دولت مردان ما از پنج سال گذشته تنها به غرب تکيه کرده اند

مرداني نژادبا تاکيد بر اينکه دنيا فقط غرب نيست اما متاسفانه دولت مردان ما از پنج سال گذشته تنها به غرب تکيه کرده اند خاطر نشان کرد: ما در بهترين وضعيت هم نمي توانيم توليدات خودمان را به کشورهاي اروپايي صادر کنيم.

وي با اذعان بر اينکه نگاه به خارج بايد عوض شود  افزود: کشور ما تکنولوژي که به درد کشورهاي غرب بخورد را  ندارد .

وي ادامه داد: 650 ميليون جمعيت هست که نياز به صنايع ما دارند و مشتري ما هستند ما مي توانيم با آن ها تفاهم نامه بسته و پول آن ها را در ازاي فروش توليداتمان به کشور بياوريم.

مرداني نژاد با اشاره به اينکه ما دو ميليارد همسايه داريم که متاسفانه اينها را رها کرده و روي کشورهاي اروپايي زوم کرده ايم تصريح کرد: آن هايي که مي توانند از ما خريد کنند را رها کرده ايم  دل به آمريکا و اروپا بسته ايم و اين بزرگ ترين ضعف ما است.



با نقدينگي هاي داخل کشور مي توانيم کشور را نجات دهيم

کارشناس مسائل اقتصادي و استاد دانشگاه گفت: ما مي توانيم منابع خام را تبديل به تکنولوژي کنيم و با نگاه منطقه اي مي توانيم هم صادر کنيم و هم مبادله کالا را بگيريم که همه اينها نيازمند يک مديريت جامع است و زماني اتفاق مي افتد که نگاه جدي به ان شود.

مرداني نژاد در پايان خاطر نشان کرد: قطعا" ما مي توانيم از اين رکود خارج شويم و شرط آن گوش دادن به فرمايشات مقام معظم رهبري و همت مسئولين است تا از اين وضعيت بتوانيم فرار کنيم.

به گزارش جهانبين نيوز؛ چند ماهي است که شاهد افزايش سه برابري اجناس به خصوص لوازم خانگي هستيم که همين امر موجب شده تعداد خريداران روز به روز کاهش پيدا کرده و اين امر به ضرر فروشنده نيز خواهد بود.

به نظر مي رسد تنها راهي که مي توان از اين جنگ اقتصادي بيرون آمد اجراي طرح اقتصاد مقاومتي است و اين مسئله نه تنها کيفيت توليدات ما را بالا مي برد بلکه صادرات ما به کشورهاي همسايه نيز افزايش پيدا کرده و همين امر موجب مي شود پول بيشتري به کشور تزريق شود و در نتيجه از اين جنگ اقتصادي رواني بيرون خواهيم آمد.

اين امر محقق نخواهد شد جز تدبير دولت و مديرت صحيح و کار آمد .
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html