پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250573
واکسن کواکس تا اسفند ۹۹ در اختيار ايران قرار مي‌گيرد
تاریخ انتشار : 1399/10/23 08:42:13
نمایش : 1403
قانعي از خريد ۲ ميليون دوز واکسن کرونا از کواکس (اتحاديه جهاني تأمين واکسن) خبر داد و گفت: واکسن کواکس تا اسفند ۹۹ در اختيار کشور ما قرار مي‌گيرد که به گروه نخست کادر درمان تزريق خواهد شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از صداوسيما، "مصطفي قانعي" در گفتگو با تيتر امشب با اشاره به تزريق نخستين "واکسن ايراني کرونا" يا "کوو ايران" به ۱۴ نفر گفت: اين واکسن با موفقيت و بدون علائمي همچون شوک و تب همراه بوده است. وقتي مجوز مرحله دوم از فاز نخست به ۷ نفر ديگر صادر شد يعني تاکنون هيچ علائم مضري مشاهده نشده است.

قانعي افزود: ستاد اجرايي فرمان امام خميني (ره) و مؤسسه دانش بنيان برکت از جمله بخش‌هايي هستند که به صورت جدي توليد واکسن را شروع کردند که تست انساني يکي از پروژه‌هاي توليد واکسن اين ستاد، از نهم دي ماه آغاز شد. پلتفرم توليد اين واکسن که در مرحله تست انساني است بر اساس «ويروس کشته شده» است.

او با اشاره به اينکه داوطلبان تزريق واکسن شرکت "شفا فارمِد" وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام (بنياد برکت) که "کوو ايران" نام گرفته است افزود: گروه اول اين تست ۳ نفر بودند که بعد از يک هفته قرنطينه در يکي از هتل‌هاي تهران به منزل بازگشتند و همچنان تحت نظر و مراقبت پزشکي قرار دارند.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت: به مرور زمان و با ادامه نتايج مثبت تست واکسن " کوو ايران" تا دو ماه ديگر به ۵۶ داوطلب، واکسن ايراني کرونا تزريق مي‌شود. در اين صورت واکسن به سرعت در کشور توليد مي‌شود و تا وارد فاز سوم مي‌شود.

او درباره توليد انبوه واکسن "کوو ايران برکت" گفت: توليد انبوه اين واکسن در صورت موفقيت تمام مراحل در خرداد ۱۴۰۰ به توليد انبوه مي‌رسد.

واکسن مشترک پاستور و کوبا وارد فاز ۳ باليني مي‌شود

قانعي درباره مشارکت ايران و کوبا در ساخت واکسن کرونا گفت: اين واکسن مشارکتي در کوبا در مرحله فاز سوم است و در تعداد وسيعي در حال تست است. بعبارتي واکسن مشارکتي کرونا با کوبا از توليد واکسن کوو ايران جلوتر است.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از ورود واکسن شرکت سرم سازي رازي تا اواخر بهمن خبر داد و گفت: ۱۷۰ شرکت در جهان کار ساخت واکسن کرونا را شروع و تا الان ۱۲ ميليارد واحد توليد کرده اند.

او گفت: در ايران شش شرکت در کار تهيه واکسن هستند و تا شهريور ۱۴۰۰ با مازاد واکسن‌هاي توليد کشور مواجه خواهيم شد.

قانعي از خريد ۲ ميليون دوز واکسن کرونا از "کواکس" (اتحاديه جهاني تأمين واکسن) خبر داد و گفت: واکسن کواکس تا اسفند ۹۹ در اختيار کشور ما قرار مي‌گيرد که به گروه نخست کادر درمان تزريق خواهد شد.

مصطفي قانعي در خصوص پروژه‌هاي تحت حمايت و نظارت معاونت علمي و فناوري گفت: ۳ شرکت تا آخر دي ماه به اتمام فاز حيواني مي‌رسند و اميد داريم که مجوز انساني را بگيرند. از ۳ شرکتي که وارد فاز باليني مي‌شوند يک شرکت دانش بنيان که قرار است بر پايه mRNA واکسن بسازد، پيشرفت چشمگيري داشته و زودتر از بقيه مرحله اول فاز باليني را آغاز خواهد کرد. اين شرکت مدل واکسن «فايزر» را در پيش گرفته است و تا پايان اين ماه مجوز فاز انساني را دريافت مي‌کند.

او گفت: تمرکز «واکسن سازي رازي» براي ساخت واکسن کرونا مبتني بر «پروتئين نوترکيب» است.

استاد ويروس‌شناسي دانشگاه علوم پزشکي ايران درباره ماده اصلي ساخت واکسن ايراني کرونا گفت: واکسن نوترکيب در ويروس کرونا قابل استفاده نيست. واکسن کرونا در دو دوز (نوبت) تزريق مي‌شود. دوز اول براي شناسايي و ساخت آنتي بادي در بدن و دوز دوم که با فاصله دو تا سه هفته بعد تزريق مي‌شود، در بدن پايداري بيشتري ايجاد مي‌کند.

"حسين کيواني" افزود: بر همين اساس واکسن هپاتيت بي سه بار تزريق مي‌شود.

استاد ويروس‌شناسي گفت: روش واکسن سازي بومي ما از ويروس کشته شده يا غير فعال شده استفاده مي‌کنيم که درستي اين روش از هشتاد سال پيش به اثبات رسيده است.

او به بحث تخصصي چگونگي روش‌هاي مختلف ساخت واکسن پرداخت و گفت: واکسن ويروس ضعيف شده کرونا براي تست انساني به صلاح نيست.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html